Citat:
Ursprungligen postat av Awombhawha
Hur gammal är du?
Jag antar att du jobbar nära traders, och i sådana fall, vilket område tradear dessa inom och vad har de för utbildning?
Hur ser lönerna ut för dina kollegor inom trading?
Hur ser den generella profilen ut för en trader och hur skiljer sig livsstilen gentemot för en aktiemäklare?
För att göra det enklare valde jag att skriva "aktiemäklare" som samlingsnamn för alla olika poster. Men här blir det ju mer detaljerat.
Jag är strax över 30.
Ja, jag jobbar nära traders (exekverare). I Sverige används felaktigt begreppet "trader" som prop-trader, vilket ju är någon som gör positionstagande för firmans balansräkning. Så jag kommer att använda traders och prop-traders som skilda begrepp. Sales och sales traders ingår i "mäklare", anser jag.
Traders, dvs exekverare, har betydligt sämre betalt. Gissar på 40-50k för en senior, kanske lite mer. En junis har nog 25-30. Svårt att motivera en hög lön eftersom de inte drar in några kulor.
Väldigt olika profiler, men ofta ganska lata

Gör det enkelt för sig, särskilt efter ett par år. Många har inte fullständig eller ingen utbildning.
Livsstilen skiljer sig så till vida att traders inte representerar på stan lika mycket, inte lika mycket the good life - liksom. Sen har de ju sämre betalt också.
En prop-trader har nog många gånger helt rörlig lön. Tror de flesta har en lön på 50-60k och sen rörlig beroende på resultatet, förmodligen årsvis. Även här väldigt olika profíler, men de flesta prop-traders jag känner är väldigt duktiga och kunniga, inga dumhuvuden. De kan eg mer om aktier och teknikaliteter än vad jag kan. Jag är mer säljare.
Hoppas det var svar nog, specificera om det är något ytterligare du undrar.
EDIT: de prop-traders jag känner handlar optioner och aktier. Vissa har strikta mandat, andra lösare. Men alla sektorer osv, och utifrån eget omdöme.