Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-04, 12:07
Medlem
Arbetar som aktiemäklare i Stockholm. Ställ frågor om vad som helst som rör jobbet, livsstil etc eller vad som helst.

Av rädsla för att bli outad finns risken att jag inte kan svara så specifikt på vissa av frågorna, men skickar i så fall PM som jag utgår ifrån respekteras.

Om det visar sig att jag har svårt att svara på merparten av frågorna får vi väl lägga ner tråden

Men vi testar! Kör hårt
2011-03-04, 12:09
Medlem
Skulle vara kul och veta vad en normal månadslön ligger på för dig? Även om det förekommer mycket narkotika
2011-03-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaQzaQ
Skulle vara kul och veta vad en normal månadslön ligger på för dig? Även om det förekommer mycket narkotika

Jag har en fast lön på ca 100.000 / mån. Får även bonus årsvis som varierar, men den är inte provisionsbaserad (dvs någon procentsats för vad man "drar in" etc).

EDIT: Nej inte så mycket narkotika, har bara stött på det en gång i jobbet (i London). Antingen är folk jävligt bra på att dölja det, eller så är det mest en myt. Det är inte samma sak som det var på 80-talet. De flesta i branschen är kring 40 år, så många har nog "lagt av".
2011-03-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doooh
Arbetar som aktiemäklare i Stockholm. Ställ frågor om vad som helst som rör jobbet, livsstil etc eller vad som helst.

Av rädsla för att bli outad finns risken att jag inte kan svara så specifikt på vissa av frågorna, men skickar i så fall PM som jag utgår ifrån respekteras.

Om det visar sig att jag har svårt att svara på merparten av frågorna får vi väl lägga ner tråden

Men vi testar! Kör hårt

Hur ser en dag ut för dig?

Vilken skola läste du i, vilken utbildning tog du? Hade du bra betyg? Behövdes det kontakter? vilket företag jobbar du åt? Är du dum?
2011-03-04, 12:15
Medlem
Sallaads avatar
Vad har du för utbildning?
2011-03-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hur ser en dag ut för dig?

Vilken skola läste du i, vilken utbildning tog du? Hade du bra betyg? Behövdes det kontakter? vilket företag jobbar du åt? Är du dum?

En vanlig dag går jag upp 06:00, är inne på jobbet strax efter 07:00. Går igenom nattens händelser och pratar med analytiker, kunder etc fram till 09:00 då börsen öppnar. Förhoppningsvis har man lite ordar att jobba med, som man sedan försöker matcha mot andra kunders ordrar (kan utveckla detta om någon har intresse). Lunch med kunder eller på skrivbordet. Går alltid hem 17:30 när börsen stänger, om vi inte har kvällsmöten eller kundaktiviteter.

Har magisterexamen i ekonomi från Stockholm. OK betyg därifrån, gymnasiebetygen likaså. Kontakter behövs absolut, även om jag har slitit väldigt hårt för att komma hit. Var inte så att jag hamnade direkt på desken efter universitetet.

Kommer inte kommentera vilket företag jag jobbar på.

Om jag är dum? Hur menar du nu?
2011-03-04, 12:23
Medlem
kato85s avatar
Har du mærkt av ett uppsving på marknaden vad gæller handel utav ETFer, warranter och certifikat i Olja, och æven andra råvaror som ex. silver?

Vad anser du personligen om investeringar inom råvaror, ær det något som ligger dig næra hjærtat? eller føredrar du rena aktier?

Vad ær det før utbildning som krævs før att bli aktiemæklare?
Ræcker det med ett par år på BI eller måste man, som dig, ha magisterexamen i ekonomi?

Det låter som oerhørt svårt att få jobb som mæklare om det krævs en magisterexamen, eller så ær du øverkvalificerad och duktig på arbetsplatsen.

sitter sjælv en hel del med aktier på dagarna och man funderar ju om man inte kanske skulle børja jobba med detta på heltid, å andra sidan verkar vægen till en magisterexamen inom ekonomi som en vældigt lång væg..
Senast redigerad av kato85 2011-03-04 kl. 12:25.
2011-03-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Har du mærkt av ett uppsving på marknaden vad gæller handel utav ETFer, warranter och certifikat i Olja, och æven andra råvaror som ex. silver?

