2011-03-06, 00:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malsum
true. Fast just den aktionen är också ett extremt sällsynt undantag (om inte det enda) då s13 inte använde dödligt våld redan från början. Då NLR inte funkade började de agera som de brukade och då var de tre soldaterna som övermannats snabbt fria och en mängd av båtens demonstranter döda. Många av dem dessutom rakt av avrättade med skott direkt mot huvudet på Point Blank

Detta skedde på internationellt vatten där de ens inte hade rätt att agera. Och ändå inget efterspel.
De gör som sagt var som de vill utan politiskt/juridiskt efterspel...

Note: Jag säger inte att jag tycker att sådant agerande är rätt. Jag bara poängterar att utifrån en taktiskt synvinkel så är det fruktansvärt effektivt.

Det är just därför som man i konflikter som Israel/Palestina, Tjetjenien och Afghanistan ofta försöker hålla reportrar borta från konfliktområdet. Många operationer får vi antagligen inte ens höra talas om.
Citera
2011-03-06, 11:30
Medlem
Horde nyss pa radio att en SAS grupp tillfangatagits i Libyan, detsamma en hollandsk SF groupp (fast i olika stader). Tuffa pojkar i all ara, men tyngre bevapning eller fordon trumfar.
Citera
2011-03-06, 19:05
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
true. Fast just den aktionen är också ett extremt sällsynt undantag (om inte det enda) då s13 inte använde dödligt våld redan från början. Då NLR inte funkade började de agera som de brukade och då var de tre soldaterna som övermannats snabbt fria och en mängd av båtens demonstranter döda. Många av dem dessutom rakt av avrättade med skott direkt mot huvudet på Point Blank

Detta skedde på internationellt vatten där de ens inte hade rätt att agera. Och ändå inget efterspel.
De gör som sagt var som de vill utan politiskt/juridiskt efterspel...

Note: Jag säger inte att jag tycker att sådant agerande är rätt. Jag bara poängterar att utifrån en taktiskt synvinkel så är det fruktansvärt effektivt.
Med andra ord är s13 värdelösa, då de inte klarade av att lösa en uppgift under förhållanden som andra specialstyrkor klarar av.
Utan de är bara bäst när de utan restriktioner kan skjuta på obeväpnade?

Jovisst, det är fruktansvärt effektivt, det måste jag erkänna, men det krävs ju knappast någon större skicklighet att med vapen ge sig på en fiende utan vapen.
Citera
2011-03-06, 19:08
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
Horde nyss pa radio att en SAS grupp tillfangatagits i Libyan, detsamma en hollandsk SF groupp (fast i olika stader). Tuffa pojkar i all ara, men tyngre bevapning eller fordon trumfar.
Fast poängen med specialstyrkor är att de har lättare utrustning, saknar understöd och tyngre fordon, och ska få resultat med dessa begränsningar (samt de fördelar dessa begränsningar leder till, som större rörlighet, minskad risk för upptäckt osv).

Naturligtvis hade mekaniserat infanteri med understöd av artilleri och stridsvagnar varit effektivare i ren strid, men det är å andra sidan också deras syfte.
Citera
2011-03-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Med andra ord är s13 värdelösa, då de inte klarade av att lösa en uppgift under förhållanden som andra specialstyrkor klarar av.
Utan de är bara bäst när de utan restriktioner kan skjuta på obeväpnade?

Jovisst, det är fruktansvärt effektivt, det måste jag erkänna, men det krävs ju knappast någon större skicklighet att med vapen ge sig på en fiende utan vapen.

Du missar poängen...
Till att börja med är det bara en påstående utan faktauppbackning från din sida att en annan specialstyrka skulle ha fixat uppdraget på Gazabåtarna effektivare - Möjligtvis att tyskarna hade klarat det bättre, eftersom deras standardförfarande är just att angripa genom nedhissning från helikopter. Men övriga lär ha precis samma förutsättningar.

Men det är inte den poängen du missat, utan just den mentalt taktiska fördelen att agera utifrån "inga restriktioner" jämför med "använd bara så mycket våld som nöden kräver"
Använder du bara så mycket våld som (du tror) nöden kräver och det inte räcker, ja då får du ett skott i pannan tillbaka. Går du på utan begränsningar från första början så behöver du inte riskera det.

