Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Främsta skälet till att människor placerat sina förmögenheter i Schweiz beror på diskretionen samt banksekretesser. Förmodligen av en anledning, nämligen att sitt eget lands system inte ska kunna kontrollera om det man deklarerar verkligen stämmer. Vad det sedan gäller var och ens egna ansvar säger jag ingenting mer än att det är få som försöker gömma pengar för att sedan deklarera dom öppet.
Jag säger ingenting om människor som lämnar sina hemländer oavsett skäl... Jag anser inte heller att det är "fult" att lämna Sverige... Det jag däremot har något emot är när folk som lämnar landet gnäller över skatter utan att själva bidragit med annat än kostnader, något som i sin tur bidrar till att skatterna ökar ännu mer.
många tyskar har sina förmögenheter i schweiz och det främst p.g.a. att se sett sina pengar förintas inte mindre än minst 2 gånger under 1900-talet (hyperinflation) och sedan den totala konfiskeringen av all privat egendom i DDR under kommunismen. varje miljonär eller miljardär gör klokt i att sprida riskerna och ha konton i olika länder och valutor. rätt som det är är kanske euron värdelös och tyska riksbanken konfiskerar alla invånares tillgångar på deras bankkonton. det har hänt förr och kommer troligen att hända igen. även svenskar med gott minne vet hur snabbt saker och ting kan ändras i sverige med inflation på nästan 15% per år (80-talet) och räntechocker (500% 90-tal). människor vill ha stabilitet och säkerhet och den uppnår man inte om man satsar allt på en häst och har alla pengar i ett och samma land.
även länder som belgien, österrike och luxembourg har bankkundsekretess, det är inget typiskt schweiziskt fenomen. som sagt, man borde nog städa upp i sin egen trädgård innan man börjar klaga på hur det ser ut hos andra.
jag gnäller inte över skatterna i sverige, den här tråden handlar om att jag för närvarande betalar 6% i inkomstskatt och vill dela med mig med mina erfarenheter. det enda jag gör är att svara på frågor här.
sedan är det så att alla bidrag, och andra statliga prestationer som skattebetalarna får stå för kan liknas vid en självbetjäningsbutik. det är fritt fram och helt legalt att "ta för sig" och exempelvis gå till skolan (vilket man också har plikt på). sedan kommer du och tycker att man inte får anse att skattetrycket är på tok för högt (sverige är världens skattehelvete nummer 2 efter danmark)... nåja, mig kan det ju egentligen kvitta vad sverige har för nivåer på inkomstskatten, jag är ju inte själv direkt drabbad så att säga. men man ska inte tro att höga skatter automatiskt innebär att välfärden blir bättre. skattehöjningar kan man likna med ett sött gift, det är något man gärna tar till hand för att finansiera saker och ting, men samtidigt har man en fördröjd och enorm negativ effekt på olika områden i samhället (exempelvis miljardärer som sticker utomlands, folk börjar fråga sig varför de jobbar etc.).