Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Point taken, men det beror på att jag för det första inte har full koll på vilken lokaltidning som kan tänkas täcka Husbybadet och sedan namedroppar jag en del skribenter som jag använder som exempel då de flesta vet vilka de är och vad de står för.
Men annars rör frågeställningen det mediala ointresset som helhet.
Ja, jag vet inte heller vilken lokaltidning som kan tänkas täcka det området. Har för mig att det har nämnts i tråden, men någon renodlad lokaltidning kanske inte finns.
Sådana här fall där barn har blivit utsatta är ofta lite knepiga.
Om media skriver om det i omedelbar anslutning till händelsen är risken större att barnen blir avanonymiserade ryktesvägen i området; stor baluns i tidningen samtidigt som ett barn kanske är hemma från skolan ett par dagar för att sedan återkomma och verka lite omskakad.
Jag skulle verkligen vilja se en omfattande artikelserie i någon stor tidning där det hänvisas till diverse fall men att tonvikten ligger på att barn måste skyddas från övergrepp. Vad man kan göra åt det, vad som kan förebyggas, tips på varningstecken, och mycket annat.
Det finns ju förstås olika typer av fall; barn som blir utsatta för återkommande grova övergrepp i familjemiljö, och barn som i den omtalade simhallen. Det är inte riktigt jämförbart och bör tacklas på olika sätt i media.
En debatt om ensamkommande flyktingbarn i media vore heller inte helt fel. Rykten som sprids på nätet är lika bra att ta upp i media. Skala bort trams och skitsnack och istället lägga fram det som är närmast sanningen - nämligen att det absolut finns problem, stora problem.
Att däremot sätta igång lynchmobbar är fel väg att gå.