• 1
  • 2
2011-02-22, 23:07
Medlem
Utav rent intresse skulle jag vilja veta lite mer om utbildningen. Är den något att hänga i granen?

Jag har behörighet att söka både LU, UU och SU men på något konstigt sätt lockar Jkpgs utbildning mer. Kanske är det att man nästan är garanterad utlandsstudier två terminer eller att utbildningen håller på att få ett uppsving. De flesta får jobb före examen, nära kontakt med näringslivet och en hel del praktik ingår. Om man vill känns arbete utomlands även uppnåeligt.

De andra utbildningarna känns mer teoretiska på något sätt. Det känns som om det inte erbjuds lika många möjligheter.

Källor: http://www.ekonomistudenten.se/stude...ekonomiskolor/ , http://www.civilekonomerna.se/portal...cs/1/52116.PDF

HHS står högst upp på listan men det är inget alternativ och inte vad denna tråd handlar om.

Så kan någon som har erfarenhet utav utbildningen berätta mer om den?
* Är ni nöjda?
* Har ni fått ett bra jobb med hyfsad lön efter utbildningen?
* Vet ni någon som fått ett bra ''status'' jobb efter utbildning?
* Stannar många utomlands?
* Hur är Jkpg som stad?

Tack på förhand; har läst alla tidigare trådar om utbildningen!
Citera
2011-02-22, 23:17
Medlem
Jeff.Becks avatar
http://www.studiekanalen.se/Nyheter/...ny-studie.html (Jag tillhör den sista femtedelen så jag är nöjd med löneutvecklingen)

http://www.ekonomistudenten.se/stude...ekonomiskolor/

http://di.se/Templates/Public/Pages/...lePageProvider

Det man kan säga är att de första två åren är i princip lika över hela Sverige, det är kurser på A och B nivå. I Jönköping läser de flesta sedan ett år utomlands, C och D kurserna, här kan man själv välja vilken nivå man vill lägga studierna och det finns extremt många spännande skolor att välja mellan! På min tid avslutade man sedan med ett par kurser och C och D uppsatserna. Jag skulle själv inte velat studera någon annanstans om jag fått välja om.
Citera
2011-02-22, 23:23
Medlem
Nu bor jag inte i Jönköping men jag har ändå varit där en hel del så jag kan svara på din fråga om hur Jönköping är som stad.
Centrum är ganska litet och Jönköping är relativt utsprätt geografiskt sett(Huskvarna, Råslätt, Bankeryd, Ljungarum etc) men annars är det väl en ganska ok stad enligt mig.
Om du är en person som gillar att vara ute på krogen kommer du bli besviken då krogarna bara får ha öppet till 02:00 och det finns inte allt för många uteställen.

Annars är det en väldigt fin stad med mycket vatten, högskolan ligger dessutom väldigt centralt. Det tar väl 2-3 minuter att gå ifrån högskolan till där alla fik och butiker är.

Det bästa med Jönköping är deras pizzor och kebabsåsen, bästa pizzan jag har ätit var i Jönköping och det var den bästa med hästlängder. Lite trevligt är att högskolan ligger precis brevid stadsdelen Torpa där det är 2 minuter mellan pizzeriorna :P

Aja, det som är speciellt med Jönköping är att krogarna enbart får ha öppet till 02:00 vilket är synd.

EDIT: A6 ligger i Jönköping och det är rätt bra shopping, deras slogan är typ "Bästa shoppingen mellan Malmö(eller var det Göteborg) och Stockholm", rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av ie 2011-02-22 kl. 23:26.
Citera
2011-02-22, 23:28
Medlem
Är inte klar med min utbildning än, men, kan försöka svara på det som jag känner till.

* Är ni nöjda?

Svårt att svara på, har bara gått på en högskola, så jämförelser mellan skolor är svåra att göra. Överlag rent allmänt är jag rätt nöjd med vissa saker, andra inte. I början undervisar mest doktorander, blir mer professorer och docenter ju mer avancerade kurser man läser.

