Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kan man tycka vid en första anblick, själv är jag inte lika säker. Ser två saker : 1, hur pass organiserat är upproret ? Intrycket som jag fått av det, är att det är demonstrationer, upplopp, har inte eller sett att de har "kulor o krut" att sätta emot Khaddafi`s legoknektar o anhängare. Krasst sagt, bara en stor "mobb". Finns det någon ledning ?
Du bortser dock helt från att demonstranterna bevisligen kontrollerar stora delar av landet nu. Således måste Gaddafi, om han tänker sitta kvar, göra någon slags gigantisk motattack med resurser som han inte är i närheten av att ha, med en militär som är oerhört splittrad. Annars kommer otvivelaktigt snaran dras åt mer och mer.
Ett par tusen illa rustade, lätt beväpnade, oorganiserade legoknektar gör på det stora hela varken till eller från när det väl kommer till kritan. Dessa är som bekant dessutom kända för att vara opportunistiska och så fort krigslyckan sviktar kommer de fly hals över huvud.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
2 : Khadaffi har även flera anhängare (ledare) i Afrika som är beroende av bistånd ifrån Libyen (för sin egen säkerhet), kan tänka mig att telefonen går nog varm ifrån tripoli till dessa berörda länder..
Gaddafi sägs snarare vara i det närmaste utan vänner. Och det är knappast utan potentiella konsekvenser som Tchad eller något annat pajasland skulle lägga sig i för mycket när hela det internationella samfundet tittar på. Och vad skulle de egentligen kunna göra som på något sätt har effekt, annat än att försöka ge sig på en regelrätt invasion, när landet i så hög grad nu kontrolleras av demonstranter.