2014-03-06, 19:15
Medlem
Min röst går iaf i slutändan till British SAS. Av anledningen att i stort sätt alla specialförband härstammar från SAS. De uppkom redan under andra världskriget och de bästa specialstyrkorna i världen har anammat kunskaper från SAS. För övrigt har SAS varit iblandade i konflikter i stort sätt konstant under 70 år. De är nog de absolut bästa av de bästa dessa grabbar och jag tror Navy Seals ser upp till dessa och samtränar. De är det jag läst iaf.

Men vi får ju inte glömma MARCOS. Ett förband på uppsving där urvalsprocessen innebär att upp till 98-99 % försvinner. Alltså av de tuffaste jävla individerna kalrar endast 1-2 % genom träningen. I slutfasen av träningen ska de på 25 m avstånd skjuta en tavla med sin stridspartner ståendes bredvid.
Senast redigerad av PG-k 2014-03-06 kl. 19:32.
Citera
2014-03-06, 20:15
Medlem
Är inte den stora skillnaden mellan spetznas och andra västerländska specialförband att dom inte behöver stå till svars eventuella "krigsförbrytelser"? Enkla metoder som att fylla skyttegravar med bensin och elda upp sina motståndare är/var väl vardagsmat i Tjetjenien?
Jag menar Abu ghraib hade väl inte ens blivit en liten notis i en rysk tidning? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2014-03-06, 20:43
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Rörande Spetsnaz kompetens, eller brist därpå: Kom ihåg Beslan.
Beslan var defacto extremt väl utfört av operatörerna (Alpha).

Här är en summering jag skrivit tidigare.

Citat:
Alla terrorister hade sprängmedel på sig som skulle utlösas med knapptryck (de satt tillsammans med övriga gisslan dessutom) eller om de lämnade sin tryckplatta. Därutöver hade de satt upp kulsprutenästen med barrikader och minerat dörrar etc. 160 ur Gisslan dog då terroristerna sprängde första laddningarna under pågående förhandlingar vilket tillsammans med 20 avrättade i gisslan lämnar 158 dödsfall från själva insatsen.

Under dessa förutsättningar lyckas man rädda 762 och förlora 158 st. Det är inget annat än enastående att man lyckas rädda 80% av de kvarvarande när hela byggnaden är minerad och har laddningar som detoneras så fort en terrorist reser sig eller när en terrorist i gisslanhögen trycker på knappen.

Du läste rätt. Om du har en situation med självmordsbombare som sitter tillsammans med gisslan, försåtsminerade dörrar, tryckplattor som utlöser sprängladdningar så fort terroristen faller eller lämnar sin plats osv så räddar man 80% av personerna.

Jämför istället liknande fall som ambassadkapningar, flygplansstormningar osv så ser du att Alpha är mkt kompetenta.

När hade vi i väst senast ett fall liknande Beslan eller Moskvateatern? Aldrig någonsin i väst?
Citera
2014-03-06, 21:23
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Beslan var defacto extremt väl utfört av operatörerna (Alpha).

Här är en summering jag skrivit tidigare.

Du läste rätt. Om du har en situation med självmordsbombare som sitter tillsammans med gisslan, försåtsminerade dörrar, tryckplattor som utlöser sprängladdningar så fort terroristen faller eller lämnar sin plats osv så räddar man 80% av personerna.

Jämför istället liknande fall som ambassadkapningar, flygplansstormningar osv så ser du att Alpha är mkt kompetenta.

När hade vi i väst senast ett fall liknande Beslan eller Moskvateatern? Aldrig någonsin i väst?

Ett stort problem i sådana hær diskussioner ær det rysshat som de allra flesta militært intresserade svenskar kænner. Det ær helt enkelt omøjligt før dem att se objektivt på någonting som har med rysk materiel eller rysk kompetens att gøra.

Jag skulle kunna fortsætta och ge exempel, men jag tror att det ræcker såhær, alla vet att det stæmmer innerst inne.
Citera
2014-03-06, 21:35
Medlem
Bergakungens avatar
Jag tror att i synnerhet är de militärt intresserade de som kan göra den mest generösa bedömningen av ryska förmågor.

Men det är utan tvekan så att den förhärskande kulturen i landet betyder massor. I Beslan kunde man gå hårt fram och visa stor (och, som Spin menar, nödvändig) hänsynslöshet. Det här beror ju inte på att inte SAS eller för den delen Seals eller SOG inte kan, utan att de av nödvändighet skulle försöka en annan strategi. Att man räddat 700 i gisslan kan man förklara i Beslan, medan man inte kan förklara hur man orsakat 180 döda i gisslan i Tuscaloosa eller Croydon.

