2011-03-14, 22:49
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Det finns ju en del godbitar på SVT Play. Framför allt när man får se hur osannolikt taffligt de tar emot OS-hjältarna från Sarajevo 1984 och hur fullständigt obekvämt det känns för alla inblandade:

http://svtplay.se/v/1877557/oppet_ar...230,2,f,127228

En viss skillnad jämfört med Rålambshovsparken bara 10 år senare om man säger så...
  • Tomas Gustafsson får en chokladask (?) som present
  • De minimala blombuketterna med två blommor i varje bukett
  • Den DDR-trista anonyma ministern som representerar regeringen
  • ...men bäst av allt de totalt nollställda hockeyspelarna vid 01:15...man kunde tro att det var ett behandlingshem eller möjligen 1984 års uppsättning av En annan del av Köping som är på utflykt...

Och varför sitter någon på huk och kikar fram i midjehöjd vid 1:21?
Senast redigerad av Gag Halfrunt 2011-03-14 kl. 22:55.
Citera
2011-03-14, 22:50
Medlem
Waterfalls avatar
Angående Ulfbåge så är han tydligen nordisk juniormästare i någon av kastgrenarna. Dessutom är han väl över 1.90 lång?

Sin främsta insats gör han dock i som cameo i Bert. "Christer Ulfbåge, han på tv-sporten du vet"

En annan rätt rolig jag läste i Ulfbåges skvallertråd "Jag har en kompis som bestämt påstår att Ulfbåge nån gång när han kommenterat kvinnornas tyngdlyftning i OS (tror inte det var Peking, min polare tror att det var Atlanta 1996) med ord i den här stilen:
"Ja, det där är inte någon man skulle vilja ha som fru direkt (...) men hon skulle kanske kunna bära hem ens matkassar?"

https://www.flashback.org/t675690

Det kan ju bli som så att Holmenkollen blir Ulfbåges sista kommentatorsuppdrag.

Haha Wassberg är så obekväm i klippet ovan. Ministern känns också som hämtad ur en parodifilm, en viss likhet med Janzon med Zäta i segelsällskapsresan..

En till hemkomst

http://svtplay.se/v/1370524/oppet_ar...230,1,f,103239

Tyvärr känns dessa så fruktansvärt krystade, man ser att idrottarna egentligen allra helst vill hem. Samt ett trött tal av idrottsministern.
Senast redigerad av Waterfall 2011-03-14 kl. 23:06.
Citera
2011-03-14, 23:35
Medlem
ZRydens avatar
Haha, det är så jävla kul att bryta ner och analysera såna här klipp. Fanns hur många godbitar som helst i bägge klippen.

Det börjar direkt med en rosa skjorta och jeansjacka med difpatch. Kan inte bli mycket mer frilans än så.

"Anders Ljungborg heter jag...Från svenska regeringen". Hyfsad betoning på sin egen ställning...

Thomas "Ta mig härifrån" Wassberg. Kung som alltid.

Robert Pärlskog ser ut som en nyduschad skolreporter.

Men bäst av allt. Rickard Fagerlunds "hurra-gestikuleringar". Tre med tummen och sedan handbyte för en avslutande slapphänt.

Eller i Waterfalls klipp. Wassbergs axelryckning 2:10 in. Haha, så jävla less på buffelbågen.
Citera
2011-03-14, 23:39
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfall
Angående Ulfbåge så är han tydligen nordisk juniormästare i någon av kastgrenarna. Dessutom är han väl över 1.90 lång?

Sin främsta insats gör han dock i som cameo i Bert. "Christer Ulfbåge, han på tv-sporten du vet"

En annan rätt rolig jag läste i Ulfbåges skvallertråd "Jag har en kompis som bestämt påstår att Ulfbåge nån gång när han kommenterat kvinnornas tyngdlyftning i OS (tror inte det var Peking, min polare tror att det var Atlanta 1996) med ord i den här stilen:
"Ja, det där är inte någon man skulle vilja ha som fru direkt (...) men hon skulle kanske kunna bära hem ens matkassar?"

https://www.flashback.org/t675690

Hahaha! Det skulle kunna vara en Hoa-Hoa-kommentar också. Helt i hans stil iaf, och han har kommenterat tyngdlyftning på senare år.
Citera
2011-03-15, 00:03
Medlem
Waterfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
"Anders Ljungborg heter jag...Från svenska regeringen". Hyfsad betoning på sin egen ställning...

Notera också hur han säger det, av någon anledning får jag intrycket att han liksom tar i extra mycket i handskakningen och så vägrar han släppa taget. Man märker att spelaren blir nervös när han säger hej. Regeringsmannen vill antagligen befästa sin position som överlägsen.

När regeringsmannen säger "Du var ju bra! jag har sett brorsan många gånger i New York" måste ju enbart vara för att få skryta ännu mer och kunna påpeka att han varit i New York många gånger..

Sen får jag inte ihop det eftersom det inte var någon i Sarajevotruppen 84 som hade en brorsa som spelat i New York.
Citera
2011-03-15, 00:23
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Notera också hur han säger det, av någon anledning får jag intrycket att han liksom tar i extra mycket i handskakningen och så vägrar han släppa taget. Man märker att spelaren blir nervös när han säger hej. Regeringsmannen vill antagligen befästa sin position som överlägsen.

