2011-02-16, 18:30
Medlem
Vita dräkter är perfekt. Det är enkelt att urskilja svenskarna skulle vi ha blåa som resten av deltagarna (svart och blått ser dessutom lika ut på långt håll)så skulle vi inte stick ut.
Citera
2011-02-16, 19:12
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Särna Hedlund vann väl någon 5-mil iklädd vit dräkt och som en hyllning till honom kör man än idag med vita dräkter. Står lite om det i någon tråd här i vintersport tror jag, kanske var det quiztråden. Aja, finns säkert någon här som kan ge en mer utförlig förklaring.

Men hallå!!! på den tiden fanns det ju bara svart eller vit färg det ser man ju på alla fillmklipp från den tiden.

Jag skulle inte ha problem att urskilja våra killar och tjejer om dom körde i mera blågult.
Citera
2011-02-16, 19:40
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Kul tråd och som sportnörd man är så vet man ju hur känslan i kroppen är precis efter en framgång samtidigt så är ju känslan lita stor fast åt motsatt håll vid ett misslyckande.

Som tidigare nämnts så minns man Magnussons ryck i stafetten -78 just det dramatiska man-man loppet för att sedan på ett brutalt sätt fullständigt mosa motståndaren....mums för det glada.

Motpolen till detta måste ju nästan vara när Sverige hade det solklaraste stafett-guldet i hand genom tiderna om det inte vore för Jörgen Brink.....fy fan för det tråkiga.

På tal om landslagsdräkter så tycker jag att Sverige har för lite blågult och för mycket vitt i sina dräkter och har haft det på tok för länge.

Ett skönt minne för mig bland alla hundratals sportminnen är i alla fall när Niklas Jonsson tar silver på femmilen i Nagano -88 efter en makalös sista del av loppet där han i tidigt stadium blev ikapp åkt av Dählie för att senare åka ifrån honom och jag tror att det bara skilde 10 sekunder dem emellan i mål.

Vad jag antar att Bengt Grive egentligen är ute efter, är förstås att Sverige ska börja tävla i hans egenhändigt uppfunna färgnyans "mörkvitt"...

Femmilen i Nagano 1998 är ett mycket bra exempel! Ett skäl till att man minns den så väl är säkert också att det hade gått så dåligt i så många mästerskap i rad då - en futtig medalj vardera i Albertville 1992 och Falun 1993 och inte en enda medalj på herrsidan i vare sig Lillehammer 1994, Thunder Bay 1995 eller Trondheim 1997, så det var bara ren envishet som gjorde att man masade sig upp mitt i natten för att se det sista loppet i Nagano-OS, mest bara för att få fiaskot fullbordat.

Ändå grämde man sig lite efteråt över att Jonsson inte försökte rycka bara några hundra meter tidigare - han slog Dählie med 22 sekunder på drygt en kilometer på slutet! Extra spektakulärt blev det av att Jonsson hade startnummer 1 och Dählie 2, samt trean Hoffman nummer 3...

Jag kom att tänka på det loppet när jag tittade på slutet av femmilen i Holmenkollen 2006, då Södergren vann efter att ha knäckt PillerCottrer på sista milen:

http://www.youtube.com/watch?v=RXYqMA8NZzw

När Södergren hade gått upp i ledningen med drygt en mil kvar, blev hans största hot plötsligt DiCenta, som var med i hans eget "tåg", eftersom Södergren tidigare i loppet hade åkt in en minut på DiCenta. DiCenta såg sin chans när Södergren tröttades på slutet och drog ifrån Södergren kraftigt på slutet, lite a la Jonsson i Nagano, men hann inte ta in hela försprånget.

