2011-03-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konspiration
Ett exempel; Jag har blivit lite tjenis med cykelhandlaren i kvarteret. Jag var där för att uppgradera min cykel och hade min dåvarande flickvän i släptåg. När jag står och utvärderar framdämpare hör jag henne fråga: "-Varför har man såna här konstiga knoppar på däcken?" Cykelkillen kollar på mig där jag skamset står och skakar på huvudet. Hon tog första bästa resa ner till barnstadiet för att bryta is med en expert inom området. Hon arbetade(r) som kemist.

Det har inte mycket med intelligens att göra, det där med knoppen, utan snarare allmänbildning.

Men det jag tänkte på i ditt exempel är att jag tycker att det är bra när folk frågar om de inte vet något och jag skulle absolut inte skämmas om min kille ställer en sån fråga. Hur ska man annars kunna lära sig? Det är ju heller inte helt ovanligt att folk är fackidioter och alltså mindre vetande inom andra områden för att de har ägnat sig så mycket åt ett, som kemi t.ex.

Kan det inte vara så att din tjej snarare var prestigelös än dum? Och, för att visa upp lite egna fördomar: Kan det vara så att det är vanligare att tjejer inte bryr sig så mycket om ifall de verkar dumma när de vill veta något, medan det är känsligare för en kille?
Citera
2011-03-11, 16:07
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det har inte mycket med intelligens att göra, det där med knoppen, utan snarare allmänbildning.

Men det jag tänkte på i ditt exempel är att jag tycker att det är bra när folk frågar om de inte vet något och jag skulle absolut inte skämmas om min kille ställer en sån fråga. Hur ska man annars kunna lära sig? Det är ju heller inte helt ovanligt att folk är fackidioter och alltså mindre vetande inom andra områden för att de har ägnat sig så mycket åt ett, som kemi t.ex.

Kan det inte vara så att din tjej snarare var prestigelös än dum? Och, för att visa upp lite egna fördomar: Kan det vara så att det är vanligare att tjejer inte bryr sig så mycket om ifall de verkar dumma när de vill veta något, medan det är känsligare för en kille?

Helt ärligt, håller inte med

Svaret på frågan borde man kunna resonera sig fram till även om man inte har lärt sig det i form av allmänbildning; förutsatt tillräcklig (normal) intelligens.
Citera
2011-03-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Helt ärligt, håller inte med

Svaret på frågan borde man kunna resonera sig fram till även om man inte har lärt sig det i form av allmänbildning; förutsatt tillräcklig (normal) intelligens.

Om man är tillräckligt intresserad ja, så att man har lust att tänka efter. Nu fanns det ju två att fråga så det var den effektivaste vägen att få kunskap.
Citera
2011-03-11, 17:01
Medlem
Dossys avatar
Det som är pinsamt är att TS har skrivit att kvinnor har ofattbart mycket lägre intelligens än män och får medhåll från några få.
Dom rön och bevis dom sedan visar är intelligens inom vissa områden och i dom artiklarna så står det att skillnaden är avsevärt liten, vad kommer då denna ofattbart stora skillnaden in?

Måste vara personliga tycken i så fall och inget annat.
Citera
2011-03-11, 18:05
Medlem
Konspirations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Okej, intelligenta tjejer intresserar sig alltså inte för dig. Har du nån aning om varför de inte gör det?

Det måste ju vara nåt med dig som gör att du inte får ihop det med en intelligent kvinna?

Det är ju som att säga att alla kvinnor är fula och äckliga för jag får inte ihop det med nån snygging.

Det är en förbaskat knasig slutsats. Jag tror helt enkelt att det är brist på tjejer som är rädda för att visa sig intelligenta. Det är mycket enklare att vara ytligt arrogant och dum för att få tillfällig uppmärksamhet och glida i gräddfil. Frågan är varför dock, varför vill man framställa sig som dum?

Helt rätt, det är något med mig. Jag kallar det krav på den jag väljer att leva mitt liv ihop med.
Citera
2011-03-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickside
Jo det är fakta. Inget att kalla folk avskum över.

Nej det är det verkligen inte. Har du något bevis från en objektiv forskare? Jo jag kallar er verkligen avskum, för det är det enda ni är.
Citera
2011-03-11, 18:17
Medlem
Konspirations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare

Jag vågar påstå att en lobotomerad träskpadda har kapacitet att lista ut varför ett cykeldäck har dubbar.

Varför väljer man som kvinna att hellre framställa sig som dum? Vem vill verka dum? Ska det vara sött och flickigt?
Citera
2011-03-11, 19:11
Medlem
Fy f*n för alla dessa idioter till kvinnor som söker sig till
kriminellt drägg!

Det tycks vara tillräckligt många för att man kan dra en
slutsats: kvinnor är puckon!

Typ; "Vi träffades när han satt inne..!" Var det inte
polismördaren Tony Olsson som gick ut i pressen och sade
att han var trött på alla dessa brev från kvinnor som ville
ha kontakt (bjöd ut sig!) Då har det gått (för) långt!

En historia som ger mig rysningar! Kan någon verifiera
sanningshalten?

