• 1
  • 2
2011-02-13, 20:30
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Hur kan man äga mark? Och hur långt ner i jorden äger man marken? Kan man köpa samma mark under den tidigare köpta?

Vad är historia?

Vad är en tradition?

Varför får vissa människor bestämma över andra människor?

Varför påstår vi oss vara det smartaste djuret när vi beter oss som vi gör?

Varför arbetar folk när de flesta helt uppenbart inte vill arbeta? (För att kunna köpa mat köper jag inte som argument, man kan bo där det finns mat tillgängligt året runt, ÅT ALLA!)

Varför finns det länder när de i själva verket inte finns förutom på papper i en kartbok?

Varför lever folk i en demokrati när det inte är demokrati? (vi kan folkomrösta men regeringen tar sista beslutet ändå)

Dessa frågor ställde jag och fick som svar att det var för djupa frågor och att hon inte var utbildad att svara på sådant!
Jag skulle vända mig till exempelvis internet och söka upp likasinnade som kunde föra en diskussion med mig om detta. Hejja psykvården!!!

Så, någon likasinnad som vill bolla idéer?
Citera
2011-02-13, 20:38
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Dessa frågor ställde jag och fick som svar att det var för djupa frågor och att hon inte var utbildad att svara på sådant!
Jag skulle vända mig till exempelvis internet och söka upp likasinnade som kunde föra en diskussion med mig om detta. Hejja psykvården!!!

Så, någon likasinnad som vill bolla idéer?

Din psykolog ville inte krossa dina naiva drömmar. Den första frågan kan besvaras av kommunen. Det finns bygglagar, så du kan inte bara börja gräva. Du äger marken inom vissa juridiska gränser, så du ska inte tolka det som att den fysiska mark du står på är din. Det är ditt "lebensraum" där du får bygga i enlighet med stadsplanen. De andra frågor besvaras inte lika lätt, och det finns säkert de som bråkar om hur man definierar historia, men som forskningsfält är det väl studiet av mänskliga relationers uttryck över tid på ett visst abstraktionsnivå. Kolla evt. wikipedia. Stackars psykolog du har
Citera
2011-02-13, 20:38
Medlem
Varför ställde du dessa frågor till en psykolog? Tycker att psykologen gjorde helt rätt som bollade dig vidare. Det är inte meningen att vi andra ska betala dyra skattepengar för att du ska få svar på frågor som "vad är en tradition" av en person som antagligen inte vet särskilt mycket mer om detta än du själv. Heja psykvården! (Du kanske betalade själv dock, i så fall var det illa satsade pengar.)
Citera
2011-02-13, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Hur kan man äga mark? Och hur långt ner i jorden äger man marken? Kan man köpa samma mark under den tidigare köpta?
Att äga mark är en idé som vi människor har skapat.

Citat:
Vad är historia?
Det som har hänt förut i världen.

Citat:
Vad är en tradition?
Något som man gör fast man inte riktigt vet orsakerna bakom det.

Citat:
För att de har bestämt det så. En mänsklig idé.

Citat:
För att vi är inte djur, vi är människor, och vi är intelligentast eftersom inga djur kan sitta på flashback och diskutera om vem som är smartast.

Citat:
Varför arbetar folk när de flesta helt uppenbart inte vill arbeta? (För att kunna köpa mat köper jag inte som argument, man kan bo där det finns mat tillgängligt året runt, ÅT ALLA!)
Vart finns det mat tillgängligt året runt? Allting kostar i världen, måste ha cash för att få en dator och sånt, därför jobbar man. Sen står det också i Bibeln att vi måste jobba för att det är vårt straff för att Adam och Eva åt den där frukten.

Citat:
Varför finns det länder när de i själva verket inte finns förutom på papper i en kartbok?
Det går tillbaks till din första fråga om ägandet. Vissa ville bara säga att de äger en viss del av jorden eftersom det är ingen som äger något, och alla som äger jorden.

Citat:
Varför lever folk i en demokrati när det inte är demokrati? (vi kan folkomrösta men regeringen tar sista beslutet ändå)
Se en film på youtube som heter Zeitgeist Addendum
Citera
2011-02-13, 20:47
Medlem
Loxuss avatar
Är inte hundra på allt detta, men svarar efter bästa förmåga ^^

Tror det finns bestämmelser om detta, att en viss bit under marken är det någon myndighet som äger. Tror det har med t ex rör/avlopp att göra.

Vad är historia?

Sådant som har hänt.

Vad är en tradition?

Sådant som man brukar göra/fira.

Vissa människor har fått det förtroendet. Blir det skit, så får den människan ta skiten också

Smartaste vet jag inte...men det intelligentaste. Om man mäter IQ, t ex.

Varifrån har du fått att dom flesta inte vill arbeta?

För att det är skillnad på t ex kultur och människor. En viss kultur/sorts människor vill väl ha sina egna bestämmelser...

