2011-02-25, 08:08
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kan man tycka vid en första anblick, själv är jag inte lika säker. Ser två saker : 1, hur pass organiserat är upproret ? Intrycket som jag fått av det, är att det är demonstrationer, upplopp, har inte eller sett att de har "kulor o krut" att sätta emot Khaddafi`s legoknektar o anhängare. Krasst sagt, bara en stor "mobb". Finns det någon ledning ?

Du bortser dock helt från att demonstranterna bevisligen kontrollerar stora delar av landet nu. Således måste Gaddafi, om han tänker sitta kvar, göra någon slags gigantisk motattack med resurser som han inte är i närheten av att ha, med en militär som är oerhört splittrad. Annars kommer otvivelaktigt snaran dras åt mer och mer.

Ett par tusen illa rustade, lätt beväpnade, oorganiserade legoknektar gör på det stora hela varken till eller från när det väl kommer till kritan. Dessa är som bekant dessutom kända för att vara opportunistiska och så fort krigslyckan sviktar kommer de fly hals över huvud.

Citat:
2 : Khadaffi har även flera anhängare (ledare) i Afrika som är beroende av bistånd ifrån Libyen (för sin egen säkerhet), kan tänka mig att telefonen går nog varm ifrån tripoli till dessa berörda länder..

Gaddafi sägs snarare vara i det närmaste utan vänner. Och det är knappast utan potentiella konsekvenser som Tchad eller något annat pajasland skulle lägga sig i för mycket när hela det internationella samfundet tittar på. Och vad skulle de egentligen kunna göra som på något sätt har effekt, annat än att försöka ge sig på en regelrätt invasion, när landet i så hög grad nu kontrolleras av demonstranter.
2011-02-25, 09:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Du bortser dock helt från att demonstranterna bevisligen kontrollerar stora delar av landet nu. Således måste Gaddafi, om han tänker sitta kvar, göra någon slags gigantisk motattack med resurser som han inte är i närheten av att ha, med en militär som är oerhört splittrad. Annars kommer otvivelaktigt snaran dras åt mer och mer.

Ett par tusen illa rustade, lätt beväpnade, oorganiserade legoknektar gör på det stora hela varken till eller från när det väl kommer till kritan. Dessa är som bekant dessutom kända för att vara opportunistiska och så fort krigslyckan sviktar kommer de fly hals över huvud.

Gaddafi sägs snarare vara i det närmaste utan vänner. Och det är knappast utan potentiella konsekvenser som Tchad eller något annat pajasland skulle lägga sig i för mycket när hela det internationella samfundet tittar på. Och vad skulle de egentligen kunna göra som på något sätt har effekt, annat än att försöka ge sig på en regelrätt invasion, när landet i så hög grad nu kontrolleras av demonstranter.

Ja, jag ser inte hur det här ska utvecklas till MG:s fördel. Trots mycket begränsad nyhetsrapportering framstår det ändå som om anti-MG grupperna har haft momentum i stort sett hela tiden. Det är väl fortfarande oklart hur läget är just i Tripoli, och vad gör den omskrivna Khamis-brigaden?

Igår gick det rykten (finns något bekräftat?) om att MG har tillgång till biologiska/kemiska vapen. Men han har ju haft tillgång till tanks också som fallit i anti-MG-gruppernas händer. Dvs det räcker ju inte att ha vapen, man måste ju kunna ha militär som är villig att använda den också, och villig militär verkar MG definitivt ha brist på. Jag tror (och hoppas) inte biologiska/kemiska vapen kommer användas.

Igår hörde jag också på Press-TV att nära släktingar (barn, svägerska?) till MG hade försökt fly till Libanon och Italien.

Jag tror det är en tidsfråga, det mesta går inte MG:S väg. Jag tror MG blir lynchad alternativt kommer hans öde bli ungesfär som Saddams.
Senast redigerad av Madagascar 2011-02-25 kl. 10:14.
2011-02-25, 09:48
Bannlyst
Nu ska FN fundera på om de ska sätta in militär i Libyen.

Med tanke på hur Islamister och dess vänner reagerat över samfundets närvaro i tex Afghanistan, hur ser det ut denna gång? Vill islamdyrkarna ha hjälp där nere nu, men sedan vända på kappan och ursäkta självmordsbombare mot väst med att väst krigar i "deras länder"?
2011-02-25, 09:56
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Det som talar emot Khadaffi anser jag vara tiden.

Om han skall lyckas behålla makten måste han slå ner upproret snabbt. Håller nuvarande tillstånd med upplopp/demonstrationer/kaos och anarki i sig i en vecka till, så då tror jag att det är för sent för honom.

Ni har ju även noterat att omvärldens har börjat så sakteligen börjat reagera. Första dagarna så togs alla helt på sängen.., ledare utycker sin oro osv, sedan blir oron till fördömmanden, sen börjar man att frysa konton.. Rullar det på så här för Khaddafi, så blir det snöbollen som blir till en lavin.

