Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2013-02-24, 18:58
  #85
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Enklare med mina Death såser, där vet man ju hela tiden styrka och sällan går över i vad man klarar.
Ja, då är man rätt säker på vad man får. Jag har inga hemma för närvarande.

Det jag har är:

1. Sriracha
2. Piri-piri (torkade) i flakes
3. " i pulverform
4. Spansk peppar i pulverform
5. Sambal Oelek
6. Pepperoni på burk
7. Habanero i pulverform
8. Sukiyaki (med chili. Extremt stark)
9. Tabasco
10. Chiliolja (hemmagjord, blandad med rostad Sichuanpeppar)

~Paul~
Citera
2013-02-24, 19:44
  #86
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, då är man rätt säker på vad man får. Jag har inga hemma för närvarande.

Det jag har är:

1. Sriracha
2. Piri-piri (torkade) i flakes
3. " i pulverform
4. Spansk peppar i pulverform
5. Sambal Oelek
6. Pepperoni på burk
7. Habanero i pulverform
8. Sukiyaki (med chili. Extremt stark)
9. Tabasco
10. Chiliolja (hemmagjord, blandad med rostad Sichuanpeppar)

~Paul~
Har en del också.
Habanero pulver
6st Death såser den starkaste 1,2m den starkaste.
jalapeno, piripiri och habanero som är bara dessa och askorbinsyra i för hålla färgen.
Sen min favorit Ungersk paprika, som är bra styrka och sjukt god.
Rökt paprika, kanske inte har hetta men väl smak.
har nog nått till, men kommer inte ihåg nu, är ned packat för tillfället.
Men vet snart för ny lägenhet strax och då får man se vad för gôtt man har

Inget hemgjort för tillfället, men brukar göra lite blandnings ibland.
Citera
2013-02-24, 21:44
  #87
Medlem
dePauls avatar
Ja, så är det. Man samlar lätt på sig en massa kryddor och blandningar. Jag har ju också alla typer av peppar. Söt spansk paprika, ungersk paprika, samt en del indiska kryddor som har en viss styrka. Gillar Sambal Bajak rätt mycket men den har tagit slut. Kommer att köpas igen. Den klart lysande stjärnan bland de många Sambal-varianterna.

~Paul~
Citera
2015-03-03, 16:14
  #88
Medlem
jag hade tänkt smaka på santa marias tex mex spice mix explosion med habanero men jag undrar om någon har smakat denna och kan beskriva hur stark den är och hur länge styrkan är kvar?
http://www.santamariaworld.com/Image...etail/3962.png

känner mig sugen på att smaka den men jag vill inte riskera att kräkas eller något eftersom det verkar vara en del spökhistorier om denna kryddan


kan konstatera att jag aldrig ätit mat med habanero tidigare
Citera
2015-03-03, 16:42
  #89
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
jag hade tänkt smaka på santa marias tex mex spice mix explosion med habanero men jag undrar om någon har smakat denna och kan beskriva hur stark den är och hur länge styrkan är kvar?
http://www.santamariaworld.com/Image...etail/3962.png

känner mig sugen på att smaka den men jag vill inte riskera att kräkas eller något eftersom det verkar vara en del spökhistorier om denna kryddan


kan konstatera att jag aldrig ätit mat med habanero tidigare

Ta lite på en gaffeludd, känn av själv. Habanero (torkad) tycker jag är ganska vettig som bordskrydda så alla får piffa till lite som dom vill. Men allt är ju individuellt.

Gissningsvis är den inte farligt stark alls, men den har jag inte testat just den.

Ger en skön bränna lite längre bak i munnen, men den känns inte lika eldig som chilin - den habanero kryddan jag käkat. Lite svårt att förklara men den tillför mer hetta utan att vara oangenäm.
Citera
2017-12-10, 19:09
  #90
Medlem
Skojar ni eller? Ni pratar om uallapenjo och kryddor samt tabasco jag vill säga er att jag åt nyss en red savia habanero å jag började nästan böla. Jag har stor smärt tröskel och har tatueringar överallt, brutit massa ben i kroppen och mest skrattar åt de. Men ni måste fatta att jallapenjo å tabasco ligger på 2000scoeville. En red savia habanero ligger på 600000 scoeville.. skulle vilja se er tabasco kryddare äta en sån och uttala er sen
Citera
2017-12-10, 19:39
  #91
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magickdash
Skojar ni eller? Ni pratar om uallapenjo och kryddor samt tabasco jag vill säga er att jag åt nyss en red savia habanero å jag började nästan böla. Jag har stor smärt tröskel och har tatueringar överallt, brutit massa ben i kroppen och mest skrattar åt de. Men ni måste fatta att jallapenjo å tabasco ligger på 2000scoeville. En red savia habanero ligger på 600000 scoeville.. skulle vilja se er tabasco kryddare äta en sån och uttala er sen
Varför ens göra det?
Citera
2017-12-12, 18:04
  #92
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cydelix
Jag kan tycka jalapeño är ganska starkt om man tar mycket av det och långt in vid stjälken. Absolut inte outhärdligt däremot. Lite hot liksom. Brukar krydda många utav mina maträtter med massvis med chili eller cayennepeppar och tycker det är så mycket godare när det är starkt.

Jag har tittat på lite Youtube-klipp om folk som käkar en hel habanero och vet att det kan vara bra med mjölk efteråt.

Men hur illa är det egentligen, är det någon som har erfarenhet?
Har tänkt att ta en 7 grammare. Tugga hela. Kan det hända något farligt?

Flickvännen ska filma också, detta ska bli intressant.


Det är illa och inget jag rekommenderar men jag har testat flera av de starkaste chilisorterna och det är svårt att beskriva mer än att kroppen, magsyran kokar av extrem hetta temperatur som knivar sticker, svartpeppar i kroppen, och liksom avdomnade lemmar och det sticker, kliar i huden och ansikte med snor, slem och tår bildning i floder
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-12-12 kl. 18:06.
Citera
2017-12-12, 18:19
  #93
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför ens göra det?
Finner det själv meningslöst och äta chilifrukter med enorm styrka, men en del inbillar sig det är manligt.
Så vi ska väl inte ta den illusionen ifrån dom
Citera
2017-12-12, 18:33
  #94
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finner det själv meningslöst och äta chilifrukter med enorm styrka, men en del inbillar sig det är manligt.
Så vi ska väl inte ta den illusionen ifrån dom
Kanske så.


Men det har ju alltid funnits folk som velat prova på det extrema i alla tider.
Jag är genuint intresserad av att veta varför faktiskt.
Men det är en diskussion för ett annat forum eller genom PM.
Det har ju noll beröringspunkter med matlagning att göra.
Citera
2017-12-12, 18:40
  #95
Medlem
InflatableBoppos avatar
Finns ju en unge på Youtube som trycker i sig en carolina reaper utan att blinka.

Spola fram till 5:40

https://youtu.be/wWQnx84cVAk
Citera
2017-12-12, 18:48
  #96
Medlem
InflatableBoppos avatar
Dubbelpost
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback