2011-02-17, 20:51
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Vem var egentligen först över mållinjen i stafetten 1982? Brå eller Zavyalov? Myglade norrmännen till sig ett guld?

När man läser om det där loppet verkar alla icke-norrmänn (eller "norskar" som det heter i skidsammanhang) som var närvarande vara så tvärsäkra på att Zavjalov var före Brå över mållinjen, men jag tycker att jag aldrig har blivit helt övertygad när jag har tittat på det på TV. Det går nog inte att bedöma framifrån på en suddig TV-bild...

Hur var det med det delade bronset, då? Det var väl nästan ännu fegare dömt, brukar det sägas. Någon som minns hur den målgången såg ut?

Hur var egentligen reglerna då? Var det likadant som vid Falu-VM 1993, när Dählie vann jaktstarten på målfoto före Smirnov, att man bedömde målgången på en punkt 3 decimeter (?) över marken? (Idiotiska regler, för övrigt.)

NRK:s referat:
http://www.youtube.com/watch?v=nBr9u...3058D59B088B06

Även det här SVT-referatet är oerhört roligt, eftersom kommentatorerna direkt blir oense om vem som vann:

- OJOJOJ!! *Massiv hostattack* Ursäkta mig. Men jag tror...var det månne så att Zavjalov gick förbi Oddvar Brå på mållinjen?
- Jag tror Norge vann.
Citera
2011-02-17, 21:03
Medlem
Cool tråd..men svårt att rangordna.

Fyra fina längdminnen..

Thomas Magnussons ryck från Matti Pitkänen i lejonens egna kula 1978.VM guld blir aldrig större än när man är liten grabb.Tänk..Tommy Limby har ett VM guld,bara en sån sak!

Wassberg knäckandes pojkspolingen Svan i Sarajevo 1984 på femmilen.Ett lokalderby där den man höll på vinner är alltid stort.

Wassbergs absoluta kross på tremilen i Oberstdorf 1987.Det mest imponerande jag sett en svensk skidåkare någon gång.Man emot pojkar och det var jädrans nice att få smaka guld på just tremilen dessutom..en veritabel schabbeldistans under perioden annars.

Kalla Vancouver 2010.Första guldet sedan Toinis dagar och en fin knäpp på näsan åt de som varit nöjda med en sjundeplats för damen ifråga.
Citera
2011-02-17, 21:09
Medlem
Mest dramatiska jag sett,såsom många andra håller med om är stafetten i Holmenkollen 1982.

Saveljev(var det det?)och Oddvar Brå med knäckta stavar och närmast helt lika över mållinjen..fast visst var ryssen något före?

Wassbergs episka duell emot Juha Mieto 1980 i Lake Placid på 15 kilometer.Jag var dock hela tiden övertygad om att Wassberg skulle vinna.Blev mest sur på kommentatorerna som babblade om en tiondel..en ocean av tid.
Citera
2011-02-17, 21:11
Medlem
Värsta floppen..självklart Brinken in i väggen i Val di Fiemme.
Den kollapsen var förnedrande inte bara för Brink himself utan för Sverige som skidnation i sin helhet.
Aldrig mera!
Jonssons genomklappning i Falun var ingenting i jämförelse..ingenting.
Brinken glömmer jag aldrig..tyvärr.
Citera
2011-02-17, 21:13
Medlem
Värst overall..Johan Mygel med vedervärdig teknik snabbast på fem mil i Salt laken 02.

En styggelse för sinnena.

Och Veerpalu givetvis och always.Kirvesniemi tagen dopad 01..ett fall från en piedestal.
Citera
2011-02-17, 21:33
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Wassbergs episka duell emot Juha Mieto 1980 i Lake Placid på 15 kilometer.Jag var dock hela tiden övertygad om att Wassberg skulle vinna.Blev mest sur på kommentatorerna som babblade om en tiondel..en ocean av tid.

