2011-11-22, 14:43
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Är plitarna på random fängelse såhär grova så vill jag inte ens tänka på specialförbanden

http://www.youtube.com/watch?v=kOmCdMcZz80&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube. com%2Fresults%3Fsearch_query%3Drussian%2Bprison%2B yekaterinburg%26oq%3 Drussian%2Bprison%2Byekaterinburg%26aq%3Df%26aqi%3 D%26aql%3D%26gs_sm%3De%26gs_upl%3D920l4595l0l4836l 28l1l0l0l0l0l0l0ll0l0

(3:53 och framåt)
Tror ni killarna ångrar brotten de begått?

Men OnT: Spetznaz är säkert hårda med sin utbildning. Men deras taktiska förmåga blir förstörd via deras sadistiska träning.
Citera
2011-11-22, 15:07
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Jag bedömer hela diskussionen som relativt omöjlig att svara på då inget av förbanden i fråga, förutom möjligen vissa Spetsnaz-grupperingar (?) de facto har strid som huvuduppgift, då alltså konventionell strid, utan samtliga specialförband har som namnet antyder speciella uppgifter som de utbildas och utrustas för. Dessutom som bekant är stridens utgång så otroligt beroende av massor av andra faktorer än utbildning och utrustning, som i det här fallet enligt min bedömning är jämförbara om inte likvärdiga med vissa undantag - jag syftar då på terräng, aktuellt stridsvärde, ren och skär tur/otur, tillfälligheter - i fallet 5 SAS mot 5 Vympel motsv. räcker det att en SAS-gubbe fastnar med stridsvästen i en gren så kan den striden vara avgjord till Vympels fördel. Dessutom, om det blir en sådan 5 mot 5-situation, så har något i planeringen gått väldigt fel från första början. Det finns bättre alternativ för stridsspaning än en relativt klent beväpnad 5manna-patrull från ett dyrbart specialförband (klent då jag inte väntar mig att en patrull kommer att spana på en annan specialförbandspatrull, utan snarare mot någon form av större förband eller anläggning med bättre skydd än 5 killar med eldhandvapen och sprängämnen) - förslagsvis spaningsenheter ur de reguljära styrkorna.

Jag håller väl egentligen med dig vad gäller frågeställningen, däremot kan jag tycka att man kan jämföra förbands förmågor genom att hitta några likartade operationer som båda förbanden genomfört. T.ex. 3 SAS-räder bakom fiendens linjer, i jämförelse med 3 GRU Spetsnaz-räder. Om operationerna i sig är likartade, med likartad målbild, kan man, om inte hitta direkt kvalitativa skilnader, möjligen utröna olikheter i taktik o.s.v.
Citera
2011-11-22, 17:23
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Jag bedömer hela diskussionen som relativt omöjlig att svara på då inget av förbanden i fråga, förutom möjligen vissa Spetsnaz-grupperingar (?) de facto har strid som huvuduppgift, då alltså konventionell strid, utan samtliga specialförband har som namnet antyder speciella uppgifter som de utbildas och utrustas för. Dessutom som bekant är stridens utgång så otroligt beroende av massor av andra faktorer än utbildning och utrustning, som i det här fallet enligt min bedömning är jämförbara om inte likvärdiga med vissa undantag - jag syftar då på terräng, aktuellt stridsvärde, ren och skär tur/otur, tillfälligheter - i fallet 5 SAS mot 5 Vympel motsv. räcker det att en SAS-gubbe fastnar med stridsvästen i en gren så kan den striden vara avgjord till Vympels fördel. Dessutom, om det blir en sådan 5 mot 5-situation, så har något i planeringen gått väldigt fel från första början. Det finns bättre alternativ för stridsspaning än en relativt klent beväpnad 5manna-patrull från ett dyrbart specialförband (klent då jag inte väntar mig att en patrull kommer att spana på en annan specialförbandspatrull, utan snarare mot någon form av större förband eller anläggning med bättre skydd än 5 killar med eldhandvapen och sprängämnen) - förslagsvis spaningsenheter ur de reguljära styrkorna.
En rätt klassisk feltanke, att göra sådana jämförelser.

