• 3
  • 4
2011-12-22, 23:02
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
1) Tempot motsvarar ungefär 25-50% av civ.ing. Baserar åsikten på mina och nära vänners erfarenheter från CTH/GU, KTH/HHS och LiTH/LiU. Ett värdingsfritt konstaterande baserat på empiri från ett dussin personer.

2) Det är mig veterligen cirka 7% som kör en regelrätt dubbelexamina på hhs . Bör vara representativt för resterande lärosäten. Vad man sedan lägger för värderingar i siffrorna är upp till var och en.

Först och främst, tack för ett konstruktivt inlägg.

1) Det var just detta jag ville komma åt, det du gör är att jämföra tempot på ekonomi-utbildningar med tekniska-utbildningar. Det har du all rätt att göra. Fast vore det inte mer rättvist att jämföra ekonomi med andra samhällsvetenskaper? Jag tror få skulle jämföra tempot på Teknisk fysik med "religionsvetenskapliga programmet" eller något liknande inom humaniora. Av den anledningen tycker jag att ekonomi-utbildningar ofta får orättvis kritik.

2) Nu har jag ingen aktuell siffra på hur många som studerar vid HHS, men år 2009 fanns det 1373 studenter, då räknar man förmodligen även in masterstudenter. Låt åt oss anta att 7% kan appliceras på alla dessa, vilket ger ~96 personer som dubblar vid HHS. Då är dessutom HHS beläget i huvudstaden och den främsta skolan i Sverige att studera ekonomi vid. Men som du skrev är det upp till var och en hur man vill värdera siffrorna.
Citera
2011-12-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
bjornensover
Ta inte i så att du spricker. Ditt mindervärdeskomplex är nog synligt som det är. Jag har ett par vänner (läs 3) som läser vid JIBS och mitt intryck är det motsatta jfr. det du presenterar. Deras kunskapsnivå är under all kritik och deras arbeten har inte varit något att hänga i julgranen. De lyfter - precis som du - fram den internationella biten, men när de ska berätta om grupparbeten och föreläsningar ter sig upplägget vara bristfälligt. Utbytesstudenter som inte kan uttrycka sig på engelska och mins sagt speciell syn på vad som är plagiat. Sedan är allt givetvis inte negativt, Clas Wahlbin är t ex en riktig stjärna och det finns många positiva sidor med IHH i och med den internationella approachen. Det vore intressant att veta om du är utexaminerad eller är mitt uppe i studierna?

Värt att notera är fria kurser och program inte går att jämföra. Det är natt och dag vilket bör nämnas.

dopeman
1) Tempot motsvarar ungefär 25-50% av civ.ing. Baserar åsikten på mina och nära vänners erfarenheter från CTH/GU, KTH/HHS och LiTH/LiU. Ett värdingsfritt konstaterande baserat på empiri från ett dussin personer.

2) Det är mig veterligen cirka 7% som kör en regelrätt dubbelexamina på hhs . Bör vara representativt för resterande lärosäten. Vad man sedan lägger för värderingar i siffrorna är upp till var och en.

Jag studerar mitt andra år till civilekonom på JIBS och måste faktiskt hålla med dig. Har tidigare studerat ett år på ekonomprogrammet vid Högskolan i Skövde.

Gällande kunskapsnivån på professorer/lärare så är den väldigt varierande, vissa kurser håller hög klass med duktiga föreläsare medans vissa andra är under all kritik, dem som är sämre är oerhört dåligt strukturerade gällande tentamen, inlämningsarbeten, föreläsningar osv.

Mindervärdeskomplex lider många av, dessvärre även föreläsarna. Alla som går på JIBS höjer skolan till skyarna, om detta är för att lura sig själva för de inte kom in på något bättre eller av annan anledning vet jag inte. När jag studerade i Skövde hade vi gästföreläsare som höll i hela våran kurs i makroekonmi (15hp) En av föreläsarna som vi hade 30% av föreläsnigarna led av oerhört mondervärdeskomplex. Flera gånger under sina föreläsningar tog han upp hur extremt fin skola JIBS är, hur allt funkar så perfekt (han kunde helt enkelt inte få igång vår projektor) hur fina lokalerna är, hur hög standard det är och hur hemskt det måste vara att studera på högskolan i Skövde jämfört med JIBS. Visst högskolan i Skövde är inte mycket att hänga i granen (mycket därför jag bytte) Men av en lärare att ta upp sånt under sina föreläsningar tycker jag är extremt oprofessionellt.

Den bra biten är som dem flesta nämner möjligheten till utlandsstudier. Går man civilekonom är man garanterad två terminr utomlands, det finns över 200 universitet i 50 olika länder att välja på. Medans dem flesta är medelmåttiga universitet så finns det några riktiga guldkorn så som:

Bocconi
St.Gallen
HEC Montreal
EDHEC
Mays Business School
Stockholm School of Economics in Riga
Nanyang
Copenhagen Business School

Och en del några bra till, så vill man till en välrenommerat universitet så finns det absolut möjlighet till det, det gäller bara att sålla bort alla medelmåttiga.
Citera
2012-01-26, 12:02
Medlem
Finansmoguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornensover

Jag tror linköping är bättre än SU gällande kvalité och motivation på studenterna. SU är ett väldigt stor universitet överlag och ekonomi hör inte till SU:s ess direkt.

.

Konstigt att du resonerar så eftersom den kanske mest erkända rankingen efter FT, EduUniversal Ranking http://www.eduniversal-ranking.com/b...in-sweden.html
Håller SU's ekonomi och business del som näst högst efter HHS. SU's examinerade studenter har också näst högst ingångslön efter just HHS.
Citera
2012-04-11, 23:23
Medlem
Hej jag har sökt till Jönköping som civilekonom till hösten bland andra val och är det någon går där nu som kan berätta hur det är på programmet?