Jag har också stört mig på detta - då föredrar jag radioversionen där Åke Strömmer och Assar Rönnlund unisont vrålar "MED EN HUNDRADEL!"

Så här tedde sig loppet för YLE-tittarna, förresten:

http://www.youtube.com/watch?v=X0S8H...eature=related

Det är inte så lätt att förstå de finska kommentarerna på Youtube-klippet, men jag misstänker att...

Citat:
Vittu noita hannu hanhia mikä niitä riivaa PERKELE!

...i varje fall inte är något särskilt positivt omdöme...

(Google Translator översätter för övrigt detta till: "Fuck dem Hannu gäss som de är besatta av Perkele")
Citera
2011-02-17, 22:31
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Jag har också stört mig på detta - då föredrar jag radioversionen där Åke Strömmer och Assar Rönnlund unisont vrålar "MED EN HUNDRADEL!"

Så här tedde sig loppet för YLE-tittarna, förresten:

http://www.youtube.com/watch?v=X0S8H...eature=related

Det är inte så lätt att förstå de finska kommentarerna på Youtube-klippet, men jag misstänker att...

...i varje fall inte är något särskilt positivt omdöme...

(Google Translator översätter för övrigt detta till: "Fuck dem Hannu gäss som de är besatta av Perkele")

Säg mellan vilken tid så kan jag försöka översätta
Senast redigerad av Ostrobothnia 2011-02-17 kl. 22:38.
Citera
2011-02-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Kanske något OT,men försöker ändå.Tänker på vilka fantastiska profiler dessa tidigare idrotttare var. Kanske främst de inom längdskidåkningen.Tänker på ett citat som felaktigt tillskrivits Wassberg,han var väl inte alltid på solskenshumör han heller vid målgång,men detta kom från en långt tidigare aktiv skidlegend vid namn Arthur Häggblad,1908-1989,tävlandes för IFK Umeå.

Han blev i samband med en SM-tävling i Falun intervjuad efter ett lopp av landshövdingen som ställde frågan "Har det varit jobbigt att genomföra loppet"varpå Häggblad replikerade "Åk själv du gubbdjävel så får du se."

Något sådant får man aldrig höra från dagens mediatränade atleter,som ju också har sina sponsorer att tänka på.Jag tycker ändå att dessa vresiga filurer besatte en viss charm och som skänkte lite blod,svett och jävlarannamma till oss åskådare.

Det var bättre originalitet på gubbsen förr i tiden.Särna Hedlund var ju den som introducerade den klassiska vita skiddräkten 1928.Han hade fått en vit skiddress av Malung och tyckte att den kunde komma till pass i Schweiz.Svenska överledaren var starkt emot att Särna Hedlund skulle åka i något annat än den officiella svenska dressen..men det gav Särna f-n i ändå..föga överraskande.
När Särna väl skidat hem fem milsguldet kom ovan nämnde överledare fram och skulle gratulera till segern varpå Särna replikerar..jasså,duger skiddräkten för dig nu gubbfan!

Särna är en riktig hjälte.När han skulle åka Vasaloppet så skidade han först till starten i Berga by från sitt hem..varpå han åkte själva Vasaloppet och vann..bara för att prompt vända om och skida hela vägen tillbaka hem igen!!!Gud vet hur många mil den turen var på.

Vi stöps inte riktigt i den formen längre,ingen av oss.
Citera
2011-02-17, 23:22
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Säg mellan vilken tid så kan jag försöka översätta

Hahaha...underbart - gör gärna det! Är du möjligen bosatt i Österbotten...?

Det är ingen som säger det där i klippet, utan det var den näst högst rankade kommentaren som någon har skrivit om klippet på Youtube. Du får gärna ge dig på att översätta det ändå.

Om du har möjlighet, skulle det vara kul om du kunde översätta en del av referatet när Wassberg närmar sig mål. Det är ju inte så svårt att förstå att de räknar ner sekunder, men i övrigt då?