Imorgon är det fredag, och det betyder fredagsbön i samtliga muslimska länder.., då dryftas det allvarliga saker. Få se vad som sker.
Fredagsbönen är ett ypperligt tillfälle att samla demonstranterna avsiktsmässigt ytterligare. Med tanke på att internet och telefoni verkar stängas av med jämna mellanrum är det nog svårt att arbeta med en enad front på ett mer militäriskt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
Bli inte förvånad om det egyptiska folket anordnar en "million man march" till Libyen för att hjälpa sina bröder att störta Ghadafi.
Jag tror inte på att Egypten kommer gå in. Dels med tanke på vad de själva varit med om de senaste veckorna, läget är långt i från löst i deras eget land, mycket arbete kvarstår. Men även att om civila egyptier går in i Libyen så kommer det mest handla om fler dödsoffer än något annat, i så fall måste den Egyptiska militären engageras och som jag nämnde först så har de andra saker för sig just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Har sagt det hela tiden... Och detär att Bildt kommer inte att Gapa om att Överste G ska lämna in förns man med 100% säkerhet vet att han är slut... Om det är rätt eller fel.... Mjaa tror inte översten lägger ner allt för att lille bildt gapar..Men han vill inte bränna alla kontrakt alla svenska företag har där nere... För om översten skulle klara upp det här... Vet ju alla att han e långsint
Klart kommer MG inte tänka om bara för att en lång svensk från Halmstad sätter ner foten. Sen handlar det nog också om sättet USA agerar på, att hålla en kritisk men inte alltför hård linje förrän man har fått ut sina landsmän, en allt för hård linje skulle kunna göra svenska medborgare i Libyen till måltavlor.

Citat:
Ursprungligen postat av wildfire13
ok. trodde inte det var några riktiga svenskar där..ber om ursäkt då.
Jag blir så trött.
Citat:
Grovt sett betyr 10 dollars økning i oljeprisen 40 øre literen på bensinpumpene her hjemme.

http://www.abcnyheter.no/node/126444

Tror nog att det är 99 % spekulation som driver bränslepriserna..
Trevligt med en uträkning på det. 40 norska ören är ganska mycket på bensinpriset men kan man bara räkna om det till svenska ören eller påverkas detta av att de har olja själva?

Citat:
Ursprungligen postat av Roland.Pettersson
Al-Qaida och Muslimska Brödraskapet har redan från första början stött upproren i Nordafrika. Vi kommer förmodligen att få se samma utveckling i Libyen som i Somalia och Irak - bilbomber och självmordsbombare både till frukost, lunch och middag.
Konstigt för i de flesta medier har det stått om att AQ inte har varit delaktiga i upproren. Dessutom tjänar nog inte AQs syften på att nordafrika blir mer fritt, det är betydligt lättare att värva missnöjda ungdomar i det Libyen som vi sett med en hård auktoritär statsapparat och där väst har setts som en variabel som påverkat landet negativt än i ett land som inte har samma hårda styre och där väst mer kan ses som ett vettigt stöd.
2011-02-25, 10:08
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Nu ska FN fundera på om de ska sätta in militär i Libyen.

Med tanke på hur Islamister och dess vänner reagerat över samfundets närvaro i tex Afghanistan, hur ser det ut denna gång? Vill islamdyrkarna ha hjälp där nere nu, men sedan vända på kappan och ursäkta självmordsbombare mot väst med att väst krigar i "deras länder"?
Läget i Afghanistan och Libyen är otroligt skiljt. Afghanistan har blivti våldtaget av väst och Ryssland sen 70talet, Libyen har lidit under en gemensam fiende i form av MG sen 60-talet. Afghanistan har också en stark islamistisk rörelse i form av talibanerna som Libyen saknar, dessa talibaner har också styrt A och tvingat på folk en mer radikal islamism än vad som fanns tidigare, detta fenomen existerar inte i Libyen. Som sagt tidigare i tråden, i Libyen är religion inte den stora faktorn utan klan och stamtillhörighet. Detta talar mer för inre oroligheter än för fundamentalister som söker sig utomlands för att utföra sina dåd. Libyen har nog också en större möjlighet till reell uppslutning när MG är borta än A då man i A fick bort Talibanerna från styret men inte ur landet, i stora delar av A har Talibanerna fortfarande en verklig makt. I Libyen handlar det om att få bort en diktator från sin post, inte en stor organisation. Även om många är trogna MG idag handlar det i verkligheten mer om att hålla sig god med makten än verklig lojalitet. När MG är borta kommer dessa som håller sig nära diktatorn idag söka nya lojaliteter och det kommer bli viktigt för dom att tvätta sin smutsiga byk. Bevis för detta ser vi redan när fler och fler MGtrogna hoppar av eller byter sida. Med detta sagt tror jag inte det kommer bli en lätt situation i Libyen när MG väl är bort, allt annat. Det är svårt att bygga upp en fungerande statsapparat efter 42 år av hårt diktatorskap, många av de institutioner som är vitala för att en stat ska fungera existerar inte i dagens Libyen så det måste byggas från grunden. Det kommer vara samma problematik i framtidens Libyen som det var i staterna som lämnades vind för våg av kolonialmakterna under 1900-talets mitt.
2011-02-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
NATO ingrip nu och bomba Khadaffi och hans horungar åt helvete! Vilka är med mig?
Låter som en idiotisk idé.
2011-02-25, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roland.Pettersson
Är det fler än jag som tröttnat på tidningarnas ogrundade påstående om afrikanska legosoldater i Ligyen? Helt säkert.
Det är bedrövligt att inte en enda journalist vågar ifrågasätta denna bluff. Om ryktet var sant så skulle det naturligtvis finnas MMS:ade fotografier av legosoldaterna i aktion men det gör det inte.

