2012-12-28, 10:08
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Nej jag driver inte med er, jag tycker faktiskt att ICA's habanerosort känns starkare än Blair's After Death.
Jag har ingen aning om varför det är på det sättet, men jag kunde äta flera teskedar ren After Death utan att ens lindra det med någonting, vilket jag än så länge inte har lyckats med efter att ha ätit en hel habanero från ICA.
Kan för övrigt nämna att det var just chilifantaster som räknade med att jag skulle få behov av någonting lindrande när jag testade After Death, men... nej - det kändes faktiskt inte lika intensivt som en så kallad "falsk" habanero.
Det bara är så, helt enkelt.
Och jag har svårt att tänka mig att varenda thairestaurang och thaibutik i Sverige håller sig de "mildare" varianterna, det skulle ju i så fall vara väldigt underligt med tanke på att deras kundkrets till stor del består av chilifantaster som vill ha de riktigt starka varorna.

Jag medger att After Death var ganska plågsamt i några minuter, men inte så pass extremt mycket att jag behövde lindra det med någonting.
Jag har inget minne av att jag ätit Blair's After Death, däremot har jag ätit något som kom i en flaska som hade en tjurfigur i plast på sig och det var betydligt starkare än tabascoo. Om du äter mycket habanero kan du köpa en kruka och välgödslad jord och odla eget. När du skördat dina frukter och smaskat i dig dem kommer du nog bli övertygad om att ICAs habanero inte är så stark. Jag vet inte vad det är för något ICA säljer idag men vet att jag tidigare ätit deras starka frukter och de var inte alls starka, starkare än cayenne men långt från red savina eller chockolate habanero som är de sorter av stark frukt jag odlar. Det här är min högst personliga uppfattning och om jag har fel så är det fel, jag bryr mig inte om det då jag har nog bra frukt som jag odlar själv och därför inte behöver knalla till ICA när det skall lagas stark mat.

Att restauranger inte brassar på så hårt med chili beror nog på att folk skall kunna äta maten. Lagar jag en rätt till dig där jag t ex byter ut paprika mot habanero är jag säker på att du inte komer äta upp allt och jag är säker på att du inte kommer vilja äta min mat igen. Thaimat är i grunden inte så stark som folk vill göra den till och en peppar/pepparrots mix kan du nog göra starkare än det mesta du äter på den lokala thaien, toppa med lite ingefära så får du något som bränner riktigt bra. Inte så kul att äta då det saknas mycket smaker men väl starkt. Ser egentligen ingen anledning till att man skall äta något skit starkt, man skall laga mat som man tycker är god och då kan jag tycka att det är gott med lite styrka i en kikärts gryta eller att man kör ner lite i en burgare. Att sitta och ha i ett par deciliter torkad och mald frukt ser jag som helt ointressant.
Citera
2012-12-29, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag har inget minne av att jag ätit Blair's After Death, däremot har jag ätit något som kom i en flaska som hade en tjurfigur i plast på sig och det var betydligt starkare än tabascoo. Om du äter mycket habanero kan du köpa en kruka och välgödslad jord och odla eget. När du skördat dina frukter och smaskat i dig dem kommer du nog bli övertygad om att ICAs habanero inte är så stark. Jag vet inte vad det är för något ICA säljer idag men vet att jag tidigare ätit deras starka frukter och de var inte alls starka, starkare än cayenne men långt från red savina eller chockolate habanero som är de sorter av stark frukt jag odlar. Det här är min högst personliga uppfattning och om jag har fel så är det fel, jag bryr mig inte om det då jag har nog bra frukt som jag odlar själv och därför inte behöver knalla till ICA när det skall lagas stark mat.

