2012-01-21, 17:53
Citat:
Jag håller med och det du beskriver är just klokskap, som jag skrev om.
Ursprungligen postat av SmartaFlickan
Kvinnor är INTE dummare eller har mindre intelligens än män!! Det är överhuvudtaget dumt att använda begreppet "dum". För det innebär ett klart element av förakt, av överlägsenhet. Bättre då att tala om "annorlunda". Utan något förakt! Då är män och kvinnor varandra annorlunda. För de har av evolutionen helt enkelt fått olika arbetsuppgifter för artens bestånd och därför också blivit annorlunda.
I detta "annorlunda" tycks, på vetenskapens nuvarande ståndpunkt, ligga att kvinnan har en intelligensfördelning som i genomsnitt är något annorlunda än mannens. De allra "dummaste" individer vi har, om vi nu skulle sätta dumhet som en synonym till uppmätt IQ-kvot, är män. Men också de allra intelligentaste individer vi har, i den översta promillen av vårt folk, i Sverige cirka 9,000 individer, består till övervägande delen av män. Åtminstone om man får tro" dagens vetenskapliga sanning" vilken, som sagt, inte behöver vara morgondagens.
Är personligen är övertygad om att kvinnorna har ett betydligt bättre omdöme än männen
Då kvinnors biologiska huvuduppgift är att välja goda fäder åt våra barn måste vi kunna väga samman många fler faktorer än männen, som mest grubblar på hur de enklast skall sätta kniven i ryggen på sin närmaste konkurrent...
Detta är dock något för vilket vetenskapen ännu inte ens har en operationell definition och långt mindre något sätt att mäta det. Men det kommer nog. Jag skulle vara förvånad om inte HUGO-forskarna om, säg, 25 år har visat på vilken kromosom kvinnans bättre "intuition" och omdöme sitter. Har jag rätt kan detta förvisso motivera ett stort antal kvinnor, också i en regering. Men inte på Tekniska Högskolor!
I detta "annorlunda" tycks, på vetenskapens nuvarande ståndpunkt, ligga att kvinnan har en intelligensfördelning som i genomsnitt är något annorlunda än mannens. De allra "dummaste" individer vi har, om vi nu skulle sätta dumhet som en synonym till uppmätt IQ-kvot, är män. Men också de allra intelligentaste individer vi har, i den översta promillen av vårt folk, i Sverige cirka 9,000 individer, består till övervägande delen av män. Åtminstone om man får tro" dagens vetenskapliga sanning" vilken, som sagt, inte behöver vara morgondagens.
Är personligen är övertygad om att kvinnorna har ett betydligt bättre omdöme än männen
Då kvinnors biologiska huvuduppgift är att välja goda fäder åt våra barn måste vi kunna väga samman många fler faktorer än männen, som mest grubblar på hur de enklast skall sätta kniven i ryggen på sin närmaste konkurrent...
Detta är dock något för vilket vetenskapen ännu inte ens har en operationell definition och långt mindre något sätt att mäta det. Men det kommer nog. Jag skulle vara förvånad om inte HUGO-forskarna om, säg, 25 år har visat på vilken kromosom kvinnans bättre "intuition" och omdöme sitter. Har jag rätt kan detta förvisso motivera ett stort antal kvinnor, också i en regering. Men inte på Tekniska Högskolor!
Dessutom vill jag tillägga att de flesta kvinnor anser sig överlägsna män i intelligens. Att de måste skriva karlarna på näsan för att de ska fatta.
T ex så talar kvinnor mkt mer i gåtor medan män går mer rakt på sak, vilket gör att män inte fattar när kvinnor antyder något.
Ytterligare så brukar många kvinnor "så ett frö" hos sin karl, någon dag efteråt kommer han med den briljanta idén och tror att det är hans egen.
Dessutom vill jag tillägga att enligt dokumentären "Alfahannen" som finns på TV4 play, kan man se hur aktiviteten i pojkars hjärna minskar när han börjar få mer testosteron. Då lägger mannens kropp fokus på fysisk intelligens och inte psykisk.
Min slutsats är att båda könen är intelligenta på sitt vis och har lite svårt att förstå det andra viset.