2012-01-01, 23:16
Medlem
Neubautens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Det enda som jag stör mig på en smula angående South Park är att det ibland känns som om lite starkare parodier försvaras lite väl mycket av somliga fans.
Har märkt lite av den där attityden på YouTube faktiskt, till exempel efter avsnittet Ginger Kids så var det tydligen plötsligt okej att håna gingers som kände sig sårade och trakasserade - en ginger visade sig upprörd på Internet men istället för att försöka förklara att det inte var illa menat så fick Trey och Matt för sig att göra en hel South Park-scen om den killen och bete sig som ohyfsade småungar.
Nej, de "ägde" honom inte, de var bara respektlösa och det var lite onödigt.

Det är lite synd det där, för egentligen är ju Trey och Matt väldigt begåvade men det verkar som att de alltid intar försvarsställning så fort någon kritiserar dem, typ "nix, vi vägrar be om ursäkt för någonting".

Haha, skämtar du? Det är ju så jävla briljant.

Hela grejen med South Park för mig är ju nästan den ironiserande, provocerande samhällskritiken.
Om man ställer sig och gnäller på youtube och gör sig själv till en offentlig person får man tåla om man får skit för det.

All cred till Matt och Trey!
Citera
2012-01-01, 23:32
Medlem
Citat:
Nej, man kan inte skämta om precis allting.
Om de till exempel började håna en kändis bara för att den kändisen visade sig vara förkrossad över att en väldigt god vän nyligen hade dött så lovar jag att den kändisen hade blivit helt otroligt förbannad, och förmodligen misshandlat dem eller liknande.
Om något sånt nu mot förmodan skulle inträffa och om Trey och Matt verkligen skulle kunna vara så dumma så hade jag faktiskt förstått kändisen helt och hållet.
Jo, man kan skämta om allt, det gäller bara att kunna skilja på skämt och verklighet, vilket inte alla lyckas med. Skämt ska inte tas seriöst.

Ditt exempel låter som en värdelös grej att ta upp i South Park för det första... men det beror ju på omständigheterna och vilken kändis man nu talar om...

Citat:
Vissa saker är det helt enkelt inte tillåtet att skämta om, alla med någorlunda känsla för sociala regler förstår det.
Nej, det är bara något som moraltanter och folk utan självdistans påstår.

Citat:
Nu har jag i och för sig inte sett någon riktigt extremt respektlös och okänslig parodi i South Park än - som tur är (och ja, jag har sett Scott Tenorman Must Die och The Passion of the Jew, och den sistnämnda är acceptabel eftersom Matt Stone själv är jude).
Har du sett The Tale of Scrotie McBoogerballs då? Du lär väl börja gråta till det avsnittet.
Citera
2012-01-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Jo, man kan skämta om allt, det gäller bara att kunna skilja på skämt och verklighet, vilket inte alla lyckas med. Skämt ska inte tas seriöst.
Som sagt, beror på vilken typ av skämt det handlar om.
Det är lätt för dig att säga just nu att precis allting är helt okej att skämta om, för det är ju inte dig det handlar om.

Citat:
Ditt exempel låter som en värdelös grej att ta upp i South Park för det första... men det beror ju på omständigheterna och vilken kändis man nu talar om...
Så du menar alltså att under "rätt omständigheter" är det helt okej att göra parodi på hur tragiska saker som helst?
Om du själv till exempel råkade ut för någonting fruktansvärt tragiskt eller förlorade någon väldigt god vän eller liknande så att du spenderade hela dagarna med att gråta och må dåligt - så skulle det vara helt okej att Trey och Matt skrattade åt dig och gjorde en parodi på det?
Skulle inte tro det, du.

Citat:
Nej, det är bara något som moraltanter och folk utan självdistans påstår.
Spelar ingen roll, så länge som någon framför åsikter med välmening och välmenande avsikter så förjänar aldrig den personen att bemötas med orespekt.
Men den typen av attityd märker man tyvärr lite väl ofta hos de allra största fansen, så fort någon ger den minsta kritik mot South Park så kommer de och inbillar sig att man "inte tål" serien osv.

Citat:
Har du sett The Tale of Scrotie McBoogerballs då? Du lär väl börja gråta till det avsnittet.
Nu verkar du ju fullständigt blanda ihop vanlig skepsism med en superkänslig och bräcklig personlighet.
Bara för att jag framför en viss kritik mot vissa South Park-avsnitt så betyder inte det att jag är någon sorts mes som inte står ut med någonting.

