2011-11-20, 19:31
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
Att bli bättre än Navy Seal eller Delta Force eller SAS går helt enkelt inte-men kanske är Spetsnaz lika bra

Javlar vad din varldsbild maste vara sluten, for att ENS kunna veta det dar hade du varit tvungen att vara av nagon hogre form av makt som har koll pa ALLT.
Citera
2011-11-20, 20:24
Medlem
1772s avatar
Är det bara jag som tycker det är lite lustigt att det är "en spetsnaz, flera spetsnazister?
Citera
2011-11-20, 20:28
Medlem
Hade Spetsnaz motsvarigheten till Seals/Sas mött Seals/Sas i vi säger en jungel båda har exakt likadan utrustning, ingen kontakt med omvärlden utan 5 mot 5 så tror jag att Spetsnaz hade vunnit pga deras träning. Men antagligen så är ju många av dom där sjuka i huvudet då träningen är så pass brutal, många tar även livet av sig och dom som fortsätter blir antagligen riktiga monster.
Citera
2011-11-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Är det bara jag som tycker det är lite lustigt att det är "en spetsnaz, flera spetsnazister?

*suck* Fast det heter det ju inte, jävla stolpskott.
Citera
2011-11-20, 22:19
Medlem
Imirons avatar
Spetsnaz toppförband, Vympel och Delta har jag för mig de heter, håller säkert hög standard. Däremot vill jag minnas att de var inblandade vid Beslan och Moskvateatern, och det gick ju som det gick. Det behöver dock inte vara deras fel. Eller ja, jag hoppas att Rysslands främsta specialsoldater kan utföra huvudstupa sidoläge (skedde ej vid Moskvateatern, varefter massvis av den gasade gisslan dog) och förstår att stridsvagn kanske inte är ett lämpligt vapen vid ett gisslandrama i en skola. Vi får hoppas på att det var andra i de ryska leden som helt enkelt klantade sig.

Jag kan i alla fall säga att om jag sitter som gisslan blir jag hellre räddad av NI eller SOG än av några ryska förband. SAS, GSG 9 eller liknande går också bra.

Angående israelerna så ska man kanske minnas vilka de kämpat mot, men operationerna är fortfarande professionellt utförda.
Citera
2011-11-20, 23:08
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishcakee
Hade Spetsnaz motsvarigheten till Seals/Sas mött Seals/Sas i vi säger en jungel båda har exakt likadan utrustning, ingen kontakt med omvärlden utan 5 mot 5 så tror jag att Spetsnaz hade vunnit pga deras träning. Men antagligen så är ju många av dom där sjuka i huvudet då träningen är så pass brutal, många tar även livet av sig och dom som fortsätter blir antagligen riktiga monster.

SAS har bland de bästa utbildningarna inom djungelkrigföring som finns, Spetsnaz utbildning inom motsvarande område skulle jag gissa på att är "mindre bra" än SAS'.

SAS är ju de som satt standarden som alla övriga specialförband försöker mäta sig med.
Citera
2011-11-21, 20:43
Medlem
kmrdzs avatar
Ni som påstår att Spetsnaz träning är så bra, VET ni det eller tror ni? Min generella uppfattning om rysk militär utbildning är att den visst är mycket hård, men inte nödvändigtvis särskilt framstående - snarare sadistisk. Därmed inte sagt att Spetsnaz inte är bra, men jag är inte lika säker på att jag vill utropa dem bättre än några västerländska specialförband.
Citera
2011-11-21, 21:22
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Ni som påstår att Spetsnaz träning är så bra, VET ni det eller tror ni? Min generella uppfattning om rysk militär utbildning är att den visst är mycket hård, men inte nödvändigtvis särskilt framstående - snarare sadistisk. Därmed inte sagt att Spetsnaz inte är bra, men jag är inte lika säker på att jag vill utropa dem bättre än några västerländska specialförband.

Återigen, jag själv tror inte att alla Spetsnaz är bra eller end dugliga i strid.

De Spetsnaz-förband som ingår i den militära underrättelsetjänsten, eller kanske FSB:s best of the best, Vympel och Alpha Group, är nog kapabla killar (och tjejer?).

Däremot tror jag inte direkt att ryska tullverkets Spetsnaz eller kanske milisens Spetsnaz hade varit så mycket att ha vid en konfrontation med t.ex. SAS eller Navy Seals.
Citera
2011-11-21, 21:24
Medlem
kmrdzs avatar
Det var inte riktat mot dig, dig vet jag att jag kan vänta mig genomtänkta saker från. Jag tänkte främst på killen som snackade om spetsnäsor mot SAS i jungeln, tidigare på den här sidan.
Citera
2011-11-21, 21:28
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
Det var inte riktat mot dig, dig vet jag att jag kan vänta mig genomtänkta saker från. Jag tänkte främst på killen som snackade om spetsnäsor mot SAS i jungeln, tidigare på den här sidan.

Det förstod jag, och mitt svar var heller inte riktat som något påhopp på dig, även om det kanske såg så ut.

Jag försöker bara dra upp det som jag tycker är oerhört viktigt, återigen, nämligen att det inte går att skriva att bara "Spetsnaz är bättre än SAS" eller vice versa, utan att faktiskt berätta VILKEN Spetsnaz-gruppering man tänkt sig att jämföra med. Jag irriterar mig på sådant.
Citera
2011-11-21, 22:03
Medlem
kmrdzs avatar
Jag bedömer hela diskussionen som relativt omöjlig att svara på då inget av förbanden i fråga, förutom möjligen vissa Spetsnaz-grupperingar (?) de facto har strid som huvuduppgift, då alltså konventionell strid, utan samtliga specialförband har som namnet antyder speciella uppgifter som de utbildas och utrustas för. Dessutom som bekant är stridens utgång så otroligt beroende av massor av andra faktorer än utbildning och utrustning, som i det här fallet enligt min bedömning är jämförbara om inte likvärdiga med vissa undantag - jag syftar då på terräng, aktuellt stridsvärde, ren och skär tur/otur, tillfälligheter - i fallet 5 SAS mot 5 Vympel motsv. räcker det att en SAS-gubbe fastnar med stridsvästen i en gren så kan den striden vara avgjord till Vympels fördel. Dessutom, om det blir en sådan 5 mot 5-situation, så har något i planeringen gått väldigt fel från första början. Det finns bättre alternativ för stridsspaning än en relativt klent beväpnad 5manna-patrull från ett dyrbart specialförband (klent då jag inte väntar mig att en patrull kommer att spana på en annan specialförbandspatrull, utan snarare mot någon form av större förband eller anläggning med bättre skydd än 5 killar med eldhandvapen och sprängämnen) - förslagsvis spaningsenheter ur de reguljära styrkorna.
Citera
2011-11-21, 22:20
Medlem
Taurus-s avatar
Är plitarna på random fängelse såhär grova så vill jag inte ens tänka på specialförbanden

http://www.youtube.com/watch?v=kOmCdMcZz80&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube. com%2Fresults%3Fsearch_query%3Drussian%2Bprison%2B yekaterinburg%26oq%3 Drussian%2Bprison%2Byekaterinburg%26aq%3Df%26aqi%3 D%26aql%3D%26gs_sm%3De%26gs_upl%3D920l4595l0l4836l 28l1l0l0l0l0l0l0ll0l0

(3:53 och framåt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in