Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Har du mærkt av ett uppsving på marknaden vad gæller handel utav ETFer, warranter och certifikat i Olja, och æven andra råvaror som ex. silver?
Vad anser du personligen om investeringar inom råvaror, ær det något som ligger dig næra hjærtat? eller føredrar du rena aktier?
Ja, ETF handel har boomat som fan. Det är enormt i USA vad jag förstår, jag handlar dock bara i Skandinavien där det inte är lika utbrett. Men det växer helt klart.
Warranter handlar jag inte själv, ej heller certifikat och korgar. Intalar mig att det är ganska stort numera, men tror det är mer prop deskar och utländska kunder som vill handla sådant (och privatpersoner). Jag själv handlar enbart med institutioner.
Råvaror handlas mest från London tror jag. Så förutom ETF:er så handlar jag enbart aktier och har liten eller ingen koll på resten, konstigt nog.
Investeringar i råvaror är säkert bra rent generellt. Rent fundamentalt tror jag, förutom de senaste veckornas sjuka spike, att olja borde lätt kunna vara en bra investering - det är ju trots allt en begränsad tillgång. På väldigt lång sikt alltså. Men jag är vare sig råvaruanalytiker eller speciellt intresserad egentligen. Kollar lite på metaller (koppar och zink) men mest för att följa de noterade gruvbolagen.