Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-20, 22:49
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Det där är bara påhitt. Alla människor är emotionellt drivna. Män som kvinnor, i samma utsträckning. Du är bara förblindad av vad som räknas som emotioner: När till exempel en kvinna blir upprörd/ledsen av någon orättvisa (för att ta stereotypa exempel så poängen blir tydlig) och agerar efter sina känslor är detta att vara emotionellt driven. En man som blir förbannad på en kille som förolämpat hans tjej - och tar till knytnävarna - är dock inget man tänker på när man pratar om emotionellt driven. Båda situationerna är att handla efter känsla - även om den ena kan tyckas mindre intelligent

Det var precis för denna sorts inlägg som jag gjorde denna (https://www.flashback.org/t1774438) tråd. Se andra och första listan för vetenskapliga motbevis mot vad du påstår.
Citera
2012-01-20, 22:58
Medlem
Ja kvinnor har lägre intelligens, eller har det?

Det mesta är männens fel, att de raggar på vilken surfitta som helst, kvinnor i Sverige är sjukt bortskämmda. Fast det vet ju alla över 20. Alla kvinnor vet mycket väl vad dom har och vad dom kan få. Snarare så att unga män inte inser detta. Unga män är dumma helt enkelt.

Ni är så jävla lurade, jävla töntar
Citera
2012-01-20, 23:08
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Det var precis för denna sorts inlägg som jag gjorde denna (https://www.flashback.org/t1774438) tråd. Se andra och första listan för vetenskapliga motbevis mot vad du påstår.

Jag hittar en länk i ämnet (om jag missat någon så tala gärna om det) och den hänvisar till en blogg som tolkar forskning (utan tydlig källhänvisning) på egen hand. Om du kan citera något i detta blogginlägg som du menar stödjer din tes vore det lättare att diskutera (så kanske det går att leta upp källan).
Citera
2012-01-21, 00:02
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Jag hittar en länk i ämnet (om jag missat någon så tala gärna om det) och den hänvisar till en blogg som tolkar forskning (utan tydlig källhänvisning) på egen hand. Om du kan citera något i detta blogginlägg som du menar stödjer din tes vore det lättare att diskutera (så kanske det går att leta upp källan).

http://www.psychologytoday.com/blog/experiments-in-philosophy/201005/sex-the-bench-do-women-and-men-have-different-moral-values

Jag menade denna, om hur kvinnor använder känslor som empati mer än män, som mer riktar sig åt logik samt princip. En tidning om psykologi torde vara en duglig källa?
Citera
2012-01-21, 11:58
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
http://www.psychologytoday.com/blog/experiments-in-philosophy/201005/sex-the-bench-do-women-and-men-have-different-moral-values

Jag menade denna, om hur kvinnor använder känslor som empati mer än män, som mer riktar sig åt logik samt princip. En tidning om psykologi torde vara en duglig källa?

Det var den jag läste ja. Eftersom jag tycker att författaren till artikeln verkar dra lite stora växlar på osäker forskning skulle jag vilja se studierna som ligger till grund för hans påståenden. Detta är något jag alltid är mån om att göra, eftersom jag vet att det är oerhört vanligt att författare drar slutsatser som inte har signifikans, inte varit primärvariabel etc.

Och nej, bara för att det står i en populärpsykologisk tidskrift betyder inte detta att jag sväljer allt de skriver med hull och hår. Det bör man inte göra.

Jag vill helt enkelt se vilken sorts studier detta baseras på och hur dessa är gjorda för att kunna avgöra vilka slutsatser man kan dra av resultaten. Vilket urval har gjorts, och hur? Metod? Etc, etc.
Citera
2012-01-21, 13:24
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Det var den jag läste ja. Eftersom jag tycker att författaren till artikeln verkar dra lite stora växlar på osäker forskning skulle jag vilja se studierna som ligger till grund för hans påståenden. Detta är något jag alltid är mån om att göra, eftersom jag vet att det är oerhört vanligt att författare drar slutsatser som inte har signifikans, inte varit primärvariabel etc.

Och nej, bara för att det står i en populärpsykologisk tidskrift betyder inte detta att jag sväljer allt de skriver med hull och hår. Det bör man inte göra.

Jag vill helt enkelt se vilken sorts studier detta baseras på och hur dessa är gjorda för att kunna avgöra vilka slutsatser man kan dra av resultaten. Vilket urval har gjorts, och hur? Metod? Etc, etc.

