2012-08-31, 18:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det finns mao en pedagogisk tanke bakom det aggressiva agerandet men som med så mycket annat så är det vanligt med okunniga militära utbildare som skriker och gapar för sakens skull och som inte har en susning om hur, när och varför det kan vara en användbar metod.

Här kan man notera att den aggressiviteten kan man skapa helt utan att vara det minsta ovänlig eller brutal, genom att ställa aggressiva (t ex i betydelsen höga, noga mätta och detaljerade) krav, med obehagliga konsekvenser för den som inte uppfyller dem. Sådana krav kan vara mycket höga, men ändå uppfattas som självklara och helt accepterade av personalen och därmed inte elaka eller "hårda".

Här närmar vi oss T80U:s hårde men rättvise ledare en smula, även om man förstås strävar efter att det här skall bli internaliserat hos individen, så att chefen kan lita på att teamet eller individen gör det den skall även utan övervakning av sergeant Hackman (typ).
Citera
2012-09-01, 23:33
Medlem
CradleSnoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nine mirrors
Inte jag heller, kan jag säga! Jag skulle fan gråta som en liten bebis! 4 personer ut genom en öppning som för tillfället inte ens finns! (jag förmodar att man får passande utrustning installerad?)
Och jag som tyckte jag var så noga med att kolla efter stavfel...

OnT: Men jag menade såklart ''döda'' men efter det här tror jag fan inte på mig själv längre
(inte min polare heller för den delen)
tycker forfarande spetsnaz är no.1 men har inte samma uppfattning om dem längre.
Citera
2012-09-01, 23:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CradleSnoozer
Och jag som tyckte jag var så noga med att kolla efter stavfel...

OnT: Men jag menade såklart ''döda'' men efter det här tror jag fan inte på mig själv längre
(inte min polare heller för den delen)
tycker forfarande spetsnaz är no.1 men har inte samma uppfattning om dem längre.

Det är trist det där fenomenet. Många män är dock sådana, det ska överdrivas och fabuleras något alldeles otroligt vad gäller kunskapen om militära ting och förehavanden, och kanske än värre, sina egna militära erfarenheter.

Sorgligt nog tycker jag mig ofta upptäcka att det som verkligen är farligt och otroligt glöms bort eller nedvärderas till förmån för uppdiktade tramshistorier som görs gällande som verklighet.
Citera
2012-09-02, 11:09
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Ptja... de var inget vidare i Beslan och definitivt inte när de skulle rädda gisslan inne i teater/biosalongen
Och Navy SEALS etc var ju skitbra under 911, WTC-bombningen, Oklahoma City-bombningen då eller? Oj, just det... under 911 dök ingen upp, under WTC-bombningen var attentatet lyckad och även i Oklahoma City gällde samma sak... för att inte tala om alla presidentmord de haft.

Mot en barrikaderad fiende som lagt minor vid alla dörrar så är varje räddad gisslan en seger.

Här har du ett annat fint exempel på hur man kan göra om man vet vem som ligger bakom
Citat:
Alpha Group would be dispatched to Beirut, Lebanon after the Kremlin was informed that four Soviet diplomats had been taken hostage by a Sunni extremist group. By the time Alpha was on-site, word had spread that one of the hostages had already been killed. Through a network of supporting KGB operatives, members of the task-force were able to successfully identify each of the perpetrators involved in the crisis, and once discovered, began to take the individual relatives of the extremists hostage. Following the standard Soviet policy of "no negotiation with terrorists," the hostages belonging to Alpha Group had some of their body parts cut off and sent directly to the Sunni militants. The warning was quite clear: more would follow unless the remaining hostages were released immediately. The show of force worked, and for a period of 20 years[4] no Soviet or Russian officials were taken captive
Citera
2012-09-02, 12:31
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Och Navy SEALS etc var ju skitbra under 911, WTC-bombningen, Oklahoma City-bombningen då eller? Oj, just det... under 911 dök ingen upp, under WTC-bombningen var attentatet lyckad och även i Oklahoma City gällde samma sak... för att inte tala om alla presidentmord de haft.

