Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-27, 23:29
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Thanksgiving är idag, kanske det är anledningen? Inplanerad är pausen iallafall
Det tänkte jag inte på, låter rimligt.

Svårt att rangordna avsnitten. De har ju också bytt stil ganska radikalt minst två ggr. Jag tycker de tidiga avsnitten har sin charm men de nämns sällan bland de bästa. Tror fler från de senaste säsongerna kommer nämnas om några år också, det är sällan det är övervägande positiva omdömen om man läser direkt efter ett nytt avsnitt släppts, men när man tittar igen efter några år blir de ofta bättre.

Jag tyckte ManBearPig var ganska kul.
Citera
2014-11-28, 11:06
Medlem
swimp78s avatar
Jag tycker de sämsta avsnitten på senare år gör det enkelt för sig - de tar någon ny grej, typ ipad, nån ny film, "cony", nån kändis som gjort nåt, och så bygger de hela avsnittet som en "parodi" på just det

Jag gillar mer avsnitten som i högre grad bygger upp en plot inom den fiktiva världen och är lite mer subtilt satiriska istället för att bygga ett helt avsnitt på en reklamfilm eller liknande. Typ som Cartmanland, Marijorine, Casa bonita , Cartman finds love mm
Senast redigerad av swimp78 2014-11-28 kl. 11:08.
Citera
2014-11-28, 14:36
Medlem
simonvps avatar
Såg Cook Magic nyss och det är det klart bästa avsnittet denna säsong, bättre än Lorde-avsnittet också! Annars har säsongen varit väldigt svag i SP-mått mätt, har varit väldigt få hysteriskt roliga avsnitt. Precis som i Lorde så blir det kul när Randy får härja fritt
Citera
2014-11-28, 15:45
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Vilka avsnitt skulle ni ranka som de bästa.?

Själv har jag nog WoW, W.T.F och Cissy (Lorde)
Casa bonita, awesome-O och WoW.
Citera
2014-11-28, 17:01
Medlem
swimp78s avatar
Jag har verkligen svårt att förstå att folk listar Wow-avsnittet som sitt favoritavsnitt. Misstänker att det mest är småbarn som gillar det enbart pga wow-miljön.
Citera
2014-11-28, 17:23
Medlem
Ärligt talat så tycker jag att Trey och Matt är en aning dryga ibland.
Jag får ofta intrycket att de medvetet försöker provocera folk till att bli irriterade på dem, och sen inte tål eventuell befogad kritik utan måste göra en parodi på alla som kritiserar dem.
Jag menar, om man gör avsnitt om barn som dör i cancer och om Förintelsen så är det väl ganska självklart att en del folk som vanligtvis är fans skulle reagera litet obekvämt - det är ju faktiskt oerhört känsliga ämnen, och de får faktiskt räkna med att en del folk kritiserar dem och tåla den kritiken utan att bete sig som barnungar som måste få hämnas lite.

Kan de inte bara helt enkelt påpeka, utan en massa illa dold sarkasm, att avsnitten inte ska tas så allvarligt?
Det hade varit den perfekta responsen i alla lägen.
Senast redigerad av Mikael861 2014-11-28 kl. 17:25.
Citera
2014-11-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har verkligen svårt att förstå att folk listar Wow-avsnittet som sitt favoritavsnitt. Misstänker att det mest är småbarn som gillar det enbart pga wow-miljön.
Att det är ett av de roligaste och mest välgjorda avsnitten kan väl ha något att göra med det.
Citera
2014-11-28, 19:44
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Ärligt talat så tycker jag att Trey och Matt är en aning dryga ibland.
Jag får ofta intrycket att de medvetet försöker provocera folk till att bli irriterade på dem, och sen inte tål eventuell befogad kritik utan måste göra en parodi på alla som kritiserar dem.
Jag menar, om man gör avsnitt om barn som dör i cancer och om Förintelsen så är det väl ganska självklart att en del folk som vanligtvis är fans skulle reagera litet obekvämt - det är ju faktiskt oerhört känsliga ämnen, och de får faktiskt räkna med att en del folk kritiserar dem och tåla den kritiken utan att bete sig som barnungar som måste få hämnas lite.

Kan de inte bara helt enkelt påpeka, utan en massa illa dold sarkasm, att avsnitten inte ska tas så allvarligt?
Det hade varit den perfekta responsen i alla lägen.

Serien bygger ju till stor del på att provocera så mycket som möjligt, och på att fånga upp och driva med aktuella frågor, samt förlöjliga diverse olika grupper. Jag har personligen svårt att se hur man kan vara ett South Park fan och samtidigt kritisera Trey och Matt när de gör exakt det som har gjort South Park populärt. Det har alltid varit olika grupper som har känt sig "kränkta" av South Park.

Blir bara fånigt om ett fan som tidigare suttit och skrattat gott när ett avsnittet har drivit med mormoner sedan blir förbannad när ett annat avsnitt driver med något den själv tror på. Behöver någon förklara för en att en tecknad tv-serie inte ska tas på allvar så har jag svårt att se att man kan finna något nöje i South Park, då får man gott nöja sig med serieutbudet på Barnkanalen.
Senast redigerad av OrangePick 2014-11-28 kl. 19:45. Anledning: språk
Citera
2014-11-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Serien bygger ju till stor del på att provocera så mycket som möjligt, och på att fånga upp och driva med aktuella frågor, samt förlöjliga diverse olika grupper. Jag har personligen svårt att se hur man kan vara ett South Park fan och samtidigt kritisera Trey och Matt när de gör exakt det som har gjort South Park populärt. Det har alltid varit olika grupper som har känt sig "kränkta" av South Park.