Och eftersom diskussionen var hur specialstyrkorna skulle klara sig mot varandra så kommer den som är van att skjuta för att döda ha fördel över den som bara gör det i undantagsfall.
Citera
2011-03-07, 01:00
Medlem
Citat:
Du missar poängen...
den mentalt taktiska fördelen att agera utifrån "inga restriktioner" jämför med "använd bara så mycket våld som nöden kräver"
Använder du bara så mycket våld som (du tror) nöden kräver och det inte räcker, ja då får du ett skott i pannan tillbaka. Går du på utan begränsningar från första början så behöver du inte riskera det.

Och eftersom diskussionen var hur specialstyrkorna skulle klara sig mot varandra så kommer den som är van att skjuta för att döda ha fördel över den som bara gör det i undantagsfall.

Stammer nog nar det galler "offensivt handlande".
Men Israeler, inklusive SF ar nog lika daliga pa att utsta pafrastningar som oss andra. De har trots allt vaxt upp med rinnande vatten, farsk frukt, ratt att inte bli slagen av larare och foraldrar etc. Sa de lar ha samma problem nar det galler langsiktigt krig snarare an raid.

En IDF SF postering med samma laga niva pa arbetsmiljon som ryska forband agerar i bland bergen skulle nog ha lamnat bygget ganska snabbt. Spekulativt givetvis, men det skrevs efter forra konflikten om just hur deras Sayareets forandrats i takt med att samhallet blivit mer urbant och trupperna uppvaxta i trivsel. Ska tanka till vart jag laste det nagonstans.

Sjalv hade jag foredragit att bli raddad av en stormstyrka fran nagot diskret vastforband (tyskt, danskt whatever), men for krig, utrensning, hamdaktion, skydd av familj etc sa hellre ryskt. Ingen politisk korrekthet, ingen overtid, inga media rapporter etc.
Citera
2011-03-07, 01:01
Medlem
litvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eannatum
Det beror ju på situation, beväpning och uppgift vilka elittrupper som är effektivast. 3 mot 3 utan gevär men med kniv tycker jag kan vara en bra jämförelse och då skulle jag nog lägga mina slantar på israelerna följt av ryssarna. Mycket fokus på närstrid redan under värnplikten, iaf i Israel.

länken? jag läst att israelerna inte köra närstrid, tidsslöseriet enligt dem
Citera
2011-03-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litvin
länken? jag läst att israelerna inte köra närstrid, tidsslöseriet enligt dem

Israelerna har världens mest effektiva system för handgemäng, civil och militär Krav Maga. Hur många som får träna militär Krav i Israel vet jag inte men jag tror verkligen inte den har övergivits militären.
Citera
2011-03-07, 13:12
Medlem
litvins avatar
Citat:
Israelerna har världens mest effektiva system för handgemäng, civil och militär Krav Maga. Hur många som får träna militär Krav i Israel vet jag inte men jag tror verkligen inte den har övergivits militären.

http://www.veoh.com/collection/fight-quest/watch/v10260388mTgKgdpY står inte även nära med spetsnaz:s brutala leker
Citera
2011-03-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litvin
http://www.veoh.com/collection/fight-quest/watch/v10260388mTgKgdpY står inte även nära med spetsnaz:s brutala leker

Hur brutalt man leker har väldigt lite med effektivitet att göra.
Citera
2011-03-07, 20:29
Medlem
Citat:
Hur brutalt man leker har väldigt lite med effektivitet att göra.

True. Fast i det här fallet så står inte de två sakerna i motsats till varandra.
Citera
2011-03-07, 21:02
Medlem
CuliusJeasars avatar
Rekommendation till många småpojkar i den här tråden;

Sluta titta på Discovery Channel, det snackas mest skit där.

Börja läs lite adekvat litteratur. Jaeger - i krig med eliten av Thomas Rathsack är rätt vettig till exempel.

Återkom sedan till tråden med era (möjligtvis något mindre) huvudlösa gissningar.

God afton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in