2011-09-12, 13:32
Medlem
För 10 år sedan var de riktigt bra men nu har JIBS har stora interna problem och svårt att rekrytera kompentent personal. De har med nöd och näppe fått tillstånd att utfärda civilekonomexamen (efter att tidigare tappat detta tillstånd) pga av personalens bristande kompetens.
Risken är stor att de tappar civilekonomexamen igen.
Citera
2011-09-12, 13:36
Medlem
En källa tiill JIBS bristande kvalitet:
http://www.hsv.se/download/18.7b18d0...41-4106-08.pdf
Citera
2011-09-12, 19:51
Medlem
SvantenVanten

Är det så? Jag har fått en uppfattning att JIBS har utvecklats de senaste åren. Dom har kommit högt upp på diverse ranking listor(bra anseende inom Sverie), men självklart känns LU och UU som säkrare kort.

Ställer samma fråga som tidigare igen:

Om man tar ut en kandidatexamen efter tre års studier. Har man goda möjligheter till att läsa vidare utomlands(master) på exempelvis LSE? Eller har man bättre förutsättningar om man läser vid UU eller LU?

Jag ställer denna fråga eftersom att vissa har blivit nekade att läsa master p.g.a att de inte hade läst specifika kurser under deras ekonomiutbildning. Har dessutom fått för mig att det krävs att man har en utbildning från ett ansett universitet för att ens ha en chans till att bli accepterad på LSE. Hör JIBS till denna kategori?
Citera
2011-09-12, 20:19
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sc6
Har dessutom fått för mig att det krävs att man har en utbildning från ett ansett universitet för att ens ha en chans till att bli accepterad på LSE. Hör JIBS till denna kategori?

Kort svar, nej. Utanför Sverige är det få om någon som har koll på Högskolan i Jönköping. Å andra sidan tror jag att de kollar mer på dina betyg samt kursinnehåll om du ska söka till en master på LSE. Dessutom måste du skriva bra på GMAT/GRE. Satsa istället på ett säkrare kort om du kan, HHS/HGU/LU/SU/UU.
Citera
2011-09-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flummig1333
Utav rent intresse skulle jag vilja veta lite mer om utbildningen. Är den något att hänga i granen?

Jag har behörighet att söka både LU, UU och SU men på något konstigt sätt lockar Jkpgs utbildning mer. Kanske är det att man nästan är garanterad utlandsstudier två terminer eller att utbildningen håller på att få ett uppsving. De flesta får jobb före examen, nära kontakt med näringslivet och en hel del praktik ingår. Om man vill känns arbete utomlands även uppnåeligt.

De andra utbildningarna känns mer teoretiska på något sätt. Det känns som om det inte erbjuds lika många möjligheter.

Källor: http://www.ekonomistudenten.se/stude...ekonomiskolor/ , http://www.civilekonomerna.se/portal...cs/1/52116.PDF

HHS står högst upp på listan men det är inget alternativ och inte vad denna tråd handlar om.

Så kan någon som har erfarenhet utav utbildningen berätta mer om den?
* Är ni nöjda?
* Har ni fått ett bra jobb med hyfsad lön efter utbildningen?
* Vet ni någon som fått ett bra ''status'' jobb efter utbildning?
* Stannar många utomlands?
* Hur är Jkpg som stad?

Tack på förhand; har läst alla tidigare trådar om utbildningen!

Hej,

Det jag nu kommer säga kommer många tycka är fruktansvärt drygt och otrevligt men det är tyvärr sanningen. Jag har inte läst i Jönköping och har inte heller särskilt många vänner som gör det men jag kan ändå med en viss säkerhet säga att det inte är en bra skola att studera på om du vill ha ett som du kallar det "status" jobb.

Det finns inga alumni från Jönköping på FO i någon av bulge bracket bankerna London, det finns ingen från Jönköping på någon av stratfirmorna i Stockholm, det finns ingen från Jönköping som har kommit in på ett välrenommerat phd-program någonstans i världen och det finns ingen som tagit sin kandidat på HHS, GU, LU eller UU som har tagit sin master i Jönköping.

Helt enkelt det fins väldigt få firmor som har Jibs som en target school! Och kom inte och säg att ni har en polare som fått offer från en Big4 efter examen från jibs, Big4 rekryterar ju till och med svartskallarna från södertörn.

Vill du vara säker på att få möjligheter efter examen läs då HHS, GU, LU eller UU ingen jävla pseudoskola som lockar med utlandstermin på kentucky state och internship på Kabe husvagnar

/Mansorv
Citera
2011-09-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Kort svar, nej. Utanför Sverige är det få om någon som har koll på Högskolan i Jönköping. Å andra sidan tror jag att de kollar mer på dina betyg samt kursinnehåll om du ska söka till en master på LSE. Dessutom måste du skriva bra på GMAT/GRE. Satsa istället på ett säkrare kort om du kan, HHS/HGU/LU/SU/UU.