Det finns inte ett masstartslopp på tusen som går upp mot sådana lopp!
Citera
2011-02-16, 21:14
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt

Jag kom att tänka på det loppet när jag tittade på slutet av femmilen i Holmenkollen 2006, då Södergren vann efter att ha knäckt PillerCottrer på sista milen:

http://www.youtube.com/watch?v=RXYqMA8NZzw

När Södergren hade gått upp i ledningen med drygt en mil kvar, blev hans största hot plötsligt DiCenta, som var med i hans eget "tåg", eftersom Södergren tidigare i loppet hade åkt in en minut på DiCenta. DiCenta såg sin chans när Södergren tröttades på slutet och drog ifrån Södergren kraftigt på slutet, lite a la Jonsson i Nagano, men hann inte ta in hela försprånget.

Det finns inte ett masstartslopp på tusen som går upp mot sådana lopp!

Fantastiskt lopp! Det var därför jag la upp den

Det blir lätt humoristiskt när masstartsförespråkare som Capol och Ulvang tar senaste kollen-5-milen som spännande 5-mil bara för att Northug och fransmännen gick i från relativt tidigt. Som om man ska vara tacksam för att loppet blev en aning mer intressant än de vanliga masstarterna.

Bortsett från Södergrens bägge kollensegrar var Elofssons dito 2001 jävligt mäktig också. Det enda VC-loppet han vann i klassiskt råkade vara kollens femmil som 24-åring. Han kunde inte ha valt ett bättre tillfälle.
Citera
2011-02-16, 23:52
Medlem
ZRydens avatar
Det här bör förresten vara rätt tråd för att reda ut huruvida Bosse Hanssons referat från skridskon 1984 är en skröna eller inte. Han ska enligt legenden ha gormat; "Gustafson faller, Gustafson faller! ...Nej förlåt mig, han skymdes av en snödriva". Någon som rent av minns loppet från 84?

En annan skön med Hansson är hans "Han klarar honom inte! Nej! Jo! Ja! Kanske! Han vinner!"

Var väl från 5 000 m 1984 när Tomas spöade sovjetryssen Malkov med två hundradelar?

Och apropå;

Citat:
- Vem var egentligen först över mållinjen i Vasaloppet 1988 - Anders eller Örjan?

Vem var egentligen först över mållinjen i stafetten 1982? Brå eller Zavyalov? Myglade norrmännen till sig ett guld?
Citera
2011-02-17, 00:15
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Det här bör förresten vara rätt tråd för att reda ut huruvida Bosse Hanssons referat från skridskon 1984 är en skröna eller inte. Han ska enligt legenden ha gormat; "Gustafson faller, Gustafson faller! ...Nej förlåt mig, han skymdes av en snödriva". Någon som rent av minns loppet från 84?

En annan skön med Hansson är hans "Han klarar honom inte! Nej! Jo! Ja! Kanske! Han vinner!"

Var väl från 5 000 m 1984 när Tomas spöade sovjetryssen Malkov med två hundradelar?

Och apropå;

Vem var egentligen först över mållinjen i stafetten 1982? Brå eller Zavyalov? Myglade norrmännen till sig ett guld?

När Vinterstudion körde repriser av vinter-OS-krönikorna inför Vancouver i fjol uppmärksammade de att Bosse Hansson gissade fel i slutet av i princip varje lopp som Gustafsson åkte i OS 1984 och 1988... Undra på när det var så jämnt varje gång. 1984 vann han väl 5.000 m med 2/100, men förlorade 10.000 m med 5/100. Guldet på 5.000 m i Calgary var väl också bara med ett par tiondelar till godo. Tänk om vi kunde få fram en sådan skridskoåkare igen.

En kul detalj när Gustafsson svänger in på upploppet på 5.000-metersloppet i Calgary är att Bosse Hansson säger "Guld, silver eller brons för Tomas Eriksson...öh...Gustafsson?" Vid en del senare tillfällen när detta har sänts har "Eriksson" klippts bort.

Bosse Hansson var grym på att kommentera skridsko för övrigt.

Apropå att gissa fel: Åke Strömmer om Wassbergs chanser att ta Juha Mietos tid, just före målgången på 15 km-loppet i Lake Placid 1980:

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=178467

"Och han kommer nog knappast att klara det här! Nej! Nej! Nej! Det gör han inte, utan Juha Mieto kommer att ta guldet! Men Wassberg är så nära!"

