2012-02-01, 17:14
Medlem
trizzlas avatar
Riktigt intressant ämne, jag hittade tråden efter att ha gjort en ragesök på horan beatrice ask.
Varför i helvete är hon minister?

Vad tror ni, kommer vi få se ett avslöjande snart eller dröjer det 20 år till?
Varför kan inte allmänheten rösta fram ett avslöjande?
Citera
2012-02-19, 19:45
Medlem
Impertinents avatar
Det kommer oroande signaler inifrån SD. SD kan tydligen tänka sig att skriva under regeringens STASI- vitbok som lägger på locket för evigt. Vad kan SD ha för motiv till detta?

http://thoralfalfsson.webblogg.se/20...et-marsch.html
Citera
2012-02-19, 20:10
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/bild...-s---i-sex-ar/

Citat:
Utrikesminister Carl Bildt har regelbundet – i sex års tid – fört hemliga samtal med parti-ledaren för Socialdemokraterna, kan Expressen i dag avslöja.

Vid dessa informella samtal – som aldrig avslöjats för allmänheten – har känslig information som rör rikets säkerhet diskuterats.

Regeringen har medvetet undanhållit information för Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.

I samband med Sverigedemokraternas intåg i riksdagen blev regeringens kontakter med Socialdemokraterna i känsliga säkerhetsfrågor mer intensiva, enligt Expressens uppgiftslämnare.

- Det vore fullständigt förödande för Sveriges relation till andra länder om Sverigedemokraterna fick tillgång till den känsliga information som passerar UD, säger en av utrikesministerns medarbetare
Något samband?
Citera
2012-02-19, 20:20
Medlem
densistasovjets avatar
Jag tror precis som så många andra i tråden att det är riktiga högdjur som skulle avslöjas om listan blev offentlig och att det allvarligt skulle skada i synnerhet socialdemokraterna men även vår syn på politiken och det är där alliansen med Askkoppen kommer in där omsorgen om vår nya adel är viktigare än öppenhet och demokrati. Givetvis ska allt offentliggöras nu istället för när folk är döda.

Jag tror att det måste vara någon typ Olof Palme, Ingvar Carlsson i den digniteten.
Citera
2012-02-19, 20:45
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Kretsen runt Aschberg tillhör de som är misstänkta...Journalist och tillhörande bokstavvänstern.

Visserligen vill jag minnas att han själv var maoist och antistalinist men han borde ju ha viss kännedom,om i vilka kretsar man borde leta.

Att Aschberg med anor i släkten (farfar)som aktivt stödde den ryska revolutionen och själv gammal trotskist som under 68-rörelsen främst hörde till tokvänstern samt blev maoister och antistalinister gör ju det mindre troligt att de spionerade för DDR:s räkning.

Ur vilka kretsar bör vi finna STASI-förrädarna?
Nja stasifolket sa att dom aldrig värvade öppna kommunister.
Så det är nog bland liberala journalister vi bör finna en del av kräken.
Citera
2012-02-19, 21:01
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Det kommer oroande signaler inifrån SD. SD kan tydligen tänka sig att skriva under regeringens STASI- vitbok som lägger på locket för evigt. Vad kan SD ha för motiv till detta?

http://thoralfalfsson.webblogg.se/20...et-marsch.html

Vanlig politisk kohandel? Det kanske är ett sätt att få igenom något annat. Jag hoppas bara det inte är för att bli "accepterade", det skulle vara som att mobboffret snattar godis åt mobbaren för att slippa stryk - dvs tragiskt.

Sen finns ju också möjligheten att SD övertygats om att detta är uppgifter som skulle skada mer än de gjorde nytta...men det har jag föga överseende med. Även om oskyldiga människor kommer i kläm är det här landet och folket i desperat behov av någon sorts upprättelse, en tribunal som bekräftelse på att man behandlats jävligt illa och att det inte tolereras eller får upprepas.
Citera
2012-02-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Kretsen runt Aschberg tillhör de som är misstänkta...Journalist och tillhörande bokstavvänstern.

Visserligen vill jag minnas att han själv var maoist och antistalinist men han borde ju ha viss kännedom,om i vilka kretsar man borde leta.

Att Aschberg med anor i släkten (farfar)som aktivt stödde den ryska revolutionen och själv gammal trotskist som under 68-rörelsen främst hörde till tokvänstern samt blev maoister och antistalinister gör ju det mindre troligt att de spionerade för DDR:s räkning.