Vad anser du personligen om investeringar inom råvaror, ær det något som ligger dig næra hjærtat? eller føredrar du rena aktier?

Ja, ETF handel har boomat som fan. Det är enormt i USA vad jag förstår, jag handlar dock bara i Skandinavien där det inte är lika utbrett. Men det växer helt klart.

Warranter handlar jag inte själv, ej heller certifikat och korgar. Intalar mig att det är ganska stort numera, men tror det är mer prop deskar och utländska kunder som vill handla sådant (och privatpersoner). Jag själv handlar enbart med institutioner.

Råvaror handlas mest från London tror jag. Så förutom ETF:er så handlar jag enbart aktier och har liten eller ingen koll på resten, konstigt nog.

Investeringar i råvaror är säkert bra rent generellt. Rent fundamentalt tror jag, förutom de senaste veckornas sjuka spike, att olja borde lätt kunna vara en bra investering - det är ju trots allt en begränsad tillgång. På väldigt lång sikt alltså. Men jag är vare sig råvaruanalytiker eller speciellt intresserad egentligen. Kollar lite på metaller (koppar och zink) men mest för att följa de noterade gruvbolagen.
2011-03-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vad ær det før utbildning som krævs før att bli aktiemæklare?
Ræcker det med ett par år på BI eller måste man, som dig, ha magisterexamen i ekonomi?

Det låter som oerhørt svårt att få jobb som mæklare om det krævs en magisterexamen, eller så ær du øverkvalificerad och duktig på arbetsplatsen.

sitter sjælv en hel del med aktier på dagarna och man funderar ju om man inte kanske skulle børja jobba med detta på heltid, å andra sidan verkar vægen till en magisterexamen inom ekonomi som en vældigt lång væg..

Krävs egentligen ingen utbildning. Har flera kollegor och kompisar i branschen som helt saknar det. Det handlar mycket om tur och framför allt timing. Men utbildning är helt klart nödvändigt om du söker jobb utan kontakter.

Det är RIKTIGT svårt att få jobbet, finns väldigt många som skulle döda för att få mitt jobb gissar jag. Jag trivs väldigt bra

Svårt att ge generella råd, men jag tror att jag hade börjat med utbildningen ändå. Väldigt givande tid på universitetet, både vad gäller innehåll och rent socialt. Om du däremot är riktigt duktig och har talang så kan du ju fortsätta handla själv? Förutsätter naturligtvis en viss grundinvestering, ca 500k kanske är att föredra, sen kan man hyra in sig på kontor med alla system och får belåna sig kraftigt (särskilt intradag, har hört uppemot 20 gånger kapitalet). Så med den hävstången kan man bli väldigt rik om man är duktig. Inget för mig dock... vågar inte.

Känner folk som börjat med 50.000 kr och som har förmögenheter på flera hundra miljoner idag.
2011-03-04, 12:35
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Om jag är dum? Hur menar du nu?
Jag tror han undrar om det krävs hög intelligens
för att klara av ditt jobb eller om du är dum men klarar dig bra ändå.
2011-03-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Jag tror han undrar om det krävs hög intelligens
för att klara av ditt jobb eller om du är dum men klarar dig bra ändå.

Jag personligen anser mig vara över medel vad gäller intelligens (även om det avtar i takt med åren efter hårt leverne, extrema mängder alkohol).

Finns exempel på riktigt korkade personer (blir dock aldrig chefer) som lyckas surfa sig igenom jobbet på något sätt. Folk i branschen är riktigt luriga många gånger, och många klarar sig på att luras eller ljuga - även om vad man vet och inte vet. Övertygelse och retorik räcker långt...
2011-03-04, 12:45
Medlem
Citat:
Jag personligen anser mig vara över medel vad gäller intelligens (även om det avtar i takt med åren efter hårt leverne, extrema mängder alkohol).

Finns exempel på riktigt korkade personer (blir dock aldrig chefer) som lyckas surfa sig igenom jobbet på något sätt. Folk i branschen är riktigt luriga många gånger, och många klarar sig på att luras eller ljuga - även om vad man vet och inte vet. Övertygelse och retorik räcker långt...

Skulle en civilekonoms utbildning på SU räcka med högt betyg? Alltså om jag skulle kämpa hårt då efteråt också.. Menar inte att man komemr dit på en gång
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in