Citat:

Ursprungligen postat av 
Juli14

Mitt köp var på 1,68*20 blev 33,6:-
nu över 50:- 
ska man behålla eller kommer en rejäl dipp snart?
Köpte bara för 16800:- ,men till dags datum bra utdelning

Det finns olika sätt man kan hantera risk på, och jag tycker man bör i takt med att investeringen stiger överväga att sälja av en del av sin post, lämpligtvis när du nått ditt target. Det är därför det är så viktigt att ha en plan innan du tar en position, vad vill du uppnå för resultat och kanske viktigare - vad gör du om det inte går som du tror?
Entry och exit är väldigt viktigt om man ska lyckas göra bra trades, och det gäller inte bara ur synvinkeln att man ska hantera risk på ett bra sätt - det är även otroligt effektivt att sälja av halva din post när du når ditt target, för att sedan fortsätta med din andra halva av din ursprungliga post. Dels säkrar du upp en del av det du redan vunnit, dels är du inte lika sårbar för rekyler. Sedan när en rekyl inträffar kan du återigen köpa på dig fler aktier (eller vad du nu handlar i för instrument).
Man får naturligtvis göra som man vill. Jag har en ganska hög riskprofil vilket gör att jag kanske bara säljer av 1/3 när jag når mitt target, eller fortsätter med allt investerat belopp. I ditt fall så rör det sig om en ganska liten summa, typ 25 000 eller så vad? Då hade jag nog låtit vinnaren löpa fullt ut, och sedan när trenden vänder och det är tydligt att kursen är på väg ner i en större dipp sälja av.
Man kan aldrig veta fullt ut såklart, utan allt handlar om antaganden och vad du bedömer vara mest sannolikt utifrån dina analyser. Bedömer du att en rekyl kan komma inom kort, ja då kanske det är klokt att sälja av halva posten. Bedömer du att vi kommer fortsätta en bra bit innan nästa rekyl - behåll allt då. Personligen tror jag vi fortsätter uppåt ganska problemfritt, nästa stora motstånd är först vid ~70 kr (tidigare ett motstånd under 2010), men det kan naturligtvis uppstå fler längs vägen. Faktum är att vi redan har haft en rekyl under gårdagen. Som du kanske märkte fick vi en stark öppning för att senare under dagen falla tillbaka lite grann (alltså en rekyl). Vi avslutade dagen på plus hur som helst. Se bild: 
http://imgur.com/eYoqpnZ
Rekylen inträffade när vi nådde motståndet vid 50,75 kr och vi har alltså idag blygsamt hämtat oss upp tillbaka till den nivån. Huruvida vi bryter oss igenom motståndet under måndag eller faller tillbaka (och får en ny liten rekyl) är svårt att säga. Jag tycker dock det mesta pekar på fortsatt uppgång, dvs att motståndet bryts. Tittar vi på denna bild: 
http://imgur.com/FWYLC4Z så ser vi att prisutveckling och volymen tilltar i riktning med trenden. Detta är precis det vi vill. Dessutom så ligger inte bara prisutvecklingen över våra glidande medelvärden; det gör även volymen! Värt att ha med sig är att det enda som är intressant i sammanhanget är förhållandet mellan volym och pris - värdena i sig är totalt ointressanta!
Bilden pekar på att det finns en underliggande styrka i vår utveckling och det ideala är givetvis att volymen och prisutvecklingen ligger över medelvärdena likväl som de tilltar i trendens riktning, i detta fall uppåt. I många fall före en rekyl kan man se hur volymen minskar och faller under vår MA-period trots att prisutvecklingen fortsätter att stanna högt uppe - i vissa fall kan priset öka trots att volymen minskar, och då brukar man oftast se ett fall kort därefter. Tittar man på denna bild: 
http://imgur.com/J71bvwp så ser man att strax före vår rekyl så minskar volymen ganska så drastiskt, och kort därefter följer priset efter (dvs kursen faller).
Så efter att ha tittat på hur kursen beter sig och en definiering av trenden, både med hjälp av MA för olika perioder samt volymstaplar (även de jämfört med MA) så tycker jag att det är rätt safe att hävda att vi fortsätter uppåt. Värt att ha med sig är dock att detta endast är en av många infallsvinklar, och att det i slutändan trots allt handlar om antaganden och spekulation. Ingen vet hur kursen kommer bli i framtiden, och de som påstår sig veta gör det inte. Däremot kan man ANTA vissa saker med hjälp av olika indikatorer, både tekniska och fundamentala, och i detta fall tycker jag man kan anta att kursen fortsätter uppåt ganska så smärtfritt. Även om motståndet ger oss en liten rekyl kommer vi, med hjälp av stödet, att prova bryta motståndet tills det att vi klarar det.
Om man är långsiktig i sin investering i Karo så behöver man faktiskt inte bry sig ett skit. Trenden är otroligt stark och vi rör oss med stormsteg uppåt, så sparar man på 1 års sikt eller längre så spelar det absolut ingen roll hur nästa veckas utveckling blir, eller veckan därpå. Det som spelar roll är hur utvecklingen i stort blir, och tittar man på kursen i ett storskaligt perspektiv så är dessa små rekyler ingenting, faktum är att de knappt syns på grafen.
Nej, nu ska jag knäppa en kall jävel och roa mig med något annat!