Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
En sådan upplevelse måste väl ändå vara rent hälsofarlig? En jäkla påfrestning på kroppen iaf!
Allt hänger på hur mycket man äter och hur koncentrerad chilin är. Jag har testat att göra pulver på en habanerosort som varit av den starkare sorten. Jag började - dum som man är - att skära itu frukterna utan att använda handskar.
Efter en stund började det bränna mellan fingrarna, där huden är lite tunnare. Jag tog det som en man och fortsatte med att torka frukten i torkskåpet. Slutligen (efter några timmar) blev frukterna torra.
Eftersom detta var under den varma perioden på året så lät jag torka habaneron ytterligare några dagar i rumsvärme. Därefter var det dags att få fram tre olika produkter; flakes, grovmalen habanero och finmalen dito. Till detta använde jag en vanlig högvarvig mixer eftersom jag på den tiden saknade en elektrisk kaffekvarn.
Efter att ha kört mixern en liten stund så spred sig formligen en dimma av habanerodamm i luften, varvid alla i hushållet började hosta, ögonen tårades och man började dessutom få kräkningsreflexer. Vi det laget så stor alla dörrar och fönster öppna. Trots det tog det ca 5 dagar innan luften återigen var någorlunda normal och redo att andas. Under dessa 5 dagar stod alla fönster och dörrar öppna i stort sett dygnet runt.
De olika produkterna har jag haft sedan dess. De tappar stadigt i styrka för varje år som går. De är idag, ca 6 år efter persen inte i närheten av initialastyrkan men trots det duger de väl till att krydda maten rejält.
Med andra ord. Det går att få tag i rejält stark habanero. Det gäller dock att antingen ha tur eller att handla på ställen som är pålitliga.
~Paul~