Men hur som helst, strunt samma, nu har jag framfört vad jag tycker om det här.
Ta en funderade på det bara helt enkelt, orkar inte gräla om något sånt här.
Senast redigerad av Peter_18 2012-01-02 kl. 00:00.
Citera
2012-01-02, 13:35
Medlem
Citat:
Som sagt, beror på vilken typ av skämt det handlar om.
Det är lätt för dig att säga just nu att precis allting är helt okej att skämta om, för det är ju inte dig det handlar om.
Folk får skämta om mig, jag har inget emot det.

Citat:
Så du menar alltså att under "rätt omständigheter" är det helt okej att göra parodi på hur tragiska saker som helst?
Jag antar det. Du vet att SP har skämtat om Förintelsen också? http://www.youtube.com/watch?v=gYgeJtcGgcE

Citat:
Om du själv till exempel råkade ut för någonting fruktansvärt tragiskt eller förlorade någon väldigt god vän eller liknande så att du spenderade hela dagarna med att gråta och må dåligt - så skulle det vara helt okej att Trey och Matt skrattade åt dig och gjorde en parodi på det?
Skulle inte tro det, du.
Beror väl på vilken anledning de nu har, men skulle inte tro att de har någon anledning att parodiera en random sörjande person, för det låter bara efterblivet.

Citat:
Spelar ingen roll, så länge som någon framför åsikter med välmening och välmenande avsikter så förjänar aldrig den personen att bemötas med orespekt.
Fast det är ju subjektivt det här med välmening. Hitler menade nog väl, men jag respekterar inte den person han var eller hans åsikter.

Citat:
Men den typen av attityd märker man tyvärr lite väl ofta hos de allra största fansen, så fort någon ger den minsta kritik mot South Park så kommer de och inbillar sig att man "inte tål" serien osv.
Nej, nu handlar det om att du påstår att det finns saker man inte får skämta om.

Att ge välriktad kritik mot en så klockren och skarpsinnig serie som SP är dessutom inte lätt, oftast dumförklarar man bara sig själv då.
Senast redigerad av Indico 2012-01-02 kl. 13:40.
Citera
2012-01-02, 14:20
Medlem
Citat:
Fast det är ju subjektivt det här med välmening. Hitler menade nog väl, men jag respekterar inte den person han var eller hans åsikter.
Konstig jämförelse, ärligt talat.
Du kan väl knappast mena att någon som dödar miljontals judar kan anses "välmenande" på något sätt överhuvudtaget?
Man är inte välmenande om man medvetet låter andra människor lida för sin egen skull, så enkelt är det.
Jag skadar inte någon genom att påpeka att jag tycker att man bör fundera ordentligt innan man parodierar vissa saker, jag bara säger vad jag tycker.

Citat:
Nej, nu handlar det om att du påstår att det finns saker man inte får skämta om.

Att ge välriktad kritik mot en så klockren och skarpsinnig serie som SP är dessutom inte lätt, oftast dumförklarar man bara sig själv då.
I så fall kan du lika gärna påstå att alla som reagerar på att vissa tabubelagda ämnen som tas upp i en serie är "dumförklarade".
Det du påstår nu är mer eller mindre att man "måste" dyrka och vara supercool med allt som finns i South Park för att inte dumförklaras - det får inte kritiseras, alltså.

Hur skulle det där se ut, egentligen?
Det låter på dig som om alla som ger minsta kritik mot serien borde skämmas eller nåt.

En annan sak som jag reagerar på är att många South Park-fans ordagrant citerar vad Trey och Matt säger om olika ämnen; jag har faktiskt svårt att tro att någon kan lyckas hålla med till 100% om precis allting som någonsin har sagts i en drygt 20 år gammal serie.

Det jag försöker säga här är helt enkelt att - om Trey och Matt exempelvis skämtar om Förintelsen - så får de faktiskt räkna med att någon överlevande fånge från den tiden tar ganska illa upp och åtminstone försöka visa någon sorts respekt och förståelse för det.
Det skulle vara riktigt lågt att börja driva med en sån person i ett sånt läge.

Och jag betackar mig för eventuella förolämpningar eller annat trams, för sånt tycker jag inte att jag har förtjänat när jag faktiskt bara menar väl med det jag skriver.
Senast redigerad av Peter_18 2012-01-02 kl. 14:35.
Citera
2012-01-02, 15:58
Medlem
Citat:
Du kan väl knappast mena att någon som dödar miljontals judar kan anses "välmenande" på något sätt överhuvudtaget?
Man är inte välmenande om man medvetet låter andra människor lida för sin egen skull, så enkelt är det.
Fråga nassarna på detta forum, de är nog av en annan åsikt. Men ta Jimmie Åkesson då, han är nog välmenande, men samtidigt en idiot som jag inte helt kan respektera.