Lite som att jämföra ett kompani SAS med ett kompani mekaniserat infanteri och se vem som är bäst genom vem som kommer att vinna en strid mellan de båda.
Varpå vi kan dra slutsatsen att vanliga skyttesluskar alltså är bättre soldater än dessa specialstyrkegossar.

Vilket naturligtvis blir fel, då mekaniserat infanteri har strid som sin huvuduppgift och är tränade och utrustade för detta, medans specialstyrkor inte är det, och har som uppgift att undvika den sortens strid, då de är för värdefulla för att ge sig in i något liknande.

I "striden" mellan SAS och Spetznas i djungeln, så är egentligen vinnaren de som upptäcker den andre först, och därefter gömmer sig så att de andra aldrig upptäcker dem.
För då har de i ett möte avgått med information om fiendens rörelser, som den andra sidan inte lyckats få tag i tillbaks.

De absolut bästa specialstyrkorna är i många fall de som aldrig upptäcktes, och vars operationer ingen känner till, annat än 50 år efteråt när sekretessen släpps.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag håller väl egentligen med dig vad gäller frågeställningen, däremot kan jag tycka att man kan jämföra förbands förmågor genom att hitta några likartade operationer som båda förbanden genomfört. T.ex. 3 SAS-räder bakom fiendens linjer, i jämförelse med 3 GRU Spetsnaz-räder. Om operationerna i sig är likartade, med likartad målbild, kan man, om inte hitta direkt kvalitativa skilnader, möjligen utröna olikheter i taktik o.s.v.
Vilket då faller på att vi antingen får ta operationer där de soldater som deltog är pensionerade sedan länge, och därmed inte visar hur bra de är i dagsläget.
För vid framgångsrika operationer så vill de snarare hålla sina taktiker hemliga, så att de kan använda dessa vid fler tillfällen, istället för att få dem sönderanalyserade så att de blir oanvändbara.

Kvar får vi då måttligt framgångsrika, eller rent misslyckade, operationer att utgå ifrån, som inte visar dem från deras bästa sida.
Senast redigerad av Jecke 2011-11-22 kl. 17:26.
Citera
2011-11-22, 17:55
Medlem
kmrdzs avatar
Ja Jecke, det är rätt, det var precis det jag försökte belysa - att det blir helt fel om man ska jämföra specialförband utifrån strid. Jag kan inte tolka TS på annat sätt än att han vill jämföra dem i strid mot varandra.

T-80U visst skulle man med god vilja kunna titta på de operationer vi känner till av de stora namnen inom specops, men samtidigt behöver det inte ge en särskild tydlig eller rättvis bild av hur duktiga förbanden faktiskt är relativt till sina utländska motsvarigheter. Visst kan vi se skillnader i taktik, uppträdande, men jag tvivlar på att du kan hitta så likartade operationer att du kan fastställa att den ena konsekvent är bättre än den andra.

Får jag gissa vilt utan underlag skulle jag sätta mina pengar på SAS, de har mycket erfarenhet och jag har förtroende för den brittiska krigsmakten som helhet. Min uppfattning av SAS är att de kan leverera i mycket varierande förutsättningar och miljöer, mot många olika typer av hot och uppgifter. Men Jecke gör också poängen att det är svårt för oss att kunna veta, då det ligger i sakens natur att så mycket som möjligt av specialförbandens verksamhet hålls ur vårt medvetande, särskilt de operationer då man lyckats mycket väl.
Citera
2012-01-12, 00:13
Medlem
flashess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
4.22 så får killen stånd av den hårda övningen.

ont så tror jag som de flesta andra att spetsnaz är mycket hårdare och galnare men om de är bättre vet jag inte. För jag tror ändå att sas, delta force och andra västerländska special styrkor har tillgång till bättre utrustning och även bättre träning till viss mån. För det är ju trots allt inte direkt nödvändigt att kunna slå sönder en tegelsten i krig.

