2011-02-14, 10:29
Medlem
metaknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Jag accepterar att få gåvor.

Matematik är för mig som en kalender. Något människan har uppfunnit.
Helt korrekt. Ingen påstår något annat heller

Citat:
Ursprungligen postat av Sigis
Ja, det är vad det innebär, men frågan är varför det är tillåtet och möjligt ? Varför kan man inte äga vatten ? eller luft ?

Vart har du fått att de flesta VILL arbeta ?. Enligt min egna uppfattning och vad jag läst så vill dem flesta inte arbeta. Källa till detta är boken "Arbeta mindre, lev mer - Christian Venneröd".

Jag svarade på detta i ett tidigare inlägg, just om varför det blev tillåtet att "äga" mark och hur det blev möjligt.
Du har rätten att äga vatten, slå på din kran och vattnet är ditt. Om du menar vattenområden, typ sjöar och annat så finns det rättigheter där med. T ex kan du få rätt att bygga brygga för att komma åt din båt eller bygga en pool, där vattnet i är ditt. Luft gäller samma där, flyger du måste du ha tillstånd att få komma in i ett område, du får inte flyga ovanför en stad etc. Ställer jag motfrågan, varför vill någon äga vatten eller luft?

Här i Sverige är ingen tvingad till att arbeta(som i många andra länder). Du kan kort och gott leva utan att tillföra något arbete till samhället och få alla nödvändigheter för att överleva.
Skulle man vakna varje morgon och tvingas göra något som man inte vill göra så hade man blivit deprimerad. Att folk "säger" att de inte vill arbeta på en söndagskväll innebär inte att de vill förlora sina jobb. Se bara Sveriges statistik, över 90% av befolkningen arbetar, vad säger det om din teori om att folket inte vill arbeta?
Senast redigerad av metaknight 2011-02-14 kl. 10:43.
Citera
2011-02-14, 11:08
Medlem
Czarens avatar
Hur kan man äga mark?
Det kan man inte, grejen är att vi människor är ganska korkade så vi tror att bara för att flera av oss bestämmer att något är "såhär" så är det så.
Äganderätt är något som vi har hittat på för att kunna maskera vår egna girighet.

Vad är historia?
Det är det som flest människor har kommit överens om "hände" förr i världen, i många fall så är det ren jävla bullshit som vi får höra för att vi inte ska börja ifrågasätta den sjuka värld vi lever i.

Vad är en tradition?

Det är en samling ritualer som du utför utan att egentligen veta varför (eller kanske rent ut av inte ens vill utföra) men som du lägger extremt stor vikt vid.

Varför får vissa människor bestämma över andra människor?

De människorna som "bestämmer" bestämmer egentligen bara över de människorna som vill bli bestämda över, själv skiter jag blankt i vad några kostymer i ett elfenbenstorn har bestämt, jag gör vad jag vill när jag vill.

Varför påstår vi oss vara det smartaste djuret när vi beter oss som vi gör?

För att vi är egentligen det "smartaste" djuret då vi (eller några av oss) förstår komplicerade saker som matematik, fysik, biologi etc etc etc, däremot så är det väl ungefär ½ promille av mänskligheten som faktiskt är "smartast", alla andra är bara drönare.

Varför arbetar folk när de flesta helt uppenbart inte vill arbeta?

Jag tror personligen att alla människor måste ha någon form av aktivitet som ger personens liv mening, går du runt arbetslös i 20 år så är väl risken att du mår ganska dåligt psykiskt och lever ett så kallat "white trash"-liv där du är understimulerad och genom denna understimulation så tappar du intellektet.
Själv gillar jag att jobba, nej jag älskar fan att jobba.

Varför finns det länder när de i själva verket inte finns förutom på papper i en kartbok?
Om du läser om de som "bestämmer" så har de bestämt detta.

