Citat:
Ursprungligen postat av Nicolai
Nja. Om det går att mäta och kvantifiera så är det inte längre flumvetenskap. Huruvida just det här stämmer eller inte är väl svårt att säga utan mera ingående studier men vi vet ju bland annat redan att kvinnor har betydligt sämre (över lag, naturligtvis finns det säkert undantag) spatialsinne än män.
Om det sedan är nödvändig kunskap är väl svårt att säga inte minst eftersom det potentiellt kan skapa motsättningar och sociala slitningar, men generellt sett är ju all forskning nyttig oavsett om man kan avgöra nyttan omedelbart eller inte.
Jag kan lova dig att de finns studier som spretar åt alla möjliga håll inom alla områden. Man brukar inte inom forskningsvärlden godta ngt förrens det finns många studier som backar upp det... då kan man göra såkallade metastudier. Jag har själv gjort två liknande kvantifierbara studier som har pekat åt två helt olika håll.. det har främst med hur designen, urval och speciellt testinstrumenten om studien är bra eller inte. Att den är kvantifierbar behöver inte säga någonting, snarare är det viktigt om resultat är replikerbart.. jag kan tex slänga ihop en kvantifierbar studie på några timmar som inte säger ett smack.
Det du säger om spatiala intelligensen stämmer dock enligt åtskilliga studier.. likaså brukar kvinnor har en bättre verbal förståelse än män. Men det bör ju påpekas, för att många här verkar inte förstå vetenskapliga studier, att detta beskriver bara genomsnitt .. min syrra har tex betydligt bättre spatial intelligens än vad jag har och jag har en vassare verbal intelligens än henne. Vetenskapliga studier om stora grupper säger ingenting om mig eller dig.. det är det vissa verkar tro när det hävdar sin egen intelligens framför i det här fallet en kvinnas. Det blir helt absurt.