2011-02-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Klibbig eller slemmig pasta är bland det värsta som finns, så jag ser alltid till att lägga i pastan när vattner stormkokar och sedan håller jag koll på tiden för kokningen. Däremot litar jag inte blint på tiden utan provsmakar även pastan eftersom för att få den konsistens jag vill ha.

Givetvis saltar jag också vattnet.

Duktig pojke! (flicka)

Jag har aldrig tagit tid på pasta. :O Smakar av den när det känns bra att röra med sleven! xD Blir alltid bra! Och MASSA salt som Per Morberg duktigt tjatar om i sina program! xD
Citera
2011-02-16, 16:59
Medlem
Oakenshields avatar
Ett inlägg till om att "öööh självklart lägger man i direkt i kallt vatten liksom spela roll?" och jag slår sönder bildskärm och dator och hela faderullan, era jävla obildade fåntrattar.

Citera
2011-02-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Jag förstår inte riktigt, är det disken som blir jobbigare?

Det bästa vore ju att få det bäst ur bägge metoderna, kanske man kan lösa det med ett filter? Som typ en tepåse i vatten.

Disken är en sak men att det fastnad på botten är väl något alla försöker undvika?

Makaronerna ska ju tumlas runt i det kokande vattnet. De ska inte värmas eller stekas på botten, vilket de gör om vattnet inte kokar.

Den här tråden gör mig till vansinne. Ni får inte koka pastan i kallt vatten. Det är brott mot en av de heliga lagarna!
Citera
2011-02-16, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Varför väntar man tills vattnet kokar?
Jag kan se flera fördelar med att göra det innan. De största av dem är:

1. Man slipper hålla koll på när vattnet kokar upp.
Denna tid kan man använda till andra saker som att ta in posten, ignorera sin fru, spionera på grannarna, slå sina barn, gråta ut på Flashback eller joddla.

2. Pastan blir klar tidigare.
På så vis kan du istället använda tiden tiden till att googla digsjälv, fläka dig framför spegeln, slå dina barn, leta fyrklöver på bakgården, plugga decimaler på pi, tokgarva åt niggaflipp, slå dina barn eller olla din roomies tandborste.

3. Detta leder till att mindre el går åt och att du sparar pengar som du kan använda till att köpa 10 tuggummin, 1/5dels trisslott eller 1/2 075 999dels Bugatti Veyron eller.. 10 tuggummin.

Kort sagt, varför väljer man inte att lägga i pastan före?
Hjälp mig komma till rätta med det här problemet.

Notera att allt detta skrevs medan vattnet kokade upp.
Om jag lägger i pastan innan vattnet kokar så blir det bara en klump av alltihop.Däremot om det kokar så undviker man detta problem.
Citera
2011-02-16, 17:06
Medlem
VulpesVulpess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Ett inlägg till om att "öööh självklart lägger man i direkt i kallt vatten liksom spela roll?" och jag slår sönder bildskärm och dator och hela faderullan, era jävla obildade fåntrattar.

Självklart lägger jag i pastan innan det har börjat koka.. Vem orkar vänta? Fortsätt inbilla er att det blir skillnad på smaken/konsistensen.

Citera
2011-02-16, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RebelYell
(Ni som har i pastan i kallt vatten.. ni saltar inte vattnet heller va? Och sen silar ni det i silen som redan finns i diskhon? Och slevar upp det från slasken och lägger på tallriken..?)
Larva dig inte. Pastan silar man såklart mellan fingrarna.
Citera
2011-02-16, 17:21
Medlem
Gidellas avatar
Jag har haft en pågående tvist om den här frågan hemma. Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om vattnet kokar eller ej när jag slänger i pastan. Har aldrig märkt nån direkt skillnad. Men de andra? De blir galna om jag slänger i pastan innan vattnet kokar. Dock vet de inte själva varför det är fel. Bara att det är fel.
Citera
2011-02-16, 17:38
Medlem
Fattar inte varför ni smakar på pastan för att känna på konsistensen... Det är väl bara att kasta den på kaklet och se om den fastnar?
Citera
2011-02-16, 17:49
Medlem
Bara idioter som lägger i pastan innan vattnet kokar!
Citera
2011-02-16, 18:01
Medlem
unknown325s avatar
För att det är en vanesak? Man lägger i pastan när vattnet kokar och inget annat.
Citera
2011-02-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Man kör ju givetvis vattnet i en vattenkokare för att spara tid och energi.

jag kokar alltid makaroner i vattenkokaren
Citera
2011-02-16, 18:36
Medlem
Kustuss avatar
Den enkla anledningen är väl för att de ska kunna skriva ut tid på förpackningen. Pastan mjuknar svalare än 100grader och eftersom att uppkokningtiden beror på bla kvalitet på spis storlek på kastrull vattenmängd osv så skulle det inte gå att skriva ex 8min.
Detta skulle i sin tur göra att folk blev rosenrasande för att de måste stå och passa på pastan när den borde börja bli klar och det leder ju i sin tur till att man förlorar tid istället för att spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in