Ur vilka kretsar bör vi finna STASI-förrädarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Nja stasifolket sa att dom aldrig värvade öppna kommunister.
Så det är nog bland liberala journalister vi bör finna en del av kräken.
Kan nog vara en riktigt långtgående tilltrasslad härva. Riksdagspartierna från höger till vänster har ju varit besynnerligt överens om att inte släppa ut information.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...i-arkiven.html
Citera
2012-02-19, 22:05
Medlem
Skulle gissa på väldigt högt uppsatta personer både inom partier, näringsliv och kanske försvaret arbetade för STASI.

Men Sverige är bara en fortsättning på DDR, i princip lever vi på samma sätt som i DDR.

Men inget är för evigt, en dag ska namnen komma ut, dom skyldiga antingen skjutas, eller grävas upp ur sina gravar och sen skjutas igen.
Citera
2012-02-19, 22:20
Medlem
Tycker det är ganska intressant hur alliansen fortfarande är så rädda för att statsi- arkiven ska släppas . Detta kan nog bara förklaras med att flera högt uppsatta ministrar i alliansregeringen är med i arkiven, kanske till och med Fredrik Reinfeldt själv ? Att Reinfeldt skulle vara med kanske är lite otroligt men det måste väl garanterat vara flera ministrar som är med? Varför skulle de annars vara så rädda och cencuera den historiska sanningen?
Citera
2012-02-19, 22:36
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcil436
Tycker det är ganska intressant hur alliansen fortfarande är så rädda för att statsi- arkiven ska släppas . Detta kan nog bara förklaras med att flera högt uppsatta ministrar i alliansregeringen är med i arkiven, kanske till och med Fredrik Reinfeldt själv ? Att Reinfeldt skulle vara med kanske är lite otroligt men det måste väl garanterat vara flera ministrar som är med? Varför skulle de annars vara så rädda och cencuera den historiska sanningen?

Varför är det så viktigt för dig att förstöra livet för människor du inte känner? Regeringen tar sitt ansvar. Vi är en rättsstat, och i en rättsstat blir ingen uthängd om dom inte har blivit dömda för något brott.

Jag sympatiserar inte med kommunister eller nazister. Däremot känner jag mig äcklad av människor som vill göra andra illa.
Citera
2012-02-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Varför är det så viktigt för dig att förstöra livet för människor du inte känner? Regeringen tar sitt ansvar. Vi är en rättsstat, och i en rättsstat blir ingen uthängd om dom inte har blivit dömda för något brott.

Jag sympatiserar inte med kommunister eller nazister. Däremot känner jag mig äcklad av människor som vill göra andra illa.
Jag tycker att det är helt självklart att alla politiker och andra myndighetsfolk som står på listan ska hängas ut. Däremot tycker jag att det är onödigt att hänga ut några privatpersoner. Anledningen till att jag vill att politiker som tjänat sovjet ska hängas ut är för att dessa uppenbarligen inte går att lita på (såvida de inte tillhör vänsterpartiet) och jag därför ogärna vill ha dessa på höga ministerpostitioner och liknande. Om något alliansparti har ministrar, riksdagsledamöter och andra högt uppsatta politiker som tjänat sovjet och försökt införa diktatur i Sverige vill jag gärna veta det så att jag slipper rösta på det partiet. Om en person i alliansregeringen är skyldig till detta är denna person en ond person som uppenbarligen inte har någon moral eller några principer överhuvudtaget. Den enda anledningen en sån person är politiker är för att tillskansa sig makt. Först påstår man att man förespråkar demokrati och marknadsekonomi men så fort man tror att man får mer makt genom att istället försöka införa diktatur och planekonomi gör man det. Man har ljugit hela det Svenska folket rakt upp i ansiktet och ser bara folket som något som ska styras över för att tillfredsställa sina egna maktbegär. Dessutom kommer detta att avskräcka politiker från att göra samma sak i framtiden.
Citera
2012-02-20, 08:27
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg

Genom sitt landsförräderi har STASI-medarbetarna gjort många människor illa. Självklart ska de alla hängas ut. De uthängda ska vara tacksamma, för i andra länder hade de hamnat framför en exekutionspluton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in