Citera
2011-02-17, 00:34
Medlem
ZRydens avatar
Jag håller med om Bosse Hansson. Skridsko gjorde han riktigt bra. Jag nämnde förresten i en annan tråd att Fagerlind nämnt att han också kommenterat skridsko. Någon som vet nåt om det? Måste nästan ha varit i radio med tanke på att Bosse Hansson var självskriven på SVT. Fagerlind känns hur som helst som klippt och skuren för den sporten.

Felsägningar är alltid kul. Ulfbåge till Bjarne på upploppet av 5-milen 84: "Har du varit med om något liknande, Gund....eller Bjarne". En fråga han uppenbarligen ställde i retoriskt syfte då han inte gav Bjarne minsta möjlighet till att svara utan istället fortsätter med "Här kommer Wassberg och han vinner det här".

Fantastiskt refererat av Strömmer! Referatet i SVT var ganska blekt i jämförelse där jag har för mig att Sven-Åke Lundbäck var bisittare. Det visades ju också i Vinterstudion. Kommer inte på vem huvudkommentatorn var. Plex kommenterade VM 78 och Ulfbåge VM 82 men jag tror inte det var någon av dem 1980. Plex bör väl endast ha kört utförsåkningen då.
Citera
2011-02-17, 00:55
Bannlyst
Citat:
Jag håller med om Bosse Hansson. Skridsko gjorde han riktigt bra. Jag nämnde förresten i en annan tråd att Fagerlind nämnt att han också kommenterat skridsko. Någon som vet nåt om det? Måste nästan ha varit i radio med tanke på att Bosse Hansson var självskriven på SVT. Fagerlind känns hur som helst som klippt och skuren för den sporten.

Felsägningar är alltid kul. Ulfbåge till Bjarne på upploppet av 5-milen 84: "Har du varit med om något liknande, Gund....eller Bjarne". En fråga han uppenbarligen ställde i retoriskt syfte då han inte gav Bjarne minsta möjlighet till att svara utan istället fortsätter med "Här kommer Wassberg och han vinner det här".

Fantastiskt refererat av Strömmer! Referatet i SVT var ganska blekt i jämförelse där jag har för mig att Sven-Åke Lundbäck var bisittare. Det visades ju också i Vinterstudion. Kommer inte på vem huvudkommentatorn var. Plex kommenterade VM 78 och Ulfbåge VM 82 men jag tror inte det var någon av dem 1980. Plex bör väl endast ha kört utförsåkningen då.
Är inte 100,men tror det var en herre som heter Kjell Andersson,var tidigare kommentator men tror han idag är nån form av chef på tv-sporten.
Citera
2011-02-17, 01:15
Bannlyst
Kanske något OT,men försöker ändå.Tänker på vilka fantastiska profiler dessa tidigare idrotttare var. Kanske främst de inom längdskidåkningen.Tänker på ett citat som felaktigt tillskrivits Wassberg,han var väl inte alltid på solskenshumör han heller vid målgång,men detta kom från en långt tidigare aktiv skidlegend vid namn Arthur Häggblad,1908-1989,tävlandes för IFK Umeå.

Han blev i samband med en SM-tävling i Falun intervjuad efter ett lopp av landshövdingen som ställde frågan "Har det varit jobbigt att genomföra loppet"varpå Häggblad replikerade "Åk själv du gubbdjävel så får du se."

Något sådant får man aldrig höra från dagens mediatränade atleter,som ju också har sina sponsorer att tänka på.Jag tycker ändå att dessa vresiga filurer besatte en viss charm och som skänkte lite blod,svett och jävlarannamma till oss åskådare.
Citera
2011-02-17, 01:39
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Kanske något OT,men försöker ändå.Tänker på vilka fantastiska profiler dessa tidigare idrotttare var. Kanske främst de inom längdskidåkningen.Tänker på ett citat som felaktigt tillskrivits Wassberg,han var väl inte alltid på solskenshumör han heller vid målgång,men detta kom från en långt tidigare aktiv skidlegend vid namn Arthur Häggblad,1908-1989,tävlandes för IFK Umeå.

