2012-07-29, 10:58
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Vi vart varnade för spetznas när jag gjorde värnplikten och det var inte det skitjamset man läser här om en hoper grottmänniskor som dricker vodka ur gammla syltburkar och med ryssfemmor som tilltugg.

En del Spetznas enheter skall tydligen vara djävligt duktiga i att arbeta i djupled i sk fjärruppdrag, språkkunniga och bra på att smälta in.
Hade du läst hela tråden så skulle du lärt dig att Spetnas helt enkelt betyder "special forces", och det därmed finns en massa olika Spetnas, så det handlar om allt ifrån ryska marininfanteriets elitspaningsstyrkor till diverse andra sunkförband.
Och Spetznas existerade även utanför militären, till exempel så hade KGD sina egna, järnvägsmyndigheten sina egna (biljettkontrollanter för särskilt onyktra passagerare?).

Problemet är att de bästa Spetznas sedan fått stå som modell för ALLA Spetznas.
Citera
2012-07-29, 14:54
Medlem
Tänk bara så här

Om du satt gisslan skulle du vilja att Spetsnaz eller SAS skötte fritagandet?
Citera
2012-07-29, 15:22
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Hade du läst hela tråden så skulle du lärt dig att Spetnas helt enkelt betyder "special forces", och det därmed finns en massa olika Spetnas, så det handlar om allt ifrån ryska marininfanteriets elitspaningsstyrkor till diverse andra sunkförband.
Och Spetznas existerade även utanför militären, till exempel så hade KGD sina egna, järnvägsmyndigheten sina egna (biljettkontrollanter för särskilt onyktra passagerare?).

Problemet är att de bästa Spetznas sedan fått stå som modell för ALLA Spetznas.
Det är troligt att Ryssland skickar sin järnvägsspetznas till Sveirge för att arbeta bakom fiendens försvarslinjer

Givetvis är det inte järnvägsspetznas och liknande det talas om i tråden, det är lite som att någon skulle prata om SAS materialansvariga i en diskussion om SAS. Jag skulle nog säga att Spetznas ligger i top 3 i världen. Nog finns det andra som kan vara bättre än dem i sin miljö men när det handlar om specialgrupper inom militären som kan agera på den värdsliga spelplanen har vi nog bara en handfull som räknas: Ryssland, USA, Storbrittanien, Frankrike och några andra. Jag tror inte att Tyskland (GSG9) skulle klara av något som ligger för långt bort från deras vanliga uppgifter.

Glöm inte Frankrike, de har rensat ut terrorister i ett antal arabländer åt regimerna vilket hålls hemligt för allmänheten.

Ni får inte heller glömma att många specialförband har åkt på duktigt spö när det gått fel, i Irak kriget gick det inte alltid som det skulle och jag har för mig att rangers (?) togs till fånga av Serberna före/under kriget i Kosovo.
Citera
2012-07-30, 06:58
Medlem
Juno-Sixs avatar
Man ska vara lite försiktig med att använda västerländsk måttstock för att jämföra specialstyrkor.
Det är helt olika filosofier bakom modus operandi - detta har nämnts i tråden redan men det är bra att nämna det igen.

Kan FSB TSsN Alpha eller Vympel eller MVD VV Vityaz mäta sig med amerikanska Delta eller Seal (jag kan inte namnen på alla deras enheter)? Helt klart.
Är endera bättre än den andra? HET! De är olika, de arbetar på olika sätt.

Det är lite som att jämföra en Bradley med en Abrams eller BMP-3 med en t-90. De är olika saker som har samma mål - att överkomma fienden - men gör det på olika sätt och med olik arsenal och tillvägagångssätt, doktrin och bakomliggande filosofi.
Citera
2012-07-31, 03:10
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Vi vart varnade för spetznas när jag gjorde värnplikten och det var inte det skitjamset man läser här om en hoper grottmänniskor som dricker vodka ur gammla syltburkar och med ryssfemmor som tilltugg.

En del Spetznas enheter skall tydligen vara djävligt duktiga i att arbeta i djupled i sk fjärruppdrag, språkkunniga och bra på att smälta in.

Problemet var att den bilden av SN kom från mytomanen Suvorov,
vars beskrivning av SN hade ytterst lite med verkligheten att göra.

Nej, Sovjet hade inga SN-förband av soldater som kunde felfri svenska
och som kunde "smälta in".
Lika lite som de hade SN-förband som bestod av elitidrottare,
lika lite som att SN-förbanden fick öva genom att avrätta fångar m.fl.

