2012-06-01, 22:16
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Ptja... de var inget vidare i Beslan och definitivt inte när de skulle rädda gisslan inne i teater/biosalongen

Det beror sig på hur motståndet är...ett sätt att förhindra bus ifrån upressning och terrorister ifrån auktioner det är att aldrig ge vika för dem och deras krav och i en sådan kultur när det väl ändock uppstår så vet man att förövaren kommer att ta andra med sig men valet skall inte vara förövarens utan att det är staten som ordnar biljetten och det kan givetvis kosta offer men kostar det gör det i vilket fall men summan är att allt färre kan tänka sig till att utföra idiotier för de vet att hur änn de gör så kommer staten att tugga på deras arschle.

Och angående Teatern så fångade den ryska polisen sammtliga inblandade med ringledarna så att det var en mycket lyckad operation fastänn att den var ofin i våra ögon, men som sag de äger en annan policy och jag vet inte om vi kan bättre för som oftast stannar det här vid att man håvar in småkrill medans att de fula fiskarna vackert simmar vidare.
Citera
2012-06-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Det beror sig på hur motståndet är...ett sätt att förhindra bus ifrån upressning och terrorister ifrån auktioner det är att aldrig ge vika för dem och deras krav och i en sådan kultur när det väl ändock uppstår så vet man att förövaren kommer att ta andra med sig men valet skall inte vara förövarens utan att det är staten som ordnar biljetten och det kan givetvis kosta offer men kostar det gör det i vilket fall men summan är att allt färre kan tänka sig till att utföra idiotier för de vet att hur änn de gör så kommer staten att tugga på deras arschle.

Och angående Teatern så fångade den ryska polisen sammtliga inblandade med ringledarna så att det var en mycket lyckad operation fastänn att den var ofin i våra ögon, men som sag de äger en annan policy och jag vet inte om vi kan bättre för som oftast stannar det här vid att man håvar in småkrill medans att de fula fiskarna vackert simmar vidare.
Fångade och fångade... de sköt ju ihjäl dem.
Citera
2012-06-02, 11:01
Medlem
Ulvhamns avatar
Är inte detta mycket en matrielsport?

Den med mest underrättelser och klokast styrning kommer framstå som bäst.
Vapenplattformen (människan) är väl tränad och övad på lite grovt på samma sätt.
Så vem som kan gå i öken längst och skita mest spik är av inget intresse om de inte har korrekt förhands information om objektet. Där dessa förband ofta gör sig bra och spekulativa insatser är i "fasta situationer" flygplatser, egna byggnader mm. För att fortsätta med sport metaforen frisparkar och straffar.

Utan spaning, ingen aning.
Citera
2012-06-02, 12:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Är inte detta mycket en matrielsport?

Den med mest underrättelser och klokast styrning kommer framstå som bäst.
Vapenplattformen (människan) är väl tränad och övad på lite grovt på samma sätt.
Så vem som kan gå i öken längst och skita mest spik är av inget intresse om de inte har korrekt förhands information om objektet. Där dessa förband ofta gör sig bra och spekulativa insatser är i "fasta situationer" flygplatser, egna byggnader mm. För att fortsätta med sport metaforen frisparkar och straffar.

Utan spaning, ingen aning.

Sant!

Dessutom har det tidigare poängterats, och tål att poängteras igen, att DOKTRINEN FÖR INGREPP LIKT GISSLANSITUATIONERNA SOM AVHANDLAS ÄR HELT OLIK VÅR VÄSTDOKTRIN. Något vi sett som ett misslyckande här i Sverige, eller i Frankrike, eller i Storbritanien, eller i USA, är det inte alls säkert att Ryssarna ser som ett misslyckande.

De har en helt annan våldsnivå, ett helt annat sätt att agera.
Citera
2012-06-02, 13:33
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Sant!

Dessutom har det tidigare poängterats, och tål att poängteras igen, att DOKTRINEN FÖR INGREPP LIKT GISSLANSITUATIONERNA SOM AVHANDLAS ÄR HELT OLIK VÅR VÄSTDOKTRIN. Något vi sett som ett misslyckande här i Sverige, eller i Frankrike, eller i Storbritanien, eller i USA, är det inte alls säkert att Ryssarna ser som ett misslyckande.

De har en helt annan våldsnivå, ett helt annat sätt att agera.
Jag kommer fortfarande anse att det är idioti att spetsnaz inte klarar av att lägga fritagen gissla i huvudstupa sidoläge när denna har blivit gasad, utan handfallna står och tittar på när de kvävs.

Olika doktriner, kanske. I Ryssland kanske utslagen fiende prioriteras, men gisslans liv torde ändå vara något slags andrahandsmål och det är man jävligt kassa på att uppfylla. Mosvateatern och Beslan skulle bli grisigt, ja, det var ingen som trodde något annat, men det finns en hel del dumheter som situationen inte förklarar.
Citera
2012-06-02, 13:41
Medlem
Imirons avatar
För övrigt är jag skeptisk till hela snacket om att "spetsnaz" (jag antar att det är GRU-styrkorna som menas, och inte samtliga förband med beteckningen spetsnaz) har en så hård träning att folk regelbundet dör låter som rent och skärt internettrams. Jag vill hävda att det finns en tradition i Ryssland, där man tycker att allt som är macho är apballt, vilket jag tror lätt kan leda till att man sprider den här typen av rykten, men när det kommer till kritan torde man vara tillräckligt kompetent för att förstå att det inte lönar sig att döda rekryter för att få "hårda män".