Araberna och journalisterna vill inte att världen skall veta sanningen:
Det är araber som dödar araber i Libyen, inte några utländska legosoldater.

innan du öppnar munnen kanske du ska läsa på:

Casualties:
Residents of Benghazi told Al Jazeera that at least 200 people had died, while the New York-based Human Rights Watch put the countrywide death toll at a "conservative" 104 on 19 February,[80] while an update on 22 February stated that there were at least 62 casualties.[164] They also suggested the actual deaths in Benghazi had probably passed 100 on 20 February.[87] Other sources list the number of deaths to be 220 in Benghazi alone.[165] On 22 February the International Coalition Against War Criminals gave an estimate that 519 people had died, 3,980 were wounded and over 1,500 were missing.[10]

Human Rights Watch have estimated that at least 233 people had been killed by February 22.[11]

On 23 February Italy's Minister of Foreign Affairs Franco Frattini stated that according to his information 1,000 people had died so far.[166][167]

Among the security forces there had been more than 300 dead, including mercenaries. On 18 February, two policemen were hanged by protestors in Benghazi.[7] Also, on the same day, 50 African mercenaries, mostly from Chad, were executed by the protestors in al-Baida when they burned down the police station in which they locked them up.[70] Additionaly, another 15 captured mercenaries were lynched in al-Baida, Benghazi and Darnah on February 18th and 19th.[168] The bodies of some of them were put on display and caught on video.[169][170] By February 23, the government confirmed that 111 soldiers had been killed.[171] On February 24, the IFHR said that 130 soldiers had been executed in Benghazi and al-Baida, after they mutinied and sided with the protestors.[172]
2011-02-25, 10:28
Medlem
zappzapps avatar
Nu är galengubbe nummer 2 igång igen, Hugo Chavez med andra ord. Han stödjer MG, föga förvånande, bland annat genom sin twitter.
http://www.guardian.co.uk/world/blog/2011/feb/25/libya-turmoil-gaddafi-live#block-3

Är detta rätt twitterflöde: http://twitter.com/#!/chavezcandanga ?
Ett språk jag inte behärskar.
Senast redigerad av zappzapp 2011-02-25 kl. 10:31.
2011-02-25, 10:40
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det har ryktats om att piloterna som sköt ut sig hade blivit utsatta för ett gammalt kommunistknep som går ut på att ge dom precis tillräckligt med bränsle för att flyga en bombrunda och sedan återvända, men inte mer.
2011-02-25, 10:54
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithXM
Skulle något sådant hända skulle jag bli sjukt överaskad. Nej det kommer inte att hända

Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
Nu är galengubbe nummer 2 igång igen, Hugo Chavez med andra ord. Han stödjer MG, föga förvånande, bland annat genom sin twitter.
http://www.guardian.co.uk/world/blog/2011/feb/25/libya-turmoil-gaddafi-live#block-3

Är detta rätt twitterflöde: http://twitter.com/#!/chavezcandanga ?
Ett språk jag inte behärskar.

Att Chavez stöderr MG är som du säger föga förvånande. Kaka söker maka är ett gammalt ordspråk. Det jag irriterar mig mest på är hur sega FN är även om det inte helt heller är förvånande. Att de inte tidigare stäng luftrummet så att inga legoknktar kommit in är mer eller mindre katastrof. Nu talas det om att sätta in militär hjälp, vilket inte någon egentligen vill ha. För mig innebär det att man missat utryckningen och försöker släta över det med att skicka ut brandkåren till ett redan övertänt hus.
2011-02-25, 11:06
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Att Chavez stöderr MG är som du säger föga förvånande. Kaka söker maka är ett gammalt ordspråk. Det jag irriterar mig mest på är hur sega FN är även om det inte helt heller är förvånande. Att de inte tidigare stäng luftrummet så att inga legoknktar kommit in är mer eller mindre katastrof. Nu talas det om att sätta in militär hjälp, vilket inte någon egentligen vill ha. För mig innebär det att man missat utryckningen och försöker släta över det med att skicka ut brandkåren till ett redan övertänt hus.
Liknelsen håller. Vad jag undrar och har undrat tidigare men som jag inte tror mig fått svar på är kring att stänga luftrummet. Kan FN (eller vem som gör det) stänga en suverän nations luftrum utan nationens medgivande?
2011-02-25, 11:09
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
Liknelsen håller. Vad jag undrar och har undrat tidigare men som jag inte tror mig fått svar på är kring att stänga luftrummet. Kan FN (eller vem som gör det) stänga en suverän nations luftrum utan nationens medgivande?
Nej det är väl det som är haken men å andra sidan skit i det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in