Varför lever folk i en demokrati när det inte är demokrati? (vi kan folkomrösta men regeringen tar sista beslutet ändå)

Underskatta inte kraften av indoktrinering för vidare läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur
Citera
2011-02-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metaknight

Jag svarade på detta i ett tidigare inlägg, just om varför det blev tillåtet att "äga" mark och hur det blev möjligt.
Du har rätten att äga vatten, slå på din kran och vattnet är ditt. Om du menar vattenområden, typ sjöar och annat så finns det rättigheter där med. T ex kan du få rätt att bygga brygga för att komma åt din båt eller bygga en pool, där vattnet i är ditt. Luft gäller samma där, flyger du måste du ha tillstånd att få komma in i ett område, du får inte flyga ovanför en stad etc. Ställer jag motfrågan, varför vill någon äga vatten eller luft?

Här i Sverige är ingen tvingad till att arbeta(som i många andra länder). Du kan kort och gott leva utan att tillföra något arbete till samhället och få alla nödvändigheter för att överleva.
Skulle man vakna varje morgon och tvingas göra något som man inte vill göra så hade man blivit deprimerad. Att folk "säger" att de inte vill arbeta på en söndagskväll innebär inte att de vill förlora sina jobb. Se bara Sveriges statistik, över 90% av befolkningen arbetar, vad säger det om din teori om att folket inte vill arbeta?

Ja, jag syftade mer på vattenområden, typ HAV. Att bygga en brygga ansluten till ditt ägda landområde klassar jag inte som att äga vattenområde.
Att inte få flyga över en stad i säkerhetsanseende är heller inte att äga, vem äger den luften menar du ? Sen att det finns regler i vad jag förstår säkerhetssyn och trivsel för att inte flyga över städer är en annan sak.
Bra fråga, varför vill man äga någonting över huvudtaget. Att äga mycket kopplar väl folk till makt, därför vill man ha så mycket som möjligt av så mycket som möjligt.

Arbetslöshet är en sak som blivit upptriggat som någonting dåligt, är man arbetslös så är man ingen, en förlorare. Folk är väldigt måna om vad andra folk tycker om en och därför vill man inte bli sedd som en förlorare. Tror du att folk som står vid ett industriband i en mörk lokal hela dagarna och drar på sig arbetsskador som ger men resten av livet VILL göra det ? Jag går med på att man måste ha någonting att göra. Men det finns nog saker man tycker är ROLIGT att göra som man kan sysselsätta sig med, typ någon hobby. Det finns olika typer av arbeten, de "bästa" är de lustfyllda, det är folk som jobbar med sin hobby, konstnärer, musiker och dyl. Dem vill säkerligen jobba då det är deras hobby och det är sånt dem säkerligen hade sysslat med på fritiden. Men många andra tror jag gör det för att dem känner att dem måste. Plus att det överkonsumerade samhället vi lever i tvingar folk att ändra sin äckliga livsstil också. Det räcker inte bara att kunna ta stämpeln att vara arbetslös, du måste också sänka din alldeles för höga levnadsstandard för att pengarna då ska räcka till. Du måste kanske sälja den dyra bilen som du enbart använder när du åker fram och tillbaka till jobbet.
Citera
2011-02-14, 11:36
Medlem
Jimbos avatar
Hur kan man äga mark? Och hur långt ner i jorden äger man marken? Kan man köpa samma mark under den tidigare köpta?

Man kan äga mark genom att köpa den eller ärva den. Man äger marken ner till sådd-djup - man äger även det som kan tas upp ur marken om detta tas upp på den egna marken

Vad är historia?

En definition på det som varit utifrån ens egen position.

Vad är en tradition?

Något som upprepas inom ett visst regelverk, ex, datum, årstid eller för en specifik sammankomst.

För att vissa människor låter andra bestämma över dom.

För att vårt beteende får oss att yttra den typen av argument.

Varför arbetar folk när de flesta helt uppenbart inte vill arbeta? (För att kunna köpa mat köper jag inte som argument, man kan bo där det finns mat tillgängligt året runt, ÅT ALLA!)