Extrem psykisk press har inte en tendens att göra män hårda och förberedda, det har en tendens att göra dem till nervvrak och kärringar. Dessutom kan man ju anta att det bildas ett visst kamratskap bland gossarna, och om en av kamraterna sedan dör för att den ryska ledningen tycker att säkerhet är för kärringar så kommer det bli en del sura miner. Soldaterna kommer tvivla, och det är farligt.

Nej, jag tror att det hela är en blandning av rysk propaganda och upphottat internetskitsnack.
Citera
2012-06-02, 13:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag kommer fortfarande anse att det är idioti att spetsnaz inte klarar av att lägga fritagen gissla i huvudstupa sidoläge när denna har blivit gasad, utan handfallna står och tittar på när de kvävs.

Olika doktriner, kanske. I Ryssland kanske utslagen fiende prioriteras, men gisslans liv torde ändå vara något slags andrahandsmål och det är man jävligt kassa på att uppfylla. Mosvateatern och Beslan skulle bli grisigt, ja, det var ingen som trodde något annat, men det finns en hel del dumheter som situationen inte förklarar.

Nu har jag inte påstått att de inte gjorde fel i t.ex. Teateringripandet, eller i Beslan.

Det jag påstår är, att även om operationerna löpt med 10% av nuvarande civila som fått sätta livet till, så kommer vi här i väst förmodligen se negativt på själva det operativa agerandet. Vissa delar av den operativa verksamheten skiljer sig säkert från varandra i sin absolut renaste form.

Det skulle inte förvåna mig ett skvatt om något som ett ryskt befäl tyckte var en utmärkt idé, helt enligt regelboken, var något som ett brittiskt befäl skulle tycka var total idioti. Och vice versa såklart.
Citera
2012-06-03, 03:09
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Fångade och fångade... de sköt ju ihjäl dem.

Ja dem "bönderna"i teatern ja men det fanns även en yttre ring med kung, drottning och löpare och ryssen fångade dem (levande) och nedgjorde därmed cellen till 100% och fick dessutom info om helheten.

Detta talar man tyst om här i väst, ryssen satt omgående in speciella hundar som de sinnrikt har avlat fram och de nosar djävlar i mig ända in i generna, och de fann fatt i klabbet fastänn att de försökte prångla ut sig en o en ur Moskva för alla bar de spår av sprängämnet på sig även om att de inte själva var operativa, såg om detta med de exellenta ryska spårhundarna på Discovery och bara baxnade, ryssen är fane mig inte tappad bakom en vagn!

Ryssen må var low tec men han kompenserar oftast väl med annat och säkert så bankade de ett tag på terroristerna i teatern innan de tilläts att fara hädan så djävla rakt men omöjligt för vår del här i väst utan här skall de halas inför laga dom och utfrågas enligt etikett och tiden den tickar på och spåren de kallnar...
Citera
2012-06-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Ja dem "bönderna"i teatern ja men det fanns även en yttre ring med kung, drottning och löpare och ryssen fångade dem (levande) och nedgjorde därmed cellen till 100% och fick dessutom info om helheten.

Detta talar man tyst om här i väst, ryssen satt omgående in speciella hundar som de sinnrikt har avlat fram och de nosar djävlar i mig ända in i generna, och de fann fatt i klabbet fastänn att de försökte prångla ut sig en o en ur Moskva för alla bar de spår av sprängämnet på sig även om att de inte själva var operativa, såg om detta med de exellenta ryska spårhundarna på Discovery och bara baxnade, ryssen är fane mig inte tappad bakom en vagn!

Ryssen må var low tec men han kompenserar oftast väl med annat och säkert så bankade de ett tag på terroristerna i teatern innan de tilläts att fara hädan så djävla rakt men omöjligt för vår del här i väst utan här skall de halas inför laga dom och utfrågas enligt etikett och tiden den tickar på och spåren de kallnar...

Du tror på det där själv eller? Att väst skulle vara så mycket bättre? Utfråga terrorister enligt etikett osv? Du har inte hängt med de senaste 10-årens utveckling i västvärlden, framför allt USAs behandling av terrormisstänkta antar jag.
Citera
2012-06-03, 23:48
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atila
Du tror på det där själv eller? Att väst skulle vara så mycket bättre? Utfråga terrorister enligt etikett osv? Du har inte hängt med de senaste 10-årens utveckling i västvärlden, framför allt USAs behandling av terrormisstänkta antar jag.

Du menar att vi i väst är lika illa? Jag kan lova dig att fick en hardcore terrorist musse välja i mellan att antingen bli omhändertagen av Ryssland eller USA så blev det US.
Citera
2012-07-29, 00:35
Medlem
Hur fungerar det med att klara brist på sömn som de får utstå under grundutbildningen(och säkert efter det också), kan vem som helst träna upp det eller är det genetiskt?
Citera
2012-07-29, 00:50
Medlem
Zeunerts avatar
Vi vart varnade för spetznas när jag gjorde värnplikten och det var inte det skitjamset man läser här om en hoper grottmänniskor som dricker vodka ur gammla syltburkar och med ryssfemmor som tilltugg.

En del Spetznas enheter skall tydligen vara djävligt duktiga i att arbeta i djupled i sk fjärruppdrag, språkkunniga och bra på att smälta in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in