* Stannar många utomlands?

Ingen aning, men just angående utlandet är du i princip garanterad två utlandsterminer. Om du menar jobba utomlands efter studier kan jag tänka mig att det är relativt vanligt. Beror väl lite på hur aktiv man är under sin utlandstermin när det kommer till att knyta kontakter osv.

* Hur är Jkpg som stad?

Helt ok, inget speciellt. Finns inget riktigt campus och kan inte tänka mig att staden känns som en studentstad. Då finns det nog andra skolor om man är ute efter "studentstadkänslan".

-----

Överlag när det gäller fadderföretagen är det mer el mindre en bullshitgrej. Visst, du kommer få ett fadderföretag, som du träffar fem gånger under dina fyra år. Det går oftast mer el mindre till så att skolan ger er en frågeställning i någon kurs, ni bokar möte med företaget, pratar med dem i två timmar. Ni får deras årsredovisning från deras hemsida, ni skriver ett jobbigt grupparbete som verkligen inte är inspirerarande som ni sedan lämnar in och that's it.

När det gäller praktik vet jag inte vad du pratar om. Finns inget om det i utbildningsplanen vad jag kan se. Däremot har jag "hört" att om man inte åker två terminer utomlands kan man stanna i Sverige och läsa skatterätt och liknande om man planerar läsa revisorsspåret samt att du kan ha ett internship på ett fadderföretag el liknande. Dock bara något jag hört och inte känner till närmare.

Utlandsstudier är man som sagt i princip garanterad. Du får välja 15 skolor att söka till, ju bättre betyg desto större chanser. Så vitt jag vet så kommer man i princip alltid in någonstans. Om du inte vet vilka partneruniversitet skolan har så kan du finna dem här:
http://hj.se/jibs/Utbildning/interna...iversitet.html

Det var väl allt jag kunde komma på just nu.
Citera
2011-02-22, 23:55
Medlem
Jeff.Becks avatar
Ang fadderföretagen så beror det ju grymt mycket på vilket bolag man får. Jag hade tur att få ett riktigt kul bolag med en väldig intresserad VD, några hade väldig otur och fick nån kommunal skit...

Angående staden tyckte jag att de två första åren var riktigt roliga, men när man kom hem från utlandet kändes Jönköping väldigt litet. Att alla ställen stänger två anpassar man sig ju delvis till genom att börja festa tidigare. I ärlighetens namn, hur mycket kul gör man sista timmen annars utöver att försäka panilragga
Citera
2011-02-23, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ang fadderföretagen så beror det ju grymt mycket på vilket bolag man får. Jag hade tur att få ett riktigt kul bolag med en väldig intresserad VD, några hade väldig otur och fick nån kommunal skit...

Angående staden tyckte jag att de två första åren var riktigt roliga, men när man kom hem från utlandet kändes Jönköping väldigt litet. Att alla ställen stänger två anpassar man sig ju delvis till genom att börja festa tidigare. I ärlighetens namn, hur mycket kul gör man sista timmen annars utöver att försäka panilragga

Arbetar du i Jkpg nu då eller har du jobb någon annanstans? Hur kan man ''påvera'' sitt fadderföretag? Något tips om man vill få jobb i utlandet? Vart jobbar dina studiekamrater med idag? Hur var åldrarna fördelade på utbildningen?
Citera
2011-02-23, 11:39
Medlem
Utbildningen i Jönköping är bra och om du kollar på statistiken så ser du att det är flera som har lyckats väl som har gått där. Tack vare utbytesstudierna så placerar sig skolan väldigt bra på rankningen men även tack vare deras lönestatistik. I svenskt näringsliv så anses jkpg bra, men flera management consulting-firmor rekryterar i princip inte från jkpg eller besöker skolan. Samma sak med de stora investment-bankerna eller firmorna.