Citat:
Det du påstår nu är mer eller mindre att man "måste" dyrka och vara supercool med allt som finns i South Park för att inte dumförklaras - det får inte kritiseras, alltså.
Nej, läs igen. Jag skrev oftast, inte alltid. Jag tycker inte att serien är pricksäker till hundra procent, men de flesta som tenderar att kritisera South Park är idioter.

Citat:
Det låter på dig som om alla som ger minsta kritik mot serien borde skämmas eller nåt.
Det har jag dock aldrig påstått, det är du som tjatar om det där.

Citat:
En annan sak som jag reagerar på är att många South Park-fans ordagrant citerar vad Trey och Matt säger om olika ämnen; jag har faktiskt svårt att tro att någon kan lyckas hålla med till 100% om precis allting som någonsin har sagts i en drygt 20 år gammal serie.
Det gör jag inte heller som sagt. Men Trey och Matt är ett par förebilder som jag ser upp till.

Citat:
Det jag försöker säga här är helt enkelt att - om Trey och Matt exempelvis skämtar om Förintelsen - så får de faktiskt räkna med att någon överlevande fånge från den tiden tar ganska illa upp och åtminstone försöka visa någon sorts respekt och förståelse för det.
Då är den personen en idiot, driv på bara säger ja. Men ja, de räknar såklart med att personer tar illa upp, alltid kan någon bli förolämpad av ett skämt. Drar man vitsen om tomaterna som gick över vägen kan någon ketchuptillverkare komma och säga att han är förolämpad.
Citera
2012-01-02, 20:07
Medlem
Citat:
Fråga nassarna på detta forum, de är nog av en annan åsikt. Men ta Jimmie Åkesson då, han är nog välmenande, men samtidigt en idiot som jag inte helt kan respektera.
Riktig välmening handlar om att undvika att behandla någon illa, om du bara tänker efter lite så inser du nog logiken i det.
Hur välmenande är man om man gärna ser att andra människor blir olyckliga, liksom?
Det är sånt här som skiljer omtanke från okänslighet.

Citat:
Nej, läs igen. Jag skrev oftast, inte alltid. Jag tycker inte att serien är pricksäker till hundra procent, men de flesta som tenderar att kritisera South Park är idioter.
I så fall är väl jag ett undantag då, eftersom du bara skrev "de flesta".
Du kan komma med vilka förolämpningar du vill, men jag anser inte att jag blir en idiot bara för att jag skriver vad jag tycker om vissa South Park-avsnitt.
Det är väl i så fall den inställningen om någon som är idiotisk - "han kritiserar South Park på något sätt, alltså är han helt säkert en idiot".
Jahapp...?

Citat:
Det har jag dock aldrig påstått, det är du som tjatar om det där.
I så fall missförstod jag väl vad du skrev då, big deal.

Citat:
Det gör jag inte heller som sagt. Men Trey och Matt är ett par förebilder som jag ser upp till.
Jag har inte argumenterat emot det på något sätt, det jag däremot stör mig på är den typen av fans som blint följer vartenda ord som Trey och Matt säger.

Citat:
Då är den personen en idiot, driv på bara säger ja. Men ja, de räknar såklart med att personer tar illa upp, alltid kan någon bli förolämpad av ett skämt. Drar man vitsen om tomaterna som gick över vägen kan någon ketchuptillverkare komma och säga att han är förolämpad.
Ärligt talat är det jävligt okänsligt av dig att kalla en sårad före detta fånge i ett koncentrationsläger för "idiot" - jag påstår inte ens att den personen nödvändigtvis agerar på något speciellt sätt, jag säger att en sån person helt förståeligt kan ta väldigt illa upp av att plötsligt, kanske utan förvarning, bli påmind om såna hemska minnen (ja, personen kan det och har all rätt till det också).
Märk än en gång att mina åsikter handlar om välmening på alla plan, så kom inte och jämför det med judehat, för det är en helt otroligt löjlig jämförelse.

Jag har ingenting mer att tillägga angående det här, jag har skrivit allt jag vill ha sagt om det här och du kan ju ta en funderare på det, och begrunda om jag inte faktiskt har ganska rätt på flera punkter.
Jag lägger i alla fall ned det här nu.
Senast redigerad av Peter_18 2012-01-02 kl. 20:12.
Citera
2012-01-02, 22:22
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Riktig välmening handlar om att undvika att behandla någon illa, om du bara tänker efter lite så inser du nog logiken i det.
Hur välmenande är man om man gärna ser att andra människor blir olyckliga, liksom?
Det är sånt här som skiljer omtanke från okänslighet.
Så, hur kommer det sig att du sitter och gottar dig i Sverige med mat på bordet och tak över huvudet? Varför skänker du inte alla dina pengar till Afrikas svältande barn och börjar volontärjobba med att hjälpa hemlösa?

