Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Jag håller med, såtillvida att grundfrågan handlar om hur mycket vi behøver rusta upp vårt førsvar før att møta hotet, som alltid ær abstrakt...
Nær det gæller diskussion av faktiska ryska system eller førmågor, så blir det alltid en ganska stor mængd "det ær rysk skit"-inlægg.
Missførstå mig rætt hær, då jag ær væl medveten om att många ryska system och utbildningstyper varit undermåliga, eller haft stora inbyggda problem och felaktigheter. Det jag vænder mig emot ær den dær fjantiga "allt ryskt ær skit, alla ryssar ær værdeløsa"-mentaliteten som man ofta støter på.
Min erfarenhet (av frågan i frågan) är att militärt yrkesfolk alltid har haft en hälsosam respekt för ryska förmågor. Det man bör inse är att ryssen är annorlunda i många aspekter, särskilt vad det gäller värderingar runt våld, konsekvensanalys, hur långt man kan gå för att nå målen och vilken hänsynslöshet som då kan visas.
Sedan fanns (kalla kriget) en stor portion "ta det säkra före det osäkra"-tänk som överdrev eller maximerade alla förmågor och framförallt inte insåg att spännvidden mellan de mest kvalitativa och de mindre kvalitativa förbanden ibland var uppseendeväckande stor. Till detta kom några lokala svenska felbedömningar, typ "ryska tanks kan inte köra på norrländska myrar" - men det är bisaker.
Dagens småMÖPAR har naturligtvis ingen aning. De läser datablad och då brukar vara en amerikansk eller tysk vagn vara
worlds best tank. I vår tråd tittar man på film, ser tillrättalagda "dokumentära" berättelser och så drar man slutsatsen att SEALS är bäst för de vinner alltid, på film.