Han blev i samband med en SM-tävling i Falun intervjuad efter ett lopp av landshövdingen som ställde frågan "Har det varit jobbigt att genomföra loppet"varpå Häggblad replikerade "Åk själv du gubbdjävel så får du se."

Något sådant får man aldrig höra från dagens mediatränade atleter,som ju också har sina sponsorer att tänka på.Jag tycker ändå att dessa vresiga filurer besatte en viss charm och som skänkte lite blod,svett och jävlarannamma till oss åskådare.

Hehe, ja, det är minst sagt en klassiker, och knappast OT

Jag kom förresten över en kopia av dokumentären "De sista skidåkarna" från 1988 http://www.sima.nu/film-skiakare.htm , där flera gamla rävar figurerar. Bland annat en 80-årig Arthur Häggblad, och han är minst sagt på dekis. Medan mysfarbrorn Mora-Nisse blir intervjuad i skidpåret sitter Häggblad med cigg i käften och rollatorn inom räckhåll och levererar en del fraser som signalerar om lätt sinnesförvirring.

"Inom skidåkningen är det två saker som räknas. Antingen är man etta eller så är man tvåa. Trean räknas inte."

Nästan så att man tycker det var lite grymt att ha med honom i dokumentären över huvud taget. Det ser lite sorgligt ut. Han berättar också om när han skulle göra ett "världsrekordförsök" på 3 mil med en stålskena under skidan.

"Jag körde på 46 minuter!"
Reportern; "På 3 mil?"
Arthur: "Ja, det kan ingen göra om. Inte Gunde Svan eller vad man heter nu för tiden."

Finns många godbitar från den med sköna anekdoter.
Senast redigerad av ZRyden 2011-02-17 kl. 01:57.
Citera
2011-02-17, 02:47
Bannlyst
Citat:
Hehe, ja, det är minst sagt en klassiker, och knappast OT

Jag kom förresten över en kopia av dokumentären "De sista skidåkarna" från 1988 http://www.sima.nu/film-skiakare.htm , där flera gamla rävar figurerar. Bland annat en 80-årig Arthur Häggblad, och han är minst sagt på dekis. Medan mysfarbrorn Mora-Nisse blir intervjuad i skidpåret sitter Häggblad med cigg i käften och rollatorn inom räckhåll och levererar en del fraser som signalerar om lätt sinnesförvirring.

"Inom skidåkningen är det två saker som räknas. Antingen är man etta eller så är man tvåa. Trean räknas inte."

Nästan så att man tycker det var lite grymt att ha med honom i dokumentären över huvud taget. Det ser lite sorgligt ut. Han berättar också om när han skulle göra ett "världsrekordförsök" på 3 mil med en stålskena under skidan.

"Jag körde på 46 minuter!"
Reportern; "På 3 mil?"
Arthur: "Ja, det kan ingen göra om. Inte Gunde Svan eller vad man heter nu för tiden."

Finns många godbitar från den med sköna anekdoter.
HaHaHa,3 mil på 46 minuter skulle innebära en snitthastighet på närmare 40 km/h.

Vid större mästerskap,OS och VM,brukar det alltid vara nått land som kommit på någon ny valla eller struktur under skidorna och som ger dom ett övertag.Så varför inte,stålskenan blir såklart vårt hemliga vapen under kollen-VM.
Citera
2011-02-17, 19:45
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
HaHaHa,3 mil på 46 minuter skulle innebära en snitthastighet på närmare 40 km/h.

Vid större mästerskap,OS och VM,brukar det alltid vara nått land som kommit på någon ny valla eller struktur under skidorna och som ger dom ett övertag.Så varför inte,stålskenan blir såklart vårt hemliga vapen under kollen-VM.

Kanske han hittade en väldigt lång utförslöpa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in