Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det är väldigt svårt att föreställa sig en medveten maskin - en riktig s.k. strong AI - men att vi inte kan föreställa oss en sådan är inte att betrakta som ett reellt argument mot att strong AI över huvud taget är möjlig.
Om man inte tänker på en "medveten maskin" - sådana kan man ju föreställa sig, se bara alla möjliga science fiction-filmer - utan på det som skulle göra en medveten maskin möjlig, en
Turing-maskin eller algoritm som är självmedveten och kan uppleva känslor, då blir det svårare.
Jag tycker att det är ett ganska bra argument mot stark AI, inte ett matematiskt argument men ett filosofiskt. Men jag gillar inte riktigt begrepp som stark AI, därför att det inkluderar allt som ingår i ett mänskligt medvetande. Jag är övertygad om att alla kognitiva funktioner som är baserade på beräkningar och informationsbehandling, åtminstone i den mån de inte är beroende av subjektiva upplevelser, kommer att gå att imitera med AI. Det är bara matematik.
Däremot kan jag överhuvudtaget inte föreställa mig att självmedvetande, känslor, qualia överhuvudtaget kan beskrivas matematiskt, till skillnad från visuell signalbehandling, symbolmanipulation, viss planering och sökande i kunskapsdatabaser och artificiell kunskapsrepresentation m.fl. funktioner som ingår i det vi kallar kognition. En Turing-maskin ser ut på ett visst sätt, gör du den extremt komplex kommer den ändå bara i grund och botten bestå av regelbestämda tillståndsövergångar och "tejpband". Dessa kan göra de mest komplicerade beräkningar, men upplevelsen av färgen röd eller känslan av ett slag mot knät är inte beräkningar.