2011-03-11, 17:14
Medlem
Gazaremsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81

PK-media kommer nog aldrig överge sin agenda. PI och FT behövs som motpol.
Citera
2011-03-15, 11:31
Moderator
blomvattnares avatar
Ur trådstarten:

Citat:
Så frågeställningen här är alltså: Varför bevakar media inte det här fallet och varför skrivs det inte om det?

Det har gjorts tappra försök att påvisa att det är ganska ofta riksmedia inte skriver om sådana här fall. Ett färskt exempel från dagens Västervikstidningen:

Citat:
Fängelse i tre år. Det blir straffet för den 68-åriga man från Västerviks kommun som våldtagit en 6-årig flicka. Flickan är ett av de barn som gått hos mannen och hans hustrus dagbarnsverksamhet.

Citat:
Övergreppen mot flickan ska ha pågått under tiden den 14 oktober förra året till den 2 februari 2011. Mannen har genomfört sexuella handlingar på flickan som är jämförbara med samlag.

Här har vi alltså ett betydligt yngre barn och övergreppen ska dessutom ha skett ett antal gånger.
Ingenting i riksmedia såvitt jag kan se.

Det är alltså inte så att jag med detta inlägg vill förringa händelsen i simhallen, utan jag vill istället visa på att det inte är så häpnadsväckande att det inte tas upp i riksmedia.

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5837078
Citera
2011-03-15, 11:41
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ur trådstarten:

Det har gjorts tappra försök att påvisa att det är ganska ofta riksmedia inte skriver om sådana här fall. Ett färskt exempel från dagens Västervikstidningen:

Här har vi alltså ett betydligt yngre barn och övergreppen ska dessutom ha skett ett antal gånger.
Ingenting i riksmedia såvitt jag kan se.

Det är alltså inte så att jag med detta inlägg vill förringa händelsen i simhallen, utan jag vill istället visa på att det inte är så häpnadsväckande att det inte tas upp i riksmedia.

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5837078

Frågan i trådstarten var inte explicit varför riksmedia inte uppmärksammat händelserna i Husbybadet, utan media i allmänhet. Det fanns inget om det inträffade i lokala media och affären fick riksintresse först när "barnens" boende äggats av NU.

Som någon redan visat en bit bak i tråden, och ävenså du nyss här, så brukar händelser som den här aktuella hamna i tidningen (nu avseende själva sex-övergreppet alltså), men alltså inte den här gången!

Det finns till och med en länk till en förklaring till medias berörinsångest inför Husbyberikningen med uttalanden citerade från redaktionellt håll här i tråden.

När det däremot gällde att dra en lans mot "rasism" och "intolernas", så var man betydligt mer på tårna och drog på ordentligt. Även krönike-eliten i slaskpressen drog till storms! Det kom till och med upp i TV!
Citera
2011-03-15, 12:15
Moderator
blomvattnares avatar
Men nog har väl riksmedia fått ordentligt med kritik för att händelsen inte har tagits upp? Aftonbladets Jan Helin t.ex har ju fått rejält med däng.

Men visst - vi kan säga att lokalmedia borde ha tagit upp det. Då vill jag även få med att enligt min erfarenhet är det långt ifrån alltid denna typ av händelser tas upp direkt när de är anmälda, utan först när åtal väcks eller när dom faller.

Vad äggkastningen beträffar så håller jag med om att vinklingen på artiklarna lämnade en del att önska, men det gjorde ju faktiskt demonstrationen/äggkastningen också.
Vid demonstrationen lades händelsen fram som något betydligt värre, och här kan alltså
tidningarna till viss del ursäktas med att fokus låg på att "här ser vi vad ryktesspridning kan utlösa".

Det i sig är också en intressant diskussion som nog borde uppmärksammas mer, nu när information åker omkring på nätet i en rasande fart med risk för uppförstoringar och förvanskningar.
Det är ju synd, menar jag, om en händelse som inte har inträffat diskuteras, istället för en händelse som har inträffat.
Citera
2011-03-15, 12:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Men nog har väl riksmedia fått ordentligt med kritik för att händelsen inte har tagits upp? Aftonbladets Jan Helin t.ex har ju fått rejält med däng.

Var har Aftonbladet och annan media fått ordentligt med kritik för detta?

Flashback och Politisktinkorrekt räknas självfallet inte då större delen av media unison bedyrat att informationen där är att betrakta som nätrykten, påhitt och rasistiska lögner.
Citera
2011-03-15, 14:05
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Var har Aftonbladet och annan media fått ordentligt med kritik för detta?

Flashback och Politisktinkorrekt räknas självfallet inte då större delen av media unison bedyrat att informationen där är att betrakta som nätrykten, påhitt och rasistiska lögner.
Ja, jag menar förstås här i denna tråd och i den andra tråden i Krim.
Citera
2011-03-15, 14:19
Medlem
Westerners avatar
Även i detta fallet vill Sydsvenskan inte skriva att det handlar om "flyktingbarn"

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/article1412201/Personal-hotad-for-indraget-tv-spelande.html

" En 16-årig pojke på Flintevångsgården hotade en i personalen och slog i sönder en stol när han inte fick spela tv-spel på torsdagen.
Det var på eftermiddagen som 16-åringen blev sur på en 30-åring i personalen på Flintevångsgården. Personalen hade sagt till pojken att han inte fick spela tv-spel eftersom han inte hade varit i skolan den dagen. 16-åringen blev arg och skrek till 30-åringen att lämna rummet annars skulle 16-åringen börja slåss.