Vi lever i en demokrati för att vi får välja vilka som ska ta besluten åt oss. Och därmed väljer vid dom som vi tycker gör det på det sättet vi vill ha det.
Citera
2011-02-13, 20:50
Medlem
tefatspupillers avatar
Haha du råkar inte ha glorifierat psykologer som några slags allvetande supermänniskor eller?
Citera
2011-02-13, 21:03
Medlem
Citat:

Att äga mark är enbart en idé vars kraft endast beror på hur mycket man tror på det.

Citat:
Vad är historia?

Saker som har hänt
Citat:
Vad är en tradition?

Saker som man gör med avsikt ofta under en längre tid

Citat:

De har vad de andra behöver, de andra tror på den auktoritet makthavaren utger sig att ha.
Vad är en kung om inte en liten naken råtta utan landets människor?

Citat:

Fåfänga, stolthet över vår intellekt, för att rationalisera och rättfärdiga vår corrupted and divisive behaviour. Vi känner oss helt utelämnad till våra egna öden, där ingen bryr sig om oss, ensamma på denna planet i denna kalla universum. We are in war with god. God is nature. Nature is the universe and its mathematical laws. God is orded. Everything is a system of parts forming wholes. Your body is a system of smaller parts integrating to form bigger wholes. Energy<Sub-particles<Atoms<Molecules<Compounds<Cells<organism <Multi-cellular organism. Samma för universum/gud. När gud är altruism, och vi är allt annat, är det inte konstigt att vi motsätter oss allt som har den oskuld vi har förlorat. Se runt om dig, vi är ett cancer på denna planet. Den har funnits i 4.54 billion years och det känns som att det inte finns en framtid de närmaste 200 åren Det är för mycket att ta på få meningar. Fråga mer om du vill veta.

Citat:

Power addicts som inte är älskade och saknar någon känsla av värdighet i sig själva, fyller detta tom rum med materialism, som vi vet är det aldrig tillräckligt, man måste bara ha mer och mer. Hela världen är förslavade under värdelösa ideer om vad som betyder något. Mode, bilar, kläder, tv, glamour, allt psyko skit på tv. Its a world were capitalism sucks dry the life out of everyone that isn't part of the system, vad har du för val? bli en hobo? runka på a kassa? Nej det finns inte mat till alla om ingen jobbar. Vad som behöver ändras är intentionen och målet med jobben. Det är som bara sådan som skapar destruktion belönas, och allt som nyttjar oss och vår planet är en börda. Stater som ska ha något att säga omsaken torkar corporationers röv så gdluck med det. Rösta var 4:e år du och din röst räknas, jag lovar

Citat:

Vuxna män är små barn som kan prata lite mer komplicerat Från månen finns det inga länder. Men vad som är mitt ska vara mitt, jag vill ha makt och pengar, om du står på mina tår så skickar jag explosiva penisar på dig :=

Citat:

demokrati?? were did that come from? es et jokku time?
Senast redigerad av FruktPalm 2011-02-13 kl. 21:07.
Citera
2011-02-13, 21:04
Medlem
i feel less special naw...
Citera
2011-02-13, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FruktPalm
Från månen finns det inga länder.
USA kunde ha ägt hela månen, för att de landade dit först och satte sin flagga där, men de valde att säga att det tillhör alla.
Citera
2011-02-13, 21:13
Medlem
Ilimitados avatar
haha, du verkar ha sett din psykolog som en gud som du kunnat ställa livets alla existentiella frågor till. Roligt...
Citera
2011-02-13, 21:13
Medlem
MissaJoodens avatar
Må kankse vara ett tråkigt svar men jag tror att all filosofi i grund och botten är defenitionsfrågor
Citera
2011-02-13, 21:16
Medlem
jag är sämst på att skriva bruka låta bli men...
(to cool for school )
var trippad för ett tag sen och börja tänka på varför folk jobbar?
först ska man utbilda sig från man är ca 6 år tills man är ca16 år sen har man rätt att avsluta skolan lagligt. men under dom där åren får man lära sig att man måste få lön annars får man värken boende eller mat osv.
och när man ska välja program till sin vidare utbildning så försöker lärarna att få en att välja sin framtidsyrke (ungefär iafalll)

så nu är vi inne på 10 år pluggandet av 6 år nästan halva livet gått åt i skolan så ska man gå ytterligare 3 år gymnasium, där man blir insnöad inom sin "framtidsyrke" som läsa försäljningsböker hela dagarna och lyssna på en tjurskallig lärare som snackar försäljning hela dagarna. Plus hur många gånger har ni hört de här, (utan skolan klarar ni er inte) översätting till mitt språk:
( utan skola får ni inge jobb utan jobb får ni inge bra lön som ni kan försörja er på)

och även jobbar man inte blir man stämplad som luffare typ

asså kortsammafattning jag palla verkligen inte läsa om att har för svår adhd

folk är insöad att vi måste försörja oss på att jobba och få en bra lön så man kan bilda en familj och skämma bort ungarna. ingen vill ju bli sed som en förlorare

första gången jag skriver nåt jag tänker :S
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in