2011-03-09, 16:59
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Så din nyhetsvärdering är 1. Lögner (gäller det Wetterstrand som ljuger om att illegal vistelse i Sverige inte är straffbar också?) 2. Rasism i form av äggkastning 3. Sexbrott mot barn.

Vad ska jag säga, min poäng är inte hur du eller Jan Helin tänker. Min poäng är att om PK-sidans motståndare använder det här som ett vapen i debatten framstår ni för vanliga läsare/väljare som skadade i er rättsuppfattning. En anmälan om att 11-åringa tjejer antastas av asylsökare är en sak som upprör det absoluta folkflertalet mer än de saker som du och Jan Helin prioriterar.

Och eftersom så mycket av PK-sidans makt består i att skambelägga människors uppfattning som rasism är det här ett viktig motvapen: Söder kan utmålas som en bufflig rasist, Helin kan utmålas som en slibbig, själlös stackare som inte bryr sig om att svenska flickor sexöverfalls i badhus. Återigen, vem vinner den dragkampen ute i stugorna, tror du?

Helins Agenda-framträdande är mer skadligt för er sida än ni vill tro.

Det verkar ju inte direkt blivit en folkstorm.
Citera
2011-03-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Fattar inte vad det har med tråden att göra och du kommer säkert få tillsägelse för brott mot regel0.0.3 OT.
Men det vore ändå intressant att veta vad du menar med ditt inlägg
Om du inte lyckats förstå efter mina senaste inlägg så kan jag inte hjälpa dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Vänta här nu! Du kanske skulle ta och rannsaka dig själv en smula...

FT skrev en artikel om en direkt lögn. En lögn som fick oanade konsekvenser.

Expressen rapporterar om ett rättsfall i en artikel. Huruvida den innehåller direkta lögner eller inte vet varken du eller jag, men vi får utgå ifrån att den är tagen ifrån förundersökningen. Rubriken kan kännas lite missvisande. Det borde stått telefonnummer istället för adress, det kan vi vara överens om, men jag har svårt att få det till en lögn.
Jo jag vet det, och det borde du också veta om du hade läst, och förstått, artikeln.
Lögnen handlar inte om huruvida det står adress eller telefonnummer utan om att det står att han hade "sina offers adresser". Det framgår ju klart och tydligt att de kvinnorna inte alls är hans offer utan tvärtom så säger polisen i artikeln att de sannolikt var de kvinnor i Örebro som gick allra säkrast.

Lite missvisande säger du, jojo...
Citera
2011-03-09, 17:00
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag undrade: Varför rapporterade inte DN alls - inkl. inte ens på sin lokalavdelning - om det sexuella ofredandet på Husbybadet?

Kingen_king svarade: "Kanske av samma anledning som Expressen inte skrev om det?"

Kingen_king citerar följande för att visa Expressens anledning till att inte skriva om det sexuella ofredandet på Husbybadet: "Västerortspolisen dementerade helt de falska uppgifterna om vad som hände i Husbybadet, något som Expressen – och andra etablerade medier – förstås hade undersökt."

DN rapporterar inte ens på sin lokalavdelning om det sexuella ofredandet på Husbybadet enl. Kingen_king "av samma anledning" som Expressen inte återger Fria Tiders falska uppgifter ca. en vecka senare.

----

Varför finner inte du medias nyhetsvärdering förvånande - trots att t.ex. DN inte ens på sin lokalavdelning rapporterade om det sexuella ofredandet på Husbybadet?
Nu glider du allt på orden igen... Det är inte alls enligt mej, jag skrev att KANSKE är det av samma orsak. Vidare skrev jag att jag inte har nån insyn i DN:s nyhetsprioriteringar och bad dej kontakta dom för ett svar.

Fortsätter du i den här stilen så kan du säkert få jobb på en kvällstidning.
Citera
2011-03-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Och precis som det har upprepats intill absurdum i tråden så är anmälan ofredande och mer än så vet ingen innan det väcks åtal. Om det väcks åtal.

Så fram till dess så finns det ingenting som tyder på nån våldtäkt.

Det som tyder på väldtäkt är att någon har varit och tafsat på känsliga områden på en 11-årig flicka. Allt som krävs är att ett finger hamnat där det inte borde, så kan det ses som våldtäkt, vad jag förstår.
En professionell poliutredning kräver att det inte finns förutfattade meningar. På en direkt fråga om det kan komma att uppgraderas till väldtäkt hade en polisman absolut inte kunnat neka.

