• 1
  • 2
2011-03-10, 18:12
Bannlyst
Hur kommer det sig att så många människor är ensamma när det finns så mycket människor här på jorden?
Citera
2011-03-10, 18:13
Medlem
Människan är enligt många av naturen en eremit.
Citera
2011-03-10, 18:13
Medlem
Viggebaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelvraaael
Hur kommer det sig att så många människor är ensamma när det finns så mycket människor här på jorden?
Ensam som "ingen partner" eller "ingen vän"?
Citera
2011-03-10, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viggebaggen
Ensam som "ingen partner" eller "ingen vän"?
Ensam överhuvudtaget.
Citera
2011-03-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ensam överhuvudtaget.
Det är självfallet en högst individuell fråga.
Citera
2011-03-10, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av n.e.beckett
Självklart men det är väldigt många människor som är ensamma. De har säkerligen flera saker gemensamt.
Citera
2011-03-10, 21:20
Medlem
Jag tror att ensamheten gör sig mer påtaglig idag jämfört med förr. Iaf på ett annat sätt. Att inte ha hittat sin plats med alla valmöjligheter som finns gör nog att man kan känna sig vilsen och ensam. Det finns så många valmöjligheter att välja mellan på alla plan. Nu ska man vara uppdaterad på så mycket. Sociala forum på internet, nyheter, musik, film osv. osv. Allt är väldigt öppet och man ska helst ha jobb, egen bostad, umgänge, käresta/käraste osv...
Mycket handlar om jämförelse med andra, med sin omgivning. Hur bör man ha det? Hur har andra det? Hur har jag det?
Hur har jag det i jämförelse med andra? Det tror jag mycket av ensamheter handlar om.
En viss tomhet och icke tillfredsställande känsla i sin situation.

Förr hade man nog sin "plats" mer än idag. Vad jag menar med förr vet jag inte riktigt... men iaf.
Där stannar jag nu.
Det var några av mina tankar...
Citera
2011-03-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.e.beckett

Det har du nog rätt i.

TS det är som att fråga varför vissa gillar fotboll och andra inte. Generalisering 2.0. Du måste gå ner på individ nivå för att kunna få ett vettigt svar.
Citera
2011-03-11, 00:31
Bannlyst
Citat:
tekniskt sett så är egentligen ingen ensam.
Citera
2011-03-11, 01:03
Bannlyst
människor är ensamma för att det finns andra människor (eller det räcker med att tro de finns). om det bara fanns en varelse så skulle han inte kunna vara ensam.

ursprungligen fanns det bara en varelse som kallas för gud. senare, på grund av en tro att det finns något annat där ute, föddes dualismen om manligt och kvinnligt så att ensamhet och kärlek skulle kunna slåss mot varandra i evigheten.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-03-11 kl. 01:07.
Citera
2011-03-11, 01:15
Medlem
versio-vulgatos avatar
Vi i Sverige har byggt upp vårt samhälle på ett sådant sätt att ensamheten är en av det största problem vi har. Vi talar inte på bussen eller med grannar och många har ett väldigt snävt nätverk. Vår kultur innebär att vi inte tar kontakt och träffar nya människor vilket är tragiskt då det skulle berika oss själva och förmodligen vår hälsa. En miljon svenskar går på antideppressiv medicin vilket talar sitt tydliga språk. Förklaringen till vårat beteende borde ligga hur vi har byggt upp vårt samhälle och kanske också hur vi hade det för säg hundra år sedan då vi levde på ensliga gårdar och om det kom någon främmande blev man misstänksam.
Citera
2011-03-11, 04:04
Medlem
MannenBakomDigs avatar
En fråga till TS: Varför skulle jag vilja prata med någon som inte kan erbjuda mig något?

Det klart att jag kan snacka allmänt med vem som helst. Om personen dock inte är på något sätt intressant för mig, så ser jag ingen anledning att fortsätta. Jag tänker alltid kvalité för kvantitet och det tror jag dom flesta människorna gör. Sedan så är det ganska dumt att försöka hitta vänner på stan, då vårt samhälle inte är uppbyggt på det sättet. Det är brottsligt att prata med en främling på bussen eller i affären.

Så tänker jag.

MannenBakomDig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här