• 3
  • 4
2011-03-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nfunk
Jag tror att ensamheten gör sig mer påtaglig idag jämfört med förr. Iaf på ett annat sätt. Att inte ha hittat sin plats med alla valmöjligheter som finns gör nog att man kan känna sig vilsen och ensam. Det finns så många valmöjligheter att välja mellan på alla plan. Nu ska man vara uppdaterad på så mycket. Sociala forum på internet, nyheter, musik, film osv. osv. Allt är väldigt öppet och man ska helst ha jobb, egen bostad, umgänge, käresta/käraste osv...
Mycket handlar om jämförelse med andra, med sin omgivning. Hur bör man ha det? Hur har andra det? Hur har jag det?
Hur har jag det i jämförelse med andra? Det tror jag mycket av ensamheter handlar om.
En viss tomhet och icke tillfredsställande känsla i sin situation.

Förr hade man nog sin "plats" mer än idag. Vad jag menar med förr vet jag inte riktigt... men iaf.
Där stannar jag nu.
Det var några av mina tankar...

Vettiga ord faktiskt! Håller med till fullo. Det handlar om alla dessa möjligheter och jämföranden med andra. Om man lärde sig att bara jämföra med de som har det "sämre", skulle man antagligen må bättre själv. Men å andra sidan blir man bara bättre om man jämför sig med bättre och strävar att nå dit. Så som precis allt annat på den här jorden är det på gott och ont.

OT: Landet Sverige är ett typ exempel på det första. Politiker och media ger intrycket att vi är ett fantastiskt land för att de berättar att så många har det sämre. Istället för att jämföra med bättre länder och försöka bli bättre själv.
Citera
2011-03-17, 00:09
Medlem
mrs.wolverines avatar
Jag tror att teknikens framgång gör oss mer "ensamma" vi fäster oss för mycket i materiella ting, vi är sociala via nätet istället IRL tex, folket påverkas utav allt som händer på internet, ideal som bröt ut mer och mer när media kom in i bilden, många finner hellre nöje med att spela spel hela dagarna istället för att gå ut med kompisar, filmer, böcker osv gör säkert att folk hoppas på bättre tider och önskar att saker var annorlunda istället för att upskatta det man har.. Så jag tror att teknikens framgång har gjort vissa mindre självsäkra och mer ensamma samt påverkat negativt, just för att allt man behöver finns ju här tror många; vänner finns här, inte ska man behöva gå ut i regnet för att träffas och snacka skit när man kan ta det över msn? Nöjet finns här osv..

Men ja, detta gäller ju inte alla. För alla känner sig inte ensamma.

Fast ja, om jag hade levt på 50talet nu hade jag nog inte suttit här, utan snarare hängt med mina tjejpolare , rökt en cigg på rummet och snackat om killar eller liknande.

Men ja, många fäster sig nog för mycket, påverkas för mycket utav bla internet, vilket jag tror att många blir mindre sociala av, får svårare att prata med folk när man kan vara anonym här och berätta problem?
Citera
2011-03-18, 13:05
Medlem
Levnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av versio-vulgato
En miljon svenskar går på antideppressiv medicin vilket talar sitt tydliga språk.
Intressant. Källa på det?

Som någon annan var inne på, i dagens samhälle så klarar mig sig själv, man jobbar själv, handlar själv och kan bo själv utan problem. Annat var det förr så man var beroende av andra människor för sin överlevnad.

Sen så har vell folk inte tid med och träffa annat folk då de måste kolla vad folk gör, om de laggt upp någon ny bild och vem de har ett förhållande med på FB.
Senast redigerad av Levnu 2011-03-18 kl. 13:06. Anledning: Kan ej stava
Citera
2011-03-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.wolverine
Jag tror att teknikens framgång gör oss mer "ensamma" vi fäster oss för mycket i materiella ting, vi är sociala via nätet istället IRL tex, folket påverkas utav allt som händer på internet, ideal som bröt ut mer och mer när media kom in i bilden, många finner hellre nöje med att spela spel hela dagarna istället för att gå ut med kompisar, filmer, böcker osv gör säkert att folk hoppas på bättre tider och önskar att saker var annorlunda istället för att upskatta det man har.. Så jag tror att teknikens framgång har gjort vissa mindre självsäkra och mer ensamma samt påverkat negativt, just för att allt man behöver finns ju här tror många; vänner finns här, inte ska man behöva gå ut i regnet för att träffas och snacka skit när man kan ta det över msn? Nöjet finns här osv..

Men ja, detta gäller ju inte alla. För alla känner sig inte ensamma.

Fast ja, om jag hade levt på 50talet nu hade jag nog inte suttit här, utan snarare hängt med mina tjejpolare , rökt en cigg på rummet och snackat om killar eller liknande.

Men ja, många fäster sig nog för mycket, påverkas för mycket utav bla internet, vilket jag tror att många blir mindre sociala av, får svårare att prata med folk när man kan vara anonym här och berätta problem?

Jag har tänkt lite på det där också, alltså hur tekniken distanserar människor från varandra. Hur konstigt är det t.ex. inte att ett tiotal personer kan sitta i en och samma tågkupe. Men att alla har varsin uppsättning hörlurar och befinner sig helt i en egen värld frånskärmad från varandra. Man kan gå runt och leka med sin iphone istället för att möta andra människor när man är ute. Känns som att alla snart kommer betrakta världen genom en skärm istället för sina ögon. Eller är vi kanske redan där, känns så löjligt när man ser människor som föredrar att uppleva en konsert via sin mobilkamera istället för att bara hänga i nuet och kolla med sina vanliga jävla ögon.
Citera
2011-03-18, 19:30
Medlem
Levnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mombokolos
Jag har tänkt lite på det där också, alltså hur tekniken distanserar människor från varandra. Hur konstigt är det t.ex. inte att ett tiotal personer kan sitta i en och samma tågkupe. Men att alla har varsin uppsättning hörlurar och befinner sig helt i en egen värld frånskärmad från varandra. Man kan gå runt och leka med sin iphone istället för att möta andra människor när man är ute. Känns som att alla snart kommer betrakta världen genom en skärm istället för sina ögon. Eller är vi kanske redan där, känns så löjligt när man ser människor som föredrar att uppleva en konsert via sin mobilkamera istället för att bara hänga i nuet och kolla med sina vanliga jävla ögon.
Bra skrivet, och väldigt skrämmande. Tror vi redan är där men det kommer bli värre. Tänk den unga genrationen nu som föds och som kommer önska sig den nya iphonen istället för en cykel.

Idag kan det uppfattas konstigt om man börjar prata med en främling mitt på dagen, men att folk man inte har någon aning om vem det är som döljer sig bakom ett nickname på internet öppnar man upp sig om allt för.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in