Därför att du tänker på dig själv i första hand, precis som alla andra människor. Jag tycker inte du gör fel i det, men det är precis så som Jimmie Åkesson vill arbeta. Alltså inte göra människor ledsna, utan bara prioritera sitt eget land. Samma sak med Hitler, han gjorde det inte för att han är en "ond människa", utan för att han trodde det var det bästa för hans folk.

Sluta tjafsa nu, man får skämta om allt, och man får ta smällar för det. South Park är ett bevis på det.
Citera
2012-01-02, 22:48
Medlem
Citat:
I så fall är väl jag ett undantag då, eftersom du bara skrev "de flesta".
Du kan komma med vilka förolämpningar du vill, men jag anser inte att jag blir en idiot bara för att jag skriver vad jag tycker om vissa South Park-avsnitt.
Det är väl i så fall den inställningen om någon som är idiotisk - "han kritiserar South Park på något sätt, alltså är han helt säkert en idiot".
Jahapp...?
Som jag har skrivit 27 gånger redan är det fullt okej att kritisera SP, men det ska även vara okej att kritisera kritik. Läser du bara varannan mening jag skriver?

Citat:
Ärligt talat är det jävligt okänsligt av dig att kalla en sårad före detta fånge i ett koncentrationsläger för "idiot"
För det första kan även fångar i koncentrationsläger kan vara idioter, för det andra har jag aldrig kallat en sådan person för idiot, vad jag vet i alla fall.

Citat:
- jag påstår inte ens att den personen nödvändigtvis agerar på något speciellt sätt, jag säger att en sån person helt förståeligt kan ta väldigt illa upp av att plötsligt, kanske utan förvarning, bli påmind om såna hemska minnen (ja, personen kan det och har all rätt till det också).
Personen kan väl bli lika "påmind" av vadsomhelst? Behöver inte ha med skämt att göra.

Citat:
Jag har ingenting mer att tillägga angående det här, jag har skrivit allt jag vill ha sagt om det här och du kan ju ta en funderare på det, och begrunda om jag inte faktiskt har ganska rätt på flera punkter.
Eller så kan du ta och läsa vad jag har skrivit istället för att bara anta att jag säger det ena och det andra.
Senast redigerad av Indico 2012-01-02 kl. 22:51.
Citera
2012-01-02, 22:54
Medlem
Citat:
Nej, man kan inte skämta om precis allting.
Jo, det kan du. Så länge du skämtar om precis allting. Så fort du gör en distinktion och säger att något helt plötsligt inte är okej att skämta om så säger du att de tidigare, något mindre inkorrekta, skämten är "okej". Om du skämtar om allt så måste du alltså skämta om ALLT.

Ovanstående fritt citerat från just Trey Parker och Matt Stone.
Citera
2012-01-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Så, hur kommer det sig att du sitter och gottar dig i Sverige med mat på bordet och tak över huvudet? Varför skänker du inte alla dina pengar till Afrikas svältande barn och börjar volontärjobba med att hjälpa hemlösa?

Därför att du tänker på dig själv i första hand, precis som alla andra människor. Jag tycker inte du gör fel i det, men det är precis så som Jimmie Åkesson vill arbeta. Alltså inte göra människor ledsna, utan bara prioritera sitt eget land. Samma sak med Hitler, han gjorde det inte för att han är en "ond människa", utan för att han trodde det var det bästa för hans folk.
Förutom att det här är två helt skilda saker, du kan verkligen inte jämföra en aktivt planerad förföljelse av judar med att jag tyvärr inte har råd att hjälpa varenda människa i Afrika i nuläget.
Om jag hade råd så skulle jag göra det.

Sluta tjafsa själv, jag har redan lagt ned den här diskussionen och det är bara du och dina andra korsriddare som tigger om att det ska fortsätta ältas.
Jaja, skitsamma.
Senast redigerad av Peter_18 2012-01-02 kl. 22:58.
Citera
2012-01-02, 23:37
Medlem
Citat:
Jag skadar inte någon genom att påpeka att jag tycker att man bör fundera ordentligt innan man parodierar vissa saker, jag bara säger vad jag tycker.

I så fall kan du lika gärna påstå att alla som reagerar på att vissa tabubelagda ämnen som tas upp i en serie är "dumförklarade".

Och jag betackar mig för eventuella förolämpningar eller annat trams, för sånt tycker jag inte att jag har förtjänat när jag faktiskt bara menar väl med det jag skriver.

Det spelar ingen roll om någon gammal jude tar illa upp. Yttrandefriheten bör väga tyngst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in