Ni säger hela tiden att vi inte ska föregripa utredningen, samtidigt som ni säger vad som INTE hänt. Det luktar desperat spinn. Var det en gruppvåldtäkt? Det vet vi inte, och det kan handla om några centimeters tafsande åt fel håll.
Citera
2011-03-09, 17:02
Medlem
Citat:
Att du ens jämför dessa...
Du får väl anmäla det till PO.
Så vissa får ljuga för att göra en artikel mer intressant och större än vad den egentligen är men inte alla?
Citera
2011-03-09, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
En lögn är en lögn.

Folk är upprörda över att FT spred en lögn, det här var ett dagsfärskt exempel på att även riksmedia gör det.
Expressen kan ju ha ett politiskt propagandasyfte med att sätta en lögnaktig rubrik. Vad det skulle vara vet jag dock inte.
Att Fria Tider sätter en lögnaktig rubrik i politiskt propagandasyfte är ställt utom allt rimligt tvivel. De vill sprida och underblåsa rasistiska åsikter. Det går hela deras "nyhets"sajt ut på.
Citera
2011-03-09, 17:08
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det som tyder på väldtäkt är att någon har varit och tafsat på känsliga områden på en 11-årig flicka. Allt som krävs är att ett finger hamnat där det inte borde, så kan det ses som våldtäkt, vad jag förstår.
En professionell poliutredning kräver att det inte finns förutfattade meningar. På en direkt fråga om det kan komma att uppgraderas till väldtäkt hade en polisman absolut inte kunnat neka.

Ni säger hela tiden att vi inte ska föregripa utredningen, samtidigt som ni säger vad som INTE hänt. Det luktar desperat spinn. Var det en gruppvåldtäkt? Det vet vi inte, och det kan handla om några centimeters tafsande åt fel håll.
Jag har inte skrivit att det INTE hänt. Till skillnad från dej som förutsätter det.

Det finns ingen anmälan och ingen förundersökning om våldtäkt. Vad åtalet blir får vi invänta tills den dan utredningen är klar.
Citera
2011-03-09, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Så vissa får ljuga för att göra en artikel mer intressant och större än vad den egentligen är men inte alla?
Din jämförelse haltar en ANING, men det fattar du inte.
Citera
2011-03-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Expressen kan ju ha ett politiskt propagandasyfte med att sätta en lögnaktig rubrik. Vad det skulle vara vet jag dock inte.
Att Fria Tider sätter en lögnaktig rubrik i politiskt propagandasyfte är ställt utom allt rimligt tvivel. De vill sprida och underblåsa rasistiska åsikter. Det går hela deras "nyhets"sajt ut på.
I Expressens fall så handlar det sannolikt om att de inte bara är efterblivna men de är också giriga så syftet, om det finns något, är snarast ekonomiskt.
Citera
2011-03-09, 17:11
Medlem
Citat:
Det verkar ju inte direkt blivit en folkstorm.

Hur kan det bli en "folkstorm" utan Aftonbladets rubriksättning?

Helin sa vad han sa i riksteve, att sexövergrepp på barn inte platsar i Aftonbladet, till skillnad från äggkastning på förövarnas flyktingförläggning. Det finns nu dokumenterat och det skapar en potentiell avsky och misstroende mot media.

Ännu är det bara en fåtal som såg Agenda eller ens noterat hela den här incidenten, men om och när de uppmärksammas på detta kommer de allra flesta tycka att det är PK-sidan som är suspekt, att Helin är opålitlig och äcklig i sitt sätt att värdera nyheter.

Det här är ett propagandavapen som inte har bäst-före datum heller. Om gemene man får klart för sig att PK-media värderar asylsökande före deras barn är förtroendet borta för allt annat som trycks också.

Återigen: Helin gjorde större långsiktig skada än han trodde i debatten: Barnsexbrott övertrumfar rasism. Schack matt.
Citera
2011-03-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Din jämförelse haltar en ANING, men det fattar du inte.
Jag är fullt medveten om att det inte är en exakt jämförelse, tro inget annat.

Det är likafullt en direkt lögn från Expressen och det är lika illa vad än syftet med lögnen är, politisk propaganda, ekonomi osv osv.
Citera
2011-03-09, 17:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Av samma anledning som dom inte listar 236 andra fall som jag känner till

Vilken anledning är det?

DN skriver på sin lokalavdelning t.ex. om hur polisen blir involverad, då "en man i 30-årsåldern ska ha blottat sig för en 12-årig flicka i Bandhagen".

Däremot skriver man inte om, hur ett barnkalas blir ofredat i offentlig miljö - vilket resulterar i en anmälan av sexuellt ofredande av flickorna resp. ofredande av pojkarna.

Du hänvisar till 236 andra fall "som du känner till".

Känner du alltså till 236 andra fall av sexuellt ofredade av en grupp (lättklädda) barn i offentlig miljö, där gärningsmännen är för barnen okända och betydligt äldre unga män? Varför har isf dessa fall mindre nyhetsvärde än en blottare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in