Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-11, 12:45
Medlem
MrAtomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickside
Jo det är fakta. Inget att kalla folk avskum över.

Suck jag börjar undra varför jag gav mig in på den här tråden när den så uppenbart är på så låg nivå.

Detta är vad som krävs för att i överhuvudtaget kunna diskutera den där studien som ni pratar om.

Vilken studie rör det sig om?.. vilka är författarna? när och var är den publicerad? peer review eller ?

I vetenskaplig metodik ligger bevisbördan på den som påstår något som inte har bekräftats med åtskilliga studier.

Jag tror att vetenskap och hur man utvärderar den borde finnas med i utbildning ivarjefall på gymnasienivå.. då kanske vi kan undvika den här typen av ganska barnslig dialog.

Det finns förövrig väldigt få områden speciellt inom psykologi som man kan hävda med hundra procent säkerhet att det är så.
Citera
2011-03-11, 13:04
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAtomic
I vetenskaplig metodik ligger bevisbördan på den som påstår något som inte har bekräftats med åtskilliga studier.

Liknande som i "debattsammanhang".
Den som har hävdat ett påstående är den som har bevisbördan på att påståendet är sant.

Citat:
Jag tror att vetenskap och hur man utvärderar den borde finnas med i utbildning ivarjefall på gymnasienivå.. då kanske vi kan undvika den här typen av ganska barnslig dialog.
Medhåller. Detta får man ju nu lära sig om man läser naturvetenskap på hur man utvärderar en vetenskaplig studie.
Dock så skall det vara krav på att det ingår i alla gymnasielinjer.
Citera
2011-03-11, 13:23
Medlem
Konspirations avatar
Varför vill kvinnor bli män? Vi kommer aldrig få total jämställdhet då det är helt ogenomförbart. Naturligtvis är det möjligt inom områden där det, exempelvis, inte kräver fysisk styrka, men redan där grusas drömmen om jämställdhet. Målet är dock att nå så nära jämställdhet som möjligt, inte sant? Hur avgör vi inom vilka områden i så fall? Svårt att tro att klassiskt manliga arbeten står högt i kurs, men ner i gruvan och ut på haven med er kvinnor. Se det som en utmaning, ett led i den personliga utvecklingen!

Mina erfarenheter av kvinnor är närmast identiska med TS. Jag har haft otroligt svårt att hitta tjejer som attraherar mig då jag värderar hjärna framför utseende.

Ett exempel; Jag har blivit lite tjenis med cykelhandlaren i kvarteret. Jag var där för att uppgradera min cykel och hade min dåvarande flickvän i släptåg. När jag står och utvärderar framdämpare hör jag henne fråga: "-Varför har man såna här konstiga knoppar på däcken?" Cykelkillen kollar på mig där jag skamset står och skakar på huvudet. Hon tog första bästa resa ner till barnstadiet för att bryta is med en expert inom området. Hon arbetade(r) som kemist.
Citera
2011-03-11, 13:24
Medlem
MrAtomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Liknande som i "debattsammanhang".
Den som har hävdat ett påstående är den som har bevisbördan på att påståendet är sant.

Medhåller. Detta får man ju nu lära sig om man läser naturvetenskap på hur man utvärderar en vetenskaplig studie.
Dock så skall det vara krav på att det ingår i alla gymnasielinjer.

Ja man behöver ju inte ens kunna läsa och förstå vetenskapliga artiklar vilket kan vara väldigt jobbigt.. men man bör ju förstå hur vetenskap fungerar.

Alltså någon typ av kurs som handlar om vetenskap och vad vetenskap är för något krävs.. för vissa verkar tro att det är bara att säga att forskning säger så här eller vetenskapen säger så.. utan att de ens förstår vilka grundtankar vetenskapen utgår ifrån och inte ens vet vad för studie de pratar om.

Jag tycker retoriken liknar religösa som säger bibeln säger så.. utan närmare eftertanke. Vetenskapen är inte en ersättning för religionen den är bara studier av fenomen..inte mer eller mindre.
Citera
2011-03-11, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konspiration
Varför vill kvinnor bli män? Vi kommer aldrig få total jämställdhet då det är helt ogenomförbart. Naturligtvis är det möjligt inom områden där det, exempelvis, inte kräver fysisk styrka, men redan där grusas drömmen om jämställdhet. Målet är dock att nå så nära jämställdhet som möjligt, inte sant? Hur avgör vi inom vilka områden i så fall? Svårt att tro att klassiskt manliga arbeten står högt i kurs, men ner i gruvan och ut på haven med er kvinnor. Se det som en utmaning, ett led i den personliga utvecklingen!

Mina erfarenheter av kvinnor är närmast identiska med TS. Jag har haft otroligt svårt att hitta tjejer som attraherar mig då jag värderar hjärna framför utseende.

Ett exempel; Jag har blivit lite tjenis med cykelhandlaren i kvarteret. Jag var där för att uppgradera min cykel och hade min dåvarande flickvän i släptåg. När jag står och utvärderar framdämpare hör jag henne fråga: "-Varför har man såna här konstiga knoppar på däcken?" Cykelkillen kollar på mig där jag skamset står och skakar på huvudet. Hon tog första bästa resa ner till barnstadiet för att bryta is med en expert inom området. Hon arbetade(r) som kemist.