All denna dynga kom som sagt från Suvorov,
som var 1980-talets alldeles egna von Münchhausen.
Citera
2012-08-30, 00:07
Medlem
CradleSnoozers avatar
Ingen Special styrka kan ens mäta sig med Spetsnaz
Förutom att dem går igenom hårdare träning som är betydligt mer ned brytande än USAs styrkors träning
Spetsnaz är exklusivt för ryssar 5 års träning från 16 års ålder där träningen bland annat handlar om att kunna nå smärtans gräns och inte lida utan istället gilla smärtan.
Deras ''ikon'' vapen är en Ballista Knife
Vympel är spetsnaz ''Stealth operators'' Minns inte vilket land det var men dem dödade 250 vakter och lönnmördade presidenten utan att en enda soldat dog eller lämnades.
Spetsnaz tränar systema vilket är ansedd att vara en av dem farligaste kampsporterna i världen
en obeväpnad Spetsnaz skulle kunna ta ut 3 stycken SEALs recon 1 kniv utan problem eftersom att Systema kretsar runt ''counters'' och ''offensiv träning''
Efter att gått igenom spetsnaz träningen är dem oftast nog ned brutna för att inte kunna hållas på sociala ställen vilket menas att dem är alltid inställd på att döda.

Tro mig om en spetsnaz soldat blev beordrad att föda sin egen familj hade han gjort det utan att fälla en tår eller tveka i ens en sekund.

En SEAL skulle inte kunna det...

En SEAL har 30 månaders träning 2 och ett halvt år alltså hälften av spetsnaz träningen.

Spetsnaz arbetar i olika grupper och gör det perfekt utan minsta tvekan om en kamrat faller men kan överleva om han får sjukvård lämnar dem han för att dö istället ingen svag länk så att säga.
Citera
2012-08-30, 00:15
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CradleSnoozer
Förutom att dem går igenom hårdare träning som är betydligt mer ned brytande än USAs styrkors träning
Spetsnaz är exklusivt för ryssar 5 års träning från 16 års ålder där träningen bland annat handlar om att kunna nå smärtans gräns och inte lida utan istället gilla smärtan.
Vympel är spetsnaz ''Stealth operators'' Minns inte vilket land det var men dem dödade 250 vakter och lönnmördade presidenten utan att en enda soldat dog eller lämnades.
Spetsnaz tränar systema vilket är ansedd att vara en av dem farligaste kampsporterna i världen
en obeväpnad Spetsnaz skulle kunna ta ut 3 stycken SEALs recon 1 kniv utan problem eftersom att Systema kretsar runt ''counters'' och ''offensiv träning''
Efter att gått igenom spetsnaz träningen är dem oftast nog ned brutna för att inte kunna hållas på sociala ställen vilket menas att dem är alltid inställd på att döda.

Tro mig om en spetsnaz soldat blev beordrad att föda sin egen familj hade han gjort det utan att fälla en tår eller tveka i ens en sekund.

En SEAL har 30 månaders träning 2 och ett halvt år alltså hälften av spetsnaz träningen.

Spetsnaz arbetar i olika grupper och gör det perfekt utan minsta tvekan om en kamrat faller men kan överleva om han får sjukvård lämnar dem han för att dö istället ingen svag länk så att säga.

Vympel är en specialgren inom FSB, före detta KGB, inte någon gren inom det militära Spetsnaz.

I övrigt snackar du så mycket goja att jag inte ens orkar besvara det.
Citera
2012-08-30, 00:18
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:

Intressant, har du några källor eller några konfirmerade texter på att Spetsnaz är så pass hårda som du anser att de är? Att en obeväpnad Spetsnaz kan döda 3 seals med knivar utan problem har jag vääääldigt svårt att tro på nämnligen, samt att de skulle döda sina egna familjer utan problem.

Men tja, låter som ren spekulation ifrån din sida.
Citera
2012-08-30, 09:24
Medlem
CradleSnoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Intressant, har du några källor eller några konfirmerade texter på att Spetsnaz är så pass hårda som du anser att de är? Att en obeväpnad Spetsnaz kan döda 3 seals med knivar utan problem har jag vääääldigt svårt att tro på nämnligen, samt att de skulle döda sina egna familjer utan problem.

Men tja, låter som ren spekulation ifrån din sida.
Sant att jag inte har direkta källor till allt eftersom jag får det mesta om spetsnaz från en vän som är besatta av spetsnaz, SEAL, SAS osv och han sa allt jag skrev i princip...
Dock är det sant det om 250 vakter och när dem lönnmördade en afgan president.
Att dem har en nedbrytande träning säger sig själv med tanke på att dem inte går ut med deras träning öppet heller...vilket också kan innebära att jag har fel och inte nån vidare fakta utan mer spekulation och öppet tänkande samt inlägg från min vän som inte gör mer än att läsa på om just sånt.