Sant så sant, att spetsnaz tränas så hårt är nog lite för att få tänket " inget är omöjligt"
Dom är vana att slå sönder sten så hud o ben är inget för dom osv.
Spets är ju liksom tränade att kunna slåss med pinnar osv medans andra grupper tappar hoppet lite om dom förlorar deras viktigaste utrustning
Citera
2012-01-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Skulle vilja se någon form av bevis på att de är bäst fysiskt, även fast jag ej tvivlar på att de är ena kärva jävlar? I.ö var det väl just Alfa som fattade beslutet att gasa teatern i Moskva under gisslandramat där om jag minns rätt så att en stor del av gisslan dog av gasen, för att sedan gå in och skjuta på allt som rörde sig, vilket resulterade i ännu större civila förluster. Att sedan ha folk som är totalt efterblivna och gör allt de blir tillsagda, oavsett risk är ju inte heller något direkt positivt, skjuter Britta 60 från hemvärnet Igor "Plankbrytaren" Spetznas i bröstet för med sin Ak4 så spelar det ingen roll hur många tegelstenar denne kan slå sönder med sitt pannben.

Det där var faktiskt en riktigt lyckad, avskräckande aktion. I rent fritagningsperspektiv så var det heeelt misslyckat. Men se till det att nu vet terrorister att bråkar man med ryssarna skickar dom in spetznas att gasa, spränga och skjuta alla. Hur många oskyldiga som dör är oviktigt. Kul att möta en sån fiende, spelar ingen roll om du använder en gisslan som sköld lixom, dom skjuter båda. Om inte gasen tagit er båda redan vill säga.
Citera
2012-01-12, 13:36
Medlem
Fossilens avatar
Tror nog att SAS spöar Spetznaz. Alla liknande specialstyrkor är väl jämna, vart de än kommer ifrån. Men SAS påstås ju vara de bästa.
Citera
2012-01-12, 19:50
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Det där var faktiskt en riktigt lyckad, avskräckande aktion. I rent fritagningsperspektiv så var det heeelt misslyckat. Men se till det att nu vet terrorister att bråkar man med ryssarna skickar dom in spetznas att gasa, spränga och skjuta alla. Hur många oskyldiga som dör är oviktigt. Kul att möta en sån fiende, spelar ingen roll om du använder en gisslan som sköld lixom, dom skjuter båda. Om inte gasen tagit er båda redan vill säga.
Totalt misslyckad ur ett avskräckande syfte, då terroristerna knappast hade tanken att de skulle komma ut därifrån oskadda.
Deras syfte var att skapa uppmärksamhet och rädsla, samma syfte som vid ett terrordåd, och man gjorde det fullt medveten om att man med största sannolikhet skulle dö, på samma sätt som självmordsbombare.
Avskräckande skulle det ha varit om man lyckades med att döda samtliga terrorister utan några förluster bland gisslan, då det skulle inneburit ett bevis på att ryska staten kan beskydda sina medborgare effektivt samtidigit som de bekämpar sina motståndare.

Som det var nu så hade det inte gjort så stor skillnad om terroristerna istället hade dödat alla med nervgas, istället för att Spetznas dödade de flesta av misstag med sin gas, annat än att visa att Spetznas uppenbarligen inte klarade av sitt uppdrag med att rädda gisslan.

Hade målet bara varit att döda terroristerna så kunde man lämnat över det till flygvapnet istället.

Avskräckade hade varit en aktion i stil med GSG9s operation mot Lufthansa 181, där man slog ut 4 kapare utan egna förluster bland soldater eller civila, och endast ett fåtal lätt skadade.
Ett av GSG9 teamen leddes ironiskt nog av en blatte, medans kaparna var palestinier.
Citera
2012-01-12, 20:23
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Totalt misslyckad ur ett avskräckande syfte, då terroristerna knappast hade tanken att de skulle komma ut därifrån oskadda.
Deras syfte var att skapa uppmärksamhet och rädsla, samma syfte som vid ett terrordåd, och man gjorde det fullt medveten om att man med största sannolikhet skulle dö, på samma sätt som självmordsbombare.
Avskräckande skulle det ha varit om man lyckades med att döda samtliga terrorister utan några förluster bland gisslan, då det skulle inneburit ett bevis på att ryska staten kan beskydda sina medborgare effektivt samtidigit som de bekämpar sina motståndare.

Som det var nu så hade det inte gjort så stor skillnad om terroristerna istället hade dödat alla med nervgas, istället för att Spetznas dödade de flesta av misstag med sin gas, annat än att visa att Spetznas uppenbarligen inte klarade av sitt uppdrag med att rädda gisslan.

