Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-10, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle Karlsson
Jättespännande tråd! Jag jobbar i branschen fast har ingen kontakt mot mäkleriet, så jag är väldigt nyfiken.

Jag har hört att stämningen är väldigt hård, kan dra en historia via PM om en nyanställd som inte är van med "kulturen" och den är rolig ( du har säkert upplevt eller hört liknande). Hur som haver, är kulturen så hård som det ryktas?

Hur ser ungefär din fördelning ut mellan 'vanliga' fondbolag ( Robur, SHB SEB's etc.), pensionsbolag, propdeskar eller lite mindre fonder(typ; skagen, lannebo, HQ fonder (numera carnegie fonder) etc.)?

Har du särskilda relationer med förvaltare på vissa fondbolag eller andra som ibland hjälper dig quid-pro-qou och vice versa?

Hur ser det ut när en kund vill kliva ur en större position? Lägger du ut allt i orderdjupet så kommer andra handlare reagera, på samma sätt när du ska köpa större, som jag sett när jag handlat så är det "mindre" positioner som så fort de blir köpta/sålda så fylls de på. Eller ringer du runt mäklare och/eller andra institutionella investerar för att sälja större positioner?

Har du någonsin köpt/sålt diskretionärt? Kanske mer åt Private Banking? Följdfråga, har du eller har haft några större privatkunder?

Jag personligen hade tyckt att det var enormt roligt att om jag verkligen utvecklade ett bra case som jag pitchade, som gick emot både mina egna analytiker och/eller kundernas, och kunden köper/säljer det och gör en bra affär, händer detta ofta? Hur mycket lyssnar kunderna på dig i sina affärer?

Vilka terminaler har ni? Reuters? Hörde av en person, visserligen trader, men han behövde verkligen en riktig terminal för att gå bra så han hörde hur "the snake pit" lät. Inte i Sverige dock. Dock är de snabbare på nyheter etc.

Hur säljmotiverad är genomsnittsmäklaren ungefär? Brinner man för att göra affärer eller är det som för mig att viljan att lyckas och tävlingsinstikten ibland tar över och man bara "måste" göra affären?

Jag har lite andra frågor om bakgrund, alltså universitet och framförallt professionell bakgrund men jag tror inte att du svara på de så här "offentligt", och frågorna jag skulle ställer isf vill jag nog inte ställa här heller.

Jag tror du skrev att branschen är väldigt liten och de flesta vet vilka alla är, eller jag kan ha hört det från annat håll. Hur som helst, mer generellt om du inte vill PMa, vilka meriter och egenskaper söks helst? Är det ett relativt "closed community"? Med tanke på min nuvarande bakgrund är dörren stängd mot att "jobba mig upp från kassan på bankkontor", men finns det andra vägar?

Jag kommer svara dig på PM.
2011-03-10, 08:15
Medlem
Tyvärr har jag bestämt mig för att enbart fortsätta via PM - så skicka era frågor / diskussioner den vägen.

Mod kan låsa tråden om ni vill, och ev ändra rubriken till "skicka PM", så riskerar vi inte att frågor förblir obesvarade.

Sorry guys.
2011-03-10, 09:23
Moderator
Semesters avatar
Doooh har meddelat att han inte kommer svara på ytterligare frågor i tråden utan vill istället hänvisa er till PM istället.
Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in