Ni som häller i pastan direkt, ni är inte så noga med hur det smakar, eller hur? De gånger man har blivit serverad pasta hos vänner och bekanta så kan man direkt avgöra om personen i fråga har lagt i pastan direkt eller tillagat pastan på ett korrekt vis.
Pastan blir liksom som slemmiga mjuka plastmaskar om den tillåts i vattnet direkt. Dessutom tappar man lite koll på koktiden, och koktiden är a och o! Visst, man smakar av och känner efter när det är klart, men går man exakt efter koktid så blir pastan oftast perfekt. Jag menar, hur beräknar ni koktiden när ni lägger i pastan direkt? Står ni och väntar vid spisen och när ni ser den första bubblan så är loppet igång? Då har ju pastan redan legat där och blivit blöt och slemmig.
koktiden är a och o! Visst, man smakar av och känner efter när det är klart, men går man exakt efter koktid så blir pastan oftast perfekt. Jag menar, hur beräknar ni koktiden när ni lägger i pastan direkt? Står ni och väntar vid spisen och när ni ser den första bubblan så är loppet igång? Då har ju pastan redan legat där och blivit blöt och slemmig.
Jag kollar aldrig tiden på pastan, utan jag har det på känn. Smakar av och känner, och jag har aldrig misslyckats med pastakokning på många år, så varför skulle man behöva ha koll på tiden?
Anledningen till att man inte häller i pastan från början beror på att tillverkarnas kokningstider ska ge samma resultat oavsett vilken slags spis man har. Eftersom alla spisar är olika snabba som skulle pastan utsättas för olika mycket värme under "uppkokningsperioden". Desto segare spis desto mer utsätts pastan för vatten och värme innan kokningen börjar. Därmed skulle det bli omöjligt för tillverkaren att skriva "12 min" på paketet eftersom det skulle innebära olika saker för olika spisar. Man löser problemet genom att skriva "häll i pastan när vattnet kokat upp" och koka sedan i 8 min.
Jag tror inte att det är något fel i att stoppa i pastan från början, det borde inte skada pastans konsistens om man tänker efter, att den blir klibbig beror kanske på att folk lyckas överkoka pastan av någon anledning.
Länken leder till en Amerikansk sida som går igenom i helt sjuk detalj hur man kokar den perfekta pastan och varför. Dom nämner dock inte möjligheten till vattenkokare som många i tråden förespråkar.
Leder till en svensk sida som lovordar den italienska metoden att koka pasta - Toookmycket vatten, relativt liten mängd sås. Dessutom går dom igenom lite kuriosa om pasta.
Harold Mcgee undersöker huruvida man kan använda bara litegrann vatten för att koka upp pastan, och han prövar även att lägga i pastan innan uppkok. Han kommer fram till att man måste röra om mer.
PS:
Citat:
Ursprungligen postat av DrFeffe
Jag har en teori som kanske löser gåtan:
Anledningen till att man inte häller i pastan från början beror på att tillverkarnas kokningstider ska ge samma resultat oavsett vilken slags spis man har. Eftersom alla spisar är olika snabba som skulle pastan utsättas för olika mycket värme under "uppkokningsperioden". Desto segare spis desto mer utsätts pastan för vatten och värme innan kokningen börjar. Därmed skulle det bli omöjligt för tillverkaren att skriva "12 min" på paketet eftersom det skulle innebära olika saker för olika spisar. Man löser problemet genom att skriva "häll i pastan när vattnet kokat upp" och koka sedan i 8 min.
Jag tror inte att det är något fel i att stoppa i pastan från början, det borde inte skada pastans konsistens om man tänker efter, att den blir klibbig beror kanske på att folk lyckas överkoka pastan av någon anledning.
Vad säger ni om det?
Det är bara noobs som läser på förpackningar
Senast redigerad av Forsnacke 2011-02-16 kl. 13:28.
Pastan klibbar ihop sig och du måste stå och röra för att den inte ska göra det, tid som du kunde lagt på annat.
Sen tar det olika lång tid för olika spisar att få vattnet att börja koka och det beror också på hur mycket vatten du har i så du måste hålla koll på pastan för att veta när den är klar om du inte har nån slags tabell att gå efter baserat på just spisen och mängden vatten.
Senast redigerad av tramskonto 2011-02-16 kl. 13:36.
Pastan åker i direkt.
Vill man undvika att den klibbar ihop så kan man lägga i lite i taget eller använda större kastrull (tar längre tid vilket är skit).
Pappa IIXIIIs patenterade pasta-klibbs-lösning är att du ger din älskade pasta ett par välmenta hugg med en gaffel innan det hinner koka upp så separerar det sig hyffsat. Skulle detta ta tid ifrån agan så överväg att byta till spagetti som man helt enkelt lägger som en solfjäderform i det kalla vattnet
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!