Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Hade du läst hela tråden så skulle du lärt dig att Spetnas helt enkelt betyder "special forces", och det därmed finns en massa olika Spetnas, så det handlar om allt ifrån ryska marininfanteriets elitspaningsstyrkor till diverse andra sunkförband.
Och Spetznas existerade även utanför militären, till exempel så hade KGD sina egna, järnvägsmyndigheten sina egna (biljettkontrollanter för särskilt onyktra passagerare?).
Problemet är att de bästa Spetznas sedan fått stå som modell för ALLA Spetznas.
Det är troligt att Ryssland skickar sin
järnvägsspetznas till Sveirge för att arbeta bakom fiendens försvarslinjer
Givetvis är det inte
järnvägsspetznas och liknande det talas om i tråden, det är lite som att någon skulle prata om SAS materialansvariga i en diskussion om SAS. Jag skulle nog säga att Spetznas ligger i top 3 i världen. Nog finns det andra som kan vara bättre än dem i sin miljö men när det handlar om specialgrupper inom militären som kan agera på den värdsliga spelplanen har vi nog bara en handfull som räknas: Ryssland, USA, Storbrittanien, Frankrike och några andra. Jag tror inte att Tyskland
(GSG9) skulle klara av något som ligger för långt bort från deras vanliga uppgifter.
Glöm inte Frankrike, de har rensat ut terrorister i ett antal arabländer åt regimerna vilket hålls hemligt för allmänheten.
Ni får inte heller glömma att många specialförband har åkt på duktigt spö när det gått fel, i Irak kriget gick det inte alltid som det skulle och jag har för mig att rangers
(?) togs till fånga av Serberna före/under kriget i Kosovo.