Strax efteråt kastade 16-åringen en stol så att den gick sönder. Polis larmades och kom strax efteråt till platsen. 16-åringen misstänks för olaga hot och skadegörelse"

Igår läste jag på text-tv att det har skjutits ovanligt många invandrare i köpenhamn de sista dagarna. Det lät nästan som att det fientliga klimatat som skapats av DF resulterat i att köpenhamnsborna drabbats av "danske lasermannen no1".

Inte ett ord om att det gäller gänguppgörelser. Inte ett ord om att blattarna leker rövare i Nörrebro.

Det känns som att media på sistone valt linjen att det viktigaste i en artikel är inte vad som finns i innehållet utan vad som INTE finns i innehållet.

Pöbeln sväljer som vanligt det hela utan att blinka.
Citera
2011-03-15, 16:45
Medlem
expoexpos avatar
Medierna tappar ju läsare när de självcensurerar som de gör. PI är väl det mediat som rusat fram mest procentuellt. - Jag och många med mej läser en nyhet i tex Aftonbladet och klickar iväg till ex PI eller FB för att få veta vad som egentligen har hänt. - PI kommer garanterat att explodera den dagen de även börjar intervjua byråkrater o dyl. - Dvs mer "riktig" uppsökande journalistik.

Ingen förväntar sig att AB, DN eller annan tidning kommer att kontakta migrationsverket och fråga varför de inte ålderstestar de rökande skägg-barnen. - Däremot kommer säkerligen PI att göra det och läsare kommer de verkligen att få i horder. - Jag hoppas på att få se PI folk på presskonferanser och dyl.
Citera
2011-03-16, 14:56
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag backar inte. Skall du tjafsa med mig, så får du allt ha torrt på fötterna. Om andra i tråden har framhållit just riksmedia i diskussionen, så är det inte mitt fel eller ansvar. Frågeställningen i trådstarten rörde media. Och som också nämns i tråden: Även SvD och DN har lokalsidor och där brukar just lokala nyheter för regionen presenteras. Så icke i det här fallet. Som av en händelse....
Inte för att jag är ute efter just dig, men i din trådstart skrev du

Citat:
Så frågeställningen här är alltså: Varför bevakar mediia inte det här fallet och varför skrivs det inte om det? Varför uppmanar ingen Martueus eller Helle Klein till manifestation mot den svenska hat-nazistmobben som kastar ägg på ett boende för ensamkommande barn och varför har ett tjugotal unga vuxnas sexuella övergrepp mot ett halvdussin elvaåringar på ett äventyrsbad bara försvunnit från radarn? Bor vi i Nordkorea? Har Bagdad Bob börjat jobba på Expressen?
Marteus och Klein jobbar i riksmedia, och du nämner även Expressen. Det gör ju att många med mig faktiskt har deltagit i den här tråden i syfte att diskutera just riksmedias intresse eller ointresse för ämnet.
Citera
2011-03-17, 11:41
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Inte för att jag är ute efter just dig, men i din trådstart skrev du

Marteus och Klein jobbar i riksmedia, och du nämner även Expressen. Det gör ju att många med mig faktiskt har deltagit i den här tråden i syfte att diskutera just riksmedias intresse eller ointresse för ämnet.

Point taken, men det beror på att jag för det första inte har full koll på vilken lokaltidning som kan tänkas täcka Husbybadet och sedan namedroppar jag en del skribenter som jag använder som exempel då de flesta vet vilka de är och vad de står för.

Men annars rör frågeställningen det mediala ointresset som helhet.
Citera
2011-03-17, 12:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Point taken, men det beror på att jag för det första inte har full koll på vilken lokaltidning som kan tänkas täcka Husbybadet och sedan namedroppar jag en del skribenter som jag använder som exempel då de flesta vet vilka de är och vad de står för.

Men annars rör frågeställningen det mediala ointresset som helhet.
Ja, jag vet inte heller vilken lokaltidning som kan tänkas täcka det området. Har för mig att det har nämnts i tråden, men någon renodlad lokaltidning kanske inte finns.

Sådana här fall där barn har blivit utsatta är ofta lite knepiga.

Om media skriver om det i omedelbar anslutning till händelsen är risken större att barnen blir avanonymiserade ryktesvägen i området; stor baluns i tidningen samtidigt som ett barn kanske är hemma från skolan ett par dagar för att sedan återkomma och verka lite omskakad.

Jag skulle verkligen vilja se en omfattande artikelserie i någon stor tidning där det hänvisas till diverse fall men att tonvikten ligger på att barn måste skyddas från övergrepp. Vad man kan göra åt det, vad som kan förebyggas, tips på varningstecken, och mycket annat.

Det finns ju förstås olika typer av fall; barn som blir utsatta för återkommande grova övergrepp i familjemiljö, och barn som i den omtalade simhallen. Det är inte riktigt jämförbart och bör tacklas på olika sätt i media.

En debatt om ensamkommande flyktingbarn i media vore heller inte helt fel. Rykten som sprids på nätet är lika bra att ta upp i media. Skala bort trams och skitsnack och istället lägga fram det som är närmast sanningen - nämligen att det absolut finns problem, stora problem.
Att däremot sätta igång lynchmobbar är fel väg att gå.
Citera
2011-03-24, 16:32
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Sök på Husbybadet och och välj artikeln från 8:e mars. De skriver "ensam-kommande flyktingbarn i åldern 13-20 år" I övrigt samma PK skit.

http://www.mitti.se/?p=arkivet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in