2011-03-09, 00:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Jag skulle inte bli helt förvånad om kroppen kan få en såpass chock så hjärtat påverkas negativt.
Om jag minns rätt så finns det studier där man visars att bli utsatt för capcasinet kan tom vara en fördel vid hjärtattacker.
Tyvärr är inte mitt minne så bra att jag kommer ihåg varför det var bra.
Citera
2011-03-09, 01:44
Medlem
Mr.Flashbackares avatar
jag kanske ska också testa
Citera
2011-03-09, 12:58
Medlem
Beelzebobs avatar
Jag har ätit den starkare varianten av habanero som heter Red Savina. Dess styrka har uppmätts till 577,000 scoville (http://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale), mot den vanliga habanerons 100,000-350.000 scoville. För att förstå styrkan, så ligger en vanlig jalapeno på ungefär 2,500-6,000 scoville .

Att äta en hel Red Savina i en tugga är nog något av det dummaste jag gjort. Någonsin. Jag underskattade styrkan något enormt. Allt gick bra i ungefär tio sekunder, sen kom en smärta utöver det vanliga. En riktigt fysiskt smärta som aldrig tog slut (åtminstone kändes det så då). Tårarna rann, näsan rann, halsen och gommen brann!
Det gick inte att prata eller att sitta still på ungefär 20 minuter eftersom jag inte visste vart jag skulle ta vägen.
Vatten hjälper ingenting mot smärtan, inte mjölk heller. Det enda vätska gjorde var att kyla ned munnen i ungefär tre sekunder, sen kom smärtan tillbaks. Glass eller is var väl det enda som hjälpte någorlunda, åtminstone i 30 sekunder.

Själva chiliköttet och saften är fruktansvärt starka de med. Dagen efter kändes det som att jag hade skadat fingret, eftersom det brände och bultade såpass mycket bara av att fingret kommit i kontakt med chiliköttet! Jag fick även ett stort rött märke i pannan av att ha kliat mig där med ett finger som kommit i kontakt med fruktköttet.

För en ännu extremare utmaning, prova Mad Dog's chilisåser. Detta tar lätt priset i det dummaste jag gjort. Den såsen innehåller chilin Bhut Jolokia, som är dubbelt så stark som Red Savina. Jag provsmakade tre (!) droppar på fingret, och jag kan lugnt säga att det var minst dubbelt så jävligt som att äta Red Savina'n. Jag spydde av smärtan och hettan, och jag hade svårt att andas ett tag.
Och sedan lyckades jag klia mig i ögat, och JÄVLAR, jag kan lugnt säga att det gjorde ondare än att äta dropparna.
Jag gillar doseringen för den såsen. Man ska ha ungefär ett knappnålshuvud sås till en hel gryta, och ändå blir det hur starkt som helst.

Trots detta är det väldigt spännande att testa sina gränser, och efteråt känner man sig rätt maskulin att ha överlevt något sådant!
Senast redigerad av Beelzebob 2011-03-09 kl. 13:03.
Citera
2011-03-09, 18:12
Medlem
Grainger-13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om jag minns rätt så finns det studier där man visars att bli utsatt för capcasinet kan tom vara en fördel vid hjärtattacker.
Tyvärr är inte mitt minne så bra att jag kommer ihåg varför det var bra.
Jag fick gå loss på en Google sökning och hittade bland annat en artikel om hur ett capascinplåster gav en 29-årig för övrigt frisk herre hjärtinfarkt. Hittade dessutom en artikel om hur capascinbehandlade grisar fick värre hjärtinfarkt än dom som inte fått behandling.

Tror vi alla kan vara överens om att äta chilli gör ont och att man har en tendens att bli högröd i ansiktet, tror nog att vi säkert kan säga att det påverkar blodtrycket så det är nog inte att rekommendera att ta ett bett på en habanero när det suger till i bröstet med kraftig smärta ut i vänsterarmen
Citera
2011-03-09, 18:32
Medlem
Kom direkt att tänka på "Gordon Ramsay's Great Escape" när han åker runt i Indien och lagar mat.