Att restauranger inte brassar på så hårt med chili beror nog på att folk skall kunna äta maten. Lagar jag en rätt till dig där jag t ex byter ut paprika mot habanero är jag säker på att du inte komer äta upp allt och jag är säker på att du inte kommer vilja äta min mat igen. Thaimat är i grunden inte så stark som folk vill göra den till och en peppar/pepparrots mix kan du nog göra starkare än det mesta du äter på den lokala thaien, toppa med lite ingefära så får du något som bränner riktigt bra. Inte så kul att äta då det saknas mycket smaker men väl starkt. Ser egentligen ingen anledning till att man skall äta något skit starkt, man skall laga mat som man tycker är god och då kan jag tycka att det är gott med lite styrka i en kikärts gryta eller att man kör ner lite i en burgare. Att sitta och ha i ett par deciliter torkad och mald frukt ser jag som helt ointressant.
Jag har aldrig riktigt fått chansen att äta de riktigt starka odlade habanerosorterna, jag ska försöka odla dem när jag får möjlighet.
I vilket fall som helst så är det trevligt att det uppenbarligen fortfarande finns massor av starkare sorter, jag gillar äventyret i att arbeta mig uppåt i styrkegrad.
Citera
2012-12-29, 10:20
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Jag har aldrig riktigt fått chansen att äta de riktigt starka odlade habanerosorterna, jag ska försöka odla dem när jag får möjlighet.
I vilket fall som helst så är det trevligt att det uppenbarligen fortfarande finns massor av starkare sorter, jag gillar äventyret i att arbeta mig uppåt i styrkegrad.
Äter du rena frukter eller lagar du till något med dem?
Citera
2012-12-29, 13:44
Medlem
Citat:
Äter du rena frukter eller lagar du till något med dem?
Jag brukar äta rena chilis, ungefär som vilken frukt som helst.
Men det händer självfallet att jag använder dem till maträtter också.
Citera
2013-01-26, 16:52
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Jag vågar säga att det inte finns någon i den här tråden som kan äta en hel habanero. De är riktigt starka och de vi odlar själva kan nog komma upp i över ½ miljon Scoville och det är en tredjedel av pepparspray. Den habanero jag tro rmånga av er ätit är en variant som en chilli fantast odlade fram och lyckades dra ner styrkan till en bråkdel av vad en vanlig frukt har, jag misstänker att han korsat med en vanlig paprika eller något liknande. Alla som odlar eget vet att det man får hemma är betydligt starkare än det man köper i affären. Så länge man låter frukterna bli klara och spar dem rätt kommer de att vara nog för att få de flesta på knä.

Jag är en van chilliätare och åt tre så frukter (inte habanero) i storleken av russin från en av mina plantor på tom mage och det var det värsta jag ätit. Det brann på ett sätt som jag aldrig varit med om. Jag är nu en som kör ½~1 red savina habaner i en gryta så ni förstår nog att jag inte direkt är känslig för stark mat. Men att äta frukterna rena på tom mage (som jag gjorde) är inte kul. Det kan vara kul att prova men inget man vill göra om. Mina småfrukter skall ha en styrka på 10k till 25k. Det gick bra att äta dem men när de kom ner i magen var det fruktansvärt.

Jag råder alla som skall äta starka frukter att först äta vanlig mat, tex pasta.

Jag är lite tveksam till de som säger att de kan härda sig till att äta en habanero, man härdas en hel del när man äter chili men jag tror att habanero är lite utanför vad man kan härdas till. Vi pratar om frukter man skulle kunna göra egen pepparspray av med en enkel alkohol extraktion, jag tror bara inte på det förrän någon "härdad" äter ett par av mina frukter.

Hade varit roligt att prova på de du odlar. Nu svarar jag eftersom jag känner mig en aning träffad av ditt inlägg men jag har faktiskt ingen aning om hur frukterna på ICA står sig mot andra/de man odlar själva. Dock vet jag att jag ätit flera stycken på raken och ja, det fick väl mer eller mindre ner mig på knä för tillfället men det var inte så farligt som jag hade trott att det skulle vara. En viss tolerans mot stark mat har jag nog i och för sig då de flesta av de jag käkade med hade svårt att få i sig en enda hel frukt. Men det kan mycket väl ligga något i det du säger, att de är svagare än andra. Vore intressant att veta hur pass mycket svagare isåfall.
Citera
2013-01-26, 18:09
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag odlade egen chili för ett par år sedan (har inte blivit av sedan dess, men det ska det bli ändring på), vilken sort minns jag inte, den var ljusgrön i början, blev sedan röd. Lite längre än jalapeño, och spetsigare. Jag provsmakade en av de ljusare frukterna, som smakade paprika, ingen hetta alls. Tog en röd frukt, bet av några millimeter av spetsen, tuggade och svalde, och jäklar! vilken hetta. Nedkylning medelst kallvatten från kranen och mjölk/filmjölk från kylen i säkert 15 min krävdes innan jag kunde andas normalt igen. Detta från samma planta som "paprikan".

Jag gillar "stark" mat, men behöver ordentlig tillvänjning innan jag pallar med den hettan.

