Citat:
Ursprungligen postat av 219
US SOF som jag pratat med nar bodde dar brukade skamtsamt saga att pa film galler pumpade muskler och coola prylar, men att i krig vinner soldarerna med samst tandhygien.
Ligger nog en hel del i det, speciellt under en langre konfliktsituation snarare an enstaka uppdrag med tid for planering, massivt understod etc.
Stora pumpade muskler kan till och med vara ett problem, då dessa kräver mycket mer energi även för enkla uppgifter där större styrka inte behövs.
Resultatet blir lite som att ha en stor motor i bilen, kräver mycket mer bränsle men det behövs väldigt sällan, och används mest bara för att imponera.
Under knappa förhållanden som kan råda kommer en muskelbiff att behöva äta mer för att orka med.
Jag skulle säga att den typiske specialstyrke-soldaten ser mer ut som Chuck Norris än som Arnold Schwartzenegger.
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Väl sammanfattat. Lite roligt att läsa folks tyckande här i tråden, speciellt de som egentligen inte vet nåt utan bara har sett nåt program på Discovery...
F.ö så har jag en bekant som gjorde lumpen på K1 som militärpolis i början på 90-talet, de hade (
något optimistiskt kanske) tryckt upp t-shirts med trycket: "
Don't run Spetsnaz - you're only gonna die tired"...

Dock kanske inte helt fel.
Spetznas-enheterna skulle troligen bestå av mindre sabotageförband i ett anfall på Sverige, än några formationer som skulle slakta svenska förband på fältet.
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Alla filmer på spetsnatz verkar vara då dom slår sönder brinnande tegelstenar och plankor med huvudet, händerna eller fötterna.
Det ser jävligt hårdkola ut men jag är inte så imponerad, såna där grejer gör sig kanske bra på circus men i verkligheten mot en fiende som skjuter riktiga kulor så spelar det ingen roll om ditt pannben är tillräckligt starkt för att skalla ner en brinnande tegelvägg.
Tycker det mest verkar som om har brist på pengar och inte kan öva något vettigare.
Mja, sådant fungerar ju också genom att de ger soldaterna mer självförtroende och pumpar upp deras psyke lika mycket som deras muskler.