För ett sådant känt ämne, som är givet för dem som varken är idioter eller genuspedagoger, så kan man med en enkel sökning på google-scholar få över en miljon träffar.

http://scholar.google.se/scholar?q=moral+values+gender&hl=sv&btnG=S%C3%B6k

Det är bara att välja och vraka. Klicka vad som helst, varje artikel kommer handla om detta ämne, troligtvis inom ett specifikt område. Att kvinnor och män skulle ha samma moraliska värderingar är bland det dummaste, anti-darwinistiska tankar som cirkulerar i vår tid. Hur skulle två varelser med helt skilda evolutionära roller utveckla exakt samma emotionella biologi?
Citera
2012-01-21, 16:57
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
För ett sådant känt ämne, som är givet för dem som varken är idioter eller genuspedagoger, så kan man med en enkel sökning på google-scholar få över en miljon träffar.

Det är bara att välja och vraka. Klicka vad som helst, varje artikel kommer handla om detta ämne, troligtvis inom ett specifikt område. Att kvinnor och män skulle ha samma moraliska värderingar är bland det dummaste, anti-darwinistiska tankar som cirkulerar i vår tid. Hur skulle två varelser med helt skilda evolutionära roller utveckla exakt samma emotionella biologi?

Du verkar ha svårt att förstå vad jag menar så jag ska försöka vara tydlig:
Att kvinnor och män generellt sätt har olika moraliska värderingar må vara en sak - det säger jag ingenting om - det jag jag opponerar mig emot är när folk försöker låta påskina att mäns beslut är mer välgrundade och sakliga. En helt annan sak! Båda könen väger in känslor och värderingar - men dessa känslor och värderingar ser olika ut.
Citera
2012-01-21, 17:02
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Du verkar ha svårt att förstå vad jag menar så jag ska försöka vara tydlig:
Att kvinnor och män generellt sätt har olika moraliska värderingar må vara en sak - det säger jag ingenting om - det jag jag opponerar mig emot är när folk försöker låta påskina att mäns beslut är mer välgrundade och sakliga. En helt annan sak! Båda könen väger in känslor och värderingar - men dessa känslor och värderingar ser olika ut.

Förutom det faktum att kvinnor väger in känslor mycket mer när det kommer till beslut, framför allt empatiska sådana, som i exempelvis en domstol. Det är inte männen som sett till att det inte finns ordentliga straff i detta landet.
Citera
2012-01-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/letters/article7101323.ece
Vi har också ett samhälle som strävar efter genuskvotering, där vi alltså ska låta mindre intelligenta komma fram och nå toppositioner baserat på en förhållning om att kvinnor ska vara lika förekommande som män. Den ideologin tar inte hänsyn till intelligens i första hand, vilket jag är övertygad om är den största faktorn till lyckat ledarskap med exceptionella resultat.

Jag skulle vilja vända på hela proceduren, och skippa könsaspekterna. Alla styrande toppositioner i samhället regleras först och främst av intelligens, där ingen som inte är mycket intelligent ens når en styrande position inom stat, kommun eller landsting. Detta skulle då ge en fördelning på c:a 10% kvinnor och c:a 90% män på de mest logiskt krävande uppgifterna (se länkad artikel). I min mening är det flera kvinnliga politiker som skulle falla bort med råge om ett intelligenskrav infördes, till viss del manliga - dock en dramatiskt mycket större del av de kvinnliga dito.
Skulle det vara något diskriminerande med att införa rigorösa intelligenskrav för styrande positioner i samhället?
Ska hur folk känner sig behandlade stå över verkliga resultat som har betydelse för människors liv?
Jag skulle vilja att de skapade ett test i klokskap för de ledande i samhället. För att jämföra med autistiska så finns det många som kan rabbla hela faktaböcker och har fotografiskt minne, men de kan inte dra några slutsatser av vad som står i faktaböckerna. Det är en ytterlighet att ta den jämförelsen men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Jag har 2 döttrar, den äldsta har närpå fotografiskt minne och hade många MVG i grundskolan. Den yngsta var ofta avundsjuk och kände sig korkad. Nu går båda samma högskoleutbildning och den yngre upptäcker att den äldre har mkt svårt att lära sig praktiska moment och dra slutledningar. Jag kan tillägga att den äldre är mkt duktig i matematik.

Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Alla som själv har en nackdel av ett intelligenstest förnekar dess giltighet och applicerbarhet på alla människor.
Som jag skrev ovan så anser inte jag den typen av intelligens är mest beundransvärd, klokskap är den yttersta formen av intelligens anser jag. Professorer på Harvard har gjort uppskattningen av det finns 7 sorters intelligens, jag tror att alla behövs i samhället och att man inte ska anse att det matematiska sinnet är det främsta.
Senast redigerad av Tina... 2012-01-21 kl. 17:28.
Citera
2012-01-21, 17:35
Bannlyst
Kvinnor är INTE dummare eller har mindre intelligens än män!! Det är överhuvudtaget dumt att använda begreppet "dum". För det innebär ett klart element av förakt, av överlägsenhet. Bättre då att tala om "annorlunda". Utan något förakt! Då är män och kvinnor varandra annorlunda. För de har av evolutionen helt enkelt fått olika arbetsuppgifter för artens bestånd och därför också blivit annorlunda.

I detta "annorlunda" tycks, på vetenskapens nuvarande ståndpunkt, ligga att kvinnan har en intelligensfördelning som i genomsnitt är något annorlunda än mannens. De allra "dummaste" individer vi har, om vi nu skulle sätta dumhet som en synonym till uppmätt IQ-kvot, är män. Men också de allra intelligentaste individer vi har, i den översta promillen av vårt folk, i Sverige cirka 9,000 individer, består till övervägande delen av män. Åtminstone om man får tro" dagens vetenskapliga sanning" vilken, som sagt, inte behöver vara morgondagens.

Är personligen är övertygad om att kvinnorna har ett betydligt bättre omdöme än männen Då kvinnors biologiska huvuduppgift är att välja goda fäder åt våra barn måste vi kunna väga samman många fler faktorer än männen, som mest grubblar på hur de enklast skall sätta kniven i ryggen på sin närmaste konkurrent...

Detta är dock något för vilket vetenskapen ännu inte ens har en operationell definition och långt mindre något sätt att mäta det. Men det kommer nog. Jag skulle vara förvånad om inte HUGO-forskarna om, säg, 25 år har visat på vilken kromosom kvinnans bättre "intuition" och omdöme sitter. Har jag rätt kan detta förvisso motivera ett stort antal kvinnor, också i en regering. Men inte på Tekniska Högskolor!
Citera
2012-01-21, 17:43
Medlem
Citat:

Vad är det för helt skilda evolutionära roller du menar?
Citera
2012-01-21, 17:49
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Kvinnor är INTE dummare eller har mindre intelligens än män!! Det är överhuvudtaget dumt att använda begreppet "dum". För det innebär ett klart element av förakt, av överlägsenhet. Bättre då att tala om "annorlunda". Utan något förakt! Då är män och kvinnor varandra annorlunda. För de har av evolutionen helt enkelt fått olika arbetsuppgifter för artens bestånd och därför också blivit annorlunda.

I detta "annorlunda" tycks, på vetenskapens nuvarande ståndpunkt, ligga att kvinnan har en intelligensfördelning som i genomsnitt är något annorlunda än mannens. De allra "dummaste" individer vi har, om vi nu skulle sätta dumhet som en synonym till uppmätt IQ-kvot, är män. Men också de allra intelligentaste individer vi har, i den översta promillen av vårt folk, i Sverige cirka 9,000 individer, består till övervägande delen av män. Åtminstone om man får tro" dagens vetenskapliga sanning" vilken, som sagt, inte behöver vara morgondagens.

Är personligen är övertygad om att kvinnorna har ett betydligt bättre omdöme än männen Då kvinnors biologiska huvuduppgift är att välja goda fäder åt våra barn måste vi kunna väga samman många fler faktorer än männen, som mest grubblar på hur de enklast skall sätta kniven i ryggen på sin närmaste konkurrent...

Detta är dock något för vilket vetenskapen ännu inte ens har en operationell definition och långt mindre något sätt att mäta det. Men det kommer nog. Jag skulle vara förvånad om inte HUGO-forskarna om, säg, 25 år har visat på vilken kromosom kvinnans bättre "intuition" och omdöme sitter. Har jag rätt kan detta förvisso motivera ett stort antal kvinnor, också i en regering. Men inte på Tekniska Högskolor!

Håller med, dum är ett felaktigt ord i sammanhanget. Mindre intelligenta är en bättre benämning. Det går som sagt ett kvinnligt geni på 8 manliga genier och det finns betydligt fler manliga idioter än den kvinnliga motsvarigheten.

Varför skulle kvinnor ha ett bättre omdöme än män? Kräver inte detta område logik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in