Okej, intelligenta tjejer intresserar sig alltså inte för dig. Har du nån aning om varför de inte gör det?

Det måste ju vara nåt med dig som gör att du inte får ihop det med en intelligent kvinna?

Det är ju som att säga att alla kvinnor är fula och äckliga för jag får inte ihop det med nån snygging.
Senast redigerad av Yori 2011-03-11 kl. 14:11.
Citera
2011-03-11, 13:35
Medlem
MrAtomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konspiration

Och vad visar det på tycker du? Jag värderar också intelligens men även empati högt hos min kvinna..och jag har just en sådan kvinna.

Förövrigt har empiri inte ett smack att göra med personliga erfarenheter som med all säkerhet är färgat av dina egna tankar om kvinnor.. och jag misstänker också att du kan göra den du är tillsammans med nervös om du är dömande som du verkar vara ..och få precis det du inte vill ha utav den du är tillsammans med (kallas självuppfyllande profetia).
Citera
2011-03-11, 14:42
Medlem
TheaFraggers avatar
Det är snarare de socialt konstruerade könsrollerna och kulturella särarter/genus som fördummar än biologiskt betingade faktorer. TS har nog aldrig hört talas om begreppet Tabula Rasa.

Intelligens är också ett mycket omstritt ämne. Om det handlar om hög kognitiv upplösning och förmåga att förstå komplexa samband så är det knappast frågan om biologiskt grundat i kön.

Intelligens är knappast i sig något eftersträvansvärt. Ta Unabombaren Ted Kandinsky, ett mattematisk begåvat underbarn som uppenbarligen förstår komplexa sammanhang, men också totalt oförmögen och paranoid konspirationsteoretisk rättshaverist.
Citera
2011-03-11, 14:48
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Du kan försöka hålla debatten på någon nivå.. när jag läste dina inlägg trodde jag först att du skämtade.. men du kommer mest att själv få problem i livet om du har den attityden. Att vara så könsfixerad eller att tro att alla kvinnor är korkade säger ju definitivt mer om dig än om kvinnor .. hur många aggressiva kommentarer du än slänger upp. Jag vet inte om kvinnor har varit elaka mot dig .. eller om du har haft en taskig mamma .. eller om du har en låg självkänsla och ett behov av att hävda dig gentemot andra grupper.. men ngt är det.

Vetenskapliga rön i denna tråd bevisar att kvinnor har lägre intelligens än män i genomsnitt. Precis samma sak läste jag i en illustrerad vetenskap för några månader sedan som handlade om hjärnan. Då vissa har problem med att ta till sig fakta och inte bidrar med något annat än ren dumhet så är det inte speciellt konstigt att man blir förbannad.

Det sistnämnda är det bara så enormt över.
Citera
2011-03-11, 14:49
Bannlyst
Citat:
Du kan försöka hålla debatten på någon nivå.. när jag läste dina inlägg trodde jag först att du skämtade.. men du kommer mest att själv få problem i livet om du har den attityden. Att vara så könsfixerad eller att tro att alla kvinnor är korkade säger ju definitivt mer om dig än om kvinnor .. hur många aggressiva kommentarer du än slänger upp. Jag vet inte om kvinnor har varit elaka mot dig .. eller om du har haft en taskig mamma .. eller om du har en låg självkänsla och ett behov av att hävda dig gentemot andra grupper.. men ngt är det.

Varför dras alltid detta "se och hör psykologi snack" upp. Kvinnor är i regel korkade. Jag älskar min mamma, även om hon är lite korkad.
Citera
2011-03-11, 15:02
Medlem
MrAtomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Vetenskapliga rön i denna tråd bevisar att kvinnor har lägre intelligens än män i genomsnitt. Precis samma sak läste jag i en illustrerad vetenskap för några månader sedan som handlade om hjärnan. Då vissa har problem med att ta till sig fakta och inte bidrar med något annat än ren dumhet så är det inte speciellt konstigt att man blir förbannad.

Illustrerad vetenskap är ju knappast den bästa källan.. det är inte där man publicerar vetenskapliga artiklar precis.. men det är ju något att utgå ifrån..så säg mig vilket nummer det är så kan jag kontrollera det.

Sen bör du förstå att man inte säger fakta om vetenskap utan pratar om studier.. men det verkar vara som att prata för döva öron här har jag förstått.
Citera
2011-03-11, 15:04
Medlem
MrAtomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickside
Varför dras alltid detta "se och hör psykologi snack" upp. Kvinnor är i regel korkade. Jag älskar min mamma, även om hon är lite korkad.

Är det så.. bra att du berättar det.
Citera
2011-03-11, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples

Du hittar väl inte igen vilken nummer det var nu förstås. Och inte kan du komma med någon annan källa heller till dina rön. Undrar varför.

Du påstår mycket men när man vill att du ska utveckla det så går det inte av olika skäl. Du vill bara påstå att så här är det men kan inte alls lägga fram något som visar på att det är så. Känns inte det ovanligt dumt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in