Indisk kvinna försöker slå sitt eget rekord och äta 60 stycken Bhut Jolokia

http://www.youtube.com/watch?v=u9cB6Tu5_28

http://en.wikipedia.org/wiki/Bhut_Jolokia_chili_pepper
Citera
2012-10-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Löjligt.. det klarar du utan problem om du inte är överkänslig, låt din tjej prova istället så kanske det blir roligt. Nu vet jag inte var du har köpt den, men om det är på ICA el. liknande så äter man dem som tilltugg. Nä, det här var ingen vidare utmaning. Käka en vindaloo palak paneer på en bra restaurang istället, och filma morgonen efter när du kämpar mot "the ring of fire".
Om man umgås med folk som har vant sig vid rent capsaicin så kan man säga att Blair's Death Rain också är "tilltugg".

För övrigt så är habanero rankad som "Exceptionally Hot", så det är helt enkelt du som har råkat vänja dig så pass mycket vid chili att du personligen anser att habanero inte är starkt längre.
Senast redigerad av Peter_18 2012-10-18 kl. 18:40.
Citera
2012-10-18, 22:22
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Om man umgås med folk som har vant sig vid rent capsaicin så kan man säga att Blair's Death Rain också är "tilltugg".

För övrigt så är habanero rankad som "Exceptionally Hot", så det är helt enkelt du som har råkat vänja dig så pass mycket vid chili att du personligen anser att habanero inte är starkt längre.

Du glömmer att det är häftigt att äta stark mat, du borde istället ge beröm så att han kan få sitt bekräftelsebehov tillfredsställt.
Citera
2012-10-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krs
Du glömmer att det är häftigt att äta stark mat, du borde istället ge beröm så att han kan få sitt bekräftelsebehov tillfredsställt.
Jag är absolut imponerad av folk som klarar av starkare chilisorter, i alla fall om de inte skryter om det.
Min poäng var bara att det är orimligt att påstå att habanero "inte är så speciellt stark" eller "tilltugg" bara för att man själv har vant sig vid den chilins hetta.
Om man bedömer habanerons styrka ur ett mer allmänt perspektiv så är den ju faktiskt rätt så rejäl, de flesta skulle nog tycka att den var oerhört het och svår att äta, det tycker jag själv även om jag långsamt börjar vänja mig.
Citera
2012-10-19, 11:53
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18

Jag är tämligen säker på att habaneron som säljs på vanliga mataffärer i regel inte har speciellt mycket hetta. Jag har ätit dom några gånger och kan inte påstå att dom som säljs på vanliga mataffärer är särskilt mycket starkare än vanlig Jalapeño. Jag har provat flera olika butiker och olika "tillverkare" men ingen av dom har jag upplevt särskilt starka.

Jag har däremot käkat "thailändsk" chili som var extremt mycket starkare trots att det inte skall vara det. Jag tror helt enkelt att skiten som i regel säljs i vanliga affärer är ren dynga och dom är absolut inte speciellt starka. Vilket förmodligen han/hon som du citerade ville få fram, inte att habanero inte är stark. Utan att den som säljs på Ica/Coop/Willys inte alls är lika stark som dom skall vara.

Thai-chili: http://en.wikipedia.org/wiki/Bird%27s_eye_chili
Citera
2012-10-19, 14:54
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Jag är tämligen säker på att habaneron som säljs på vanliga mataffärer i regel inte har speciellt mycket hetta. Jag har ätit dom några gånger och kan inte påstå att dom som säljs på vanliga mataffärer är särskilt mycket starkare än vanlig Jalapeño. Jag har provat flera olika butiker och olika "tillverkare" men ingen av dom har jag upplevt särskilt starka.

Jag har däremot käkat "thailändsk" chili som var extremt mycket starkare trots att det inte skall vara det. Jag tror helt enkelt att skiten som i regel säljs i vanliga affärer är ren dynga och dom är absolut inte speciellt starka. Vilket förmodligen han/hon som du citerade ville få fram, inte att habanero inte är stark. Utan att den som säljs på Ica/Coop/Willys inte alls är lika stark som dom skall vara.

Thai-chili: http://en.wikipedia.org/wiki/Bird%27s_eye_chili

Förstår inte ens hur folk ens kan se jalapenos som heta. Som ett exempel så slänger man in minst en hel habanero när man göra "taco" sås och sedan en jalapeno i sjävla burriton.
Kan bara instämma angående denna thailändska chilin, minns när jag fyllakäka på ett nattöppet ställe för thai arbetare, gumman hade tydligen slängt ner lite chili i min fried rice. Räckte bara med en liten hackad bit som hamnade i gommen som fick en att bli som ett litet barn igen.

