2011-03-01, 13:26
Medlem
Gameboy92s avatar
Det finns ju ett avsnitt av programmet Deadliest warrior där spetsnaz möter green beret´s. Visst att det inte är jätte tillförlitligt, men kul ändå och ger nog lite info om teknik och vapen.

Citera
2011-03-01, 13:39
Bannlyst
Jag vet inte, och det är väl därför man tror att dom är veritabla dödsmaskiner.

Ungefär som när Ceauşescu föll, och hans elitstyrkor som kallades för Securitate försvarade honom.

Som liten grabb trodde man ju stenhårt på att dom var ungefär som Dolph Lundgren i Universal Soldier.

Typ..
Citera
2011-03-01, 15:12
Medlem
Mitander1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
4.22 så får killen stånd av den hårda övningen.
haha
Förmodligen bara byxorna som sticker ut, men vem vet han kanske gillar BDSM på militär nivå?
Citera
2011-03-01, 15:25
Medlem
US SOF som jag pratat med nar bodde dar brukade skamtsamt saga att pa film galler pumpade muskler och coola prylar, men att i krig vinner soldarerna med samst tandhygien.

Ligger nog en hel del i det, speciellt under en langre konfliktsituation snarare an enstaka uppdrag med tid for planering, massivt understod etc.
Citera
2011-03-01, 15:49
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Spetnaz är ett samlingsnamn på alla ryska specialstyrkor.
Spetznas är en förkortning på Spetsialnaya Naznachenya Voiska (eller hur det nu stavas), vilket bäst översätts till styrkor för speciella ändamål.

Det finns mängder av Spetznas, armén har sina, flottan har sina, KGD hade sina (och FSB har nu sina), järnvägsmyndigheten har sina osv osv.
En del av dessa är av väldigt hög kvalité, fullt i stil med de bästa i väst, som SAS och Navy SEALs, problemet är att de visar upp dessa bästa, och så antar folk att alla Spetnaz enheter håller samma kvalité som dessa.
Spetznas överlag, om man räknar alla enheter, alltifrån de bästa till de sämsta, har sämre kvalité än de bästa västförbanden, och troligen har de sämre kvalité totalt än vad västs specialstyrkor har (om man räknar ihop samtliga västländers specialstyrkor, och inte bara toppförbanden).

Väl sammanfattat. Lite roligt att läsa folks tyckande här i tråden, speciellt de som egentligen inte vet nåt utan bara har sett nåt program på Discovery...

F.ö så har jag en bekant som gjorde lumpen på K1 som militärpolis i början på 90-talet, de hade (något optimistiskt kanske) tryckt upp t-shirts med trycket: "Don't run Spetsnaz - you're only gonna die tired"...
Citera
2011-03-01, 15:53
Medlem
Alla filmer på spetsnatz verkar vara då dom slår sönder brinnande tegelstenar och plankor med huvudet, händerna eller fötterna.

Det ser jävligt hårdkola ut men jag är inte så imponerad, såna där grejer gör sig kanske bra på circus men i verkligheten mot en fiende som skjuter riktiga kulor så spelar det ingen roll om ditt pannben är tillräckligt starkt för att skalla ner en brinnande tegelvägg.

Tycker det mest verkar som om har brist på pengar och inte kan öva något vettigare.
Citera
2011-03-01, 18:11
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
US SOF som jag pratat med nar bodde dar brukade skamtsamt saga att pa film galler pumpade muskler och coola prylar, men att i krig vinner soldarerna med samst tandhygien.

Ligger nog en hel del i det, speciellt under en langre konfliktsituation snarare an enstaka uppdrag med tid for planering, massivt understod etc.
Stora pumpade muskler kan till och med vara ett problem, då dessa kräver mycket mer energi även för enkla uppgifter där större styrka inte behövs.
Resultatet blir lite som att ha en stor motor i bilen, kräver mycket mer bränsle men det behövs väldigt sällan, och används mest bara för att imponera.

Under knappa förhållanden som kan råda kommer en muskelbiff att behöva äta mer för att orka med.
Jag skulle säga att den typiske specialstyrke-soldaten ser mer ut som Chuck Norris än som Arnold Schwartzenegger.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Väl sammanfattat. Lite roligt att läsa folks tyckande här i tråden, speciellt de som egentligen inte vet nåt utan bara har sett nåt program på Discovery...

F.ö så har jag en bekant som gjorde lumpen på K1 som militärpolis i början på 90-talet, de hade (något optimistiskt kanske) tryckt upp t-shirts med trycket: "Don't run Spetsnaz - you're only gonna die tired"...
Dock kanske inte helt fel.
Spetznas-enheterna skulle troligen bestå av mindre sabotageförband i ett anfall på Sverige, än några formationer som skulle slakta svenska förband på fältet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Alla filmer på spetsnatz verkar vara då dom slår sönder brinnande tegelstenar och plankor med huvudet, händerna eller fötterna.

Det ser jävligt hårdkola ut men jag är inte så imponerad, såna där grejer gör sig kanske bra på circus men i verkligheten mot en fiende som skjuter riktiga kulor så spelar det ingen roll om ditt pannben är tillräckligt starkt för att skalla ner en brinnande tegelvägg.

Tycker det mest verkar som om har brist på pengar och inte kan öva något vettigare.
Mja, sådant fungerar ju också genom att de ger soldaterna mer självförtroende och pumpar upp deras psyke lika mycket som deras muskler.
Citera
2011-03-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
Ja som frågan lyder hur bra hade tex SAS eller navy seals klarat sig mot ryska spetsnaz?

Israelerna är hyfsade sedan tillkommer ett antal förband från mindre omtalade länder.
Citera
2011-03-01, 19:52
Bannlyst
spetsnaz ser ju jävligt hårda ut skulle inte vilja bli tillfångatagen av dem

http://farm4.static.flickr.com/3201/2753322156_6694ae60b6.jpg

http://www.gmbase.com/bbs/upload/20106404551396.jpg
Citera
2011-03-01, 20:16
Medlem
Det beror ju på situation, beväpning och uppgift vilka elittrupper som är effektivast. 3 mot 3 utan gevär men med kniv tycker jag kan vara en bra jämförelse och då skulle jag nog lägga mina slantar på israelerna följt av ryssarna. Mycket fokus på närstrid redan under värnplikten, iaf i Israel.
Citera
2011-03-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eannatum
Det beror ju på situation, beväpning och uppgift vilka elittrupper som är effektivast. 3 mot 3 utan gevär men med kniv tycker jag kan vara en bra jämförelse och då skulle jag nog lägga mina slantar på israelerna följt av ryssarna. Mycket fokus på närstrid redan under värnplikten, iaf i Israel.

Ja, det låter ju verkligen som en bra jämförelse, för hand to hand med kniv är ju det som är specialförbandshuvuduppgift. Spetznas är säkert ena hårda akrobatiska jävlar och duktiga på att slå sönder betongblock, kanske kan de imponera sina fiender till döds med detta?
Citera
2011-03-01, 21:13
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eannatum
Jo, det kan väl vara effektivt om man vill tävla i ultimate fighting med lagkamp.

Men för mer seriösa situationer som soldater faktiskt förväntas hamna i så är det rätt värdelöst.
Kan du på något sätt tänka dig en situation där två grupper fientliga soldater hamnar i kamp med varandra, endast beväpnade med kniv?
Det skulle väl kanske vara i en matsal med förbud mot skjutvapen under någon "partnership for peace" övning.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in