LSE etc valjer framst pa betyg, sedan akademiska priser, sedan stort gap, sedan skolans namn, sedan program.

De har tusentals sokande for populara kurser, och stackarn som har fatt dem slangde pa sitt bord har annat att gora. Du anar inte hur snabbt de gas igenom! Och betyg ar den enklaste och snabbaste grovsaneringen...

Sa dopeman ar ratt, satsa pa sakra kort.
Citera
2011-09-13, 02:00
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
LSE etc valjer framst pa betyg, sedan akademiska priser, sedan stort gap, sedan skolans namn, sedan program.

För antagning till gradute school och inom områden som finansiell ekonomi, nationalekonomi etc. krävs det även rätt höga poäng på GMAT/GRE.

http://www2.lse.ac.uk/study/graduate...s/GREGMAT.aspx
Citera
2011-09-13, 09:12
Medlem
Citat:
För antagning till gradute school och inom områden som finansiell ekonomi, nationalekonomi etc. krävs det även rätt höga poäng på GMAT/GRE.

http://www2.lse.ac.uk/study/graduate...s/GREGMAT.aspx

Glomde ta med dem.
Bra scores och betyg ska det vara.

Det galler helt enkelt att inte behova en ursakt. MVG tick. GMAT 700+ tick, etc.
Citera
2011-12-20, 17:39
Medlem
Jag har pluggat i Jönköping. Utbildningen har betydligt bättre kvalité än SU,Linköing med mera.
Och ungefär i linje med GU och Uppsala, bättre på vissa områden, sämre på andra.
Däremot så skulle jag placera LU och självfallet HHS före.

Räkna dock med hög betygshets och många delar av utbildningen har högt tempo vilket gör man man lätt kan pressa sönder sig själv. Sen är staden begränsad och halvkul, lund är betydligt skojigare. Att den är delvis eller nästan uteslutande på engelska är positivt i cv:et också och gör att studier utomlands blir piece a cake. Många studenter har också väldigt spännande internatinella bakgrunder, och vana sen innan att studera på engelska eftersom deras farsor varit vd på nått kuwaitiskt gruvbolag.

Märker det finns en del agg mot jönköping i denna tråd och en del falska rykten samt en stor del absurda kommentarer som verkar grunda sig på avundsjuka. Som tur var är dessa amatörer som varken vet något om hur ekonomi eller HR-department fungerar.
Jönköping har aldrig varit ens nära att förlora någon civilekonom-examen. Tvärtt om är IHH nu i processen att få två mycket erkända ackrediteringar som idag endast Lund och HHS har i Sverige. När dessa ackrediteringar är i land kommer IHH inte bara vara erkänt bra i sverige, utan även utomlands. Jönköping är också en mycket eftertraktad skola av arbetsgivarna och i många fall kör över traditionella ekonomiskolor som UU och LU. Jönköping har hittat en nisch och internationell kompetens är ofta eftertraktat att ha i organisationen. En IHH-student är on average betydligt mer internationell kompetent än en från UU exempelvis.

Att du har två terminer på internationella toppuniversitet ex, bocconi, hec, cph business school etc (behöver inte ens några toppbetyg för att få detta till skillnad från andra skolor) som civilekonom gör inte heller ditt cv sämre och det finns mycket skolaktiviteter där du kan få erfarenhet och möjlighet till att ytterliggare krydda cv:et med. Många av mina klasskamrater fick spännande internships i utlandet och traditionella ekonomiföretag pwc med mera och seb sponsrar skolan med mingel, hockey, vad det nu kan vara.

Däremot lyser McKinsey, stora investmentbankerna etc med sin frånvaro. O andra sidan så är ihh studenter högt eftertraktade av konsultbolag som hamnar strax under de stora firmorna BCG, Mckinsey. Jag vet dock gamla ihh studenter som jobbar på investmenbanker i både sverige och london.

En del jag känner har fått spännande jobb utomlands och tror inte en enda ångrat att de valde IHH före LU, UU eller GU.
Senast redigerad av bjornensover 2011-12-20 kl. 17:50.
Citera
2011-12-21, 18:40
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornensover
Jag har pluggat i Jönköping. Utbildningen har betydligt bättre kvalité än SU,Linköing med mera.
Och ungefär i linje med GU och Uppsala, bättre på vissa områden, sämre på andra.