Blir bara fånigt om ett fan som tidigare suttit och skrattat gott när ett avsnittet har drivit med mormoner sedan blir förbannad när ett annat avsnitt driver med något den själv tror på. Behöver någon förklara för en att en tecknad tv-serie inte ska tas på allvar så har jag svårt att se att man kan finna något nöje i South Park, då får man gott nöja sig med serieutbudet på Barnkanalen.
Ja, men det är ju precis samma logik i såna reaktioner som i att folk hakar upp sig på ordet "negerboll".
Det ordet har ju faktiskt fortfarande en viss nedsättande klang och många mörkhyade människor känner sig obekväma av den termen - och jag förstår varför de gör det, eftersom ordet "neger" länge i princip betydde "de där lägre stående svarta varelserna".
Samma sak med South Park-avsnitt, där är det också fullständigt naturligt att somliga kanske tar lite illa upp av vissa saker, och det borde vara en självklarhet att man är införstådd med det istället för att bete sig ungefär som om det var någon sorts självklarhet att *ALLA* är *HELT* okej med precis allting.
Skulle du tycka att det var okej om de började göra parodier av scener på riktiga människor som har begått självmord också, och sen skrattade lite när de personernas föräldrar blev förbannade?
För det kan man väl säkert också göra humor av på något sätt om man är tillräckligt okänslig, och det är väl ändå provocerande så att det räcker och blir över?

Jag menar, någonstans finns det ju en gräns, och man får inte bli helt sympatilös bara för att man gör en tecknad serie.
Senast redigerad av Mikael861 2014-11-28 kl. 20:53.
Citera
2014-11-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ja, men det är ju precis samma logik i såna reaktioner som i att folk hakar upp sig på ordet "negerboll".
Det ordet har ju faktiskt fortfarande en viss nedsättande klang och många mörkhyade människor känner sig obekväma av den termen - och jag förstår varför de gör det, eftersom ordet "neger" länge i princip betydde "de där lägre stående svarta varelserna".
Samma sak med South Park-avsnitt, där är det också fullständigt naturligt att somliga kanske tar lite illa upp av vissa saker, och det borde vara en självklarhet att man är införstådd med det istället för att bete sig ungefär som om det var någon sorts självklarhet att *ALLA* är *HELT* okej med precis allting.
Skulle du tycka att det var okej om de började göra parodier av scener på riktiga människor som har begått självmord också, och sen skrattade lite när de personernas föräldrar blev förbannade?
För det kan man väl säkert också göra humor av på något sätt om man är tillräckligt okänslig, och det är väl ändå provocerande så att det räcker och blir över?

Jag menar, någonstans finns det ju en gräns, och man får inte bli helt sympatilös bara för att man gör en tecknad serie.

South park hade med Steve irwin med en rocka i bröstet ett par veckor efter han dött där skämtet gick ut på att det var "too soon" så ja, man kan självklart skämta om någon som nyss dött. Om det är roligt eller inte är upp till tittaren men självklart ska allt vara tillåtet att skämta om.

Så nej, det finns ingen jävla gräns när det kommer till komedi.
Citera
2014-11-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
South park hade med Steve irwin med en rocka i bröstet ett par veckor efter han dött där skämtet gick ut på att det var "too soon" så ja, man kan självklart skämta om någon som nyss dött. Om det är roligt eller inte är upp till tittaren men självklart ska allt vara tillåtet att skämta om.

Så nej, det finns ingen jävla gräns när det kommer till komedi.
Ja, men nu var frågan - skulle det vara okej att exempelvis skämta om en random tonårings självmord, och sen göra parodi på föräldrarna när de blir extremt sårade av det?
Skulle det vara roligt också, menar du?
Och skulle folk verkligen på allvar gilla den typen av "skämt"?
I så fall måste jag säga att de människor som gillar den typen av skämt är fabulöst cyniska och okänsliga.

Låt oss säga att exempelvis du kände någon som hade begått självmord, och en vecka senare får Trey och Matt för sig att håna den grejen och måla upp personen som en "ynklig jävel" osv.
Skulle du verkligen skratta åt en sån sak?
Jag tror faktiskt inte det.
Eller varför inte störa en begravning och håna alla de där grinollarna som sitter och sörjer och fjantar sig?
Det är ju också provocerande, till och med mycket mer provocerande än någonting som någonsin har visats i South Park.
Där har du i alla fall en solklar gräns.
Senast redigerad av Mikael861 2014-11-28 kl. 21:44.
Citera
2014-11-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ja, men nu var frågan - skulle det vara okej att exempelvis skämta om en random tonårings självmord, och sen göra parodi på föräldrarna när de blir extremt sårade av det?
Skulle det vara roligt också, menar du?
Och skulle folk verkligen på allvar gilla den typen av "skämt"?
I så fall måste jag säga att de människor som gillar den typen av skämt är fabulöst cyniska.

Låt oss säga att exempelvis du kände någon som hade begått självmord, och en vecka senare får Trey och Matt för sig att håna den grejen och måla upp personen som en "ynklig jävel" osv.
Skulle du verkligen skratta åt en sån sak?
Jag tror faktiskt inte det.
Eller varför inte störa en begravning och håna alla de där grinollarna som sitter och sörjer och fjantar sig?
Det är ju också provocerande, till och med mycket mer provocerande än någonting som någonsin har visats i South Park.
Där har du i alla fall en solklar gräns.

Om dom lyckas spinna skämtet på ett sätt så någon tycker det är kul så är det självklart ok.
Det är inte meningen att dom det handlar om ska tycka det är kul men om någon annan uppskattar skämtet så är det fortfarande komedi, hur osmakligt och provocerande det än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in