Mot en barrikaderad fiende som lagt minor vid alla dörrar så är varje räddad gisslan en seger.

Här har du ett annat fint exempel på hur man kan göra om man vet vem som ligger bakom
Vad har Navy SEALs med 9/11, WTC och Oklahoma att göra?

De var inte i närheten av något av dessa, och det var inte de som hade i uppgift att hantera det.

Hur bra var Spetznas i terrorattentatet i London?
Inte ett skit, men det kan bero på att de inte var där.

Däremot VAR de ryska specialstyrkorna på plats i Beslan, och det VAR deras uppgift att hantera den situationen.
Och de gjorde det rätt dåligt.

Vill man se imponerande resultat i liknande situationer så är annars GSG9 de man ska titta på.
Och särskilt då Lufthansa Flight 181, som får ses som något som har inspirerat anti-terrorstyrkor ända sedan dess, i hur man utför en operation på ett optimalt sätt och med bästa resultat.
Citera
2012-09-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Däremot VAR de ryska specialstyrkorna på plats i Beslan, och det VAR deras uppgift att hantera den situationen.

Vill man se imponerande resultat i liknande situationer så är annars GSG9 de man ska titta på.
Och särskilt då Lufthansa Flight 181, som får ses som något som har inspirerat anti-terrorstyrkor ända sedan dess, i hur man utför en operation på ett optimalt sätt och med bästa resultat.

Flight 181 kapades av 4 terrorister med en pistol och inga sprängmedel.Jätteimponerande. Dålig jämförelse med beslan.

Du kan ju berätta vad dina super navy seals hade gjort annorlunda
Citera
2012-09-02, 13:12
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Vad har Navy SEALs med 9/11, WTC och Oklahoma att göra?

De var inte i närheten av något av dessa, och det var inte de som hade i uppgift att hantera det.

Hur bra var Spetznas i terrorattentatet i London?
Inte ett skit, men det kan bero på att de inte var där.

Imponerande förvisso, men håller du inte med om att Beslan situationen är ungefär 100% mer bajsmacka än Flight 181? Redan i den snabbaste av jämförelser ser det ut såhär:

Flight 181
Soldater: 30 + 2 (GSG-9 + SAS observatörer)
Terrorister: 4
Gisslan: 90
Yta = Flygplan (Dvs i princip 1 korridor, några mindre rum)

Beslan
Soldater: Uppgifter varierar hur många som befann sig utanför och hur många som deltog i stormningen.
Terrorister: 32
Gisslan: 1 100
Yta = En skola (Dvs i princip mer än en korridor och några mindre rum)
Citera
2012-09-02, 15:54
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Liknande situationer för Ryssland var i Libanon där alla diplomater fritogs och terroristerna gav upp efter att deras släktingar och familjemedlemmars händer och öron kom till lokalen via postombud. När terrorister kapade en buss i Ryssland var det samma sak som hände, gisslan klarade sig oskadd. De hade terrorister i Vladivostok som sköt med raketgevär från en lägenhet och kastade handgranater samt sköt mot polisen utanför. De stormade lägenheten, dödade 3 och tillfångatog 2. Inga civila döda.

Annars kan man kika på Aeroflot Flight 6833. 7 kapare (alltså 3 st fler än Flight 181). Totalt dog 8 st varav 3 st i personalstyrkan dog under kapningen. Upp till 2 passagerare dog vid stormningen och 3 kapare dog vid stormningen.

Så att komma dragandes med att GSG9 är så överlägsna känns lite slött när Alpha gjort nästan exakt samma sak, fast med fler kapare och skadade/döda(?) passagerare vid starten av operationen.

Så i situationer som liknar de vi haft i väst så har Spetsnaz presterat ganska bra, i situationer där hela byggnader är riggade med minor och tryckutlösta sprängladdningar så har de gjort så gott som det är möjligt (undantaget hur ledningen skötte skadehanteringen från gasen i Moskva).
Citat:
De som var på plats i Beslan löste uppgiften så bra det gick. Har man minerat hela byggnaden med instabila sprängmedel, barrikaderat sig och har tryckutlösta laddningar så är det inte mycket man kan göra. Det är schack matt. Och detta av den enkla anledningen att så fort en terrorist faller av stolen så sprängs halva lokalen inklusive gisslan i småbitar.

