2011-02-17, 11:59
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av das-boot
Precis så har min mor lärt mig.

då har hon lärt dig fel...
Senast redigerad av ritox 2011-02-17 kl. 12:01.
Citera
2011-02-17, 14:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
då har hon lärt dig fel...
Mammor har aldrig fel, aldrig.

Sen kanske man själv hittar nåt bättre men att påpeka felaktig matlagning till morssan är nog en dödssynd. 11:e budet eller nåt.
Citera
2011-02-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredagsMyspys
Koktiden på pastan som det står på paketet går efter att vattnet kokar. Om vattnet inte skulle koka skulle det vara svårare att tima in. Smart fråga.
Vem bryr sig om koktiden på paketet? >.< Ifall man känner sig riktigt lat så slänger man i vatten och pasta direkt, annars brukar jag vänta tills det har kokat upp. Vet inte om jag lurar mig själv men borde det inte ta längre tid att koka upp ifall pastan ligger i vattnet också? Kanske knappt är någon skillnad.
Citera
2011-02-17, 16:50
Medlem
supersinos avatar
Citerar Gordon Ramses ur minnet nu!

MEN, vad jag kommer ihåg sa han att man alltid ska lägga i pastan i kokande vatten för att det finns bakterier i vanligt vatten, när man kokar upp det försvinner bakterierna. Samma regel som att man ska ha kallt vatten när man kokar - för att minska bakterierna.

Men det här kanske är myt i Sverige för att vi har rent och fräscht vatten?...
Citera
2011-02-17, 18:35
Medlem
Sanskrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersino
Citerar Gordon Ramses ur minnet nu!

MEN, vad jag kommer ihåg sa han att man alltid ska lägga i pastan i kokande vatten för att det finns bakterier i vanligt vatten, när man kokar upp det försvinner bakterierna. Samma regel som att man ska ha kallt vatten när man kokar - för att minska bakterierna.

Men det här kanske är myt i Sverige för att vi har rent och fräscht vatten?...

Jo, annars skulle vi må rätt dåligt bara av att dricka kranvatten. Englands vatten är säkert mycket sämre
Citera
2011-02-17, 18:39
Medlem
Pungkrockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Absolut. Håller fullständigt med. Vill man att maten skall smaka på ett speciellt sätt så bör inte pekpinnar kunna ändra på den egna preferensen.

2. Det här uttalandet håller jag däremot inte med om. Visst finns det rätt och fel i samband med matlagning. Hade det inte varit så så hade vi inte behövt kokböcker, TV-program och den här sektionen i Flashback .

~Paul~

Dina två åsikter går imot varandra.

Kokböcker, program, forum är inte lagar, regler eller normer.

Se de mer som tips, råd och information. Kunskapsspridning skulle man kunna kalla det.
Det underlättar till exempel om du vill lära dig göra en viss "rätt" så som du smakade på den, men det är både ignorant och dumt (naturligtvis är detta min åsikt) att begränsa sig för att gordon ramsey säger att man inte får göra så.

Laga, lär, ät, njut. Mat är fantastiskt, slarva inte bort det genom att följa någon godtycklig regel.
Citera
2011-02-17, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roedhaken
Jag häller alltid i pastan direkt, funkar alldeles utmärkt för mig. Förstår inte riktigt varför man inte skulle göra så...

ja, tycker man om att vänta längre tid så visst....

kanske skulle du bryna pastan i en stekpanna innan också
Citera
2011-02-17, 19:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkrockarn
Dina två åsikter går imot varandra.

Kokböcker, program, forum är inte lagar, regler eller normer.

Se de mer som tips, råd och information. Kunskapsspridning skulle man kunna kalla det.
Det underlättar till exempel om du vill lära dig göra en viss "rätt" så som du smakade på den, men det är både ignorant och dumt (naturligtvis är detta min åsikt) att begränsa sig för att gordon ramsey säger att man inte får göra så.

Laga, lär, ät, njut. Mat är fantastiskt, slarva inte bort det genom att följa någon godtycklig regel.
Jag kan inte se att det finns någon typ av motstridighet i mina åsikter. När jag säger att det trots allt finns rätt och fel i köket så menar jag handfasta regler som inte går att kringgå, t ex att man bör temperera emulsioner för att de skall gå ihop. Eller att man inte bör lägga potatis i oljan för fritering innan oljan är tillräckligt varm. Osv, osv.

Det faktum att man kan tweaka specifika recept har således inte med generella regler att göra.

~Paul~
Citera
2011-02-17, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Man kör ju givetvis vattnet i en vattenkokare för att spara tid och energi.

vattenkokaren tar väl också energi?
Citera
2011-02-17, 20:17
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
vattenkokaren tar väl också energi?

Inte lika mycket som att koka upp vatten på en platta.
Citera
2011-02-17, 20:30
Medlem
Recores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doubleRainbow
Jag lägger i pastan i stekpannan. Gör jag fel?

Det beror på.
Man ska ju värma upp gårdagens kokade pasta.
Det smakar bäst att steka den då faktiskt.
Citera
2011-02-17, 20:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recore
Det beror på.
Man ska ju värma upp gårdagens kokade pasta.
Det smakar bäst att steka den då faktiskt.
Bästa sättet att värma gammal kylskåpspasta är att återigen sänka den i lättsaltat, kokande vatten. Den här gången bör den dock inte ligga där längre än ca 40 sekunder (1 normalstor portion).

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in