Om det nu stämmer att en del av de extremt utsatta och utlämnade patrullerna på Krim varit specialstyrkeoperatörer (det kan ju ha varit vanliga, erfarna yrkesmän i ryska försvaret också) visar det ju på andra kvaliteter än de gängse omskrivna mördartakterna. Här visade man ju till exempel disciplin och behärskning i vanskliga lägen, andra egenskaper som är viktiga för goda operatörer.
Citera
2014-03-06, 22:07
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att i synnerhet är de militärt intresserade de som kan göra den mest generösa bedömningen av ryska förmågor.

Jag håller med, såtillvida att grundfrågan handlar om hur mycket vi behøver rusta upp vårt førsvar før att møta hotet, som alltid ær abstrakt...

Nær det gæller diskussion av faktiska ryska system eller førmågor, så blir det alltid en ganska stor mængd "det ær rysk skit"-inlægg.

Missførstå mig rætt hær, då jag ær væl medveten om att många ryska system och utbildningstyper varit undermåliga, eller haft stora inbyggda problem och felaktigheter. Det jag vænder mig emot ær den dær fjantiga "allt ryskt ær skit, alla ryssar ær værdeløsa"-mentaliteten som man ofta støter på.
Citera
2014-03-06, 22:13
Medlem
skalman1973s avatar
Frågan är svårbesvarad ?

Spetsnaz kan betyda i stort sett vad som helst och är inget bestämt vapenslag / Spetsnaz defenierar snarare syftet och inte utbildningen i sig . I rätt sammanhang kan en balk neger vara spetsnaz .
Citera
2014-03-06, 22:20
Medlem
Askenars avatar
Liknar inte alla specialstyrkor varandra? Dvs stenhårda fysiska/psykiska krav, arbeta bakom fiendens linjer.

Enda fördelen är att en större befolkning ger en större styrka.
Citera
2014-03-06, 22:47
Medlem
under det kalla kriget var Spetsnaz de absolut bästa - de kunde i stort sett riva hus med bara händer. Idag så har de inte samma organisatoriska uppbyggnad. Idag så är det Mossad som är de hårdaste och har mest uppdragserfarenhet. Vissa asiatiska elitstyrkor är också bättre än västerländska elitstyrkor så som syd/nord Koreas. Navy seals är överskattade pga enorm propaganda (i västvärlden) - inte värdelösa dock. Närmast så skulle jag tro att de organisationer som lyder under franska BFST är de mest kompetenta i Europa. Svenska specialstyrkor mäter sig i klass med våra nordiska grannars så som norges, islands och danmarks - alltså bara vältränade män med vapen...
Citera
2014-03-06, 22:48
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om det nu stämmer att en del av de extremt utsatta och utlämnade patrullerna på Krim varit specialstyrkeoperatörer (det kan ju ha varit vanliga, erfarna yrkesmän i ryska försvaret också) visar det ju på andra kvaliteter än de gängse omskrivna mördartakterna. Här visade man ju till exempel disciplin och behärskning i vanskliga lägen, andra egenskaper som är viktiga för goda operatörer.
Bekräftade trupper:

https://twitter.com/oplatsen/status/441286582793162752 22. spetsnazbrigaden

Samt
Citat:
Medium emblem of the Вооружённые Силы Российской Федерации.svg Russian Armed Forces:[11][12]
Russian 76th Airborne Division patch.svg 76th Airborne Division
Russian 31st Airborne Brigade patch.svg 31st Airborne Brigade
18th Mechanized Brigade
1st Battalion "Vostok" (Chechen Republic)
Sleeve Insignia of the Russian Black Sea Fleet.svg Black Sea Fleet:

810th Marine Brigade
Generalstaff central dep.svg GRU Operators

22nd Spetsnaz Brigade
45th Spetsnaz Rgt.
Pro-Russian militia

@T-80U: Agreed
Citera
2014-03-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
I slutfasen av träningen ska de på 25 m avstånd skjuta en tavla med sin stridspartner ståendes bredvid.
Källa på det? Som om de skulle riskera varandras liv för ingen nytta?
Citera
2014-03-06, 22:55
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan.
Källa på det? Som om de skulle riskera varandras liv för ingen nytta?

Större befolkning => Fler rekryter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in