Att då rädda alla utom 338 i gisslan av 1100 st är otroligt bra gjort. Alla terrorister hade sprängmedel på sig som skulle utlösas med knapptryck (de satt tillsammans med övriga gisslan dessutom). 160 ur Gisslan dog då terroristerna sprängde första laddningarna under pågående förhandlingar vilket tillsammans med 20 avrättade i gisslan lämnar 158 dödsfall.

Under dessa förutsättningar lyckas man rädda 762 och förlora 158 st. Det är inget annat än enastående att man lyckas rädda 80% av de kvarvarande när hela byggnaden är minerad och har laddningar som detoneras så fort en terrorist reser sig eller när en terrorist i gisslanhögen trycker på knappen.

Att jämföra det med situationer där ett fåtal personer med pistol håller i gisslan är inget mindre än en löjlig liknelse. De fall som Ryssland har hanterat som liknar de västerländska har i regel alla i gisslan överlevt. I fallen med självmordsbombare så har väl USA lite sämre track record inrikes. Iom att vi redan jämför äpplen och päron.

EDIT: http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/138859#.UENmO2jPwmc
Citat:
An airport spokeswoman claimed that the rescue was “the fastest aircraft-freeing operation in the history of civil aviation.”
Senast redigerad av Dr.Spin 2012-09-02 kl. 16:02.
Citera
2012-09-02, 22:08
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Liknande situationer för Ryssland var i Libanon där alla diplomater fritogs och terroristerna gav upp efter att deras släktingar och familjemedlemmars händer och öron kom till lokalen via postombud. När terrorister kapade en buss i Ryssland var det samma sak som hände, gisslan klarade sig oskadd. De hade terrorister i Vladivostok som sköt med raketgevär från en lägenhet och kastade handgranater samt sköt mot polisen utanför. De stormade lägenheten, dödade 3 och tillfångatog 2. Inga civila döda.

Annars kan man kika på Aeroflot Flight 6833. 7 kapare (alltså 3 st fler än Flight 181). Totalt dog 8 st varav 3 st i personalstyrkan dog under kapningen. Upp till 2 passagerare dog vid stormningen och 3 kapare dog vid stormningen.

Så att komma dragandes med att GSG9 är så överlägsna känns lite slött när Alpha gjort nästan exakt samma sak, fast med fler kapare och skadade/döda(?) passagerare vid starten av operationen.

Så i situationer som liknar de vi haft i väst så har Spetsnaz presterat ganska bra, i situationer där hela byggnader är riggade med minor och tryckutlösta sprängladdningar så har de gjort så gott som det är möjligt (undantaget hur ledningen skötte skadehanteringen från gasen i Moskva).

De som var på plats i Beslan löste uppgiften så bra det gick. Har man minerat hela byggnaden med instabila sprängmedel, barrikaderat sig och har tryckutlösta laddningar så är det inte mycket man kan göra. Det är schack matt. Och detta av den enkla anledningen att så fort en terrorist faller av stolen så sprängs halva lokalen inklusive gisslan i småbitar.

Att då rädda alla utom 338 i gisslan av 1100 st är otroligt bra gjort. Alla terrorister hade sprängmedel på sig som skulle utlösas med knapptryck (de satt tillsammans med övriga gisslan dessutom). 160 ur Gisslan dog då terroristerna sprängde första laddningarna under pågående förhandlingar vilket tillsammans med 20 avrättade i gisslan lämnar 158 dödsfall.

Under dessa förutsättningar lyckas man rädda 762 och förlora 158 st. Det är inget annat än enastående att man lyckas rädda 80% av de kvarvarande när hela byggnaden är minerad och har laddningar som detoneras så fort en terrorist reser sig eller när en terrorist i gisslanhögen trycker på knappen.

