2012-10-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om jag minns rätt så är Trinidad Moruga Scorpion (Capsicum chinense) den starkaste chilifrukten alla kategorier. Den kommer i vissa fall upp till 2 000 000 scoville. Du borde pröva den .

~Paul~

En sådan upplevelse måste väl ändå vara rent hälsofarlig? En jäkla påfrestning på kroppen iaf!
Citera
2012-10-19, 17:33
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Om man umgås med folk som har vant sig vid rent capsaicin så kan man säga att Blair's Death Rain också är "tilltugg".

För övrigt så är habanero rankad som "Exceptionally Hot", så det är helt enkelt du som har råkat vänja dig så pass mycket vid chili att du personligen anser att habanero inte är starkt längre.

Mja, jag tror nog mer att det beror på vad det är för drag i habaneron. Nu vet jag inget om dessa frukter, men något är det ju som gör att den från ICA känns som en babypaprika, men den från invandrarens grönsakshandel blir till tårgas i stekpannan.
Citera
2012-10-19, 19:01
Medlem
White.Sauces avatar
Varför äter man så pass stark mat? Hetta i all ära, kan vara gott i rätt dos och balans. Men bara att det ska bränna järnet?
Citera
2012-10-19, 19:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
En sådan upplevelse måste väl ändå vara rent hälsofarlig? En jäkla påfrestning på kroppen iaf!
Allt hänger på hur mycket man äter och hur koncentrerad chilin är. Jag har testat att göra pulver på en habanerosort som varit av den starkare sorten. Jag började - dum som man är - att skära itu frukterna utan att använda handskar.

Efter en stund började det bränna mellan fingrarna, där huden är lite tunnare. Jag tog det som en man och fortsatte med att torka frukten i torkskåpet. Slutligen (efter några timmar) blev frukterna torra.

Eftersom detta var under den varma perioden på året så lät jag torka habaneron ytterligare några dagar i rumsvärme. Därefter var det dags att få fram tre olika produkter; flakes, grovmalen habanero och finmalen dito. Till detta använde jag en vanlig högvarvig mixer eftersom jag på den tiden saknade en elektrisk kaffekvarn.

Efter att ha kört mixern en liten stund så spred sig formligen en dimma av habanerodamm i luften, varvid alla i hushållet började hosta, ögonen tårades och man började dessutom få kräkningsreflexer. Vi det laget så stor alla dörrar och fönster öppna. Trots det tog det ca 5 dagar innan luften återigen var någorlunda normal och redo att andas. Under dessa 5 dagar stod alla fönster och dörrar öppna i stort sett dygnet runt.

De olika produkterna har jag haft sedan dess. De tappar stadigt i styrka för varje år som går. De är idag, ca 6 år efter persen inte i närheten av initialastyrkan men trots det duger de väl till att krydda maten rejält.

Med andra ord. Det går att få tag i rejält stark habanero. Det gäller dock att antingen ha tur eller att handla på ställen som är pålitliga.

~Paul~
Citera
2012-10-19, 20:51
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Capcaicinet, det verksamma ämnet, ger en illusion om värme/smärta. Det binder till de nervändar som skickar de signalerna, så någon riktig vävnadsskada kan inte uppstå. Exempelvis är fåglar, som har en annan receptor, immuna mot chili-hettan. Däremot kan kroppen reagera på signalerna som kommer. Det kan bl.a. få halsen att svullna, andnöd och orsaka magkramper (Total tarmtömning). Givetvis kan det få dig att spy också.

En habañero tror jag inte blir något problem. Se bara till att hålla ut. Du kan känna dig yr och få nervpirrningar ut i fingrar/tår, men det är ingen fara. Håll bara ut hettan. Vill du därefter lindra med något kan du likväl skölja munnen med kallt vatten. Bara så att du har något kallt i munnen, konstant. Det tycker jag hjälper bättre än mejeriprodukter eller bröd. Tänk även på att det kommer fortsätta bränna en halvtimme-timme efteråt utan att du kan göra något åt det.

Det roliga kommer med tarmtömningen ett par timmar senare. Det är en sak att stå ut med brutal hetta i munnen...

Eftersom att kemisk capsaicin kan bränna hål i magen på dig, är smärtan inte en illusion. Vart fick du tag på den fulinfon? :P
Citera
2012-10-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce
Varför äter man så pass stark mat? Hetta i all ära, kan vara gott i rätt dos och balans. Men bara att det ska bränna järnet?
Personligen så äter jag stark chili av flera olika anledningar:
dels för "äventyret" - den häftiga och lite läskiga känslan när man går och uthärdar hettan, får tårfyllda ögon och känner extrem smärta i munnen - det är en viss skräckblandad förtjusning i det.
En annan anledning är för att riktigt stark chili faktiskt ger en enorm känsla av välbefinnande.
Testa själv så ska du få se - ät någon riktigt rejält stark chili så att du blir helt vansinnig av smärtan och hettan, och lägg märke till hur du känner dig 5-10 minuter efteråt: du kommer att må underbart bra, känslan påminner ganska mycket om en behaglig berusning.
Senast redigerad av Peter_18 2012-10-19 kl. 21:20.
Citera
2012-10-20, 12:53
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Eftersom att kemisk capsaicin kan bränna hål i magen på dig, är smärtan inte en illusion. Vart fick du tag på den fulinfon? :P

Jag vidhåller att den brännande smärtan är en illusion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin
http://en.wikipedia.org/wiki/TRPV1

Den undre länken är information om den receptor som aktiveras av capsaicinet.

