2013-02-21, 04:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banolli
Chilin ni hittar på ICA är hybrider som är framtagna i holländska växthus.<klipp>

Precis.

Lufsat runt nere i SOA litegrann, det märkliga är att ju mindre chilin är desto värre... Tycker det borde vara tvärt om, men små röda fanstyg dyker ju upp överallt i maten därnere. Jag kan svära på att ju mindre dom är desto mer bett i smaken.

Fan när jag kom tillbaka till sverige så var all svensk "stark" mat barnmat. Handlade hos en och smakade på deras starksås, sa att det var inte nog för mig - då gick kocken in och hämtade lite av hans eget "stach". Då blev det drag i den kebaben i alla fall.

Det man i Sverige kallar starksås är som tomatketchup om man jämför.

Tyvärr så har vi blivit lurade på den underbara smaken av riktigt stark chili.
Citera
2013-02-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Precis.

Lufsat runt nere i SOA litegrann, det märkliga är att ju mindre chilin är desto värre... Tycker det borde vara tvärt om, men små röda fanstyg dyker ju upp överallt i maten därnere. Jag kan svära på att ju mindre dom är desto mer bett i smaken.

Fan när jag kom tillbaka till sverige så var all svensk "stark" mat barnmat. Handlade hos en och smakade på deras starksås, sa att det var inte nog för mig - då gick kocken in och hämtade lite av hans eget "stach". Då blev det drag i den kebaben i alla fall.

Det man i Sverige kallar starksås är som tomatketchup om man jämför.

Tyvärr så har vi blivit lurade på den underbara smaken av riktigt stark chili.

Lurade och lurade vet jag inte. Olika matkulturer har olika syn på chilistyrka i mat. Det finns i alla sådana här diskussioner någon jeppe som skall visa sig häftig och oavsett vilken chilisort man föreslår så menar denne att "Äh, det där är lika starkt som sockervadd ungefär, jag brukar använda det som linsvätska och att smörja in ollonet med!" och "Jag äter en miljon Bhut Joloka om dagen som godis och den ni äter är inte ens RIKTIG Bhut, jag odlar en egen som blir tusen gånger starkare.." osv osv osv i all oändlighet. Någon är alltid tuffare och tillslut sitter de och diskuterar hur man kan få upp styrkan i pepparsprej eftersom den inte ens placerar maten ovanför "barnmat" på styrkeskalan.

Sanningen är ju den att olika individer har olika toleranser, preferenser och vanor, det gör att när "stark" mat serveras här så menar man "stark om du är en genomsnittlig svensk" och "stark enligt vad vår kock idag tror om svenskars tolerans" och då utgår man såklart efter deras genomsnittlige kund, och inte ifrån backpackers som precis kommer hem från sydostasien. De som vill ha starkare kan ju alltid ha i mer, medan de som inte är vana vid styrkan inte kan plocka ur capsaicinet innan de äter, därav de märkliga benämningarna på styrka. Många thaiställen brukar fatta vad man menar om man säger "thaistarkt" när man beställer, så får man styrkan som kocken vill ha det.

Det är dessutom en väsentlig skillnad idag jämfört med bara tjugo år sedan. Det som såldes som "Hett! Akta!" 1990 skulle idag knappast räknas som "medium" på de flesta thaiställen. Resande, invandring och det därpå medföljande kulturutbytet har ändrat den genomsnittlige svenskens syn på "starkt" rejält. Min farmor skulle troligen trilla av pinn direkt om hon åt det som thailändarna nere på hörnet serverar som medium-starkt medan jag själv tycker det är allt för mesigt. Man snorar ju inte ens när man äter det, vad är det då för tjusning?
Citera
2013-02-21, 13:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClairviusNarcisse
Lurade och lurade vet jag inte. Olika matkulturer har olika syn på chilistyrka i mat. <klipp>

Tja, ett utmärkt inlägg. Kunde fan inte sagt det bättre själv.

Vad jag försökte få fram var att man inte har samma referensramar nere i SOA, starkt här är barnmat där nere.

Och att det faktiskt är gott med starkt, om det är gjort på rätt sätt. Eller så har jag brännt mina smaklökar.
Citera
2013-02-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, ett utmärkt inlägg. Kunde fan inte sagt det bättre själv.

Vad jag försökte få fram var att man inte har samma referensramar nere i SOA, starkt här är barnmat där nere.