När regeringsmannen säger "Du var ju bra! jag har sett brorsan många gånger i New York" måste ju enbart vara för att få skryta ännu mer och kunna påpeka att han varit i New York många gånger..

Sen får jag inte ihop det eftersom det inte var någon i Sarajevotruppen 84 som hade en brorsa som spelat i New York.

Haha, tyckte det var suveränt. Som om han såg sin chans att sola lite i glansen av några som faktiskt blir betraktade som hjältar i Sverige. Allt kändes otroligt påklistrat.

Tänkte också på det om New York. Nu vet jag inte vem är spelaren är men jag kikade också och hittade ingen som stämde in på regeringsmannens stolta utlåtande.

Det kan ju gälla bortamatcher men han säger "många gånger" vilket gör det lite suspekt och stärker misstanken om att han myglar.

Handskakningen missade jag först. Men vad fan, han drar ju i honom så hårt att det knakar (?). Riktigt obekväm manöver.
Citera
2011-03-15, 07:16
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:

Jag tror att jag har rett ut det nu.

Politikern är Anders Thunborg:

Citat:
Anders Ingemar Thunborg, född 9 juni 1934 i Enskede i Stockholms län, död 10 december 2004, var en svensk politiker (socialdemokrat) och diplomat. Därefter inleddes en lång karriär vid Utrikesdepartementet och mellan åren 1977-83 var han FN-ambassadör. Han var försvarsminister 1983-85, därefter ambassadör i Moskva 1986-89, i Washington 1989-93 och vid Heliga stolen 1996-99.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Thunborg

Att han var FN-ambassadör 1977-1983 stämmer ju bra med hans påstående att han har varit mycket i New York.

Jag är rätt säker på att spelaren som han krossar handen och sliter sönder underarmen på är med största säkerhet Peter Gradin, som var svensk poängkung i Sarajevo, vilket passar med utropet "Du var ju bra!"

Peter Gradins brorsa är Thomas Gradin:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Gradin

...som visserligen inte spelade i New York Islanders, men däremot i Vancouver 1978-1986 och därmed har han förstås ofta spelat bortamatcher i New York.

Hur som helst - handskakningen är en fullkomligt underbar detalj. Framför allt hur han verkligen sliter åt sig hela underarmen vid 00:17. Jag förstår den andra hockeyspelaren som ser till att nöja sig med att hälsa på Rickard Fagerlund...
Citera
2011-03-15, 07:49
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Men bäst av allt. Rickard Fagerlunds "hurra-gestikuleringar". Tre med tummen och sedan handbyte för en avslutande slapphänt.

Om man lyssnar noga på Fagerlund, så tycker han ju inte att det ska bli mer än "ett litet leve för Ankan", så han utlovar inte för mycket i alla fall... Det blev ju trots allt bara brons.
Citera
2011-03-15, 11:13
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Peter Gradins brorsa är Thomas Gradin:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Gradin

...som visserligen inte spelade i New York Islanders, men däremot i Vancouver 1978-1986 och därmed har han förstås ofta spelat bortamatcher i New York.

En liten rättelse. Vancouver spelar i Western och New York lagen i Eastern. Dessa möter varandra endast en gång per säsong så speciellt ofta är det inte utan det blir 1-2 gånger per säsong då det finns tre lag i New York(Devils,Rangers,Islanders).
Citera
2011-03-15, 11:18
Medlem
cyberkalles avatar
Man får tacka för alla underbara klipp från förr, fan vad tiden går fort när man kommer ihåg detta som det var bara för ett par år sedan.

Anders Thunborg såg verkligen ut att komma från DDR.
Citera
2011-03-15, 16:40
Medlem
Moon The Loons avatar
När vi ändå är inne på Bågen (igen). I vilket lopp samt vilken minut på Svt Play är det Bågen får frispel på tekniken och skriker i korridoren?

Kanske inte så mycket nostalgi men en modern klassiker är det ju helt klart.
Citera
2011-03-15, 17:32
Medlem
Waterfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
När vi ändå är inne på Bågen (igen). I vilket lopp samt vilken minut på Svt Play är det Bågen får frispel på tekniken och skriker i korridoren?

Kanske inte så mycket nostalgi men en modern klassiker är det ju helt klart.

Här http://svtplay.se/v/2346072/skidor/s...p104208,1,f,-1

Det är första sju minuterna som är helt fantastiska. Utbrottet är 6:05.

Redan klassiska citat

Ulfbåge - Nu får vi förhoppningsvis hjälp av någon kille men kan du någon ryska Kalle?

Ulfbåge - Nu är det fyra man inne i hytten. Det har aldrig varit så många folk i en tv-hytt.

Grenemark - Ett, två,tre funkar det nu? Hallå Stockholm?

Ulfbåge - Kalle, hittar du någon knapp?, Grenemark - Svar nej.
Senast redigerad av Waterfall 2011-03-15 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in