Det beror lite på vad du vill göra efter examen, men jag hade nog valt LU först oavsett.
Citera
2011-02-23, 13:02
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummig1333
Arbetar du i Jkpg nu då eller har du jobb någon annanstans? Hur kan man ''påvera'' sitt fadderföretag? Något tips om man vill få jobb i utlandet? Vart jobbar dina studiekamrater med idag? Hur var åldrarna fördelade på utbildningen?
Jag jobbar inte i Jönköping, ganska få som stannar kvar där. Det går inte att styra vilket fadderföretag man får, däremot blir det lite vad man gör det till.

Vissa är revisorer, andra driver eget, några är konsulter, en är fondförvaltare, en jobbar på bank i London.

Det finns väl ett par olika sätt att komma utomlands och jobba:
1. Försöka komma i kontakt med näringslivet när man pluggar utomlands, hålla kontakten med sina gamla studiekamrater där och se om de kan hjälpa efter examen. Nätverk är viktigt
2. Fixa internship efter/under studierna, antingen på företag eller typ Svenska Handelskammaren.
3. Börja jobba på ett företag i Sverige som har verksamhet utomlands, gärna i samma region som du studerade i. Kanske det bekvämaste alternativet men också det som tar längst tid.

Som PeterTroob skriver så är det svårt att bli investmentbanker eller konsult på de stora firmorna om man pluggat i Jönköping, men det är svårt överhuvudtaget om man inte läst HHS eller industriell ekonomi. Däremot har det gått väldigt bra för de flesta som jag känner och de tjänar bra.
Senast redigerad av Jeff.Beck 2011-02-23 kl. 13:05.
Citera
2011-02-23, 13:13
Medlem
mja du behöver inte ha gått på HHS för att blir rekryterad från de stora konsultfirmorna, accenture är väl tom med och sponsrar gadden i gbg. Som jag har skrivit i IB-tråden så vet jag folk både från Lund och GBG som fixat internship i London på ibanker. Sen vet jag en i från JKPG men det var ingen av de stora bankerna.
Citera
2011-02-23, 13:50
Medlem
Vill liksom inte riskera att hamna kvar i Jkpg. Vill ut i världen alternativt större stad på medel eller litet företag. Bara man tjänar och gör något vettigt så kommer statusen med. Men som sagt det blir väl vad man gör det till.

Haha lustigt att du nämner Accenture. Har jobbat i Oslo och min kompis hade sommarjobb där. Nu är han färdig civ. ing och anställd som analyst(vet ej vad det heter på svenska) på Accenture i Oslo. Visste att det var anrikt men inte att det var inom ekonomi branschen.

Nåväl, känns som ett bra alternativ till de jag redan har. Kariärren är viktigt för mig och det gäller att ta reda på det mesta om utbildningen innan man är fast.

Lite irriterande är dock att Jkpgs studivägledare/ informatörer inte är så tillmötesgående. De svarar inte på frågor och om de gör det så är de inget vidare. Att kunna sin sak och kunna föra vidare bra information har alltid varit attraktivt.

Stort tack för alla svar! Skriv mer om ni har något annat att förtälja. Statistik/ information på internet uppskattas, artiklar o.s.v
Senast redigerad av Flummig1333 2011-02-23 kl. 14:06.
Citera
2011-02-23, 15:36
Medlem
Om du läser under din egna källa, alltså civilekonomerna så kan du se att jkpg har flertalet som har flyttat till sthlm och jobbar där. De flesta har flyttat alltså, men det beror också var man är ifrån, självklart är det en del personer från jkpg och närliggande orter som gärna stannar i närområdet men det är inga problem att få jobb någon annanstans.

Accenture är inte den mest prestigefyllda konsultbyrån men har fortfarande väldigt högt anseende, men som du säger håller de även på mycket med it.
Citera
2011-09-12, 13:23
Medlem
Om man tar ut en kandidatexamen efter tre års studier. Har man goda möjligheter till att läsa vidare utomlands(master) på exempelvis LSE? Eller har man bättre förutsättningar om man läser vid UU eller LU?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in