För att det är en historisk tradition. Se ovan.

Varför finns det länder när de i själva verket inte finns förutom på papper i en kartbok?

För att någon präntat ner dom.

Varför lever folk i en demokrati när det inte är demokrati? (vi kan folkomrösta men regeringen tar sista beslutet ändå)

Se ovan på "Varför låter vi vissa människor bestämma".

Hoppas du mår bättre nu när du fått svar.
Citera
2011-02-14, 11:39
Medlem
litenbrors avatar
Vad är tradition?

Jag tror att tradition är något man vill göra om för att man vet att det funkar bra, för det har det visat sig förut. Vissa saker ska göras på rätt sett för att försöka få en speciell känsla och upplevelse, ungefär lite som ett rollspel. Jag tycker traditioner är slentrianmässiga, tråkiga, fega och rätt tragiska. Man strävar efter något som inte går att uppnå, man förbreder och gapar efter mycket och blir oftast rätt missnöjd, genom att saker måste va på något speciellt vis hindrar man att få nya känslor och intryck vilket för mig är då jag får ren eufori. Dock kan man samtidigt känna sig trygg med traditioner, man får ett mönster och rutin, en säker tillvaro. Som också kan va rätt skönt, en annan tillfredsställning, te x älskar jag traditionsenligt att dricka mitt morgonkaffe till morgonsoffan på tv 4, det ger mig en stabil och bra start på dagen. En uttjatad tradition enligt mig är att fira det nya årets afton, det ska givetvis firas på ett speciellt sätt mycket viktigt här är att alla gör ungefär samma sak vid rätt tillfällen. Känslan man får här är rätt meningslös, ingenting man sparar i minnet framöver. Minnena från mina nyårsfester är som en stor smet, jag har ingen aning om vad jag gjorde nyår 2007, dock kan jag garanterat veta att jag drack mig redlöst berusad, åt god mat, drack champange, tittade på fyrverkerier, hångla med en tjej klockan tolv, för det är sådana saker man ska göra....
Citera
2011-02-14, 12:40
Medlem
PuerAeternuss avatar
Hur kan man äga mark? Och hur långt ner i jorden äger man marken? Kan man köpa samma mark under den tidigare köpta?

Medelst våldsmonopol garanterar staten medborgare äganderätt. Om staten, eller någon som kan bryta dennes våldsmonopol, inte längre tycker att äganderätt är en bra idé, så finns inte äganderätten längre.

Egentligen samma som ovanstående. Genom våld, eller hot om våld.(indirekt eller direkt)

Vad är din definition av smart? Hur beter vi oss?

Varför arbetar folk när de flesta helt uppenbart inte vill arbeta? (För att kunna köpa mat köper jag inte som argument, man kan bo där det finns mat tillgängligt året runt, ÅT ALLA!)

Vad anser du att man ska kategorisera att plocka potatis eller fiska som?

Våldsmonopol.

Bara för att du tror att begreppet demokrati är synonymt med något specifikt, så är det inte så. Det är ett väldigt brett begrepp som inrymmer tusentals olika inriktningar. Bland annat din flumvariant där alla får bestämma allt.
Senast redigerad av PuerAeternus 2011-02-14 kl. 13:20.
Citera
2011-02-14, 12:41
Medlem
Hedeniuss avatar
Frågorna du ställde är inte det minsta djupa och har ingenting med filosofi att göra. Känns mer som frågor en irriterande gymnasieelev skulle ta upp på Filosofi A för att känna sig smart. Din psykolog gjorde rätt i att klargöra att det inte är rätt forum för trams. Varför går du till en psykolog?
Citera
2011-02-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedenius
Frågorna du ställde är inte det minsta djupa och har ingenting med filosofi att göra. Känns mer som frågor en irriterande gymnasieelev skulle ta upp på Filosofi A för att känna sig smart. Din psykolog gjorde rätt i att klargöra att det inte är rätt forum för trams. Varför går du till en psykolog?
Precis! Just detta anförde jag också igår. Ungefär.

