Är inte klar med min utbildning än, men, kan försöka svara på det som jag känner till.
* Är ni nöjda?
Svårt att svara på, har bara gått på en högskola, så jämförelser mellan skolor är svåra att göra. Överlag rent allmänt är jag rätt nöjd med vissa saker, andra inte. I början undervisar mest doktorander, blir mer professorer och docenter ju mer avancerade kurser man läser.
* Stannar många utomlands?
Ingen aning, men just angående utlandet är du i princip garanterad två utlandsterminer. Om du menar jobba utomlands efter studier kan jag tänka mig att det är relativt vanligt. Beror väl lite på hur aktiv man är under sin utlandstermin när det kommer till att knyta kontakter osv.
* Hur är Jkpg som stad?
Helt ok, inget speciellt. Finns inget riktigt campus och kan inte tänka mig att staden känns som en studentstad. Då finns det nog andra skolor om man är ute efter "studentstadkänslan".
-----
Överlag när det gäller fadderföretagen är det mer el mindre en bullshitgrej. Visst, du kommer få ett fadderföretag, som du träffar fem gånger under dina fyra år. Det går oftast mer el mindre till så att skolan ger er en frågeställning i någon kurs, ni bokar möte med företaget, pratar med dem i två timmar. Ni får deras årsredovisning från deras hemsida, ni skriver ett jobbigt grupparbete som verkligen inte är inspirerarande som ni sedan lämnar in och that's it.
När det gäller praktik vet jag inte vad du pratar om. Finns inget om det i utbildningsplanen vad jag kan se. Däremot har jag "hört" att om man inte åker två terminer utomlands kan man stanna i Sverige och läsa skatterätt och liknande om man planerar läsa revisorsspåret samt att du kan ha ett internship på ett fadderföretag el liknande. Dock bara något jag hört och inte känner till närmare.
Utlandsstudier är man som sagt i princip garanterad. Du får välja 15 skolor att söka till, ju bättre betyg desto större chanser. Så vitt jag vet så kommer man i princip alltid in någonstans. Om du inte vet vilka partneruniversitet skolan har så kan du finna dem här:
http://hj.se/jibs/Utbildning/interna...iversitet.html
Det var väl allt jag kunde komma på just nu.