Jag har för mig att jag för många år sedan läste om en tjej
som tog med sig sina föräldrar över till Finland för att de
skulle få träffa hennes nya kille(var de redan gifta? )
Det vara bara det att den nya svärsonen satt i fängelse och
hette Juha(Åmselemördaren)!
Stackars föräldrar!
Citera
2011-03-11, 19:14
Medlem
Konspirations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAtomic
Och vad visar det på tycker du? Jag värderar också intelligens men även empati högt hos min kvinna..och jag har just en sådan kvinna.

Förövrigt har empiri inte ett smack att göra med personliga erfarenheter som med all säkerhet är färgat av dina egna tankar om kvinnor.. och jag misstänker också att du kan göra den du är tillsammans med nervös om du är dömande som du verkar vara ..och få precis det du inte vill ha utav den du är tillsammans med (kallas självuppfyllande profetia).

Jag tror det handlar om osäkerhet. Det råder synlig brist på självsäkra och intelligenta kvinnor som vågar ta för sig och ta egna initiativ, som litar på sig själva. I mitt exempel, att våga tänka själv. Däremot råder det ett överflöd av kvinnor som anammar en roll av att vara någon eller något men inte är det, en bubbla som exploderar vid press eller stress av någon för ändamålet vald form. En generalisering som baseras på mina erfarenheter. Därmed inte sagt att fenomenet även förekommer hos oss män, dock klart mycket mer frekvent hos kvinnor.

Har du IQ, EQ och erfarenheter nog, är jag i det närmaste övertygad om att du landar i närheten.

Jag vågar påstå att jag är trygg i mig själv och därav gör det mig självsäker. Jag litar på mina erfarenheter och min egen kapacitet, därav litar jag på de beslut jag fattar. Jag vet också mina begränsningar och likaså mina brister. Det kan jag tänka och känna mig fram till. Måhända att jag, genom det liv jag valt, är extremt bred i jämförelse.

Jag tog ett exempel. Jag hade inte givit mig in i diskussionen utan kött på benen. Det finns tillräckligt med material till en kortare bok.
Citera
2011-03-11, 19:18
Medlem
Citat:
Jag vågar påstå att en lobotomerad träskpadda har kapacitet att lista ut varför ett cykeldäck har dubbar.

Varför väljer man som kvinna att hellre framställa sig som dum? Vem vill verka dum? Ska det vara sött och flickigt?

Nej, nu överskattar du allt de lobotomerade träskpaddorna. Är det några som inte har anledning alls att känna till eller lista ut vad knopparna på ett cykeldäck är, så är det de!

Jag tänkte mig förresten inte dubbarna utan ventilen som "knopp". Dubbarna är ju inte alls knopplika.

Kanske de har stött på en känslig pojke som inte klarar av att ha fel och tar lite extra illa upp när det är en tjej som vet bättre. Det finns såna, och när man bevisar att de faktiskt har fel så har de inte fel i alla fall om det går att ändra lite på vad de menade ifrån början och måste de inse att de har fel så blir de putt.

Ja, jag tror att det ska vara sött och flickigt i vissa fall. Så där gulligt hjälplöst, liksom. Förr skulle ju kvinnor gärna dölja sin intelligens, jag vet inte om det är det som hänger kvar till en del. Det fanns som råd i tidningar t.o.m. för den som ville ha ett lyckat äktenskap. Det var viktigt för mannen att få vara klokast i familjen för då kände han ömhet och beskyddarinstinkt för sin stackars tokiga lilla fruga, tror jag. Kvinnan skulle inte ge sig in i diskussioner utan lägga fram lösningarna så att mannen fick tro att det var han själv som kommit på dem, mm tjafs.

Det gläder mig att du tycker att det är larvigt. Det tror jag många gjorde förr också men inte alla - precis som idag.
Citera
2011-03-11, 19:22
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:

Jag är benägen att hålla med er båda två. Jag vet folk som är hyggligt smarta men mer inom sitt område.. att handskas med folk är de inget bra på. Dubbar på cykeldäck.. när ställde hon frågan, på vintern eller på sommaren? Historian som presenterats saknar en del information för att man ska kunna säga ditten eller datten i mina ögon.
Citera
2011-03-11, 19:27
Bannlyst
Citat:
Det är en förbaskat knasig slutsats. Jag tror helt enkelt att det är brist på tjejer som är rädda för att visa sig intelligenta. Det är mycket enklare att vara ytligt arrogant och dum för att få tillfällig uppmärksamhet och glida i gräddfil. Frågan är varför dock, varför vill man framställa sig som dum?

Helt rätt, det är något med mig. Jag kallar det krav på den jag väljer att leva mitt liv ihop med.

Då tror du inte att de är dumma då, bara att de framställer sig som dumma. Jag tror en del tjejer är hänsynsfulla. De bjuder på det. Och jag tror att en del tjejer har upplevt att en del killar tycker det är livsviktigt att killen får vara smart jämfört med henne, titta på bara här i tråden hur viktigt det är för en del killar. Annars blir de aggressiva. Sen tror jag att de kanske är blyga för att vara smarta, det är lite skrytigt. En kille kan nog bete sig lugnt och fint för att få henne att visa sånt. Tuttarna går bättre att visa. Det gör ju alla och gör ingen arg. För många unga damer är det nog så här som jag beskriver ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in