Bara rubriken på den s.k. frågeställningen påvisar ju problemet och dess irrelevans ...

Att sedan åtskilliga, nästan de flesta (!) ..., ändå gett sig in i en diskussion, dialektik-liknande,
om vad svaren, rent intellektuellt etc., »ÄR« på trådskaparens s.k. frågor till en viss psykolog, visar ju på ett annat missförstånd av somliga på denna tråd! ...

Igen: En psykolog sysslar inte med intellektualitet och "filosofiska frågor" etc. (primärt).
Citera
2011-02-14, 15:20
Medlem
Folkess avatar
Vad är syftet med den här tråden TS?

Ska vi diskutera bemötandet du fick av din psykolog eller frågorna du ställde?

Du har inte varit särskilt villig att "bolla idéer" angående de frågorna du ställde. Du ställer fortsättningsfrågor och ger ingen inblick i vad du själv vill försöka förstå, eller om du försöker få oss att förstå något. Alternativt om syftet är att visa på brister i svaren du fått borde du antyda det på något sätt.

När du får ett utförligt svar som inte förutsätter några förkunskaper på din fråga om vad tradition är och sedan följer det med med ännu en fråga om vilka det är som har traditioner så är det svårt att veta vad ditt kunskapstörstande sinne är ute efter för slags svar.

1. Ett svar av slaget "matematik sysslar matematiker med". Definitionsmässigt är de som följer traditioner just personerna som följer traditioner.

2. Känner du inte till något exempel på en tradition?
Jul och midsommar är två exempel på traditioner i Sverige. Julafton har framförallt religiösa orsaker, då är det framförallt människorna i den religiösa gruppen kristna som firar den traditionen. Den har dock förändrats över tiden och många personer idag firar traditionen mer på grund av att det är trevligt än av religiösa anledningar. En annan tradition är ju t.ex att vara vaken om dagen och sova om natten. Där finns det biologiska och praktiska orsaker. Den direkta biologiska kännbara orsaken är att du blir trött av mörker, och pigg av ljus. Det är mer praktiskt och trevligt att vara vaken när andra människor är vakna, därför följer de flesta människor dessa traditioner.

3. Är det retoriska frågor för att visa oss att så länge vi inte förstår alla orsaker bakom alla svar kan vi omöjligt ge korrekta svar. Försöker du förmedla en bild?
Citera
2011-02-14, 15:39
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Och hur långt ner i jorden äger man marken? Kan man köpa samma mark under den tidigare köpta?
Varför ställer du juridiska frågor till en psykolog? Förslagsvis så vänder du dig istället till en jurist med inriktning på fastighetsrätt om du vill ha svar på dessa frågor.
Citera
2011-02-14, 16:06
Medlem
metaknights avatar
Citat:
Ja, jag syftade mer på vattenområden, typ HAV. Att bygga en brygga ansluten till ditt ägda landområde klassar jag inte som att äga vattenområde.
Att inte få flyga över en stad i säkerhetsanseende är heller inte att äga, vem äger den luften menar du ? Sen att det finns regler i vad jag förstår säkerhetssyn och trivsel för att inte flyga över städer är en annan sak.
Bra fråga, varför vill man äga någonting över huvudtaget. Att äga mycket kopplar väl folk till makt, därför vill man ha så mycket som möjligt av så mycket som möjligt.
Varför skulle någon vilja äga delar av ett hav? Du äger din båt som färdas via havet, du behöver inte äga havet för det? Luften är samma, det är abstrakt och finns inget riktigt att äga. Det är som att fråga vem som äger en religion, det är utanför kontext typ. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt, du tycks utgå från att allt ägs av någon och ställa frågor utifrån det.

Ja, om man hänger på stureplan.