Att jämföra det med situationer där ett fåtal personer med pistol håller i gisslan är inget mindre än en löjlig liknelse. De fall som Ryssland har hanterat som liknar de västerländska har i regel alla i gisslan överlevt. I fallen med självmordsbombare så har väl USA lite sämre track record inrikes. Iom att vi redan jämför äpplen och päron.

EDIT: http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/138859#.UENmO2jPwmc
Det där är lite mer imponerande.

Men jag bara kommenterade om det idiotiska i att beskylla US Navy SEALs för någonting när de inte ens var inblandade i det.
Citera
2012-09-06, 14:35
Medlem
Citat:

Förstår inte varför du tar upp navy seals då jag inte har nämnt dem.
Citera
2012-09-06, 16:06
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Förstår inte varför du tar upp navy seals då jag inte har nämnt dem.
Det jämförs ganska friskt med äpplen och päron så jag fortsatte bara resonemanget.

Inget västland har haft liknande situationer som Beslan och Moskvateatern (där hanteringen av de gasade civila var det enda dåliga) i modern tid.

Men man kan även jämföra mer liknande situationer där kaparna endast har skjutvapen.
Vi har incidenter som är snarlika. T.ex. följande:

Flygplanskapningar.
2 flighter har kapats och stormats av Alpha (Spetsnaz) vilket gett upp till 2 döda civila. Dessa civila kan ha varit döda innan operationen men det framgår inte. I ena fallet var det 7 kapare, i det andra var den en ensam pistolman.
GSG9 slog ut 4 kapare utan civila dödsoffer.

Jag skulle vilja säga att det är ganska jämförbara resultat.

Ambassadkapningar:
USA - Iran 1981: 8 Amerikaner och 1 civil död.
Sovjet/Ryssland - Libanon 1985: 1 påstått död gisslan ledde till att grupp Alpha skickades. Enligt uppgift kidnappade Alpha i sin tur släkt och vänner till gisslantagarna och skickade kroppsdelar med postbud (eget postbud/agent) till lokalen där diplomaterna hölls fångade. Bortsett från dödsfallet som triggade operationen: 0 döda.

Så i jämförbara situationer tycker jag att Spetsnaz faktiskt levererar bra resultat. Snackar vi rena köttaruppdrag där målet är att döda fi så har de också ett mycket bra track record.
Citera
2012-09-07, 14:15
Medlem
Citat:
Det jämförs ganska friskt med äpplen och päron så jag fortsatte bara resonemanget.

Inget västland har haft liknande situationer som Beslan och Moskvateatern (där hanteringen av de gasade civila var det enda dåliga) i modern tid.

Men man kan även jämföra mer liknande situationer där kaparna endast har skjutvapen.
Vi har incidenter som är snarlika. T.ex. följande:

Flygplanskapningar.
2 flighter har kapats och stormats av Alpha (Spetsnaz) vilket gett upp till 2 döda civila. Dessa civila kan ha varit döda innan operationen men det framgår inte. I ena fallet var det 7 kapare, i det andra var den en ensam pistolman.
GSG9 slog ut 4 kapare utan civila dödsoffer.

Jag skulle vilja säga att det är ganska jämförbara resultat.

Ambassadkapningar:
USA - Iran 1981: 8 Amerikaner och 1 civil död.
Sovjet/Ryssland - Libanon 1985: 1 påstått död gisslan ledde till att grupp Alpha skickades. Enligt uppgift kidnappade Alpha i sin tur släkt och vänner till gisslantagarna och skickade kroppsdelar med postbud (eget postbud/agent) till lokalen där diplomaterna hölls fångade. Bortsett från dödsfallet som triggade operationen: 0 döda.

Så i jämförbara situationer tycker jag att Spetsnaz faktiskt levererar bra resultat. Snackar vi rena köttaruppdrag där målet är att döda fi så har de också ett mycket bra track record.
Nu när vi jämför äpplen med päron så kan jag fortsätta resonemanget och säga att Frälsningsarmén är riktiga hejare på det här med flygplanskapningar och befria gisslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in