2013-02-22, 15:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Käkade habanero en gång i skolan.
Jag var dock sjukt osäker på om jag verkligen ville svälja den så istället så tuggade jag sönder den, även alla kärnor, det var väl sådär bright.

Jag blev helt dizzy och kunde knappt andas. Åt ett äpple det hjälpte kortvarigt annars kommer jag inte ihåg något som hjälpte. Tog ett par timmar sedan var jag återställd, var väl inte speciellt produktiv den skoldagen
Ett äpple hjälper kanske så länge du har äpplet i munnen men så fort du har tuggat färdigt så är värken tillbaka. Capsaicin är ju fettlösligt och fruktenzym/vatten har ingen verkan.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2013-02-22 kl. 15:48.
Citera
2013-02-22, 16:29
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett äpple hjälper kanske så länge du har äpplet i munnen men så fort du har tuggat färdigt så är värken tillbaka. Capsaicin är ju fettlösligt och fruktenzym/vatten har ingen verkan.

~Paul~
Ja som sagt, en kortvarig lösning!

De roligaste var dock en idiot i min klass som också skulle äta en habanero men han ville ha något för de och kom på den geniala iden att kräva en coca cola som tack!
Citera
2013-02-22, 16:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Ja som sagt, en kortvarig lösning!

De roligaste var dock en idiot i min klass som också skulle äta en habanero men han ville ha något för de och kom på den geniala iden att kräva en coca cola som tack!
Haha, det var ju begåvat .

~Paul~
Citera
2013-02-22, 22:47
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ja, precis. Mitt inlägg var exempel på ett dåligt försök till skämt .

~Paul~

Ah, borde förstått det, sorry.
Citera
2013-02-23, 12:12
Medlem
novus.s avatar
Tror faktiskt att styrkan på chilin beror på hur mycket frön som finns, samt hur stor den är. Generellt sett brukar chilin vara starkare ju mindre den är. Vanlig thaichili är till exempel mycket starkare när man får den i Thailand. Thaichilin är ju som bekant en mycket liten chili. Kan säga att man bränner fingrarna av sig när man rensar thaichilisar, dock inte när man gör det i Sverige! Skumt!

Med det sagt så har jag en påse med habanero-majssnacks här som är löjligt starka. Man klarar att äta en majsbit, men stoppar man fler än en i munnen åt gången så blir det nästan outhärdligt!

Med andra ord så återstår det att se om du klarar av det. Har du tur så får du en ganska mild habanero, men har du otur så får du en riktig djävul som kommer att få dig att skita blod! Skulle dock gissa på att du får en som är svag till mellanstark. Det är i alla fall min erfarenhet av färska habaneros i Sverige.
Citera
2013-02-23, 12:15
Medlem
novus.s avatar
Förresten! Ät bröd om du behöver svalka ner! Lyssna inte på vad folk säger om mjölk och yoghurt, tro mig, bröd är det enda som verkligen fungerar. Eventuellt så kan du ju ha en yoghurt dip till, men det är mest för smakens skull i så fall.
Citera
2013-02-23, 12:56
Medlem
dePauls avatar
Den mesta styrkan sitter faktiskt i membranet. Fröna som växer på själva membranet tar därför av smaken.

Capsaicin, dvs det verksamma ämnet i chili neutraliseras förslagsvis av vegetabiliska oljor och mejeriprodukter som mjölk, filmjölk eller CF.

Också alkohol och citrussaft har en dämpande verkan, liksom sockervatten.

http://www.wikihow.com/Cool-Burns-from-Chili-Peppers

~Paul~
Citera
2013-02-23, 13:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Den mesta styrkan sitter faktiskt i membranet. Fröna som växer på själva membranet tar därför av smaken.

Capsaicin, dvs det verksamma ämnet i chili neutraliseras förslagsvis av vegetabiliska oljor och mejeriprodukter som mjölk, filmjölk eller CF.

Också alkohol och citrussaft har en dämpande verkan, liksom sockervatten.

http://www.wikihow.com/Cool-Burns-from-Chili-Peppers

~Paul~
Finner iskallt vatten i att funka bra som dämpare också.
Men det gäller ta små små klunkar tills hettan mattas av, och sen när styrkan kommer tillbaka så upprepar man proceduren.
Detta är ju mer en symtomminskare och inte som de andra som tar capsaicin också.

Men de flesta som använder sig av vattenmetoden gör oftast det felet att dom dricker kanske 1l rätt av.
Bara det att hettan kommer ju tillbaka och då är det svårt att dricka mer.
Citera
2013-02-23, 19:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finner iskallt vatten i att funka bra som dämpare också.
Men det gäller ta små små klunkar tills hettan mattas av, och sen när styrkan kommer tillbaka så upprepar man proceduren.
Detta är ju mer en symtomminskare och inte som de andra som tar capsaicin också.

Men de flesta som använder sig av vattenmetoden gör oftast det felet att dom dricker kanske 1l rätt av.
Bara det att hettan kommer ju tillbaka och då är det svårt att dricka mer.
Jo, det är ett sätt men det kräver att man håller på länge och man angriper snarare symptomen än orsaken.

Senast jag behövde lindra smärtan så blandade jag en halv liter grädde med saft från en citron, samt några msk socker. Det hjälpte. Tyvärr blev jag dålig i kistan ändå, pga den stora mängden fett och socker. Tål inte det.

~Paul~
Citera
2013-02-24, 16:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo, det är ett sätt men det kräver att man håller på länge och man angriper snarare symptomen än orsaken.

Senast jag behövde lindra smärtan så blandade jag en halv liter grädde med saft från en citron, samt några msk socker. Det hjälpte. Tyvärr blev jag dålig i kistan ändå, pga den stora mängden fett och socker. Tål inte det.

~Paul~
Jo, precis vad jag sa.

Grädde är jag inte speciellt förtjust i.
Sen ska tilläggas jag sällan behöver minska ner styrkan.
Anser mig vara rätt bra på att hålla det på rätt sida av outhärdligt starkt.

Roliga är köpte jalapeno igår och tror nog faaaaaaan grön paprika var starkare än den jalapenon :@
Citera
2013-02-24, 18:03
Medlem
dePauls avatar
Hm, den varianten är också tråkig. Då föredrar jag hellre för starka än för svaga chilis.

Det händer som sagt inte så ofta att jag tycker att något är för starkt men då och då händer det. Framför allt när man inte är beredd på det .

~Paul~
Citera
2013-02-24, 18:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hm, den varianten är också tråkig. Då föredrar jag hellre för starka än för svaga chilis.

Det händer som sagt inte så ofta att jag tycker att något är för starkt men då och då händer det. Framför allt när man inte är beredd på det .

~Paul~
Skulle göra mig lite remuladsås till våran fish and chips, och ville ha lite sting i remuladen.
Och valde då jalapeno, för rent historiskt de senaste 5-6 köpen så har den varit riktigt bra styrka på den.
Sen får man denna skiten, man blir liksom inte glad.
Funderade ett tag på att reklamera den, men tänkte att dom skiter nog i det i affären ändå.

Men som du säger, det är när man använder en chili som man tror ska ha en styrka.
Men sen visar sig vara betydligt värre.
Enklare med mina Death såser, där vet man ju hela tiden styrka och sällan går över i vad man klarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in