Citat:
Arbetslöshet är en sak som blivit upptriggat som någonting dåligt, är man arbetslös så är man ingen, en förlorare. Folk är väldigt måna om vad andra folk tycker om en och därför vill man inte bli sedd som en förlorare. Tror du att folk som står vid ett industriband i en mörk lokal hela dagarna och drar på sig arbetsskador som ger men resten av livet VILL göra det ? Jag går med på att man måste ha någonting att göra. Men det finns nog saker man tycker är ROLIGT att göra som man kan sysselsätta sig med, typ någon hobby. Det finns olika typer av arbeten, de "bästa" är de lustfyllda, det är folk som jobbar med sin hobby, konstnärer, musiker och dyl. Dem vill säkerligen jobba då det är deras hobby och det är sånt dem säkerligen hade sysslat med på fritiden. Men många andra tror jag gör det för att dem känner att dem måste. Plus att det överkonsumerade samhället vi lever i tvingar folk att ändra sin äckliga livsstil också. Det räcker inte bara att kunna ta stämpeln att vara arbetslös, du måste också sänka din alldeles för höga levnadsstandard för att pengarna då ska räcka till. Du måste kanske sälja den dyra bilen som du enbart använder när du åker fram och tillbaka till jobbet.

Inte alla folk tycker så. Vissa folk bryr sig inte om vad andra tycker. De speglar inte sin verklighet från andra utan skapar den själv istället. Arbetar man på bandet för att inte bli sedd som en förlorare så gör man det av fri viljan, bryr man sig så mycket om vad andra tycker om en så har man ingen annan än sig själv att skylla. Långt ifrån alla arbetare tycker och tänker så.

De flesta jag känner trivs med deras arbeten, allt från säljare till lagerarbetare som gillar att arbeta med händerna. Jag har under mitt studentliv arbetat extra väldigt mycket med just lagerarbete. Min syn på det är som att bli betald för att gå på gym. Man tränar och får betalt för det, helt otroligt att få betalt för något man gillar att göra. Det är man själv som bestämmer hur man vill se saker o ting, har man en negativ syn på alla arbeten så kommer du aldrig få en anställning någonstans. Vill du arbeta som musiker får du anstränga dig för att bli det, tro inte att livet som musiker är dans på rosor, det krävs mycket talang och träning för att få ett yrke inom det.

Du väljer själv hur mycket du vill konsumera. Folk som inte vet hur man investerar och handskas med pengar slösar dom på skräp som de inte behöver, långt ifrån alla gör detta. Att köpa ett hus/lägenhet är exempel på en bra investering.

Ja? Vill du äga en bil så får du arbeta för den. Du kan inte förvänta dig att andra ska arbeta för att fylla dina drömmar och mål, de får du arbeta för själv.
Citera
2011-02-14, 16:35
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Då måste jag, åter igen, hänvisa till https://www.flashback.org/sp28873423
Jag har INTE haft någon frågesport med min psykolog.

Så här var det:
-Hur mår du?
"I förhållande till vad?"
-Ja hur mår du psykiskt?
"Jävligt bra förmodligen, det är därför jag är här"
-*skamsen* ja.. är det något du går och funderar på?
"Ja väldigt mycket saker, hela tiden"
-Som vadå?

Och sen rabblade jag upp dessa frågor, bland mycket annat.

Det var så det gick till. Vad i detta är det jag har missuppfattat?
Skulle jag svarat på något annat sätt?
Vilket forum hade varit det rätta att posta i?

edit: jag kanske skulle ha skrivit detta från början så hade jag sluppit påhopp om att slösa på skattebetalarnas (även mina) pengar samt att jag pratar på fel sätt med min psykolog.

Du kunde ha svarat .. Ja jag har lite sånna hära... ööhh.. existentiella frågor. Och sen lite andra tramsfrågor, sånt som man lär sig på mellanstadiet typ.
Då hade psykologen sagt... Jaha men det kanske är ett tecken på blablabla att du har såna här tankar. Känner du att dina tankar tar upp mycket av din vakna tid när du egentligen vill göra något annat? Har du funderat på att gå med i en bokklubb och prata om blablabla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in