Ts, ja du ska kunna klara av det. Kommer som mest kanske svida lite i rövhålet ett par timmar senare om du är känslig för stark mat.
Senast redigerad av FBdasen 2012-10-19 kl. 14:57.
Citera
2012-10-19, 15:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelzebob
Jag har ätit den starkare varianten av habanero som heter Red Savina. Dess styrka har uppmätts till 577,000 scoville (http://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale), mot den vanliga habanerons 100,000-350.000 scoville. För att förstå styrkan, så ligger en vanlig jalapeno på ungefär 2,500-6,000 scoville .

Att äta en hel Red Savina i en tugga är nog något av det dummaste jag gjort. Någonsin. Jag underskattade styrkan något enormt. Allt gick bra i ungefär tio sekunder, sen kom en smärta utöver det vanliga. En riktigt fysiskt smärta som aldrig tog slut (åtminstone kändes det så då). Tårarna rann, näsan rann, halsen och gommen brann!
Det gick inte att prata eller att sitta still på ungefär 20 minuter eftersom jag inte visste vart jag skulle ta vägen.
Vatten hjälper ingenting mot smärtan, inte mjölk heller. Det enda vätska gjorde var att kyla ned munnen i ungefär tre sekunder, sen kom smärtan tillbaks. Glass eller is var väl det enda som hjälpte någorlunda, åtminstone i 30 sekunder.

Själva chiliköttet och saften är fruktansvärt starka de med. Dagen efter kändes det som att jag hade skadat fingret, eftersom det brände och bultade såpass mycket bara av att fingret kommit i kontakt med chiliköttet! Jag fick även ett stort rött märke i pannan av att ha kliat mig där med ett finger som kommit i kontakt med fruktköttet.

För en ännu extremare utmaning, prova Mad Dog's chilisåser. Detta tar lätt priset i det dummaste jag gjort. Den såsen innehåller chilin Bhut Jolokia, som är dubbelt så stark som Red Savina. Jag provsmakade tre (!) droppar på fingret, och jag kan lugnt säga att det var minst dubbelt så jävligt som att äta Red Savina'n. Jag spydde av smärtan och hettan, och jag hade svårt att andas ett tag.
Och sedan lyckades jag klia mig i ögat, och JÄVLAR, jag kan lugnt säga att det gjorde ondare än att äta dropparna.
Jag gillar doseringen för den såsen. Man ska ha ungefär ett knappnålshuvud sås till en hel gryta, och ändå blir det hur starkt som helst.

Trots detta är det väldigt spännande att testa sina gränser, och efteråt känner man sig rätt maskulin att ha överlevt något sådant!
Om jag minns rätt så är Trinidad Moruga Scorpion (Capsicum chinense) den starkaste chilifrukten alla kategorier. Den kommer i vissa fall upp till 2 000 000 scoville. Du borde pröva den .

~Paul~
Citera
2012-10-19, 16:09
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Förstår inte ens hur folk ens kan se jalapenos som heta. Som ett exempel så slänger man in minst en hel habanero när man göra "taco" sås och sedan en jalapeno i sjävla burriton.
Kan bara instämma angående denna thailändska chilin, minns när jag fyllakäka på ett nattöppet ställe för thai arbetare, gumman hade tydligen slängt ner lite chili i min fried rice. Räckte bara med en liten hackad bit som hamnade i gommen som fick en att bli som ett litet barn igen.

Ts, ja du ska kunna klara av det. Kommer som mest kanske svida lite i rövhålet ett par timmar senare om du är känslig för stark mat.

Jag brukar köra en halv habanero per taco. hade dom haft 200.000+ i Scoville hade jag inte gjort det. Skiten som säljs på affärerna är rena skräpet. Jag har ätit Santa Fe chili med liknande hetta som vad vissa butiker kallar Habanero och dom "skall" ha 500-700 scoville, pinsamt.

Dock har någon enstaka habanero bränt lite, men absolut inte som dom bör det kan jag svära på. Det skall vara en extrem skillnad mellan jalapeños och habanero vilket jag inte upplevt från vanliga mataffärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in