Tack vare mitt förflutna som mejeriarbetare har jag i alla fall lärt mig att "mieto" betyder "mild" på svenska.

(Jag tror för övrigt att det är sant, det som Åke Strömmer säger i radioreferatet, att de allra flesta skulle ha unnat Juha Mieto ett OS-guld.)
Senast redigerad av Gag Halfrunt 2011-02-17 kl. 23:26. Anledning: Stavning
Citera
2011-02-17, 23:53
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det var bättre originalitet på gubbsen förr i tiden.Särna Hedlund var ju den som introducerade den klassiska vita skiddräkten 1928.Han hade fått en vit skiddress av Malung och tyckte att den kunde komma till pass i Schweiz.Svenska överledaren var starkt emot att Särna Hedlund skulle åka i något annat än den officiella svenska dressen..men det gav Särna f-n i ändå..föga överraskande.
När Särna väl skidat hem fem milsguldet kom ovan nämnde överledare fram och skulle gratulera till segern varpå Särna replikerar..jasså,duger skiddräkten för dig nu gubbfan!

Särna är en riktig hjälte.När han skulle åka Vasaloppet så skidade han först till starten i Berga by från sitt hem..varpå han åkte själva Vasaloppet och vann..bara för att prompt vända om och skida hela vägen tillbaka hem igen!!!Gud vet hur många mil den turen var på.

Vi stöps inte riktigt i den formen längre,ingen av oss.

Verkligen. När till och med en hårding som Sixten Jernberg poängterar hur hårda Särna-Hedlund och Utterström var, "från en annan tid", inser man att det inte var någon lek.

Boken "Ur spår!" som tidigare nämnts i tråden är riktigt skön för den som gillar gamla stories.

"Skog och mark, det är livet det. Det måste ha varit 25 år sen jag var i Stockholm senast. Vad ska jag dit och göra, säg mig det?"
Citera
2011-02-18, 00:51
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Hahaha...underbart - gör gärna det! Är du möjligen bosatt i Österbotten...?
Stämmer bra det, född också.

Citat:
Det är ingen som säger det där i klippet, utan det var den näst högst rankade kommentaren som någon har skrivit om klippet på Youtube. Du får gärna ge dig på att översätta det ändå.

Vittu noita hannu hanhia mikä niitä riivaa PERKELE! = Ush då såna turpellar, vad är felas dom JÄDRANS. ( aningen förskönat...)

Vad jag förstår syftar det på svenskar i allmänhet. Hannu Hanhi = Alexander Lukas.

Citat:
Om du har möjlighet, skulle det vara kul om du kunde översätta en del av referatet när Wassberg närmar sig mål. Det är ju inte så svårt att förstå att de räknar ner sekunder, men i övrigt då?

Citat:
Tack vare mitt förflutna som mejeriarbetare har jag i alla fall lärt mig att "mieto" betyder "mild" på svenska.

(Jag tror för övrigt att det är sant, det som Åke Strömmer säger i radioreferatet, att de allra flesta skulle ha unnat Juha Mieto ett OS-guld.)
Stämmer bra det.
Mjo särskilt när det var det närmsta han kom ett individuellt guld också. Men visst var det detta resultat som fick i stånd regeländring med bara 1/10.
Citera
2011-02-18, 08:49
Medlem
cyberkalles avatar
Underbart att läsa om era minnen speciellt dom äldre minnen.

Jag minns stafetten 1974 som ett av mina tidigaste TV-minnen och minns hur kniven gick genom bröstet när Hans-Erik Larsson våran startman plötsligt stannar upp och vänder tillbaka för att sätta på sig den tappade skidan och märker då att det är bindningen som falerat.

Ett litet klipp i början av sportspegel reportaget som jag tror det var en Flashbackare som lagt upp: http://www.youtube.com/watch?v=4vjaPb5DCvE

Jag har för mig att detta var i plastskidans begynnelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in