Och att det faktiskt är gott med starkt, om det är gjort på rätt sätt. Eller så har jag brännt mina smaklökar.

Tack.

Och klart det är gott med starkt. Om man gillar starkt. Vilket jag gör.
Senast redigerad av ClairviusNarcisse 2013-02-21 kl. 16:54.
Citera
2013-02-21, 16:36
Medlem
dePauls avatar
På tal om ojämn styrka. Köper ibland kebabpepperoni märkta som medelstarka.

Så långt allt väl. Men ibland så finns det bland dessa beskedliga lamm en ulv i fårakläder. Snacka om överraskning när den vanligen lagom starka chilifrukten visar sig vara i klass med habanero .

~Paul~
Citera
2013-02-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På tal om ojämn styrka. Köper ibland kebabpepperoni märkta som medelstarka.

Så långt allt väl. Men ibland så finns det bland dessa beskedliga lamm en ulv i fårakläder. Snacka om överraskning när den vanligen lagom starka chilifrukten visar sig vara i klass med habanero .

~Paul~

Har också upptäckt detta. Det är rena ryska rouletten. Jag tror det är uttråkade packare på fabriken som passar på att hotta upp vissa av burkarna med små överraskningar.
Citera
2013-02-21, 17:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClairviusNarcisse
Har också upptäckt detta. Det är rena ryska rouletten. Jag tror det är uttråkade packare på fabriken som passar på att hotta upp vissa av burkarna med små överraskningar.
Haha, ja det kan hända att det sitter där några snoriga praktikanter som gärna skojar till det.

~Paul~
Citera
2013-02-21, 19:11
Medlem
klybans avatar
Ett tag när jag köpte jalapeno.
Så kunde det vara 3st skit svaga och sen kom den en stark jävel, som gjorde så det blev riktigt jobbigt.
Kanske inte så stark som habanero, men just chocken i att äta svaga och få en som bränner till bra i munnen.
Är inte alltid så trevligt.
Men på senare tid så har dom inte lurats så som tur är.

Var på Thai restaurang, fick kycklingsoppa, god som faan och massor av hela korta spetsiga chilis.
Dom var goda som faan, exet satt och flämta som en galning.
Och jag undrade vad faan det var fråga om, hon sa "det är ju skit starkt".
Jag sa "driver du med mig".
Det visade sig att dom hade blandat en stark och svag sort i soppan, och jag hade lyckats bara få svaga.
När jag fick den starka, då satt jag också där och svettades som en gris
Var vid Järntorget, från ävlven.
Inte en susning om vad dom hette, men var sjukt god mat dom hade där.
Citera
2013-02-21, 19:24
Medlem
RogerPs avatar
På tal om jalapenos. Var i Mexico nyss och blev helt förtrollad i de jalapenos de hade där. Helt otroligt fruktiga i smaken och inte alls så trista som de man hittar här i Sverige.

Någon som har tips på om man kan finna så fin kvalitet här i Sverige?
Citera
2013-02-22, 01:30
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, ja det kan hända att det sitter där några snoriga praktikanter som gärna skojar till det.

~Paul~

Det kan säkert förekomma, men jag håller det för troligt att det ofta handlar om att vissa frukter (av samma sort) innehåller mer capsaicin än andra. Jag har ätit frukter med i princip paprikahetta (dvs ingen alls) från en och samma planta som jag sedan åt en pytteliten bit av en frukt av, och det tog en bra stund innan jag återhämtat mig från den tuggan.
Citera
2013-02-22, 09:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det kan säkert förekomma, men jag håller det för troligt att det ofta handlar om att vissa frukter (av samma sort) innehåller mer capsaicin än andra. Jag har ätit frukter med i princip paprikahetta (dvs ingen alls) från en och samma planta som jag sedan åt en pytteliten bit av en frukt av, och det tog en bra stund innan jag återhämtat mig från den tuggan.
Ja, precis. Mitt inlägg var exempel på ett dåligt försök till skämt .

~Paul~
Citera
2013-02-22, 15:41
Medlem
trattfans avatar
Käkade habanero en gång i skolan.
Jag var dock sjukt osäker på om jag verkligen ville svälja den så istället så tuggade jag sönder den, även alla kärnor, det var väl sådär bright.

Jag blev helt dizzy och kunde knappt andas. Åt ett äpple det hjälpte kortvarigt annars kommer jag inte ihåg något som hjälpte. Tog ett par timmar sedan var jag återställd, var väl inte speciellt produktiv den skoldagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in