2012-02-20, 09:15
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcil436
Jag tycker att det är helt självklart att alla politiker och andra myndighetsfolk som står på listan ska hängas ut. Däremot tycker jag att det är onödigt att hänga ut några privatpersoner. Anledningen till att jag vill att politiker som tjänat sovjet ska hängas ut är för att dessa uppenbarligen inte går att lita på (såvida de inte tillhör vänsterpartiet) och jag därför ogärna vill ha dessa på höga ministerpostitioner och liknande. Om något alliansparti har ministrar, riksdagsledamöter och andra högt uppsatta politiker som tjänat sovjet och försökt införa diktatur i Sverige vill jag gärna veta det så att jag slipper rösta på det partiet. Om en person i alliansregeringen är skyldig till detta är denna person en ond person som uppenbarligen inte har någon moral eller några principer överhuvudtaget. Den enda anledningen en sån person är politiker är för att tillskansa sig makt. Först påstår man att man förespråkar demokrati och marknadsekonomi men så fort man tror att man får mer makt genom att istället försöka införa diktatur och planekonomi gör man det. Man har ljugit hela det Svenska folket rakt upp i ansiktet och ser bara folket som något som ska styras över för att tillfredsställa sina egna maktbegär. Dessutom kommer detta att avskräcka politiker från att göra samma sak i framtiden.

Du menar väl inte att gamla stasi-agenter är att lita på, om de tillhör vänsterpartiet??

En bra tumregel är att aldrig lita på en vänsterpartist, hur tydlig agendan än må vara.
Citera
2012-02-20, 14:56
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Varför är det så viktigt för dig att förstöra livet för människor du inte känner? Regeringen tar sitt ansvar. Vi är en rättsstat, och i en rättsstat blir ingen uthängd om dom inte har blivit dömda för något brott.

Jag sympatiserar inte med kommunister eller nazister. Däremot känner jag mig äcklad av människor som vill göra andra illa.

Tja personer som arbetade med en främmande makt för att kontrollera sverige och svenskar vid ett eventuellt maktövertagande av Warzavapakten är inte något att bry sig om alltså?
Citera
2012-02-20, 17:13
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tja personer som arbetade med en främmande makt för att kontrollera sverige och svenskar vid ett eventuellt maktövertagande av Warzavapakten är inte något att bry sig om alltså?

Nej, det är helt ointressant eftersom eventuellt brottsligt handlande är preskiberat. Säpos uppgifter är inte vatten värda. Det är omöjligt att gissa utgången av ett åtal.
Citera
2012-02-20, 18:19
Medlem
Citat:
Nej, det är helt ointressant eftersom eventuellt brottsligt handlande är preskiberat. Säpos uppgifter är inte vatten värda. Det är omöjligt att gissa utgången av ett åtal.

Landsförräderi skall inte ignoreras bara därför att brottet eventuellt är preskriberat. Om nu landsförrädarna lyckats undvika rättssamhällets dom är det naturligtvis inte fel att de åtminstone ställs till svars inför det folk de svikit.
Citera
2012-02-20, 18:30
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Landsförräderi skall inte ignoreras bara därför att brottet eventuellt är preskriberat. Om nu landsförrädarna lyckats undvika rättssamhällets dom är det naturligtvis inte fel att de åtminstone ställs till svars inför det folk de svikit.

Vem ska bestämma om dom har svikit sitt folk? Ska du göra det?
Citera
2012-02-20, 19:11
Medlem
Alla gnällspikar i tråden:

Har ni funderat på att ta en sväng till Tyskland och kolla förekomsten av registreringar där istället för att klaga på att Justitieministern inte vill hänga ut en sjuhelsikes massa svenska personer som stasi-spioner, ännu?

Säkerligen har fru Ask fått något tillbaka för att hålla igen arkiven.
Citera
2012-02-20, 19:16
Medlem
Citat:
Vem ska bestämma om dom har svikit sitt folk? Ska du göra det?

Ja. En person som samarbetar med främmande lands underrättelsetjänst är per definition landsförrädare. Det handlar inte om några gråzoner här.
Citera
2012-02-20, 20:05
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ja. En person som samarbetar med främmande lands underrättelsetjänst är per definition landsförrädare. Det handlar inte om några gråzoner här.

Så talar en sann jurist.
Citera
2012-02-20, 20:07
Medlem
Citat:
Så talar en sann jurist.

Få av oss som vill se öppnade STASI-arkiv är intresserade av det rent juridiska. Vi vill hänga ut de människor som förrådde sitt land, tvinga dom att ta ansvar. Det handlar inte om juridik. Juridiken är ointressant för mig. Det skall svida att vara landsförrädare. STASI-agenterna bör hängas ut i rent preventivt syfte.
Citera
2012-02-20, 20:18
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Få av oss som vill se öppnade STASI-arkiv är intresserade av det rent juridiska. Vi vill hänga ut de människor som förrådde sitt land, tvinga dom att ta ansvar. Det handlar inte om juridik. Juridiken är ointressant för mig. Det skall svida att vara landsförrädare. STASI-agenterna bör hängas ut i rent preventivt syfte.

Vi som inte bor i grottor är fortfarande intresserade av personlig integritet, etik och rättsliga processer, även om den integriteten är motbjudande.
Citera
2012-02-20, 20:25
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:

Är inte frågan om Åtal!!
utan att vi haft femtekolonner i riket.
Är man förrädare ska man inte skyddas,utan makten har en skyldighet mot medborgarna att meddela dessa oförrätter.'man snackar om problem med främmande makt,men tyskland är ju nu demokratiskt,och det påstår man ju att Ryssland är också..
Citera
2012-02-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Beatrice Ask är f.ö. den allra sämt kvalificerade justitieministern i hela världen, ingen utbildning alls, har aldrig haft något jobb, var ordförande i ungdomsförbundet tills hon var 35 år gammal. Jobbhoppat för miljonårslöneri regeringen som utbildningsminister och justitieminister. Vi talar om en batikhäxa här som föreslår att gredelina kuvert ska skickas hem till brottsmisstänkta. Om du har läst JÖK:en, så kan du mycket mer juridik än henne. Hon är en sorglig placeholder, en målvakt.

Ask är sämsta sorten.
Hur var det nu de sa i samband med FRA...? Den som inget har att dölja har inget att frukta!
Ouch!Tydligen har regeringen massor att dölja och frukta.
Senast redigerad av Akvamarin 2012-02-20 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in