Vad hade ni valt mellan Örebro, Borås och Jönköping? Jag såg på en ranking att Jönköping låg på andra plats bland civilekonomprogram, är det sant och vad är det som är så bra?
Citera
2012-04-12, 00:11
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finansmogul
Konstigt att du resonerar så eftersom den kanske mest erkända rankingen efter FT, EduUniversal Ranking http://www.eduniversal-ranking.com/b...in-sweden.html
Håller SU's ekonomi och business del som näst högst efter HHS. SU's examinerade studenter har också näst högst ingångslön efter just HHS.
Det kan ju också ha att göra med att levnadskostnaderna är högre i Stockholm än resten av Sverige och att en större andel av studenterna vid SU börjar jobba i Stockholm jämfört med andra universitet.
Citera
2012-04-17, 02:52
Medlem
NEEEXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudentVarberg
Hej jag har sökt till Jönköping som civilekonom till hösten bland andra val och är det någon går där nu som kan berätta hur det är på programmet?

Vad hade ni valt mellan Örebro, Borås och Jönköping? Jag såg på en ranking att Jönköping låg på andra plats bland civilekonomprogram, är det sant och vad är det som är så bra?

Befinner mig i samma situation och skulle vilja ha svar på detta också
Citera
2012-04-18, 12:10
Medlem
Citat:

Ta Jönköping.
Citera
2012-05-02, 23:19
Medlem
Citat:

Jag läser civilekonom i Jönköping just nu men kmr troligtvis byta till hösten, då jag fick bra resultat på HP och hellre vill läsa på en bättre skola. Själva skolan är det inget större fel på men jag har fått känslan av att man vill vara något man inte riktigt är (inte än i alla fall). Många lärare har dåliga engelskakunskaper vilket kan bli ett problem eftersom en stor del av undervisningen är på engelska. Många av de föreläsare jag har haft hittills är tidigare studenter (majoriteten utbytesstudenter).

Vad gäller studentlivet är det väl okej men inte mer. Finns ett stort studentställe (Akademin) som är ganska bra, men man tröttnar i längden.

Även om det finns en del negativt tycker jag man inte ska bli avskräckt av det om nu valet står mellan Örebro och Borås. Om man vill kan man säkert göra civ.ek utbildningen i JKPG till något riktigt bra. Är man inte väldigt kräsen vad gäller studentliv eller staden i övrigt är det ett bra val utan tvekan.
Citera
2012-05-03, 00:00
Medlem
NEEEXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luncano
Jag läser civilekonom i Jönköping just nu men kmr troligtvis byta till hösten, då jag fick bra resultat på HP och hellre vill läsa på en bättre skola. Själva skolan är det inget större fel på men jag har fått känslan av att man vill vara något man inte riktigt är (inte än i alla fall). Många lärare har dåliga engelskakunskaper vilket kan bli ett problem eftersom en stor del av undervisningen är på engelska. Många av de föreläsare jag har haft hittills är tidigare studenter (majoriteten utbytesstudenter).

Vore jättebra om du kunde utveckla det fetstilta.
Hur länge har du läst i jkpg?
Citera
2012-05-03, 00:18
Medlem
Alltså det jag menar är att man får känslan av att skolan vill vara modern och "flashig" men inte riktigt lyckas. Det är mest en känsla jag fått av skolan som är svår att förklara. Men ett konkretare exempel är väl att de flesta kurser har namn som "issues in development economics". Kurserser som är väldigt svår definierade vad gäller innehållet. Känns mest som att man sätter ett snyggt namn på kursen, slänger in en gammal elev som föreläsare och sen tutar och kör.

Jag har läst snart ett år på skolan. Finns dock en hel del positivt som inte får glömmas bort. Dock passar inte upplägget mig spec bra. Kmr från en större stad och då är det nog enkelt att uppleva att skolan lider lite av mindervärdeskomplex. Men återigen, saker blir vad man gör dem till. Och Jönköping är inget tokigt val alls, om man jämför med vissa andra högskolor.
Senast redigerad av luncano 2012-05-03 kl. 00:43.
Citera
2012-05-03, 00:31
Medlem
NEEEXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luncano

Okej, detta bekräftar lite utav den negativa sidan i bilden jag fått upp utav skolan. De där videoklippen som de har där kan knappast ge positiva intryck. Just som du säger; mindervärdeskomplex och skolan verkar vilja vara mer än vad den egentligen är. Det är allt jag fick ut av att spana in deras sida. Tidigare så stod det även "Auktoriserad Revisor" som exempel bland yrkestitlar efter examen och jag antar att en ekonomistudent som du förstår varför det är lite uppiffat.

Visst fan kan man bli revisorsassistent efter utbildningen som sedan, om man sköter det rätt, blir godkänd revisor och slutligen auktoriserad. Men detta kräver ju arbete + utbildning efter skolan. Det är ungefär som att ge exempel på yrkestitlar så som undervattensanläggare - det kan man ju också bli senare i livet efter utbildningen om man även där sköter det rätt.

Lite att ta i med det sistnämnda där då jag förstår att civilekonom-utbildningen är en bra grund och ett krav (inte programmet i sig egentligen, men många kurser) för att för att kunna jobba vidare mot titeln som auktoriserad. Men att just dra till med det känns fånigt och överhajpat.

I övrigt tror jag att det kan vara bra, som du säger. Har fortfarande som plan att studera där, men skönt att få höra lite från de erfarna. Tack för svaren!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in