Hade målet bara varit att döda terroristerna så kunde man lämnat över det till flygvapnet istället.

Avskräckade hade varit en aktion i stil med GSG9s operation mot Lufthansa 181, där man slog ut 4 kapare utan egna förluster bland soldater eller civila, och endast ett fåtal lätt skadade.
Ett av GSG9 teamen leddes ironiskt nog av en blatte, medans kaparna var palestinier.

Det budskap ryssarna vill skicka är uppenbarligen att kommer ni till Moskva och jävlas så utplånar vi er - och vi skiter i om några av våra egna stryker med. Det är också precis den retorik man har hört både Putin och Medveded använda i talarstolen, minus delen om egna offer förstås.

Jag minns ett gisslandrama i Moskva i början av 90-talet, där ett gäng turister (koreaner om jag inte minns fel) hölls fångna av en beväpnad man i en buss. Spetsnaz dödade gisslantagaren och lade sedan fram kroppen för åskådarna och pressen för att visa hur det slutar om man ägnar sig åt terrordåd.

Jag tror personligen inte att myndigheternas förmåga att skydda gisslan spelar så stor roll i avskräckande syfte. Att terroristerna vet att de inte kommer levande därifrån är nog i sådana fall en betydligt tyngre faktor, även om jag delar din uppfattning om att gärningsmännen i just fallet med teater-ockupationen nog var mycket väl medvetna om att de inte skulle komma undan oskadda.
Citera
2012-01-12, 20:36
Medlem
cephs avatar
Det största problemet vid teaterkrisen var snarare ett byråkratiskt/administrativt stolpskott som vägrade berätta för läkarna på plats vad de hade använt för stridsgas vid fritagningen. Således kunde man inte sätta in rätt hjälp till de som var rejält nedsövda/förgiftade. Att situationen i sig var oerhört svårhanterlig är en annan sak att ha i åtanke, tvivlar på att det fanns någon annan utväg egentligen.

Beslankrisen eskalerade med största sannolikhet till ett blodbad pga. terroristerna, inte Spetsnazsoldaterna. Polis och militär utanför höll sig in i det sista och försökte medla trots att de blev beskjutna många gånger från skolan med flera dödsfall som följd (även sjukvårdare blev beskjutna och dödade av terroristerna). Sedan finns det många oklarheter angående explosionerna som hördes den tredje dagen och som föranledde stormningen, om det var någon trigger-happy snubbe på utsidan som öppnade eld med granatgevär eller om det var terroristerna som brände av något. Men vid det stadiet var läget allmänt kritiskt i vilket fall, där stora delar av gisslan var nära att duka under pga. utmattning och vätskebrist och terroristerna blev alltmer oberäkneliga pga. samma saker samt sinande tålamod.

Hur som helst, ska man jämföra något Spetsnazförband med t.ex. SAS eller SEALs så är det Alfa/Vympel/Zenit osv. som står under FSB (KGBs efterträdare). Det finns, som många andra påpekat, mängder av Spetsnazförband inom alla möjiga vapenslag och så vidare då det är en generell term för grupper med specialinriktning. Många av dem är som natt och dag.

Ett exempel på en specialoperation som dessa (Alfa/Vympel/Zenit) herrar deltagit i som är rätt känd är Storm-333:
http://www.youtube.com/watch?v=ch8zJDZJXuM
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Storm-333
Där de stormade palatset i Kabul.

Det är mer hysch-hysch kring operationerna i Tjetjenien, Dagestan och så vidare, men där har de utfört komplicerade lönnmord och tillfångatagningar värdiga en Bondfilm.

Hur som helst är jämförelser mellan dylika specialstyrkor och deras framgångar resp. motgångar svåra att göra eftersom varje situation är helt unik.
Citera
2012-01-14, 08:38
Bannlyst
svenska SSG är inte så dåliga dom heller, säger inte mer ifall de kommer nån hitman å skjuter mej i sömnen
Citera
2012-01-14, 08:58
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
svenska SSG är inte så dåliga dom heller, säger inte mer ifall de kommer nån hitman å skjuter mej i sömnen

Heter väl SOG numera om jag inte har fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in