Angende Muhammed-avsnitten, s frst vill jag bara sga att Matt Stone och Trey Parker r tv stycken inte bara beundransvrda och talangfulla mn, utan ocks tv modiga mn som jag alltid kommer att stdja till 100%.
Avsnitten i sig var en trevlig och hysteriskt rolig (som vanligt

)
homage till alla tidigare avsnitt av South Park. Jag frvnades ver att Butters, Jimmy, Timmy och Towelie inte fick utrymme i avsnitten (men om man sen ser #202, "a crippled summer", s ser man mer av dem).
Hela Muhammed-grejen r ju tveklst den mest omdebatterade detaljen frn avsnitten ifrga, och jag str mig givetvis p alla bleeps och censureringar som frekommer.
OM nu Matt och Trey, och inte produktionsbolaget, hade lagt in dessa censureringar frn brjan, vilket inte r fallet, s hade jag ju blivit lite besviken, men jag skulle nd uppskatta den d uppenbara satiren, OM de tminstone hade visat Muhammed en enda gng:
Tnk er vad klyftigt det hade varit om man visade en ocensurerad Muhammed, bara en tredjedels-sekund eller nt, i scenen dr Stan och Kyle kommer till skjulet dr Kenny vaktar Muhammed. Stan och Kyle blir helt frskrckta och skriker till Kenny, "put it back on, put it back on (=censureringen)", men skadan r redan skedd och Kenny blir bombad och dr. Inte bara skulle det vara en elegant referens till alla de avsnitt dr Kenny dr i de frsta ssongerna (varfr tog man inte med det

), utan det skulle ocks vara en bra - men samtidigt allvarlig - satir ver islams vldsamma,
kuffārhatande och siktsintoleranta tendenser.
//Rickard Melkersson - South Park-fan
rickard.melkersson@telia.com