Får jag fråga vad du utgår ifrån? Är det någon undersökning, rankning eller har du personlig erfarenhet? Kollar du på urank exempelvis (dock från 2010) hamnar Jönköping under Luleå, Södertörn, Umeå osv. dvs. långt ifrån SU/LiU.
Citera
2011-12-21, 20:04
Medlem
Citat:
Får jag fråga vad du utgår ifrån? Är det någon undersökning, rankning eller har du personlig erfarenhet? Kollar du på urank exempelvis (dock från 2010) hamnar Jönköping under Luleå, Södertörn, Umeå osv. dvs. långt ifrån SU/LiU.
Du blandar ihop högskolan jönköping med handelshögskolan. Olika skolor, olika världar, du lär förstå en vacker dag. Om KI startar en ekonomiutbildning betyder det inte att den blir bäst i Sverige bara för att universitetet är högst rankat, likaså kan HHS överleva trots att den aldrig är med på internationella universitetsrankingar eftersom den inte har tillräckligt många instutitioner. Du har uppenbarligen väldigt märklig uppfattning om hur ekonomiskolorna ser ut idag om du drar in södertörn och luleå som konkurrenskraftiga skolor. Om du inte vet vad du pratar om förstår jag inte varför du ska bumpa en tråd och komma med vilseledande information i någon slags personligt agg-syfte, när TS faktiskt ställer en genuin fråga. Det är dumt, korkat och tyder på att du är en ganska svag karaktär med knapphändig akademisk erfarenhet.

Jag baserar min erfarenhet av egna studier på andra universitet samt vänner. Och framför allt i diverse rankingar från civilekonomernas rapport och ekonomistudenternas bekräftas detta tydligt. Inte bara löneutvecklingen är god för ihh studenter. Ihh studenter är också bland de som får snabbast jobb trots att jönköping är den klart oattraktivaste regionen i Sverige med ganska begränsade möjligheter till extrajobb om man jämför med lund/uppsala. Att IHH studenter oftast får jobberbjudanden innan avslutad utbildning kan dock också bero på att de flesta som väljer att plugga här ändå är ganska utåtgående (entrepreneurial) och inte nödvändigtvis pga skolan. Jag vill dock vara väldigt försiktig med att upphåsa jönköping då den trots allt har lite kvar till "bank"-klubben vilket ändå kan tillägnas Lund och Uppsala. IHH är en mycket mindre skola än både Lund, GU och Uppsala och inriktning entreprenör/konsult medan både uppsala och lund mer iriktar sig på tunga finansmasters. JIBS tyngsta master är entreprenör vilket rankas till bland den främsta i europa. Fördelen men jibs är just denna, den asnpirerar inte som någon finans skola. Istället erbjuder den HR-department att diversified företagens kompetens och få in internationella studenter som inte lutar sig åt det bekväma, är många gånger vad företagen behöver. Det tror jag är den största styrkan för jibs-studenter.

Flera kamrater till mig har även fått internship från bolag i utlandet och JIBS är direkt targetschool för flera kända bolag. Mkt företagsmingel gör det relativt lätt att knyta kontakter bara man visar framfötterna.

IHH ger dig många möjligheter, men precis som Lund,uppsala eller gu så kommer inget gratis pga skolan, vilket man i stor utsträckning kan säga att det gör för hhs-studenter. Snarare ett svar på TS frågeställning om att en examern från ihh står sig väldigt starkt med goda möjligheter att verkligen krydda till den.

Hur som, är det viktigt att jag tillbakavisar direkt absurda påståenden som faktiskt las fram i denna tråd läggs fram denna tråd då det gav en väldigt skev bild.
Senast redigerad av bjornensover 2011-12-21 kl. 20:13.
Citera
2011-12-21, 22:48
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornensover
Hur som, är det viktigt att jag tillbakavisar direkt absurda påståenden som faktiskt las fram i denna tråd läggs fram denna tråd då det gav en väldigt skev bild.

Mycket personliga påhopp i ditt första stycke, råkade jag trampa på en öm tå med min fråga? Hur som helst tagga ner med Jönköpings-komplexen.

Om man tittar under "social sciences" eller business school rankningar brukar HHS alltid komma med och ligga rätt högt, detsamma kan inte sägas om IHH direkt.

Att du vill nyansera bilden av IHH är inget mig emot, jag har inte ifrågasatt om man får jobb efter att ha studerat ekonomi vid IHH, däremot frågade jag hur du kan vara så säker på att utbildningskvalitén är bättre än den vid SU/LiU. I slutändan verkar det som att detta var ett påstående baserat på hörsägen.

Jag har läst civilekonomernas rapport (3år efter examen), refererar du till den vet du definitivt inte vad du snackar om. Hade du läst rapporten inser du dels att den inte rankar ekonomiskolorna i Sverige och dels att det statistiska underlaget många gånger är för tunt för att kunna dra riktiga slutsatser. Exempelvis när 5 utexamnierade personer från BTH fått jobb inom 6 månader och är de enda respondenterna, vilket ger 100%.
Senast redigerad av dopeman 2011-12-21 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in