2011-02-20, 18:16
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag kan väl för guds skull räkna och därmed se vad de som max tjänar. Därav drar jag slutsatsen att de inte betalat så mycket i skatt i förhållande vad "kalaset" kostar.

Jag säger ingenting om människor som lämnar sina hemländer oavsett skäl... Jag anser inte heller att det är "fult" att lämna Sverige... Det jag däremot har något emot är när folk som lämnar landet gnäller över skatter utan att själva bidragit med annat än kostnader, något som i sin tur bidrar till att skatterna ökar ännu mer.

Försöker då påstå att svizzerias föräldrar plus han själv genom att de säkert tillsammans arbetat och betalat skatt i Sverige i totalt kring 100 år (båda föräldrarna 45 år var plus han själv 10 år, grov gissning) inte ens finansierat sin egen plus sina barns utbildning? Hur räknar du då?
Senast redigerad av Microserf 2011-02-20 kl. 18:24.
Citera
2011-02-20, 19:53
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microserf
Försöker då påstå att svizzerias föräldrar plus han själv genom att de säkert tillsammans arbetat och betalat skatt i Sverige i totalt kring 100 år (båda föräldrarna 45 år var plus han själv 10 år, grov gissning) inte ens finansierat sin egen plus sina barns utbildning? Hur räknar du då?

Haha, eller hur, utbildningen i Sverige måste vara väldigt dyr.

Utbildningen på Harvard kostar runt 200 000 kronor per år (ej inkluderat boende och liknande, svenska skolbarn bor väl hemma kan man anta). Vi kan ju leka med den siffran. 2,6 miljoner hade det alltså kostat mina föräldrar att bekosta mig utbildning på Harvard i 13 år. Den svenska skolan måste vara väldigt kostsam om mina föräldrar inte skulle kunna betala av denna "skuld" när dom skulle klarat av Harvard utan problem.

Jag vet såklart inte vad Svizzerias föräldrar tjänar men ändå...
Senast redigerad av Lommi 2011-02-20 kl. 19:57.
Citera
2011-02-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
ungefär som i sverige. det finns en statlig pension, sedan företagspension och till sist individuellt pensionssparande. när du sedan plockar ut pengarna (ej möjligt vid den statliga pensionen) så kan du plocka ut alltihopa på en gång och du betalar en engångsskatt på runt 5-8% (beroende på i vilken kanton du bor i).

pensionsavgiften betalas till hälften av arbetsgivaren och andra hälften i form av bruttolöneavdrag och är runt 10% totalt sett. sedan dras obligatorisk arbetslöshetsförsäkringsavgift (vardera 1%) och olycksfallspremie samt företagspension.
Vad skulle hända om jag flyttade till Schweiz och arbetade där i X år för att sedan flytta tillbaka till Sverige? Kommer jag få ut någon statlig pension från Schweiz? Finns det i så fall någon minimigräns för X?

Edit: Kom på en till fråga! Är hela lönen pensionsgrundande eller är det som i Sverige endast upp till en viss nivå?
Senast redigerad av manfio 2011-02-21 kl. 00:34.
Citera
2011-02-21, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Haha, eller hur, utbildningen i Sverige måste vara väldigt dyr.

Utbildningen på Harvard kostar runt 200 000 kronor per år (ej inkluderat boende och liknande, svenska skolbarn bor väl hemma kan man anta). Vi kan ju leka med den siffran. 2,6 miljoner hade det alltså kostat mina föräldrar att bekosta mig utbildning på Harvard i 13 år. Den svenska skolan måste vara väldigt kostsam om mina föräldrar inte skulle kunna betala av denna "skuld" när dom skulle klarat av Harvard utan problem.

Jag vet såklart inte vad Svizzerias föräldrar tjänar men ändå...

Är du helt hundra på att det är 200 000/år och inte termin på Harvard? Om jag inte minns fel så är det per termin man betalar på tex Lundsberg. Alltså 400 000/år.
Citera
2011-02-21, 09:40
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Är du helt hundra på att det är 200 000/år och inte termin på Harvard? Om jag inte minns fel så är det per termin man betalar på tex Lundsberg. Alltså 400 000/år.

Per år avser siffran.
Citera
2011-02-21, 12:43
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfio
Vad skulle hända om jag flyttade till Schweiz och arbetade där i X år för att sedan flytta tillbaka till Sverige? Kommer jag få ut någon statlig pension från Schweiz? Finns det i så fall någon minimigräns för X?

Edit: Kom på en till fråga! Är hela lönen pensionsgrundande eller är det som i Sverige endast upp till en viss nivå?

har du även jobbat i sverige kommer du få pension från båda länderna. visserligen är båda kraftigt reducerade eftersom du inte har betalat premier (pensionsavgift) i tillräcklig omfattning i vardera land.

allt som allt (den statliga + företagspensionen) kommer jag att få ut ungefär 80% av den lön jag har idag. eftersom jag även sparar med individuellt pensionssparande kommer jag att få ut lite mer än 80% av den pensionsgrundande inkomsten.
Citera
2011-02-21, 13:01
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Främsta skälet till att människor placerat sina förmögenheter i Schweiz beror på diskretionen samt banksekretesser. Förmodligen av en anledning, nämligen att sitt eget lands system inte ska kunna kontrollera om det man deklarerar verkligen stämmer. Vad det sedan gäller var och ens egna ansvar säger jag ingenting mer än att det är få som försöker gömma pengar för att sedan deklarera dom öppet.