Däremot hade jag fel i att capsaicinet inte kunde orsaka några vävnadsskador, vilket det egentligen kan. Detta rör sig dock om större koncentrationer. Den smärta man känner av att äta en chilifrukt är dock inte orsakad av vävnadsskador utan av att TRPV1-receptorn reagerar på ämnet.
Citera
2012-10-20, 17:21
Medlem
MeanMEs avatar
Stod och gjorde en jättelik chiligryta till en fest som jag tänkt krydda upp med bl.a en kvarts habanero.
Jubelidiot som jag var använde jag inga handskar.

För att göra en lång historia kort behövde jag kasta lite vatten.
Det vart ingen fest den kvällen...
Citera
2012-10-21, 15:52
Medlem
R.Rs avatar
Har ätit 2-2,5 habaneros några gånger då det gällt ett vad. Visst svider det förjävligt ett tag efteråt, tårar kan börja rinna osv men så farligt tyckte jag inte att det var. Hjälper ändå att ha t ex en läsk till hands, det lindrar lite även om det inte är mycket.

Värre var den gången då jag råkade peta mig i utkanten av ögat efter att ha hanterat en habanero. Trodde nästan jag skulle bli tvungen att åka in men det gav sig till sist efter idogt sköljande med vatten.
Citera
2012-10-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Mja, jag tror nog mer att det beror på vad det är för drag i habaneron. Nu vet jag inget om dessa frukter, men något är det ju som gör att den från ICA känns som en babypaprika, men den från invandrarens grönsakshandel blir till tårgas i stekpannan.
I så fall måste vi köpa helt olika habanerosorter.
Jag har ätit starka maträtter på indiska restauranger ett antal gånger när jag har varit student, och när jag har valt de starkare rätterna har kyparna alltid påstått att det är "miget zdarkt", men jag tycker allt att habaneros från ICA är mycket starkare.
Skulle inte förvåna mig om sorten som jag köper har precis den styrka som man kan förvänta sig från habanero.

Men det är väl egentligen skitsamma, jag är nöjd så länge som jag känner en rejäl effekt.
Senast redigerad av Peter_18 2012-10-21 kl. 16:50.
Citera
2012-10-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Om man umgås med folk som har vant sig vid rent capsaicin så kan man säga att Blair's Death Rain också är "tilltugg".

För övrigt så är habanero rankad som "Exceptionally Hot", så det är helt enkelt du som har råkat vänja dig så pass mycket vid chili att du personligen anser att habanero inte är starkt längre.
det är skillnad på habanero och habanero (antag jag) den som du köper på ICA kan knappast anses som stark. jag har ätit jalapeno som håller liknande styrka.
Citera
2012-10-23, 15:35
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag vågar säga att det inte finns någon i den här tråden som kan äta en hel habanero. De är riktigt starka och de vi odlar själva kan nog komma upp i över ½ miljon Scoville och det är en tredjedel av pepparspray. Den habanero jag tro rmånga av er ätit är en variant som en chilli fantast odlade fram och lyckades dra ner styrkan till en bråkdel av vad en vanlig frukt har, jag misstänker att han korsat med en vanlig paprika eller något liknande. Alla som odlar eget vet att det man får hemma är betydligt starkare än det man köper i affären. Så länge man låter frukterna bli klara och spar dem rätt kommer de att vara nog för att få de flesta på knä.

Jag är en van chilliätare och åt tre så frukter (inte habanero) i storleken av russin från en av mina plantor på tom mage och det var det värsta jag ätit. Det brann på ett sätt som jag aldrig varit med om. Jag är nu en som kör ½~1 red savina habaner i en gryta så ni förstår nog att jag inte direkt är känslig för stark mat. Men att äta frukterna rena på tom mage (som jag gjorde) är inte kul. Det kan vara kul att prova men inget man vill göra om. Mina småfrukter skall ha en styrka på 10k till 25k. Det gick bra att äta dem men när de kom ner i magen var det fruktansvärt.

Jag råder alla som skall äta starka frukter att först äta vanlig mat, tex pasta.

Jag är lite tveksam till de som säger att de kan härda sig till att äta en habanero, man härdas en hel del när man äter chili men jag tror att habanero är lite utanför vad man kan härdas till. Vi pratar om frukter man skulle kunna göra egen pepparspray av med en enkel alkohol extraktion, jag tror bara inte på det förrän någon "härdad" äter ett par av mina frukter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in