2011-03-17, 23:53
Medlem
Powergirls avatar
Börjar ni fatta att Gadaffi är totalkörd eller?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
egyptiska trupper i libyien eh va? Har egyptierna gått med på det?

Skulle jag inte tro, eftersom Egypten själva har sagt att dom inte tänker lägga sig i militärt.
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterbock
Om jag har fattat det rätt så ger det mer eller mindre FN fria händer. USA har dock sagt att man inte kommer sätta in några marktrupper vilket Libyerna inte heller vill däremot öppnar det för andra länder att "låna ut" sina arméer till rebellerna med FN stöd.

Ja det var en massa extra fluff om "Other measures" för att skydda civila. Som jag förstått det har man ganska fria händer att lägga sig i.

Det kommer sannolikt bara behövas flyg, eftersom ett luftherravälde kommer slå Gaddafi i spillror på, tja, en dag eller två kanske. Ska man göra något åt Tripoli kanske man skickar i trupp med, men frågan är om inte Gaddafi försöker fly därifrån. Det borde han åtminstone göra, annars blir han hängd.

Citat:
Och varför skulle egyptiska staten blanda sig in i ett krig med sin granne?

Egypten har en stor minoritet i Libyen som man sannolikt är mån om att skydda.
Senast redigerad av zizacon 2011-03-17 kl. 23:57.
2011-03-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Sköta sin revolution själva?

Har du missat att rebellerna nästan är helt besegrade? Flera städer har fallit till Ghaddafis styrkor och i princip bara Benghazi är kvar i rebellkontroll, och tidigare ikväll lovade Ghaddafi att storma staden innan natten var slut. Rebellernas enda chans är militär utländsk intervention, vilket antagligen kommer inatt.
Rebeller ja, inte demonstranter. Dessa rebeller är knappast heller i majoritet. Jag tycker detta är ytterst tveksamt, kan som sagt skapa ännu mer instabilitet.
2011-03-17, 23:55
Medlem
Flairrs avatar
Rebellerna behöver militärt stöd men vi får innerligt hoppas att USA och västmakterna inte tillsätter ett marionettstyre som fortsätter med förtrycket.
Senast redigerad av Flairr 2011-03-17 kl. 23:59.
2011-03-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryskspion
Skulle jag inte tro, eftersom Egypten själva har sagt att dom inte tänker lägga sig i militärt.
Precis, finns inget intresse hos Egypten att göra något sådant. Förutom de är det upptagna med sin egen framtid.
2011-03-17, 23:56
Medlem
ChrisOhoys avatar
Libyens motsvarighet till SVT visar någon typ av debattprogram med ett par nervösa herrar. De ser måttligt roade ut.
2011-03-17, 23:57
Medlem
audios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Börjar ni fatta att Gadaffi är totalkörd eller?
Grejen är den att Ghadaffi kommer aldrig fatta att han är körd. Han självsäkerhet får The Game att framstå som en saga. Bra jobbat utav de libyska rebellerna som har hållit ut till - förhoppningsvis - den elfte timmen.
2011-03-17, 23:58
Medlem
HyVlarNPoWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Ja det var en massa extra fluff om "Other measures" för att skydda civila. Som jag förstått det har man ganska fria händer att lägga sig i.

Det kommer sannolikt bara behövas flyg, eftersom ett luftherravälde kommer slå Gaddafi i spillror på, tja, en dag eller två kanske. Ska man göra något åt Tripoli kanske man skickar i trupp med, men frågan är om inte Gaddafi försöker fly därifrån. Det borde han åtminstone göra, annars blir han hängd.

Egypten har en stor minoritet i Libyen som man sannolikt är mån om att skydda.

Undra vilket land han flyr till i sådana fall eller väljer han att dö som en martyr? Kanske Nord-korea eller kanske Cuba
2011-03-17, 23:59
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Rebeller ja, inte demonstranter. Dessa rebeller är knappast heller i majoritet. Jag tycker detta är ytterst tveksamt, kan som sagt skapa ännu mer instabilitet.

Precis, jag säger som Carl Bildt, det viktigaste just nu är stabiliteten.
Tycker det är trams att Fridolin, Aftonbladet och andra vänstermuppar vill tvinga fram västerländskt aktivt ställningstagande för rebellerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
självklart
där det finns olja finns USA

Det är inte bara USA som drev igenom detta nu i FN.
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Jo vi vet att du är dum i huvudet och trodde att Gadaffi skulle teckna nya oljavtal för ett par dagar sedan. Fattar du nu att han är stenkörd?
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
Rebellerna behöver militärt stöd men vi får innerligt hoppas att USA och västmakterna inte tillsätter någon marionettstyre.

Jag är nog inte så säker på, att det blir så speciellt mycket bättre efter Khadaffi..
Senast redigerad av Snapcount 2011-03-18 kl. 00:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in