• 1
  • 2
2011-03-08, 19:50
Medlem
Cydelixs avatar
Jag kan tycka jalapeño är ganska starkt om man tar mycket av det och långt in vid stjälken. Absolut inte outhärdligt däremot. Lite hot liksom. Brukar krydda många utav mina maträtter med massvis med chili eller cayennepeppar och tycker det är så mycket godare när det är starkt.

Jag har tittat på lite Youtube-klipp om folk som käkar en hel habanero och vet att det kan vara bra med mjölk efteråt.

Men hur illa är det egentligen, är det någon som har erfarenhet?
Har tänkt att ta en 7 grammare. Tugga hela. Kan det hända något farligt?

Flickvännen ska filma också, detta ska bli intressant.

Citera
2011-03-08, 19:55
Medlem
svinpäls7s avatar
Jag hoppas verkligen att du tänker dela med dig av filmen??
Citera
2011-03-08, 19:57
Medlem
Davvo84s avatar
Jag har aldrig ätit en hel. Har druckit spriten som får "smak" av habanero, det räcker, magen vände sig ut och in.. Hoppas det går bra för dig.

Försök få tag på lite Lidocain för det kan brännas när du gör nummer 2 efteråt...

Mindre, övergående, cellskador i tarmarna, samt ökad produktion av magsyra kan bli en bieffekt. Ät vitt bröd med mjölken så får du en bättre effekt.
Citera
2011-03-08, 19:58
Medlem
Det farliga är väl om du skulle få ett magsår, annars är det bara att tuta å köra (och filma såklart).
Citera
2011-03-08, 20:13
Bannlyst
haha filma sen när du skiter och glöm för fan inte säkerhetsbältet, för du kommer lufta!!
Citera
2011-03-08, 20:19
Medlem
Silverturks avatar
Capcaicinet, det verksamma ämnet, ger en illusion om värme/smärta. Det binder till de nervändar som skickar de signalerna, så någon riktig vävnadsskada kan inte uppstå. Exempelvis är fåglar, som har en annan receptor, immuna mot chili-hettan. Däremot kan kroppen reagera på signalerna som kommer. Det kan bl.a. få halsen att svullna, andnöd och orsaka magkramper (Total tarmtömning). Givetvis kan det få dig att spy också.

En habañero tror jag inte blir något problem. Se bara till att hålla ut. Du kan känna dig yr och få nervpirrningar ut i fingrar/tår, men det är ingen fara. Håll bara ut hettan. Vill du därefter lindra med något kan du likväl skölja munnen med kallt vatten. Bara så att du har något kallt i munnen, konstant. Det tycker jag hjälper bättre än mejeriprodukter eller bröd. Tänk även på att det kommer fortsätta bränna en halvtimme-timme efteråt utan att du kan göra något åt det.

Det roliga kommer med tarmtömningen ett par timmar senare. Det är en sak att stå ut med brutal hetta i munnen...
Citera
2011-03-08, 20:20
Medlem
Cydelixs avatar
Nu har jag ätit den. Det var vääääldigt starkt. Och skulle jag inte haft mjölk bröd till hands hade jag nog dött Tyvärr vill jag inte dela med mig av filmen här på Flashback.
Citera
2011-03-08, 20:21
Medlem
tältpinnes avatar
Löjligt.. det klarar du utan problem om du inte är överkänslig, låt din tjej prova istället så kanske det blir roligt. Nu vet jag inte var du har köpt den, men om det är på ICA el. liknande så äter man dem som tilltugg. Nä, det här var ingen vidare utmaning. Käka en vindaloo palak paneer på en bra restaurang istället, och filma morgonen efter när du kämpar mot "the ring of fire".
Citera
2011-03-08, 20:29
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cydelix
Nu har jag ätit den. Det var vääääldigt starkt. Och skulle jag inte haft mjölk bröd till hands hade jag nog dött Tyvärr vill jag inte dela med mig av filmen här på Flashback.
Men varför postar du om det här för då?
Stolpskott!
Citera
2011-03-08, 20:30
Medlem
Cydelixs avatar
Jag ville bara veta om det var farligt, men jag nojjade nog bara för mycket så jag orkade inte vänta på fler svar på tråden så jag åt istället :P
Citera
2011-03-08, 23:22
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Löjligt.. det klarar du utan problem om du inte är överkänslig, låt din tjej prova istället så kanske det blir roligt. Nu vet jag inte var du har köpt den, men om det är på ICA el. liknande så äter man dem som tilltugg. Nä, det här var ingen vidare utmaning. Käka en vindaloo palak paneer på en bra restaurang istället, och filma morgonen efter när du kämpar mot "the ring of fire".
Eller ännu bättre, låt tjejen äta den och ta henne i tvåan efteråt!

Allvarligt, jag testade äta riktigt hett när jag hade magsår. Inte att rekommendera.
Citera
2011-03-09, 00:53
Medlem
Jag skulle inte bli helt förvånad om kroppen kan få en såpass chock så hjärtat påverkas negativt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in