Ursäkta om jag lät lite som en YouTube ''troll''
Mvh
Citera
2012-08-30, 10:01
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Sant att jag inte har direkta källor till allt eftersom jag får det mesta om spetsnaz från en vän som är besatta av spetsnaz, SEAL, SAS osv och han sa allt jag skrev i princip...
Dock är det sant det om 250 vakter och när dem lönnmördade en afgan president.
Att dem har en nedbrytande träning säger sig själv med tanke på att dem inte går ut med deras träning öppet heller...vilket också kan innebära att jag har fel och inte nån vidare fakta utan mer spekulation och öppet tänkande samt inlägg från min vän som inte gör mer än att läsa på om just sånt.

Ursäkta om jag lät lite som en YouTube ''troll''
Mvh
Du menar inte Storm 333?
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Storm-333
De förlorade 19, dödade 200 och tog ca 1700 fångar. Själva var de 660 pers mot fiendens 2500.

Ett tips... lyssna inte på din polare. Om jag säger att han snackar skit så är jag snäll mot honom. Spetznas är rätt brutala och tuffa gossar men i slutändan handlar det om att få första träffen i fi, något som alla med militär grundutbildning eller mer är fullt medvetna om.

Alla soldater på elitnivå håller hög fysisk standard och vem som vinner en knivfight handlar lika mycket om dagsform som om grundfysik och situation. Båda sidor kämpar med si propaganda, du verkar ensidigt ha lyssnat på en.

EDIT: Vad skrev du om systema? För din info så är det inte en kampsport utan bara en stil för att knyta samman flera. Det är inte svart magi. Snälla, lyssna inte på dina polare. Dina polare är idioter.

EDIT2: Har du någonsin träffat någon som gått igenom utbildningen? Jag råkar nämligen ha en i släkten och han har 3 barn och hund i Moskva idag. En av de trevligare prickarna jag sprungit på. Tror du på fullaste allvar att man släpper ut mentalt knäckta soldater i krig som sitt lands främsta så... ja, då vet jag inte vad jag ska säga.
Senast redigerad av Dr.Spin 2012-08-30 kl. 10:08.
Citera
2012-08-30, 12:04
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
EDIT2: Har du någonsin träffat någon som gått igenom utbildningen? Jag råkar nämligen ha en i släkten och han har 3 barn och hund i Moskva idag. En av de trevligare prickarna jag sprungit på. Tror du på fullaste allvar att man släpper ut mentalt knäckta soldater i krig som sitt lands främsta så... ja, då vet jag inte vad jag ska säga.
Jag har alltid funderat på detta.
Många hävdar att diverse specialstyrkeutbildningar totalt bryter ned rekryterna och förvandlar dem till styrda monster utan egna tankar, som kan döda allt och alla utan någon tillstymmelse till samvete.

Och hur dåligt det skulle fungera med soldater som inte kan tänka på egen hand, när en av de viktigaste saker för en duktig specialstyrka är deras förmåga att just snabbt tänka på egen hand, utan att ha kontakt med högre befäl, och kunna operera självständigt, ta egna initiativ etc....
Citera
2012-08-30, 12:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jag har alltid funderat på detta.
Många hävdar att diverse specialstyrkeutbildningar totalt bryter ned rekryterna och förvandlar dem till styrda monster utan egna tankar, som kan döda allt och alla utan någon tillstymmelse till samvete.

Och hur dåligt det skulle fungera med soldater som inte kan tänka på egen hand, när en av de viktigaste saker för en duktig specialstyrka är deras förmåga att just snabbt tänka på egen hand, utan att ha kontakt med högre befäl, och kunna operera självständigt, ta egna initiativ etc....

Är det inte snarare så att de bryter ner deras motstånd, så att säga... Om man påbörjar en sådan utbildning, och blir plågad av utbildningsofficerare/underofficerare dagarna i ända, så utvecklas väl ett slags hat mot dessa först. Bryt ner personen så att hatet försvinner, och fortsätt sedan den stenhårda träningen. För mig känns det lite som om det är så de gör. När den där hat-tröskeln kommits över så börjar de lyssna och ta till sig, och då svetsas de samman som grupp och den individuella träningen till elitsoldat kan ta sin början...

Nåja, en teori...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in