Är det vanligt att det skiljer så mycket i hetta mellan olika frukter från samma planta?
Citera
2013-01-26, 18:21
Medlem
Alla som verkar ha hela sherwood skogen på bröstet och påstår att dom klarar käka starkt, kan ta sig en matsked Mad Dog (sås) och sen komma tillbaka.
Citera
2013-01-26, 18:40
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Hade varit roligt att prova på de du odlar. Nu svarar jag eftersom jag känner mig en aning träffad av ditt inlägg men jag har faktiskt ingen aning om hur frukterna på ICA står sig mot andra/de man odlar själva. Dock vet jag att jag ätit flera stycken på raken och ja, det fick väl mer eller mindre ner mig på knä för tillfället men det var inte så farligt som jag hade trott att det skulle vara. En viss tolerans mot stark mat har jag nog i och för sig då de flesta av de jag käkade med hade svårt att få i sig en enda hel frukt. Men det kan mycket väl ligga något i det du säger, att de är svagare än andra. Vore intressant att veta hur pass mycket svagare isåfall.
Odla eget! Lägger du ner pengarna på kruka, frön och allt du behöver till har du sparat in pengarna du köper frukten för på ICA väldigt snabbt. Försök bara se till att de får riktigt bra med ljus för då blir det starka frukter. De är inte svåra att odla och kräver egentligen bara vatten och ett söderfönster om du har bra jord, plantorna ger bra skördar i runt 5 år.

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att jag själv provat på olika frukter och de man hittar i affären är inte i närheten av de som folk odlar själva enligt mig. Nu kan det givetvis ha förändrats de senaste åren men jag bryr mig inte för jag har allt frukt jag behöver. Tror de flesta som odlar eget skulle hålla med mig om att detta.
Citera
2013-01-26, 21:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Odla eget! <klipp>De är inte svåra att odla och kräver egentligen bara vatten och ett söderfönster om du har bra jord, plantorna ger bra skördar i runt 5 år.
<klipp>

Fixar dom det ifall jag sätter igång odlingen till hösten. Vill inte ha nåt vitt helvete som har klättrat upp efter gardinen.

Varför? jag blir borta ett tag, och när jag kommer hem så drar jag till stugan. Så tidigast jag kan pilla med plantor är i aug/sep.

Skulle vara coolt med lite egen chili. Bräcka blair såserna. "You think this is hot.. "
Citera
2013-01-27, 16:18
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Fixar dom det ifall jag sätter igång odlingen till hösten. Vill inte ha nåt vitt helvete som har klättrat upp efter gardinen.

Varför? jag blir borta ett tag, och när jag kommer hem så drar jag till stugan. Så tidigast jag kan pilla med plantor är i aug/sep.

Skulle vara coolt med lite egen chili. Bräcka blair såserna. "You think this is hot.. "
Dom växer så mycket som de växer, destå mer och bättre ljus de har destå kortare och kompakta håller de sig. Har de bra med ljus, jord, näring och vatten blir det som mindre buskar! Är det dåligt ljus blir det långa och spretiga plantor. Kan inte svara bättre än så.

Du bör dock passa in skörden för blir frukterna sittande för länge så lossnar de och fröna gror i krukan.

EDIT: När man odlar eget skall man även se över vattningen då frukterna kan bli mysko i smak och styrka om man vattnar för mycket när de växer. Om man torkar dem skall man vara försiktig då de kan få svamp eller annat om man inte ser efter dem. Bäst tycker jag är om man fryser dem på en plåt och sedan häller ner dem i en burk man har ståendes i frysen. Kan bli en stor burk om man har en stor planta, 2:a året blir skörden betydligt större så man skall vara lite försiktig med krukstorlek

Vi kanske är lite OT nu så om ni vill veta mer tror jag det finns en odlingstråd för chili någonstans.
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-01-27 kl. 16:22.
Citera
2013-01-27, 17:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Dom växer så mycket som de växer,

Superbra svar, det är bara att testa. Och inte vattna för mycket.

Du har samma smak för livet som jag, inte för mycket - men inte för litet heller.

Färsk chili är nog nåt man borde kunna kräva.
Citera
2013-02-20, 20:49
Medlem
Chilin ni hittar på ICA är hybrider som är framtagna i holländska växthus. Allt från den spanska pepparn till habaneron är alltså korsningar som alla har betydligt lägre styrka än sina renrasiga släktingar. Styrkan i dessa är ett skämt i jämförelse med om du odlar själv. Thai-chilin som du hittar i asiatiska butiker ska normalt sett vara extremt mycket svagare än tex habanero men är i själva verket normalt sett fem gånger starkare än ICA-habaneron. Den holländska hybridchilin är mao crap om du är ute efter verklig styrka. Den är dessutom ofta ganska karaktärslös då de flesta sorter de säljer smakar ungefär som vanlig spansk peppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in