Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Jag bedömer hela diskussionen som relativt omöjlig att svara på då inget av förbanden i fråga, förutom möjligen vissa Spetsnaz-grupperingar (?) de facto har strid som huvuduppgift, då alltså konventionell strid, utan samtliga specialförband har som namnet antyder speciella uppgifter som de utbildas och utrustas för. Dessutom som bekant är stridens utgång så otroligt beroende av massor av andra faktorer än utbildning och utrustning, som i det här fallet enligt min bedömning är jämförbara om inte likvärdiga med vissa undantag - jag syftar då på terräng, aktuellt stridsvärde, ren och skär tur/otur, tillfälligheter - i fallet 5 SAS mot 5 Vympel motsv. räcker det att en SAS-gubbe fastnar med stridsvästen i en gren så kan den striden vara avgjord till Vympels fördel. Dessutom, om det blir en sådan 5 mot 5-situation, så har något i planeringen gått väldigt fel från första början. Det finns bättre alternativ för stridsspaning än en relativt klent beväpnad 5manna-patrull från ett dyrbart specialförband (klent då jag inte väntar mig att en patrull kommer att spana på en annan specialförbandspatrull, utan snarare mot någon form av större förband eller anläggning med bättre skydd än 5 killar med eldhandvapen och sprängämnen) - förslagsvis spaningsenheter ur de reguljära styrkorna.
En rätt klassisk feltanke, att göra sådana jämförelser.
Lite som att jämföra ett kompani SAS med ett kompani mekaniserat infanteri och se vem som är bäst genom vem som kommer att vinna en strid mellan de båda.
Varpå vi kan dra slutsatsen att vanliga skyttesluskar alltså är bättre soldater än dessa specialstyrkegossar.
Vilket naturligtvis blir fel, då mekaniserat infanteri har strid som sin huvuduppgift och är tränade och utrustade för detta, medans specialstyrkor inte är det, och har som uppgift att undvika den sortens strid, då de är för värdefulla för att ge sig in i något liknande.
I "striden" mellan SAS och Spetznas i djungeln, så är egentligen vinnaren de som upptäcker den andre först, och därefter gömmer sig så att de andra aldrig upptäcker dem.
För då har de i ett möte avgått med information om fiendens rörelser, som den andra sidan inte lyckats få tag i tillbaks.
De absolut bästa specialstyrkorna är i många fall de som aldrig upptäcktes, och vars operationer ingen känner till, annat än 50 år efteråt när sekretessen släpps.
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag håller väl egentligen med dig vad gäller frågeställningen, däremot kan jag tycka att man kan jämföra förbands förmågor genom att hitta några likartade operationer som båda förbanden genomfört. T.ex. 3 SAS-räder bakom fiendens linjer, i jämförelse med 3 GRU Spetsnaz-räder. Om operationerna i sig är likartade, med likartad målbild, kan man, om inte hitta direkt kvalitativa skilnader, möjligen utröna olikheter i taktik o.s.v.
Vilket då faller på att vi antingen får ta operationer där de soldater som deltog är pensionerade sedan länge, och därmed inte visar hur bra de är i dagsläget.
För vid framgångsrika operationer så vill de snarare hålla sina taktiker hemliga, så att de kan använda dessa vid fler tillfällen, istället för att få dem sönderanalyserade så att de blir oanvändbara.
Kvar får vi då måttligt framgångsrika, eller rent misslyckade, operationer att utgå ifrån, som inte visar dem från deras bästa sida.