Jag säger ingenting om människor som lämnar sina hemländer oavsett skäl... Jag anser inte heller att det är "fult" att lämna Sverige... Det jag däremot har något emot är när folk som lämnar landet gnäller över skatter utan att själva bidragit med annat än kostnader, något som i sin tur bidrar till att skatterna ökar ännu mer.

många tyskar har sina förmögenheter i schweiz och det främst p.g.a. att se sett sina pengar förintas inte mindre än minst 2 gånger under 1900-talet (hyperinflation) och sedan den totala konfiskeringen av all privat egendom i DDR under kommunismen. varje miljonär eller miljardär gör klokt i att sprida riskerna och ha konton i olika länder och valutor. rätt som det är är kanske euron värdelös och tyska riksbanken konfiskerar alla invånares tillgångar på deras bankkonton. det har hänt förr och kommer troligen att hända igen. även svenskar med gott minne vet hur snabbt saker och ting kan ändras i sverige med inflation på nästan 15% per år (80-talet) och räntechocker (500% 90-tal). människor vill ha stabilitet och säkerhet och den uppnår man inte om man satsar allt på en häst och har alla pengar i ett och samma land.

även länder som belgien, österrike och luxembourg har bankkundsekretess, det är inget typiskt schweiziskt fenomen. som sagt, man borde nog städa upp i sin egen trädgård innan man börjar klaga på hur det ser ut hos andra.

jag gnäller inte över skatterna i sverige, den här tråden handlar om att jag för närvarande betalar 6% i inkomstskatt och vill dela med mig med mina erfarenheter. det enda jag gör är att svara på frågor här.

sedan är det så att alla bidrag, och andra statliga prestationer som skattebetalarna får stå för kan liknas vid en självbetjäningsbutik. det är fritt fram och helt legalt att "ta för sig" och exempelvis gå till skolan (vilket man också har plikt på). sedan kommer du och tycker att man inte får anse att skattetrycket är på tok för högt (sverige är världens skattehelvete nummer 2 efter danmark)... nåja, mig kan det ju egentligen kvitta vad sverige har för nivåer på inkomstskatten, jag är ju inte själv direkt drabbad så att säga. men man ska inte tro att höga skatter automatiskt innebär att välfärden blir bättre. skattehöjningar kan man likna med ett sött gift, det är något man gärna tar till hand för att finansiera saker och ting, men samtidigt har man en fördröjd och enorm negativ effekt på olika områden i samhället (exempelvis miljardärer som sticker utomlands, folk börjar fråga sig varför de jobbar etc.).
Citera
2011-02-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Per år avser siffran.

Ok det var inte så farligt dyrt då.

Som kuriosa utan att tillföra tråden så kostar ett Dagisbarn kommunen 112.000:-/år 2009.
Citera
2011-02-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
har du även jobbat i sverige kommer du få pension från båda länderna. visserligen är båda kraftigt reducerade eftersom du inte har betalat premier (pensionsavgift) i tillräcklig omfattning i vardera land.
Ok, så den totala pensionen man får ut blir ungefär densamma ändå? Om man bortser från att Sverige har lägre löner, högre skatter etc. I så fall är ju allting frid och fröjd! Tack för svaren, alltid tyckt att Schweiz verkar vara ett mycket vettigt land.
Citera
2011-02-22, 11:38
Bannlyst
Citat:
Betalar dina föräldrar endast 30% i skatt så bör du nog inte säga att de med råge betalat för sina egna, din och många andras skolgångar, skolan kostar lite mer än så. Vidare är det en hel den andra kostnader i samhällsekonomin det bör tas hänsyn till innan man påstår att man gjort rätt för sig.

Om hans föräldrar i Sverige endast betalar 30% i skatt så får man anta att detta är kapitalskatt. Om ett par i Sverige lever på på detta så får man nog anta att deras inbetalning till Sverige har varit fullt tillräckliga för att vare sig föräldrarna eller barnet bör ha "dåligt samvete"...

Schweiz är ganska intressant för våra länder var ganska lika fram tills Palme & CO satte Brutusdolken i ryggen och vred om.

Det intressanta är till exempel varför varenda riksidiot gormar om USA när man talar om förändringar inom sjukvårdsområdet men aldrig nämner ett närmare land som just Schweiz.
Citera
2011-02-22, 21:49
Medlem
Ticklas avatar
Intressant tråd.

Räcker det med "vanlig" tyska och engelska i Schweiz?

Hur ser Schweiz på svenska universitet? Har KTH högre status än Lund/Luleå exempelvis?

Som utbildad civilingenjör i Sverige är det möjligt att få jobb i Schweiz?
Citera
2011-02-23, 06:38
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickla
Intressant tråd.

Räcker det med "vanlig" tyska och engelska i Schweiz?

Hur ser Schweiz på svenska universitet? Har KTH högre status än Lund/Luleå exempelvis?

Som utbildad civilingenjör i Sverige är det möjligt att få jobb i Schweiz?

ja, det räcker. men jag rekommenderar att du lär dig i alla fall förstå dialekten så fort som möjligt.

jag är ingen expert just på högskoleväsende, men jag skulle nog tro att svenska universitet har gott rykte över lag.

som civilare borde det vara lätt som en plätt att hitta ett välavlönat och intressant jobb i schweiz. kolla under expelvis www.monster.ch, www.jobwinner.ch eller www.offene-stellen.ch.

lycka till och återkom gärna om du behöver mer information om detaljer angående arbetstillstånd etc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in