Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Du har rätt i att vi (ännu) inte kan bevisa att just qualia är ett fenomen som kan förklaras fysikaliskt. Som jag ser det har man dock goda skäl att anta att qualia och allt annat medvetandet består av eller innehåller kan förklaras fysikaliskt. Grunderna är ungefär de samma som de jag baserar antagandet att det inte finns gudar eller andra övernaturliga fenomen på, dvs. ett naturalistiskt perspektiv på verkligheten. Fördelen med självmedvetande, känslor och qualia är att vi faktiskt upplever dessa egenskaper på ett högst konkret sätt och därmed kan enas om definitioner av dem och sedan undersöka deras underliggande natur. Vi har ju ett visst hum om hur vissa känslor, psykiska sjukdomar och sådant är kopplade till aktiviteten i olika signalsubstanssystem etc. i hjärnan och det skulle inte förvåna mig om man snart kan lokalisera vilket eller vilka områden i hjärnan som är inblandade när självmedvetande skapas. Att det finns en fysikalisk grund till medvetandet kommer bli mer och mer uppenbart ju längre forskningen når.
Att hitta samband, korrelationer, mellan fysikalisk aktivitet i hjärnan och mental aktivitet i medvetandet, har man länge gjort. Till exempel kan man mäta aktiviteten i särskilda regioner i hjärnan och notera vilka mentala aktiviteter som pågår. Om man upplever smärta, lyser vissa delar av hjärnan upp. Jag vet inte om man har gjort det för den specifika egenskapen "självmedvetande" än, men det skulle vara samma sak. Man använder ofta dessa korrelationer mellan fysikalisk och mental aktivitet som argument för fysikalismen. Men att det sambandet föreligger bevisar ju bara det alla redan visste, att hjärnan påverkar medvetandet och att medvetandet påverkar hjärnan. Alla som har druckit några glas sprit eller som har observerat en hjärnskadad person vet det.
Tänk dig om jag slår dig med en hammare på en känslig kroppsdel. Även om man kunde följa de neurala signalernas väg hela vägen från smärtpunkten, genom nervsystemet, till de lager av kompakt hopkopplade neuroner som utgör större delen av hjärnan - i området som vi tror hanterar smärta, och där notera explosionen av nervsignaler som utlöses, och sedan notera hur signaler utgår från området som verkar styra de muskler som därefter orsakar ditt smärtade ansiktsuttryck... Vad exakt har vi då lärt oss om upplevelsen smärta? Vi förstår då inte det minsta mer än vi gjorde tidigare om hur känslan "smärta" kan beskrivas fysikaliskt, biologiskt eller matematiskt, bara sambandet mellan upplevelsen och de kroppsliga aktiviteterna. Din subjektiva upplevelse visar sig påverkas av just den här neurala aktiviteten. Men vi kan fortfarande inte förklara upplevelsen i termer av signaler eller beräkningar.
Citat:
Ja, det tror jag, även om jag inte kan föreställa mig hur det är möjligt.

Något stöd för uppfattningen kan vi nog enas om att det ännu inte finns. Vi har ju trots allt ingen vetenskaplig teori för medvetandet att stödja oss på.
Jag är skeptisk. Du och jag, vi kan inte föreställa oss hur man med tejp-band och tillståndsdiagram kan ge upphov till den rent subjektiva upplevelsen. Du kan inte föreställa dig det, men utgår från att det ändå är möjligt, med andra ord att qualia går att reducera till beräkningar. Jag utesluter inte det, men det verkar orimligt.
Citat:
Jag anser att den centrala frågan är: varför skulle det inte komma att finnas stöd för den här uppfattningen (dvs. att de medvetandeegenskaper vi talar om är fysikaliska) i framtiden?
Det är ett förutfattat antagande baserat på att allt kan förklaras empiriskt eller matematiskt. Jag har den utgångspunkten och det synsättet också, men just på den här punkten fastnar jag.
Jag tänker såhär: allt som går att beräkna, allt som är ett beräkningsvetenskapligt (computational) problem, går att simulera med en maskin, om man nu inte stöter på ett matematiskt hinder. Frågan är, är självmedvetande och qualia ett sådant beräkningsvetenskapligt problem? Jag vet inte.
Dessutom finns det ett relaterat problem, säkert lika gammalt. Den fria viljan är inte förenlig med den fysikalistiska världsåskådningen. Jag antar att du känner till varför. Men vi upplever att vi har en fri vilja. Den upplevelsen är så stark och omedelbar, att även om vi intellektuellt övertygar oss själva, som jag brukar göra, att vetenskapens resultat inte tillåter oss att ha en fri vilja, så skulle vi inte verkligen tro det för en sekund på annat än det rent intellektuella planet. Den omedelbara upplevelsen verkar, precis som i problemet med självmedvetande och qualia, strida mot det fysikalistiska synsättet.